Félrevezetőnek nevezte a saját felmérési eredményeit Hann Endre, a Medián ügyvezetője. A közvélemény-kutató a Klubrádióban arról beszélt, hogy a Tisza Párt 11 százalékos előnyét mutató friss eredményük csalóka, mert kisebb mintarészre vonatkozik, így nagyobb a hibahatár. Azt is elárulta, hogy azok a kutatások, amelyek az elmúlt hetekben Magyar Péterék előretörését vizionálták, a közvélemény befolyásolására alkalmasak – írja a Magyar Nemzet.
A saját felmérési eredményét nevezte félrevezetőnek Hann Endre a Klubrádió csütörtök reggeli műsorában. A Medián ügyvezetőjét a cég friss közvélemény-kutatásáról kérdezték, amely szerint 11 százalékkal vezet a Tisza Párt a Fidesz előtt. Hann Endre előbb arról beszélt, hogy nem Magyar Péterék erősödtek, hanem a Fidesz gyengült, de a kormánypárti szavazók nem „áramlottak át” a Tiszához, csupán elbizonytalanodtak. A Medián vezetője aztán konkrétan lenullázta a saját felmérésük hitelességét, amikor azt fejtegette, hogy a Fidesz látszólagos gyengülése az elmúlt másfél évtizedben mindig abban mutatkozott meg, hogy valamivel kevesebb volt a biztos szavazójuk.
Majd így folytatta:
Most is kevesebb, ezért van olyan nagy különbség a választani tudó biztos szavazók körében. Ugye ezt emelik ki a hírek, ezt a 11 százalékos különbséget, ami azért egy kicsit félrevezető, mert egy kisebb mintarészre vonatkozik, ezért nagyobb a hibahatára is.
Hann Endre lényegében azt is elismerte, hogy a kutatások manipulálni tudják a közvéleményt, a választók pártpreferenciáját. A Medián ügyvezetőjének okfejtése szerint amíg hónapról hónapra a kormánypártok fölényes előnyét mérték a kutatócégek, az unalmas volt, senki nem figyelt rájuk, majd amikor megjelent az első felmérés , amelyben a Tisza Párt beérte vagy hajszállal meg is előzte a Fideszt, onnantól fontos témává vált, hogy van egy új kihívója a hatalmon lévőknek. Hann úgy fogalmazott, hogy a közvélemény-kutatásoknak van befolyásoló hatásuk, mert felhívják a figyelmet egy változásra. A „bandwagon effect” kifejezést említette, ami azt jelenti, hogy az ilyen felmérések hatására az emberek szívesebben „felszállnak arra a vonatra”, ami a többség szerint jó irányba megy, vagyis csatlakoznak egy tendenciához, esetünkben a Tisza Párt erősödéséhez.
Hann Endre fentebb idézett magyarázkodásából kiindulva, amely a Medián csalóka felméréséről szól, illetve figyelembe véve, hogy bevallottan a közvélemény befolyásolását célozzák a Tisza Párt fölényes vezetését vizionáló kutatások, kijelenthető, hogy a valós helyzetet nem a baloldali cégek eredményei mutatják
–véli a Magyar Nemzet.
Hann Endre “elszólását” egyébként az a tény is alátámasztja, hogy – bár a balos közvéleménykutatások alapján a Tisza brutális előnyben van a Fidesszel szemben – Magyarék mégsem indítanak jelöltet a Potápi Árpád tragikus és hirtelen halála miatt megrendezésre kerülő dombóvári időközi választásokon. A Tiszások távolmaradása azért is furcsa, mert a jövő év január 12-én tartandó időközi lehetett volna az első alkalom, hogy a Tisza ringbe száll a parlamentbe jutásért, a párt azonban végül úgy döntött, hogy nem indulnak, mert tét nélkülinek tartják a megméretést.
(MN, PS / Kiemelt kép: MTI/Koszticsák Szilárd)
Facebook
Twitter
YouTube
RSS