444 millió forintos kifizetetlen tartozást, bankhitelt és további 60 milliós követelést halmozott fel a horvátországi Opatija városával szemben a csődbe vitt, MSZP-s önkormányzatok és kormányzati szervek által is tízmilliárdokkal kitömött szegedi mamutvállalkozás, a Szeviép Zrt. és leánycége, amelynek vezetőit első fokon letöltendő börtönbüntetésre ítélte a Szegedi Járásbíróság – írja a SzegedMa.hu. A szegedi portál oknyomozó cikkéből kiderül, Opatija végül csődeljárást kezdeményezett a projektcég ellen, ezzel a Szeviép egy óriási, félkész betonszarkofágot, egy hatalmas, vízzel elárasztott gödröt hagyott maga után Horvátországban, pedig a szocialista bőség éveiben a cég és leányvállalata nyerte el egy opatijai többszintes mélygarázs és üzletház építésének jogát.
A horvát történet is bizonyítja, hogy az első fokon elítélt Szeviép-vezérek nem csupán azzal tették tönkre a saját vállalkozásukat Szegeden, hogy ahogy a PestiSrácok.hu megírta, egyszerűen kitalicskázták belőle a pénzt tagi kölcsönök formájában, hanem azzal is gyorsították a csődöt, hogy tervezési mulasztásokat követtek el. Tették ezt Opatijában is, ahol szintén kifizetetlen számlákat hagytak maguk után több százmilliós értékben. “A beruházó Szeviépet előre figyelmeztették Horvátországban, hogy egy karsztvizes területen akar mélygarázst építeni, ám ennek ellenére ők mégis belevágtak – vagyis a jelek szerint egyszerűen egy rossz ingatlanfejlesztési üzletbe fogtak Opatija egyik lélegzetelállító telkén, aztán később nem fizettek az alvállalkozójuknak” – írja a SzegedMa. A portál cikke szerint 2007-ben indították a beruházást, amikor már ugyan elkezdték kitalicskázni az anyacégből a pénzeket, de abban az évben és a rákövetkezőkben is még további tízmilliárdos közbeszerzéseket nyertek el Szegeden és az országban.
A SzegedMa kronológiai sorrendbe szedte a Szeviép opatijai botrányát:
Opatija 2007. március 27-én szerződést kötött az első befektetővel, a Szeviép Zrt.-vel és a Szeviép-leány Slatina Garaža d.o.o. projektcéggel egy PPP-beruházásban megvalósuló mélygarázs és üzletközpont megépítésére. A Szeviép vállalta, hogy 30 éven át 1,7 millió kunát (60 millió forintot) fizet koncessziós díjként a városnak, de a mélygarázs fölötti pláza üzlethelyiségeivel a vállalkozás rendelkezik.
Az építési engedélyt 2007. november 22-én adta ki az önkormányzat, a munkálatok december végén el is kezdődtek. A szerződés szerint a beruházást a következő 9 hónapban, azaz 2008 szeptemberében kell befejezni.
Mivel a Szeviép-projektcég Slatina Garaža d.o.o. nem tudta kezelni a felszín alatti víz problémáját az építési területen, majd elmulasztotta az építkezésben dolgozó alvállalkozók számláit kifizetni mintegy 444 millió forint értékben, így a munkálatok 2010-ben befejeződtek, Opatija városa csődeljárás megindítását kezdeményezte, ami 2011 elején meg is indult.
A magyar Szeviép akadályozta az egész csődeljárást, így az csak 2013. február 11-én zárult le azzal, hogy a Slatina Garaža d.o.o. cégért, az építési jogokért és a félbehagyott garázsért végül 17,2 milló kunát (640 millió forintot) fizetett egy új befektető, aki 2013. február 18-án birtokba vette az elhagyatott mélygarázst.
A magyar ügyészség vádirata alapján a Szeviép a Slatina Garaža d.o.o. részére 2007-től kezdődően összességében 528 178 924 forintnyi kölcsönt nyújtott, ám ennek döntő része később a csődeljárásban – a Slatina Garaža d.o.o. félkész épületének és építési jogának adásvételével – megtérült, így a hitelező CIB Bank 433 261 219 forint értékben hozzájutott a követeléséhez.
A SzegedMa oknyomozása megállapította, a Szeviép vezérei annak ellenére csődöltettek be egy 1,2-1,5 milliárd forintra becsült horvát ingatlanfejlesztést, hogy ebben az időszakban 33 milliárdos árbevételt értek el Szegeden és Magyarországon. “Ezek a kiugró eredmények annak voltak köszönhetők, hogy Szeged szocialista önkormányzata és az önkormányzat 100%-os tulajdonában álló cégek busásan tömték a szocialista udvari beszállítóként jegyzett céget. Ezt Botka László polgármester több esetben is letagadta, holott az interneten föllelhetők olyan dokumentumok, amelyeken a megbízások az ő aláírásával szerepelnek, mint megrendelő. Vagyis Botka László egyszerűen nem mond igazat, amikor azt állítja, a szegedi, szocialista önkormányzatnak soha nem volt szerződéses kapcsolata a Szeviéppel” – olvasható a cikkben.
A beruházás egyébként egy sajátos, a szocialisták által különösen kedvelt PPP-programban készült volna el a tervek szerint: a város 30 évre, évi 1,6 millió kunáért, mintegy 60 millió forintért cserébe koncesszióba adta a területet a garázsokért cserébe, a Szeviép pedig rendelkezhetett volna a mélygarázsok fölött elkészült üzlethelyiségekkel. Az üzlet elhibázottságára utalhat az is, hogy az 1,7 millió kunás koncessziós díj a korabeli sajtóbeszámolók szerint jóval magasabb volt, mint amennyit a konkurensek ajánlottak a városnak. A szegedi portál szerint az ügylet később a horvát kerületi ügyészség érdeklődését is felkeltette, majd a csődeljárást követően az ingatlan új befektetőhöz került, aki gyorsan megoldotta a vízbetörés problémáját, és befejezte az ingatlant. “Az új tulajdonos 17,3 millió kunáért, mintegy 640 millió forintért vette meg a Szeviép-leány Slatina Garaža d.o.o. céget a félkész garázzsal és az építési jogokkal együtt, ezzel évekkel a tervezett nyitás, és rengeteg jogi akadály leküzdése után végül befejezte az ingatlant, és a CIB Bank is hozzájutott a hitelköveteléséhez” – írja a SzegedMa.
Kiderült az is, a Szeviép projektcége az építéskor belefúrt egy, a terület mögötti domboldal karsztvizet rejtő barlangrendszerbe, ami elárasztotta a mélygarázs legalsó szintjét, sőt a patinás Liburnia Riviera Hotelnek és a környező exkluzív, tengerparti kilátással rendelkező ötcsillagos hoteleknek is károkat okoztak. A szegedi portál oknyomozása arra is felhívja a figyelmet, hogy a Szeviép az előzetes figyelmeztetések ellenére Opatija városára mutogatott a betört karsztvíz miatt; egy ideig bízott is abban, hogy a város költségvetéséből megoldhatják a víz okozta problémákat, de a helyi önkormányzati tervezési irodája közölte: a terület felmérése, az esetleges kockázatok, és a területfelmérés ellenére bekövetkező káresemények a beruházót terhelik. A csődeljárás végeztével az új tulajdonos gyorsan meg is oldotta a vizesedés problémáját, és készre fejezte be az évekig elhagyatott betoncsontvázat.
“A történet pedig innentől olyan szeviépes: 444 milliónyi kifizetetlen számla, 60 milliós tartozás Opatija felé, több százmilliós, de végül a felszámolási vételárból megtérített hiteltartozás a CIB felé, és a végén csőd” – összegzi a SzegedMa.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS