A szabadsággal és a művészettel szöges ellentétben áll Gothár Péter és a Katona József Színház szexuális zaklatási ügye; ennek a szégyenletes ügynek az egész magyar kultúra a kárvallottja, és ennek a felelősségét a bűnösöknek vállalniuk kell – írja közleményében a Magyar Teátrumi Társaság, amelyet a mai közgyűlésük után adtak ki. Vidnyánszky Attila, a Teátrumi Társaság elnöke azt mondta az Origónak: a magyar színészekbe már a Színművészeti Egyetemen beültetik azt, hogy a rendező előtt meg kell alázkodni, és ez megöli a művészetet. A színészek nem a hitük mentén cselekednek, hanem azt keresik, ki felé orientálódjanak, mert akkor megjutalmazza őket a balliberális szakma – írja az Origo.
Már megint
– ez volt Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színházi igazgatója, a Magyar Teátrumi Társaság elnökének reakciója, amikor meghallotta a Gothár Péter szexuális zaklatási ügyéről szóló híreket. Az Origónak hangsúlyozta, hogy a Katona József Színház nem tagja a Teátrumi Társaságnak; ennek ellenére természetesen megrázta az eset, hiszen évek, évtizedek kellenek, amíg ebből az ügyből a szakma kimosdik.
Nem lehet a zaklató nevét eltitkolni
– mondta Vidnyánszky Attila arról, hogy a Katona József Színház nem akarta nyilvánosságra hozni Gothár Péter nevét.
Borzalmas
– mondta Vidnyánszky Attila Máté Gábor kijelentéséről, amelyben a szexuális zaklatást intellektuális kielégülésnek nevezte.
Micsoda viszonyt feltételez ez? Az az alázkodás, ahogy a magyar színész megalázkodik a rendező előtt, borzalmas. Ez a gyerekekbe van ültetve már a Színművészeti Egyetemen. Ettől nem lehet eltekinteni, innen indul az egész. 15 éve mondom, hogy ez az igazodási vágy a művészetet is megöli, mert nem a maga lelkéből alkot, nem a hite mentén cselekszik. Elkezdi keresni, hogy ki felé kell orientálódni, kit kell utánozni, mit kell mondani, mit kell üzenni. Ha az elvárásoknak megfelelő az üzenet, akkor pedig megsimogatják, akkor jó kritikát írnak róla. Ebben nagyon erősen cinkos az egész kritikus szakma
– mondta Vidnyánszky Attila a balliberális kulturális elit által teremtett közegről.
Forrás: Origo; Fotó: Horváth Péter Gyula
Vízöntő
2019-11-26 at 10:13
A Színház és az Egyetem miért retteg a nyilvánosságtól és a külső (független!) vizsgálattól? Miért parancsolnak hallgatást a sértetteknek, amikor az a bűnpártolást is feltételezi a büntetőfeljelentés hiányában? Még új szerepet tanítanak nekik, vagy alkukon dolgoznak?
Az ügyészség mikor rendeli el a nyomozást?
Zoltán Zoltán
2019-11-26 at 01:32
Megáll az idő, Dögkeselyű, Egymásra nézve, Eldorádó… Ez is Gothár. Az vesse rá az első követ, aki bűntelen közületek.
Kabocka
2019-11-26 at 05:16
Oke, az en leszek, eletemben nem zaklattam senkit szexualisan, es a hatalmammal sem eltem vissza.
Zoltán Zoltán
2019-11-26 at 01:16
Már bocsánat, de a filmgyártás biznisz, ahol a rendező a főnök, valamint az egyszemélyi felelős a producerek előtt. Még jó, hogy az van, amit ő akar. Russel Crowe azért nem kapott szerepeket, mert rossz híre van a rendezőkhöz való hozzáállása miatt, pedig egy kicsit ngyobb kaliber, mint az átlag magyar színész. A művészet szép dolog, lehet rajta romantikázni, de vajon hányan néznek ma művészfilmeket? Te mikor mentél utoljára moziba ilyesmit nézni? Pénzért? Nem ingyen letöltve a Videáról? Hm?
Lassan libsi mártírt csináltok Gothárból.
Veritas Samu
2019-11-25 at 21:47
A Katona színházi társulata és főleg vezetése gerinctelen,hitvány alakokból áll.Nem kell megnézni az előadásaikat,a fában lévő szú gerincesebb náluk.
Rita
2019-11-25 at 21:45
Ha valakit erdekel, milyen “tanitas” zajlott a Szinhaz es Filmmüveszeti Föiskola falai között a ’80-as evekben, nyugodtan szoljon, mert szivesen kitalalok. Reg abbahagytam a szakmat, raadasul külföldön is elek, tehat nincs veszitenivalom. A kapcsolatok es összeköttetesekröl szolt a felveteli vizsga es jaj volt annak, aki csak a tehetsege reven került be. A”tanarok” csak a fizetesüket vettek fel, de mesterseget, hangkepzest, beszedtechnikat, tancot, stb. senki nem tanitott. A kapcsolatokkal rendelkezöket sztaroltak, miközben a tehetsegesek biodiszletkent statisztaltak mellettük 4 evig. Szexualis zaklatasok, öngyilkossagi kiserletek egy-egy rostavizsga utan es a tanulok teljes lezüllesztese mindennapos volt. Igazi libsi, cionista beltenyeszet par sulyosan alkoholista “tanar urral” megspekelve. A szinmüveszetert es a szinhazert naivan rajongo, lelkes magyar gyerekeket tettek tönkre ezek a rohadekok. Elet-halal urai voltak es ezt mindvegig ereztettek is a növendekekkel.
Naprózsa
2019-11-26 at 03:40
Hát most is ők, vagy a hű tanítványaik vannak ott. S nem tudom, hogy a szakember, mint Ön, kedves Rita, hogy van vele, de nekem úgy tűnik, nem is nagyon tehetségesek, de főleg nem egyedi karakterek a mai színészek zöme (itthon és akár Hollywoodban sem).
Lehet, hogy kedves Namonddal együtt ezért érezzük őket már vagy két évtizede maníros, hamis és egyéniség nélküli kontraszelektált tucatfiguráknak, mert nem a tehetség számít hanem az igazodás?
bl
2019-11-25 at 17:37
A szocializmusban is ez volt a színészek betörésének a módja. Ilyen-olyan módon alázkodjon meg. A szexuális aberráció csak egy lehetőségek széles skálájából. Az önálló, független, sajátgondolkodású színházi emberek érvényesülésének maga a rendszer a gátja. Mert van az a pénz, meg van az a lehetőség… A régi ember a közönségre volt utalva, bármikor belehalhatott. Bele is halt minden este a színpadon, hogy ezzel a virtuális halállal odázza az igazit. Ez teremtett értéket.
Namond
2019-11-25 at 19:23
Tán meg kellene kérdezni a még élő régieket.
Van vállalkozó újságíró?
Poppy
2019-11-25 at 17:23
Tisztulás kell az egyetemen, a színházakba, mert belterjes ballibsi uralom van. A kezdő színészeknek mellettük esély sincs a kiemeledésre, minőségi szakmai tudás megszerzésére. Dohos, unalmas, nem innovatív az egyetem.
Zsuzsa
2019-11-25 at 17:01
►Z
Marton László talán nem a liberális oldalt erősítette? Elhunyt, mit kellene róla még írni?
Kerényi Imrének milyen bűne volt, amiről beszélni kellene?
Kiss B Attila kinevezése miért fáj? Mert nem liberális? Egy Nemzeti minősítésű, állami fenntartású színházművészeti szervezet igazgatói posztjáról a társulat szokott dönteni, vagy a minisztérium?
Zsuzsa
2019-11-25 at 19:16
►Z
Kiss-B. Attila elődje Lőrinczy György volt, de gyanítom, Kerényi Miklós Gáborra gondol. Róla is írtak már a P.S.-ban. És ő is a balliberális kulturális elithez tartozik (tartozott), nem de? Ahogy eddig az összes „mee too” mozgalom vesztese.
Idézete pedig a mostani Operettszínházra mennyiben releváns?
Az, hogy önnek az Alföldi igazgatta Nemzeti pont úgy tetszett, mint a Vidnyánszky-féle, nemzeti érzületéről és/vagy füllentéséről árulkodik.
Én úgy látom, önnek az igazság fáj.
(Amúgy pedig megbocsájtson, de Vidnyánszkynak inkább hiszek a meglátásában, mint egy „Z”-nek.)
Namond
2019-11-25 at 16:53
Lehet ezért nem tudom a magyar színészek teljesítményét elfogadni?
Színházban, filmen mindenhol hamisnak látom a játékot, hamisnak a hangot. Ripacskodásnak az előadást.
Ez 40 éve a rendezők hibája lenne?
A magyar fociban is meg kell alázkodni a rendező-edző előtt és alatt? Mert, hogy a meccseket is ripacskodásnak látom.
Nem lehet az utánpótlással baj? Azt tudom, hogy aki nem fizet az edzőnek az repül. A színészeknél is így van, aki nem fizet az repül?
És mióta van így?