Pesti Srácok

Pünkösd: a Szentlélek kiáradásának és az Egyház születésének az ünnepe

null

A Pünkösd a Húsvét utáni hetedik vasárnap, amikor az Egyház a Szentlélek kiáradását ünnepli, és ez tulajdonképpen a Katolikus Egyház születésnapja. Görögül pentékoszté, azaz 50, amely a Húsvét utáni ötvenedik napot jelenti, innen az ünnep magyar nevének eredete. A Pünkösdvasárnapot a pünkösdhétfő követi, mely hazánkban piros betűs ünnep és munkaszüneti nap és a harmadik legszentebb ünnep.

A keresztények a Szentlélek kiáradásán kívül a missziós munka elindulását is ekkor ünneplik, hiszen amikor megjelentek a lángnyelvek a kiválasztott apostolok fölött, azzal megszületett Krisztus Egyháza, amelynek kötelessége a Jézus tanításának továbbadása és megértetése az emberiséggel. A Szentlélek tehát kiáradt az apostolokra, akik minden népnek a saját nyelvén hirdették Krisztus igéit. A Katolikus Egyház lefektetett alapjai tehát ekkor születettek meg, az ünnep egyidős tehát az Egyházzal, a II. századtól pedig már megemlítik meg a keresztény írók is, mint Tertullianus. A Szentlélek kiáradását így írja le a Újszövetségben az Apostolok Cselekedetei:

Mindenkinek más és más a feladata, különböző adományokat kapunk a Szentlélek által, Pál apostol így fogalmaz erről a Korintusaikhoz írt első levelében:

PestiSracok facebook image

Éljünk tehát a Szentlélek adományaival és ne tékozoljuk el tehetségünket. A Pünkösd újszövetségi ünnepe attóla pillanattól datálódik, amikor az apostolok megkapták ezt az adományt, az ünnepnek a Katolikus Egyházban van vigíliája, böjtje, amelyen keresztvizet szentelnek, illetve a bérmálás szentségét is innentől kezdve szokás kiszolgáltatni, a protestáns egyházaknál pedig ez a konfirmáció időszaka. Az évszázadok során több népi hagyomány fűződött az ünnephez, amely hivatalosan egy hétig tart, ám a második világháború után, a kommunista hatalomátvételt követően a többi keresztény ünnephez hasonlóan a Pünkösdöt is igyekeztek teljesen kimosni az emberek emlékezetéből. Így ez lett a sorsa a népszokásoknak is, hiszen a kommunista diktatúra valóban igyekezett tartani magát a híres jelszavukhoz, hogy a "a múltat végképp eltörölni".Pünkösd ünnepe azonban nem merült feledésbe, így 1993-tól ismét munkaszüneti nappá vált és előtérbe került vallási jellege.

Az ünnep eredetileg, az ószövetségi zsidó népnél aratási hálaadás volt, majd a mózesi törvény emléknapja lett. A püspöki szinódus 305-ben rendelte el a galamb vagy lángnyelvek alakjában ábrázolt Szentlélek eljövetelének megünneplését.

Népszokások

A pünkösdhöz kapcsolódó népi hagyományaink legrégebbik eleme talán a lovas verseny volt. A Kárpát-medencei magyarok lovas nép lévén a legrégibb időktől fogva adóztak eme nemes szokásnak, amelyen rendre és rangra való tekintet nélkül mindenki részt vehetett. Ezek a versenyek rendszerint a falu melletti legelőkön kerültek megrendezésre, ahová nagy vigasságban vonult ki a település apraja-nagyja. A legények kalapjukba tűzött bokrétákkal, cigányzeneszóval, bográcsokkal felszerelkezve készültek a nagy becsületbéli megmérettetésre. Birkagulyás, ivászat és tánc volt kivilágos-virradatig. A lovasverseny győztesét pünkösdi királlyá koronázták, mely hivatal egy egész esztendőre szólt. Nagy tisztesség volt ám ez a cím, hiszen a pünkösdi király egész évben csak akkor dolgozott, amikor kedve tartotta, és annyi bort ihatott ingyen a falu kocsmájába amennyi csak belefért. Minden mulatságban, lakodalomban ő kezdte a táncot, ezért a leányok előtt is nagy volt a becsülete.

A Kárpát-medence másik szép szokása a falujárás volt. Ez úgy zajlott, hogy a felpántlikázott lovakon házról-házra jártak a legények, „adományokat” gyűjtve. Végül a sok finomságtól roskadozó kosarak tartalmát a kocsma asztalára rakták, és estére az egész falu népe lakomát csapott belőle, táncmulatsággal egybekötve. A legénybíró választás is a pünkösdi királyhoz hasonló tisztesség volt. Ez is versennyel kezdődött. A legények által közösen felállított májusfát kellett kidönteni, és akinek ez sikerült, hasonlatosan a pünkösdi király „hivatalához”, legénybíró lett belőle, mely rang szintén sok mókás kiváltsággal járt. A lányok is kivették részüket a vidám szórakozásból, mivel ők is választottak maguk közül királynét. Régebben a falu legszebb lánya nyerte el ezt a megtisztelő címet.

A kereszténység elterjedésével az ókori pogány rózsaünnep belesimult a pünkösdi ünnepekbe. A bazsarózsát pünkösdi rózsává tehát az egyház „avanzsálta”. A 16. századi humanista irányzat idején, amikor pontos neveket kerestek a növényeknek, vált szét végérvényesen a rózsa (Rosa cinnamomea) és a pünkösdi rózsa (Paeonia officinalis) megnevezés. Régen a falvakban a pünkösdi szentmise alkalmával pünkösdi rózsaszirmokat szórtak alá a templomtornyokból, de volt hogy fehér galambokat eregettek, mivel az egyházi ábrázolásokban galamb képében jelenik meg a Szentlélek.

népszokások forrása: erinto.ro, Fotó: Jean II Restout (1732): Pentecost

Ajánljuk még