Ha azt hinnéd, a TikTok csak a trendekre meg a fiatalokra van hatással, akkor nagyot tévedsz. Sokan ugyanis már azt fejtegetik, hogy a világ egyik legnépszerűbb közösségi oldala milyen hatással van a társadalomra és az adott ország kultúrájára. Míg az Egyesült Államokban a TikTok jövője a folyamatban lévő kongresszusi meghallgatások mérlegén múlik, addig be kell látnunk, hogy még a rendkívül népszerű videómegosztó alkalmazás teljes törlése sem távolítaná el annak mély és maradandó nyomát az amerikai kultúrán.
A CNN legfrissebb cikke már azt fejtegeti, hogy a TikTok szó szerint megváltoztatta egész iparágak működését, és hatással van arra, hogyan élnek, esznek, néznek és vásárolnak az emberek. A lap szerint még ha egyetlen másodpercet sem töltöttél az alkalmazással, valószínűleg akkor is van valami az életedben, amit a TikTok erőteljes hatása megváltoztatott.
A közösségi média mindig is hírnévhez vezetett néhány szerencsés embert. A „befolyásoló kultúra”, ahol az emberek bizonyos érdeklődési körökben szerzett szakértelmükről válnak híressé, jóval megelőzte a TikTokot, és olyan platformokkal került a mainstreambe, mint a Youtube, vagy az Instagram. Azonban a TikTok algoritmusának működése miatt, amely valós időben ismeri meg a felhasználók érdeklődési körét és preferenciáit, miközben interakcióba lépnek a tartalommal, nem szokatlan, hogy a hétköznapi emberek által készített videókat hirtelen milliók nézik meg, miközben bekerülnek a felhasználók hírfolyamába. Ez a hírnév egy új egyenletét hozta létre, hasonlóan ahhoz, amit a TikTok elődje, a Vine esetében láttunk, ahol egyetlen vírusvideó egyik napról a másikra reflektorfénybe állított valakit.
Számtalanszor láthattuk már úgynevezett „mikrocelebeket”, vagy azért, mert rövid ideig nagyon híresek, vagy azért, mert jól ismertek egy specifikus embercsoport számára. Néha a hírnévnek ezek a pillanatai meghosszabbodhatnak, és az alkotó egy nagyobb, stabilabb márkát tud felépíteni a semmiből, csak egyedül az algoritmusnak köszönhetően. Félelmetes, mi? Mivel a TikTok-trendek olyan gyorsan beszivárognak a tágabb kultúrába, nem szokatlan, hogy egy, már híres ember élvezi a nagyszerű PR pillanatait (vagy át kell élnie a rossz emlékeket a szerencsés TikTok-időzítés miatt).
2022-ben például a Sárkányok háza sztárja rabolta el a nézők szívét, amikor egy interjú közben szépen hangsúlyozva ejtette ki a Negroni Sbagliato koktél nevét. A videó azonnal felrobbantotta a TikTokot, aminek köszönhetően megugrott a kereslet az érintett ital iránt. Bár A Mandalóri és a The Last of Us sztárja, Pedro Pascal évek óta kiemelkedő színész volt, a közelmúltban már a TikTok is felkapta, részben a róla szóló végtelen tartalomnak köszönhetően, amelynek köszönhetően ő lett a Z-generáció szexi apatípusa.
Így csinálnak a TikTokból dollármilliókat
Az emberek hajlamosak arra, hogy ne nevezzék munkának az infulenszerek tartalomgyártó „munkáját”. Ezen lehet vitatkozni, de tény, hogy ha munka, ha nem, sokan brutálisan jól profitálnak ebből. Egy egész iparág nőtt fel a TikTok végtelenül kavargó hírnév-fogaskerekei körül. A nagy ügynökségek és menedzserek már kizárólag a TikTok-sztárok felkutatásával és fejlesztésével foglalkoznak. A TikTok-központú marketingügynökségek segítenek a híres, sok pénzt érő ügyfeleknek stratégiákat létrehozni a platform körül. Egy ponton még az is megszokott volt, hogy a hasonló TikTok-alkotók együtt éltek „influenszerházakban”, amelyekben teljes mértékben a tartalomkészítésének szentelték az életüket 0–24-ben. Januárban az alkalmazás elindított egy tehetségportált is, amely lehetővé teszi a menedzserek számára, hogy könnyebben közvetítsenek ügyleteket a márkák és az ügyfelek között.
A számtalan mikroceleb mellett a TikTok teljes értékű sztárokat is kinevelt, akik a hírek szerint posztonként öt számjegyű bevételt keresnek és dollármilliókat érnek.
A TikTok mérete és elérése, valamint a rövid formátumú tartalom gyorstüzelése és a folyamatosan változó algoritmusa hozzájárul a digitális trendek mulandóságához is. Avagy mindent hamar megunuk, az állandóság múló eszme. A TikTokon kiinduló trendek, ahol a legtöbb videó nem hosszabb egy percnél, általában rövidebb élettartammal bírnak, mint a kevésbé nagy sebességű, nagy volumenű platformokon megjelenő trendek. Ezek a trendek – legyen szó egy érdekes nyilatkozatról vagy egy kötelező kellékről, amit mindenképp érdemes megrendelned a netről, mert nélküle kevesebbet érsz – néhány hétre vagy hónapra átveszik a hatalmat a társadalomban, majd továbblépnek. Az iparági szakértők ezeket mikrotrendeknek nevezik. E ciklusok összehúzódása aggodalmakat is felvetett a felhasználók körében a gyors divat és a túlfogyasztás miatt.
A TikTok algoritmusa és a gyors görgetési élmény azt jelenti, hogy a felhasználóknak nem kell tartalmat keresniük – azt átadhatják nekik, hogy felfedezzék őket. Ez rendkívül sajátos érdekek köré csoportosított közösségeket, és ösztönözte növekedésüket. Bár a platform széles körben elterjedt népszerűsége múlékony lehet, nem ritka, hogy ezek a résbe tartozó érdekek tartós közösségeket és követőket hoznak létre. Bárhol is gyűlnek össze az emberek online, a cégek és a marketingesek lelkesen követik őket. A TikTok vírusos terjedése főnyeremény a marketingesek számára, emellett pedig számos más iparág is magáévá tette már ezt a lehetőségforrást.
Hogy hol a vége, az jó kérdés. De az biztos, hogy a közösségi média olyan szintű befolyással bír a fiatalok személyiségére, hogy ezt már nehéz lesz visszafordítani.
Vezető kép: MTI/EPA/Tolga Akmen
hivő
2023-04-24 at 17:20
Nagy Péter,Hány amerikai
költőt ismersz?
Pl.Ralph W.Emerson-t?
Amerika kulturája
osszetett, mert azok az
emberek akik magukkal
hozták szülöföldjük
kulturáját és létrehoztak
valami ujat.
Az internet portálok
talán segiteni fogják
az amerikai lendület
visszaszerzését.Sok
tehetséges ember nem
járt egyetemre és talán
pont ezért eredetibb mint
akit egy Harvard produkált.
Ungarn über alles
2023-04-24 at 12:36
Nagy Péter
13:20
az “amerikai kultúra” olvasásakor magam is röhögő görcsöt kaptam
Kun Bèla
2023-04-24 at 08:17
A legnagyobb problèma az hogy az USA átlagpolgár erre megint nem maga jött rá , hanem a Tik Tok sikerère irigy hièna sajtó , meg az információk begyüjtèsère irigy kormányzati hirszerzők ! Vègül is honnan jönne rá bármire is egy mestersègesen lebutitott amcsi lakosság ! Amelyre tökèletesen passzol a CIA által kikèpzett ès a nyakunkra küldött három betüs nevü ügynök ” sötètben tartott ès trágyával etetett ” megjegyzèse , csak a nyomorèk elfelejtette hozzátenni hogy ezt a tartóitól hallotta , azok pedig az USA lakosságára èrtettèk !
triacus
2023-04-23 at 22:27
“A CNN legfrissebb cikke már azt fejtegeti, hogy a TikTok szó szerint megváltoztatta egész iparágak működését, és hatással van arra, hogyan élnek, esznek, néznek és vásárolnak az emberek.”
Hát kedves USA, ilyen, amikor visszanyal a fagyi! A Tiktok csak a jéghegy csúcsa, és csak azért azt támadjátok, mert vörösre van festve és nem a tiétek!
Kellett nektek kémkedő, tudatosan dopaminfüggőséget kreáló, fiatalokat behülyítő közösségi médiát csinálni (tessék csak a Facebook Cambridge Analytica botrányára gondolni vagy a Frances Haugen nevével fémjelzett kiszivárogtatásra, vagy Elon Musknak a Twitternél szerzett tapasztalataira) – most a kínaiak is megcsinálták a sajátjukat és bevetették nálatok!
lhotx
2023-04-23 at 12:20
A direktíva valahogy úgy szól: „Ne gondolkozz, csak reagálj!”.
(Kevesebb tapasztalatukkal és gyorsabb idegi reakcióikkal a 30 alatti korosztályok szívesebben válaszolják meg a felmerülő kérdéseket gerincvelőből.) Nem humorizálok.
Meg sem tudnám számlálni, hány filmipari termék nyomta évtizedekig az fenti direktívát. A sztárverz mindenkinek beugrik, gondolom.
Dodo
2023-04-23 at 10:17
Egy fajta szellemi sekélyesség, amikor minden helyzetben az internetet (telefonját) böngészi valaki. A hülyeség megállíthatatlan. Szerintem ez lesz az emberiség veszte, a sok “üres” elme.
K
2023-04-22 at 18:00
Mázlista vagyok…:
Néha-néha nagy ritkán bele-bele nézek,…de a facebook, az instagram, a youtube, a tiktok , a stb…. NEM TUD LEKÖTNI.
2 ÉNAKI
2023-04-22 at 17:46
Az egyeddüli kulturájuk Ukrajna.
USA kulturcha
2023-04-22 at 17:36
Mármint milyen “kultúrájuk”?!
Az USAbol
2023-04-22 at 14:29
Az amerikai elnök kezd rájönni ,hogy nem ő a főnök !!!
Sas
2023-04-22 at 13:59
Fütyűlnek ezek mindenre.Az un. amerikai elit egy része világcsavargó-nem kötődik adott területhez-néphez-államhoz-pusztán rátelepedik-és vért szív-aztán otthagyja-romokban.Ez a horda állít elő ideológiákat-azok értelme mindig a gazdasági hatáson mérhető le.Milyen gazdasági folyamatot generál.Az ideológia álcázás-mint a demokráciájuk is-utóbbinál a cél a fragmentálás, illetve kontraszelekciós hatások létrehozása.Kikényszerítik . Eleve az ő általuk megtervezett-bomlasztó hatású-rendszerben kell élni-abban játszadozni-és tűrni-ezt hazudják toleranciának-miközben önfelszámoló bambaság.Ehhez hozzászoktatják a műveltebb rétegeket-akik már szinte szégyenlik utálni a mennyiségelvű demokráciát-ezt a tébolyt-igyekeznek azt fenntartani-mivel elhiszik, hogy ez méltó az emberhez.Aztán majomszintre süllyednek.
Ákos nembéli Ernye
2023-04-22 at 13:40
Kennedy: rengeteg ukránt ölünk meg bábuként az Oroszország elleni proxyháborúban.
Nagy Péter
2023-04-22 at 13:20
Mióta volt kultúrája az amerikaiknak?? Illetve ha a nigger zene, a zsidó Hollywood az, akkor az elèggé gáz!
Petőfi egyedül több verset írt, mi t az össze amerikai “költő” együtt…
Kúltúra… eszem-faszom megáll…??
Tudományos libsizmus
2023-04-22 at 12:35
Az informatika mint olyan az emberiség ellen eddig elkövetett egyik legnagyobb bűncselekmény.
Senki Kornél
2023-04-22 at 11:31
Amcsik haza!