Csaknem 15 milliárd eurós mentőcsomagot jelentett be kedden a francia kormány a koronavírus-járvány egyik legfőbb vesztesének számító repülőgépgyártó iparnak, amelyből másfél milliárd eurót a következő három évben kutatásra fordítanak, azzal a céllal, hogy 2035-re elkészüljön a karbonsemleges francia repülőgép.
Kihirdetjük a rendkívüli állapotot a repülőgépgyártó iparunk megmentésére, azért, hogy még inkább versenyképessé és környezet kímélővé válhasson a jövő zöld repülőgépeinek gyártásával
– mondta párizsi sajtótájékoztatóján Bruno Le Maire gazdasági miniszter. Miközben a repülőgépgyártó ágazatban a járvány következményeként, a megrendelések visszaesésével a fejlesztéssel és kutatással foglalkozó 35 ezer ember mintegy harmadának került veszélybe a munkahelye, a kormány célja előkészíteni a polgári közlekedés repülőgépei, a helikopterek és a teherszállító repülőgépek új generációját, amely újfajta propulziós rendszerekkel – mint például a hidrogén motorok – kevesebb üvegházhatású gázt bocsát ki.
Az ágazat eredeti terveihez képest ez tízéves gyorsítást jelent
– jelezte Elisabeth Borne közlekedési és környezetvédelmi miniszter. A kis- és középvállalkozások átalakulásának felgyorsítására az állam és az ágazat nagyvállalatai 500 millió eurós befektetési alapot hoznak létre a nyáron, amely fokozatosan egymilliárd euróra nő. Egy másik, 300 millió eurós alapból pedig a termelési eszközök modernizációját támogatja a következő három évben az állam – jelezte Bruno Le Maire.
A hadügyminisztérium még idén felgyorsítja katonairepülőgép-megrendeléseit, mintegy 600 millió euró értékben, ami a tárca beszerzési költségvetésének 5 százaléka – közölte a miniszter, Florence Parly. A gazdasági miniszter úgy véli, ha nem avatkoznának be most, akkor az ágazat munkahelyeinek egyharmada megszűnne. A miniszter arra kérte a gyártókat, hogy tegyenek meg mindent az elbocsátások elkerülése érdekében.
A repülőgépgyártás 300 ezer közvetett, illetve beszállítói munkahelyet biztosít Franciaországban. A 15 milliárd eurós csomag csaknem felét, 7 milliárd eurót az Air France kapja meg közvetlen hitelek, illetve államilag garantált bankhitelek formájában. Az összegből a légitársaság meg tud rendelni az eredeti beszerzési terveinek megfelelően hatvan Airbus A220-as típusú és 38 Airbus A350-es típusú repülőgépet.
Fotó, forrás: MTI
Királytigris
2020-06-09 at 18:54
Jó kérdés.
Háttér: Szerintem Váradit (WizzAir) kérték fel (Találd ki, hogy ki!) hogy jelentse fel a MALÉV-et, hogy tiltott állami támogatást kap.
Ez tulajdonképpen egy áttételes önfeljelentés volt, hogy a bezárás miatt lehessen kire(mire) mutogatni, és mosom kezeimet.
Királytigris
2020-06-09 at 18:50
“Karbonsemleges francia repülőgép.”
Ez az igazi parasztvakítás!
Ugyanis az igaz, hogy a kerozin helyett lehet használni hajtóanyagként a hidrogént, és akkor a hajtóművek nem bocsájtanak ki karbonszármazékot, de amikor a hidrogént előállítják, no akkor aztán igen.
Már látom, hogy lesz aki majd azzal válaszol, hogy a hidrogént majd elektromos áramos vízbontással állítják elő. Nos az a mennyiség amit vízbontás útján állítanak elő, egyrészt rendkívül drága, és az a légiközlekedés üzemanyagszükségletéhez viszonyítva NUDLI!
A hidrogént az iparban nagyrészt földgáz és vízgőz reakciójával állítják elő, kisebb mértékben nagyobb energiaigényű hidrogéntermelő módszerekkel, mint amilyen a víz elektrolízise. A legtöbb hidrogént a termelés helyéhez közel használják fel. Két legnagyobb felhasználási területe a fosszilis tüzelőanyagok feldolgozása (pl.: hidrokrakkolás) és az ammóniagyártás, elsősorban a műtrágyákhoz.
Királytigris
2020-06-09 at 18:57
Kifelejtettem, hogy a hidrogén előállításához nagyobb energia szükséges, mint amit ki lehet nyerni belőle. Tehát kész ráfizetés.