“Orbánéknak semmi sem drága. Csak a közösségi médiás reklámokra többet költöttek, mint amennyit az egészre szabad lett volna” – ezzel a felütéssel próbálta meg megmagyarázni a szerencsi buktát a szocik internetes álhírgyára, az EzALényeg. A PestiSrácok.hu utánajárt, hogy a szennylap épp csak a gerendát nem találta meg a saját szemében: kiderült, hogy ők a sérelmezett ötmillió forintos tétel minimum tizenötszörösét költötték el a közösségi médiában uszításra. Ezzel a lendülettel végignéztük a “társadalmi, politikai célú hirdetések” kötelezően nyilvános reklámköltéseit a Facebookon, és láss csodát: kiderült, hogy – élükön Karácsony Gergellyel – a Facebook-polgármesterségben fekete öves baloldaliak szórják két marokkal a pénzt közösségi médiás politikai hirdetésekre.
Az amúgy is szimpla uszításból és álhírek terjesztéséből álló Ezalényeg.hu cikke arról beszél, hogy gigantikus az az összeg, amit Koncz Zsófia befektetett a Facebook-kampányába. Ez amúgy ötmillió forint. Borzonganak azon is, hogy micsoda kampányszabályozás-sértés történt. “A hatalom ára: elképesztő összegeket toltak bele Koncz Zsófia kampányába” – írták már a címben, majd a posztot meg is tolták az EzALényeg összes mutánsoldalán, tízezrekkel szponzorálva azt a Facebookon. Arról, hogy a szennyportál egyértelműen a szocialistákhoz köthető és azt Páva Zoltán, Komló egykori MSZP-s képviselője és kiskirálya gyermeke, ifjabb Páva készíti, itt írtam korábban. Most maradjunk a szörnyűséges összegnél – a jobboldali elkötelezettséggel egyáltalán nem vádolható Átlátszó lapcsoport elemzése szerint a következő történt a 2019-es októberi önkormányzati választás kampányában, idézzük:
Az általunk vizsgált mintában, azaz a kampányban összesen körülbelül 269 millió forintot eltapsoló, száz legnagyobb politikai hirdető között az ellenzék alaposan megverte a kormánypárti oldalt a Facebook-hirdetésekre fordított összegek tekintetében…
Ami azt illeti, az Átlátszó számításai szerint a normális bevételekkel nem rendelkező, közvetlenül az önkormányzati választás előtt, augusztusban összegründolt EzALényeg.hu mintegy 68,3 millió forintot költött el önkormányzati kampányra.
Amúgy az ellenzék érvelése Koncz Zsófia kampányköltései körül azért is tűnik meglehetősen túlzónak, mert ha a Facebook uniós kötelezésre létrehozott transzparencia-oldalán kutakodunk, Karácsony Gergelyről például ez látszik:
Tehát az összbaloldali főpolgármester Facebook-hirdetésre eddig 30 milliót költött, ebből a főpolgármesteri kampány időszakában 22 milliócska röpült el. Azt már hozzá sem merjük tenni, hogy Tarlós Istvánnak nem volt Facebook-oldala, ami – így utólag már – nem tűnik túl bölcs döntésnek.
Nem lenne persze korrekt, ha csak Karácsony Gergellyel hasonlítanánk össze a szerencsi fideszes képviselőnő kampányköltéseit, úgyhogy példaként hozzuk a miskolci kampány ellenzéki jelöltje, Veres Pál kampánybefektetését is. Ő eddig 14 millió 200 ezret költött, de a kampányába közvetlenül közel 12 millió forintot (11 millió 868 ezer) belefeccölt.
Gyurcsány Ferenc, a Demokratikus Koalíció elnöke 2019. március 28-a óta 12 millió 745 ezer forintot költött Facebook-reklámokra. Persze ez csak egyetlen oldal a rengeteg promóciózott DK-s oldalból, ahogy Jakab Péterre sem csak a közvetlen csatornáján keresztül költ a Jobbik. Ám a pártelnök 2019 márciusától csak itt több, mint 7 millió forintot.
A konzervatív sajtót több éves posztokért zárja karanténba a Facebook, de a baloldali gyűlöletkeltés nem zavarja a cenzorokat
Visszatérve a szoci kampányújsághoz, tavaly, az önkormányzati választás után kielemeztük, hogy a PestiSrácok.hu annak ellenére volt (ahogyan a LyzR analízise szerint ma is az) a legnépszerűbb konzervatív portál a Facebookon, hogy az óriáscég mindent megtett a kampányban a választók manipulálására: a Magyar Nemzetet is kiadó Mediaworks promóciós fiókját indoklás nélkül letiltották, a PestiSrácok.hu-t pedig valóságos blokád alá vonták. Akkor ezt írtuk:
Nem segíti a tiszta versenyt az sem, hogy a jobboldali véleményeket a Facebook egyre aljasabb eszközökkel igyekszik kiszorítani. A magyarországi ügyeit és a cenzúrát hivatalosan Írországból és Németországból intéző óriáscég a most lezárult kampányban minden eddiginél gátlástalanabbul viselkedett. A Facebook mondvacsinált indokokkal hátráltatta, kitiltotta az ellenzéki összefogást negatívan érintő hírek terjedését, promócióját (a PestiSrácok.hu szerkesztői például több éves cikkek miatt kaptak teljes eltiltást a szerkesztői és hirdetési fiókjuktól a kampány idejére), miközben a szocialisták augusztus 27-én létrehozott álhírterjesztő portálja, az EzALényeg.hu gusztustalan lejárató posztjait gond nélkül promotálhatta. A Facebook uniós kötelezésre létrehozott transzparencia-oldalán látható, hogy csak erre a fekáliaoldalra másfél hónap alatt 53 millió forint promóciós pénzt költhettek el a fenntartói gond nélkül, olyan tartalmak reklámozására, mint például ez az Orbán Viktor meglincselésére buzdító förmedvény:
Most megnéztük, hogy mennyi pénzből gazdálkodhatott a szoci kampányújság. Kiderült: a portál kiadója 2019-ben, a négyhónapos működése alatt 206 millió forintot költött el, azaz havonta 51,5 milliót. Összehasonlításként: a PestiSrácok.hu kiadója komplett szerkesztőséget tart fenn feleennyiből, havi 25 milliós büdzsével.
Na, ennyit a kampányköltésekről. És végül még álljon itt még egy EzALényeg-förmedvény, amelynek promóciójára simán enged nyolcvanezer forintot költeni a Facebook a transzparencia-oldal szerint (miközben a PestiSrácok.hu augusztus-szeptemberben 3-4 éves, állítólag gyűlöletkeltő posztok miatt újra karantént kapott, ami 40 százalékkal csökkentette az elérésünket, s amiből két hete szabadulhattunk ki újra…). Szóval ez nem bántja a Facebook-cenzorok szemét:
Vezető kép: a Jobbikkal kiegészült baloldal prominensei a végül elbukott, botrányos kijelentéseiről és cégügyeiről elhíresült Bíró László mögött. Forrás: Facebook-kampányfotó
Facebook
Twitter
YouTube
RSS