Pesti Srácok

Ellopták versus szétszerelték – Kié a történelem Ukrajnában?

Ellopták versus szétszerelték – Kié a történelem Ukrajnában?

Az ukrajnai Herszon városából gyors ütemben tűnnek el az értékesebb tárgyak, leszerelték a talapzatáról és elvitték Patyomkin szobrát a megszállt Herszon városából az gaz oroszok – dühöngött a teljes haladó sajtó világszerte. Szétszerelik II. Katalin orosz cárnő szobrát Odesszában az ukrán hatóságok – lelkendezik a teljes haladó sajtó világszerte. Most akkor ki akarja kinek a történelmét elpusztítani?

Zelenszkij és stábja minden másnap twitterezik valami olyasmiről, hogy az oroszok azért indítottak háborút ellenük, hogy elpusztítsák az ukrán történelmet. (Hogy az a bizonyos történelem mekkora, illetve mennyire téveszmés a kortárs ukrán nacionalizmus, arról mi is számtalanszor megemlékeztünk, legutoljára például tegnap.) Az oroszok pedig azzal vádolják 2014, a Majdan téri forradalom győzelme óta az ukránokat, hogy az orosz és/vagy szovjet történelmi emlékeket és emlékezetet pusztítják az ukránok Ukrajnában, és hogy a közös történelmük helyett a banderizmust ápolják. Nos, ez az a vita, amelyikben – noha nem szívesen – az oroszoknak kell igazat adnunk.

Az orosz történelempusztításra eddig, a pár szavas twitteres gyalázkodásokon túl, csak annyi bizonyítékokat mutattak nekünk az ukrán illetékesek, miszerint az elfoglalt területekről, megszállt városokból az oroszok elszállítják a műkincseket. Eddig emiatt haragudtunk az oroszokra, a megtámadott kedvéért igyekeztünk arról is megfeledkezni, hogy egy háborúban mind a két félnek kötelessége biztonságba helyezni a múzeumok tartalmát – van, ami pótolhatatlan alapon. Hadban álló fél műkincseivel tisztességesen, a nemzetközi joggal és az egyetemes emberi kultúrával összhangban amúgy is csak az amerikaiak bánnak, erről film is készült, biztos így van. Szóval az egészet – jobb a békesség! – betudtuk a számtalan orosz galádság egyikének.

Aztán jött II. Katalin és Patyomkin

PestiSracok facebook image

Ez a két hír így, egymáshoz ennyire közel nem engedi, hogy elkerülje a figyelmünket. Sajnálom! Még azzal a nagyvonalúsággal sem kezelhetjük, amivel az ukránok velünk szemben tanúsított tapló hozzáállása felett is legtöbbször elsiklunk, lévén – leírom akár ezerszer is, hadd dühöngjenek a Putyin-rajongók – ők a megtámadott fél, ők az áldozatai az orosz agressziónak, így minden lenézésünk/sértettségünk/megvetésünk/dühünk ellenére ebben a háborúban ők vívták ki a semleges néző szimpátiáját.

Mert az van, hogy ezek szerint mégis inkább az ukránok azok, akik a történelem bizonyos részét szeretnék kiradírozni a kollektív emlékezet ukrán fennhatóság alatt álló részéből. Ők azok, aki elbontják a várost alapító II. Katalin szobrát, pusztán azért, mert II. Katalin történetesen orosz volt, és ezt az oroszságot minden lelkesedés ellenére nem lehet átfesteni kék-sárgára. Pedig Odesszát akkor is az oroszok alapították, miután a Fekete-tenger partját elvették a törököktől. Akik korábban a Litván Nagyfejedelemségtől foglalták el, akik meg a kipcsák tatárokat tették birtokon kívülre. (Itt se látom nagyon az ukrán vonalat, de mindegy…) A város nevét is maga II. Katalin adta, ezért is lett Odessza, nem pedig Odesszosz, ami a férfialakja és eredeti neve az eredeti, már rég elpusztult görög kolóniának. Az ukránok pedig úgy döntöttek, II. Katalinnak mennie kell – nemcsak a történelemből, hanem az utcáról is. Az Odessza alapítói néven ismert szoborkompozíció tagjaként ne inzultálja ezentúl a járókelőket. A haladó világ pedig felhőtlenül ünnepel: megkapták a ruszkik a magukét, legközelebb majd illedelmesebben viselkednek!

Nagy Katalin cárnő kegyencének, Grigorij Patyomkinnak a csontjait is kivájták a Szent Katalin-székesegyház kriptájából és magukkal vitték zsákmányként az oroszok Herszonból, és a civilekkel együtt – meg a mozdítható, nem lebetonozott értéktárgyak társaságában – a Dnyeper bal partjára, biztonságba szállították. A haladó világ közvéleménye pedig képtelen volt palástolni a dühét, látván, az oroszok megint a történelem egy értékes darabkáját szállítják el Ukrajnából. De akkor tegyük fel a kérdést: mi lenne Patyomkin csontjainak sorsa, ha az ukrán fegyveres erők kiverik az oroszokat Herszonból? Nos, a válasz ott található, szintén a Fekete-tenger partján, Odesszában. Az ukránok szépen kivájták volna Patyomkin csontjait és a kukába dobják, amiért Patyomkin orosz volt. És oroszként csont meg történelmi emlékezet formájában sincs helye a legfrissebb ukrán történelemben.

Tetszik, nem tetszik, a történelmet az ukránok pusztítják. Az oroszok meg Ukrajnát pusztítják, mondhatjuk, megérdemelnek mindent, amit kapnak. Csak nem mondhatjuk, mióta Munkácson leverték a turult a talpazatáról.

Ajánljuk még

Az angolszász civilizáció egyedül akarja uralni a világot – Loránt Károly közgazdász és az Öreg

Az Öreg 2024 július 12.
Az angolszász harc a világuralomért részben békés eszközökkel folyik, máshol valódi háborúba torkollik. Szoktuk ezt háttérhatalomnak is nevezni, de pontosabb a neoatlantizmus és a mondializmus. Mind a kettő az angolszászok vezette katonai és politikai tömb győzelme után kialakult világrendet jelenti és az azt hirdető, népszerűsítő ideológiát. Loránt Károly közgazdász volt az Öreg vendége.

Az MTA az utolsó sztálinista intézmény? - Az Öreg vendége Náray-Szabó Gábor akadémikus, egyetemi tanár

Az Öreg május 15.
Erről az általános véleményről beszélgettem Náray-Szabó Gáborral, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagjával. Szerinte nem itt ragadt sztálinista intézmény az Akadémia, inkább feudális szemléletű. A kommunista hatalom 1949-ben maga alá rendelte a tudományos intézményt és Rákosi-Kádár korszakban, akik ezt az ideológiát nyíltan tagadták, azokat kizárták az akadémia soraiból. Ez történt például Hóman Bálint nagynevű történésszel, oktatás politikussal, Orsós Ferenc egyetemi tanárral, patológussal, aki feltárta a katyni szovjet mészárlást, ahol az erdőben több tízezer lengyel katonatisztet, értelmiségit végeztek ki, vagy Bay Zoltán világhírű magyar fizikust, Bibó István és hosszú a sor.