Pesti Srácok

Örökkévalóság

null

Kétezertizennyolc tavaszán, nyarán nagyon sok barátunkat, újságírót, költőt, közéleti embert, színészt, rendezőt veszítettünk el. Az ember ilyenkor óhatatlanul elgondolkodik, hogy ki-ki milyen minőségben távozott el az élők sorából és mit, milyen értéket hagyott az utódokra, a következő nemzedékre.

Könyveim között kutatva kezembe kerültek Seneca Erkölcsi levelei. A nagy filozófus érezte, hogy gyilkos neveltje, Néró előbb-utóbb életére tör. Tanítások a bölcsességről, a mértéktartásról, a hatalom kiegyensúlyozott műveléséről nem hatották át a képmutató és kiszámíthatatlan bohócot, a római császárt. Seneca barátjához írt levelei Krisztus után 63-65-ben születtek és intelmei a bölcs filozófus végrendeletének is tekinthetők.

Az utolsó előtti 123. levelében ezt írja:

PestiSracok facebook image

Seneca, a nagy római bölcselő csaknem kétezer éves gondolatai máig érvényesek. Nem mindegy, hogyan élünk és hogyan halunk meg, hogyan jutunk át a halál kapuján, miként emlékeznek ránk.

Nekem Latinovits Zoltán, Mensáros László, Bessenyei Ferenc mellett etalon Sinkovits Imre közéletisége, hazaszeretete, élete és halála. 1956. október 23-án ott áll a szobor talapzatán, a Március 15. téren. Petőfi lábánál. S tízezrek a fiatal színésszel együtt esküsznek, „hogy rabok tovább nem leszünk”. Sinkovits Imre, Dobó István várkapitány, a legendás Egri Csillagok főszereplője komolyan gondolta szerepeiben és az életében is, hogy a Haza nem eladó, semmi áron!

Neki a hivatás és a nemzetben gondolkodás egy volt:

Sinkovits Imre kincs volt a magyar színjátszásban, mint ahogyan kincs Európában a magyarság ma is, nemcsak szellemi képessége miatt, hanem tartása, gerincessége, hite, jövőbe látása miatt is. Sinkovits Imre soha nem bánta, nem bánhatta meg, hogy Sütő András darabjának, Advent a Hargitán főszerepét játszotta és annak háromszáz előadásában hangzott el a színész ajkán Istenhez, majd emberhez szólva:

Sinkovits Imre igazi magyar színész volt, soha nem árulta el magyarságát, hazáját.

Színészetét, akárcsak Petőfi Sándor – ameddig színész volt – a nemzet szolgálatába állította. Petőfi a német nyelvű magyar színészet magyarosításának csúcspontján így látta:

Vannak, akik nem így gondolkodnak. Vannak, akik színészetüket a hazájuk ellen fordították.

Gondoljunk csak a Heti hetes évekig tartó színészi produkcióira. Mire mentek vele? Belebuktak, mert a tehetségüket (ha volt?) nem a jóra, a megnevettetésre, hanem a rosszra, a gyűlöletkeltésre, Magyarország lejáratására fordították. Rengeteg pénzért eladták magukat. Azt hirdették, hogy nincs demokrácia, mégis pofázhattak. Ők, a színészek, a hetihetesek jónéhányan számoljanak el a lelkiismeretükkel. Eddig sem a még élőknek, sem a másvilágra kerülőknek ez nem sikerült.

Aztán. Lehet- e viccet csinálni a nemzet Himnuszából, Kölcsey magasztos verséből? Egyesek megpróbálkoztak vele. Volt olyan rendező a Magyar Rádióból 1992-ben, aki a Demokratikus Charta tüntetésen zárásként felszólította a résztvevőket, hogy

„...most énekeljünk el egy dalt!”

Neki csak egy nótát jelentett a Himnusz. Volt olyan mélyliberális színész, aki az SZDSZ országos kongresszusán Orbán Viktorral kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy

„mint Tokaj hímvesszeje, nektárt fog csöpögtetni- mindenhová”.

Az ilyen gusztustalanságok, gyalázkodások, a magyarság szent énekének lenézése országszerte felháborodást keltettek.

Ez nem volt méltó egy magyar színészhez.

Egy szegedi színházba járó ekkor így fogalmazott:

„Ha Vaszy Viktor élne az ilyen embert leköpné és nem engedné a színház közelébe”.

Ezeket az embereket semmilyen vélemény nem rendítette meg, meg voltak elégedve magukkal.

Az ilyen emberek közelébe sem kerülhetnek Latinovits Zoltánnak, a színészkirálynak. Abban a korban, amiben élt, valóban meg kellett küzdenie a művészet szabadságáért, a demokráciáért, a színészi, emberi jogokért. Latinovits a „Ködszurkáló”, aki meg akarta váltani a magyar színházat. Színészként igen, de rendezőként soha nem engedték meg neki (kivéve Veszprém), hogy kimutassa rendezői tehetségét. Még Debrecenben ezt írta az Éjfélkor című film bemutatójához 1957-ben:

Latinovits Zoltán tudta, hogy mi a szent és nem keverte össze a Szent Koronát a svájci sapkával. Ugye uraim?!

Nagy László versében mindent elmond a színészről:

Illyés Gyula a magyar sorsról, a váteszekről:

S ti, akik soha nem tudtatok ezekben a magasságokban száguldani, csak a kicsinyes, személyes bosszútok hajtott, ajánlom Seneca bölcs sorait: