Szabad áthaladást biztosít a kínai és orosz hajók, valamint minden, Izraellel kapcsolatokat nem ápoló hajó számára a Vörös-tengeren a jemeni húszi mozgalom – jelentette ki a húszik egyik vezetője az Izvesztyija című orosz lapnak adott, pénteken megjelent interjúban.
Mohammed al-Buhejti, a húszi lázadókat tömörítő Anszar al-Allah iszlamista mozgalom politikai bizottságának tagja leszögezte: a Vörös-tenger jemeni partvidékéhez közeli vizeken áthaladó hajók teljes biztonságban vannak mindaddig, amíg “nem tartanak fenn kapcsolatokat bizonyos országokkal, elsősorban Izraellel”. A húszik célja hogy gazdaságilag gyengítsék Izraelt annak érdekében, hogy felhagyjon a Gázai övezetben indított háborújával – hangsúlyozta.
Az illetékes kitért az Egyesült Államok és Nagy-Britannia által a húszik ellen az utóbbi napokban intézett támadásokra is, leszögezve: innentől kezdve a két ország egyetlen hajója sincs biztonságban a Vörös-tenger vizein.
Az ár, melyet az agresszorok fizetnek, magasabb lesz annál, mint amit Jemen fizet
– fogalmazott. Kiemelte azonban, hogy minden más hajó esetében a húszik készek biztosítani az áthaladást, “mert a szabad hajózás Jemen számára is nagyon fontos”. Buhejti kitért a november 19-én a lázadók által elfoglalt, egy izraeli iparmágnáshoz köthető Galaxy Leader nevű teherhajóra is, melynek legénységét a húszik elfogták. Azt mondta, a legénység fogságban lévő 25 tagja jól van.
Az Irán által támogatott húszik számos támadást hajtottak végre a Vörös-tengeren közlekedő – ismereteik szerint Izrael felé tartó vagy Izraelt támogató – kereskedelmi és hadihajók ellen, mióta Izrael a Hamász október 7-i terrortámadásának megtorlásául hadműveletet indított a palesztin iszlamista szervezet ellen a Gázai övezetben. A húszi támadások miatt egyre több nagy hajózási társaság dönt alternatív útvonalak mellett. A húszi lázadók hetek óta tartó vörös-tengeri támadásainak megállítására az amerikai és a brit erők csapásokat mértek a húszik katonai infrastruktúrájára. A lázadók válaszul bejelentették, hogy minden amerikai és brit hajót meg fognak támadni.
Mao Ning kínai külügyi szóvivő pénteki sajtótájékoztatóján azt mondta, Pekingnek nincs tudomása arról, hogy a húszik kivételt tesznek a Vörös-tengeren áthaladó orosz és kínai hajókkal. Hangsúlyozta, hogy a Vörös-tenger az áruk és energiaforrások nemzetközi kereskedelmének fontos útvonala, és a globális szállítási láncok zavartalanságának biztosítására szólított fel. A Nemzetközi Hajózási Kamara (ICS) adatai szerint a világkereskedelem 12 százaléka a Vörös-tengeren keresztül zajlik. Az útvonal hiányában a hajóknak a Dél-afrikai Köztársasághoz tartozó Jóreménység foka felé kell kerülniük, ami körülbelül két héttel megnöveli útjuk időtartamát.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/EPA/Jajha Arhab
Ezek
2024-01-20 at 19:41
Nem kellene kihasználni a lehetőséget? Jobb a parton toporzekolni, hogy hiába is engedték át, mi jusztse megyünk.
kanigunda
2024-01-19 at 18:38
Na várjunk csak! Ők azok a nyalatkozó husziták akik már nem is léteznek mert
húde mindenüket lebombázták? Hogy is van ez?
Orientál
2024-01-19 at 17:05
Egyiptom miért nem fegyelmezi a jemeni huszikat? Pedig érdekében állna.
ViAM
2024-01-19 at 14:20
“Cuki” Neked is köszönöm, megnézegettem, de még mindig nem tudom – ennyi bajom legyen -, hogy a húszik, honnan tudják pontosan megállapítani, hogy számukra melyik az ellenséges hajó, ami nyilván agyon van álcázva, s arra viszont nincs idő, hogy kutakodjanak a hajótársaságoknál stb. stb.
Cuki
2024-01-19 at 13:31
ViAM
https://www.vesselfinder.com
Marine Traffic
Ship Finder
van sok
ViAM
2024-01-19 at 13:23
“Ungarn über alles !”
Kösz, tengernyi csomó után nézést megspóroltál nekem.😊
Ungarn über alles !
2024-01-19 at 13:13
ViAM
a nemzetközi hajóregiszterből bárki megismerheti az adott teknő anyakönyvi adatait, szemre-színre-tulajdonosra-bérlőre kiterjesztve
…valamint a repülők Flightradar-adatbázisához hasonlóan, a helyzete-rakománya-uticélja is nyilvános
(már persze ha nem hamisítják meg)
Ungarn über alles !
2024-01-19 at 13:02
nemhiszem hogy nincs hozzá technika, hogy a Jemeni föld darabot símára takarítsák – legfeljebb az akarat a hiánycikk
gyanítom hogy a nyűves-jorki kipások ezen is sokat keresnek, csak még az nem világos hogy hogyan és mennyit
ViAM
2024-01-19 at 12:02
Remélem van itt hajózási szakember a hozzászólók között, mert a sok áttételes, megtévesztő adat, zászló mellett honnan tudják a húszik, hogy kit lehet/kell átengedni.
Édi
2024-01-19 at 11:45
Ezért jó, ha egy országnak helyi miniszterelnöke van, nem olyan könnyen cseréli el azt lánctalpas paripára.
Ezek szerint
2024-01-19 at 11:32
Megintcsak rossz üzletet kötött Sunak Anglianak, nem kellene lemondatni, még mielőtt összedől az egész és a Vörös tengerbe szórják a hamvait?