Pesti Srácok

Baksát meg akarták ölni, Radicsot tönkretették – „A Taurus elsöpörte volna a magyar könnyűzenei életet. Ha hagyják” (Kisfaludy András interjú, 2. rész)

null

Radics Bélát tönkretette, a Syrius álmait széttörte, a Kexet szétbomlasztotta a diktatúra. Ezek (is) voltak azok az elhallgatott zenekarok, amelyek nem kapták meg az esélyt a nagylemezre, amelyeket kőkeményen üldözött az olykor már puhának hazudott kádári diktatúra. Voltak egyéb trükkök is, Zoránt a nagylemez álma miatt bevették a Taurusba, Som Lajos ekkor kiszállt, a régi, kőkemény zenekarnak vége volt. Baksát pedig éppen Zoránék Metrójába csábították, hogy így a Kextől is megszabaduljanak. Az egyik legfontosabb ügynök éppen a Metro zongoristája, Fogarasi János volt. Kisfaludy Andrással, a Kex dobosával, az Elhallgatott zenekarok című dokumentumfilm rendezőjével a régi idők tabutémáiról beszélgettünk, nyíltan, őszintén. Szóba kerültek az ORI-t irányító egykori ÁVH-s tisztek, a Hanglemezgyár félistenként élő vezetői, a támogatott zenekarok. És amelyeket eltapostak.

A Kex zuglói balhéjával hagytuk abba <az interjú első része itt olvasható>. Most beszélgessünk kicsit a kezdetekről. A Kex – ahogyan később a Bizottság együttes a szentendrei művészekkel – összefonódott a 60-as években induló képzőművészekkel. Te is festőművésznek tanultál. Hogyan jött egyáltalán a zenélés?

Gyerekrajz versenyeket nyertem, majd a képzőművészeti gimibe jártam, később a Főiskolára, ahol Bernáth Aurél növendéke voltam. A gimnáziumban délutánonként ottmaradtunk néhányan, és a pincében zenéltünk. Péli Tamás is szeretett dobolni, játszottak Kinkst, Beatlest és persze főleg Stones-t. Szét is vert egyszer a játék közben egy puhafából készült bakot, azt a rajztábla-tartót. Ez persze velem is megtörtént. Én is lejártam velük, ott doboltam, a gitárok meg a rádióerősítőkbe voltak bedugva. Ott volt a Flamm Feri is, aki aztán az Atlas énekese lett. Már soul zenét játszottak, tehát '68 vége, '69 eleje lehetett, amikor egyszer elmentem a koncertjére, és annyira irigy voltam, néztem, hogy több száz fős közönség előtt játszik, azonnal éreztem, hogy nekem is ezt kell csinálnom.

És hogy tanultál meg dobolni?

PestiSracok facebook image

Autodidakta voltam, jó barátomat, Kőszegi Imrét kértem meg, hogy tanítson. Bulizni is együtt mentünk, hozzá jártam el hetente egyszer-kétszer. Őt tartottam a legjobbnak, ezért tőle akartam tanulni. Gyakoroltam a figurákat, és egy teljesen más szemléletet tanultam meg az igaz amerikai stílust, ami lényegében mindent alla breve vesz. Amerikai kottából játszottam, nem magyarból, mert az egészen más.

Aztán beindult a Kex, hamar híretek ment, de összességében nagyon rövid ideig működött a zenekar. Tudtátok, hogy megfigyelnek, hogy „vissza akarnak nyomni a fedő alá”. És azt is, hogy valaki belülről is jelentett, és ez egyértelművé vált. Mikor?

Akkor beszéljünk róla. Fogarasi János, a Metro orgonistája volt számomra a csúcs. Kiváltságnak éreztem, hogy leült velem játszani. Felnéztem rá, akár egy félistenre. Feljártunk a városmajori lakására, máskor meg ő jött el a Citadellán megrendezett bulikra, elhozta a Hammond orgonáját, és leült velünk játszani.