Pesti Srácok

Az utolsó nem-kurzusjobboldali emlékére

null

Az utolsó nem-kurzusjobboldali – mondhatnánk rá –

joggal

. Csoóri Sándor az egyre jobban kiterjedő ideológiai „

profizmus

” ellenében is

önazonos

PestiSracok facebook image

maradt gyerekkori tapasztalataival. A parasztság, a vidék, a nemzetiségi státuszú magyarság szenvedéseivel, eltiprásával, a háború jelöletlen, nemzetiség nélküli halottaival; a föld, a vetés, az aratás, a hit, az ünnepek, a csendbe, a hallgatásba fojtott egyszerű emberek figyelmének,

erkölcsének

és

szavainak

közelségével. Lázadó szellem, aki az „

új

” világ silányságával, igénytelenségével, élettagadásával állt szemben. A minőséget a névtelen, megnevezhetetlen (magyar)

nép

közvetítette. Amiben lassan, nehézkesen és fájdalmas következetességgel megtanult élni; így

együtt élt benne a két világ

.

Csoóri

valódi, nagy

humanista

volt. A leggyengébbek, a leginkább kiszolgáltatottak oldalán. Sokak számára – radikalizmusa – azért nem érthető, mert nem volt

nihilista

, nem

züllött el

– költészetében, prózaszövegeiben-esszéiben elválasztja azt, ami nem tartozik össze, megkülönbözteti magát attól, amivel nem azonos. Dühös folklorizmusa (Kallós Zoltánnal közös népdalgyűjtési missziója, a táncház-mozgalom életre hívása) a lázadást szolgálta, egy kultúra elpusztításával szemben.

Alkotótársával,

Sára Sándor

ral

Krónika

c. 25 részes dokumentumfilm-sorozatuk (Csoóri az elképesztő anyag „feldolgozásában”, szerkesztésében vett részt) korszakos, példamutató vállalás volt, a múlt újraalkotása (

megmentése

), amiben a magyar nép és nemzet kollektív, nagy tragédiáját tárták fel a Doni katasztrófán keresztül. Ezt a sorozatot az teszi megkerülhetetlenné, hogy nem zár ki magából

semmit és senkit

, a

magyar nemzet

minden része fel van szögezve a történelem, a közös múlt, borzasztó, gyilkos tablójára. Egy pillanatra sem érezhető az, hogy ez az emlékezés, a fájdalmak felidézése

Auschwitz

vagy a

munkaszolgálatosok

szenvedéseinek ellenében történik meg – nem politikai, ideológiai állásfoglalás – hiszen ők is a szerves, hiteles részét alkotják a tragédiának, és

minden kimondásra is kerül általuk

, semmit nem kendőznek el. Nem keres felmentéseket, nem

relativizálja

el a szenvedések, a fájdalmak mértékét, mert magát embert méri.

Csoóri

, mint költő, aki tudja, hogy a valóság túl a tényeken lelhető fel, ezért folyamatos pontosságra, pontosításra kötelezte önmagát.

Gyakran a mindenkori magyar közvéleménnyel, ha kell – a saját „politikai” oldalával is szembekerült. Ez a belső erkölcsi igényéből, kötelességből – az igazság kimondásának, leírásának „

férfias cselekvéséből

” állt elő. Még akkor is, ha úgy érezzük:

akkor

és

abban

nem volt igaza, ártott nekünk. Mindenféle sunyiság, alattomosság hiányzott belőle.

Realista volt

, ez teszi hiányát különösen hangsúlyossá a mai „közéletben”. Öreg korára

talán

magányossá vált, de az ilyen emberek szinte mindenhol magányban élnek ma – és csak lassan őrölnek az egyedüllét súlyos malomkövei (

Házakat emelt körém a sötétség – / s a házakban nem lakik senki. / Fákat ültet körém a képzelődés – / s a fáknak nem támaszkodik senki.”

).

Ne felejtsük el

, hogy annak a nagy generációnak utolsó élő hangja volt: amit

Juhász Ferenc

,

Sarkadi Imre

,

Sütő András

,

Németh László

(stb.) és (

korábban, bizony, mielőtt „tönkrement” volna

)

Csurka István

is képviselt. Nem éltek könnyű életet és nem voltak konformisták. A hangot, amin versei megszólalnak

Bartók

tól örökölte; az ötvenes évek végétől egyértelműen haladt a népdalok névtelensége felé, de a „

modern nyelvtől

” nem szakadt el soha, jelentős művészi tette a kettő közös együttlétezésére irányult.

Jelenléte

megtartotta „súlyát”, így soha nem vált anakronisztikus, népieskedő-nemzetieskedő

giccsé

. A lelkiismereti tisztaságra törekedett – így esszéiben folytatója lett a

Szekfű Gyula (Eötvös, Szalai, Lukács Móric)

által megkezdett,

Bibó István

kemény munkájával

kiérlelt

magyarság önismeretének, kiúttalanságának, célvesztésének feltárásában. Számomra tolsztoji szellemű író marad, olyan ember, aki számára a „

nép

” (már egyáltalán az, hogy mindig, következetesen a

nép

szót használta

sokat elárul róla

), a nemzet sokkal több, mint, ami az utcákra kikiáltható, kiokádható; tehát, ami politikai színtéren felhasználható.

Csoóri

az ideológia, az átideologizált kurzuspolitika

ellenfele

volt, a politikai kasztok és hűbéresség

ellenfele

, megvette és elutasította azt, minden megnyilvánulásában. Gyűlölte a politikai idealistákat, akik a szervességet, az organikus életet támadták elméleteikkel, szervilizmusukkal, technokrata primitivizmusukkal. Csoóri bár a „jobboldalé” marad,

kérdés

, hogy tudnak-e kezdeni ezzel valamit azok, akik utána megmaradnak.

És van-e még egyáltalán, aki pótolja, van-e aki ezt a nehéz, kurzusokon kívüli utat választja majd

?

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.