Fokozatosan leáll a Dunai Vasmű kokszolója, ezzel elkezdődött a Dunaferr leállítása. Kedden állítólag már tömegesen mondtak fel a dolgozók – erről beszélt Dunaújváros polgármestere a Népszavának. A kormány törvényi beavatkozással mentené meg a vasműt, és kifejezetten a Dunaferr helyzete miatt módosította a kormány a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló törvényt – állítja belső információkra hivatkozva a Portfolió. A lap úgy tudja, hogy lehetséges vevővel is folynak tárgyalások.
A vasmű két kohója már augusztusban, illetve novemberben leállt, a hideg- és meleghengermű a múlt héten fejezte be az árutermelést. Most pedig a Dunaferr orosz cégvezetője, Jevgenyij Tankilevics közölte Dunaújváros vezetésével, hogy fokozatosan teljesen leállítja az üzemet.
A kokszoló még működött eddig, de a gyáregységnek a leállítási folyamatát is elindítják szerdán.
A kokszoló hetek alatt fog kihűlni, és utána már nem lehet többé újraindítani, különben beomlik a fala. Egy új kokszoló viszont legalább százmilliárdba kerül, így a Dunai Vasműnek gyakorlatilag vége – írja a Népszava. Megjegyzik, hogy a cégegyüttes mögött álló részvénytársaság ugyan nem közli a mérlegét évek óta, de a vasmű adóssága akár a százmilliárdot is elérheti.
A részvénytársaságot felszámolhatják, így akár 4-5 ezer embert is elbocsáthatnak. De helyi hírek szerint már a napokban tömegével elkezdtek felmondani az emberek, hogy mielőtt új munkahelyet találjanak.
Közben a Portfolió arról ír, hogy a kormány nem hagyja annyiban a dolgot és próbálja törvényi beavatkozással megmenteni a nagy múltú vasművet.
Tény, kedden este rendeletben módosította a kormány a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló törvényt. A Portfolió úgy tudja, hogy a törvénymódosítás a Dunaferr miatt történt és ha a módosítás hatályba lép el is kezdődhet a Dunaferr felszámolása.
Az új jogszabály egyúttal lehetőséget is ad a helyzet rendezésére, új tulajdonos bevonásával.
Az Orbán Viktor által aláírt, és szerdán hatályba lépő rendelet lényeges pontjai
“(1) A Ctv. 84. § (1) bekezdését azzal a kiegészítéssel kell alkalmazni, hogy ha a cégbíróság hivatalból tudomást szerez arról, hogy a cég
a) több mint négyszáz napja nem tett eleget a számviteli törvény szerinti éves beszámoló letétbe helyezési és közzétételi kötelezettségének, és
b) az utolsó letétbe helyezett éves beszámolója szerinti értékesítésének nettó árbevétele eléri vagy meghaladja a tízmilliárd forintot.
-idézi a lap.
A Portfolió úgy tudja, hogy a Dunaferr átvételéről folytak tárgyalások a kormány és a Liberty Steel között, és a potenciális vevő ígéretet tett arra is, hogy a gyárat teljes egészében fent kívánja tartani, érdekelt a folyékony fázis működtetésében és képes is azt ellátni, a folyamatos nyersanyagellátást biztosítani.
A Dunaferr a térség egyik legnagyobb foglalkoztatója és mint ilyen, az egész város és környékének meghatározó jelentőségű gazdasági szereplője. A legutolsó nyilvános beszámoló adatai szerint 4500 főt alkalmaz a társaságcsoport, de a beszállítókon keresztül még további több ezer munkavállaló jövedelme és család sorsa függ a gyár jövőjétől.
csakafidesz
2022-12-15 at 06:25
Stratégiai nagyüzemeket, ágazatvezetőket a világon minden kormány igyekszik megmenteni a csődtől. Adósság átvallalástól államosításig széles az eszköztár.
Polgár Mari
2022-12-14 at 16:39
A Bukohill rossz ajtón kopogtat. A vasművet a komcsi libsi bagázs adta el, a Qrcsányi írta alá a megállapodást.4oo millió Ft-ért. De még ez a bevétel is eltűnt.Ennek a kormánynak sok-sok eladott gyárat, vízművet,olajtározót és sorolhatnám napestig amit vissza kellett vásárolni. Arra kérem, hogy a komcsiktól kérje, hogy adják vissza az eltüntetett milliárdokat és vásárolják vissza a gyárat ami hatalmas adósságot görget!!!!!!!!!!!!!,
Bukohill
2022-12-14 at 15:39
Mert egy banánköztársaságban bármit meg lehet tenni.
Hol van Palkovics? Meccset néz? Tervezi a hazai napkohó hálózatot?
Az a lényeg, hogy digitálisan jók vagyunk, a 4iG acélosan szolgáltat, megérte.
Kínából drága lesz vasércet importálni, mert hiába jelentős a saját termelés, ők is importra szorulnak, Ausztráliából.
Kakukk
2022-12-14 at 14:14
Királytigris
Afrikában igen csak kevés vasérc van. Mondjuk, ha a lelőhely közelében a vasmű, meg helyiek dolgoznak és nem külföldiek, úgy lehet. Mert ugye valljuk be, ahova szakértelem kell, ott az afrikai üzemekben feketék csak segédmelót végeznek, a szekeret külföldiek húzzák kiküldetésben, jó pénzért. Ki tudja, a vaaiparban ez ott hogy működik?
Viszont ez a pénzmosásos ügy azért zavar. Nehogy úgy járjunk, hogy cseberből vederbe!
egon samu
2022-12-14 at 13:52
Na akkor a magyar vasipar utolérné a haladó Nyugatot: Német kohók és vasüzemek már évek óta hidegek. Kína és India a két föszereplö ebben a témában.
Királytigris
2022-12-14 at 13:09
Kakukk2022-12-14 at 10:57!
Még valami lényeges kimardt: Az afrikai munkerő bére mennyi a magyarénak? Mert ha afrikai munkabérekkel akarod megoldani a Dunaferr foglalkoztatását, akkor tartok tőle, hogy a kutya sem fog odamenni dolgozni, mert az a napi megélhetést sem nem fedezné Magyarországon.
Királytigris
2022-12-14 at 13:05
Kakukk2022-12-14 at 10:57!
Szerintem amiről írsz, ott mindkét nyersanyag, tehát a jó minőségű szén és vasérc is jelen van. Ekkor már csak a készterméket kell elszállítani, és nem mindkét nyersanyagot, mint a Dunaferr esetében.
Kakukk
2022-12-14 at 10:57
Királytigris, khm
Ha vásárló cégnek megér Afrikai acélüzemeket felvásárolni, oda vasércet szállítani, acélt termelni, akkor nekünk is. Csak nem mindegy, ki fölözi le a hasznot. Főleg, hogy nevezett cég góréja ellen eljárádt indítottak csalás, pénzmosás miatt. Ezt is vizsgálni kellene, nem csak, hogy gyártani,vagy importálni éri meg.
khm
2022-12-14 at 10:42
Királytigris!
Ahonnan eddig olcsón behoztuk a vasat,az a két ország háborúzik. Ahonnan SZABAD behoznunk ők meg ugyanolyan drágán adják,mint ahogyan Mi is megtermelhetnénk.
Szó lehet még kínai behozatalról is,de a fuvardíj alighanem elviszi az árát rossz irányba.
Szóval a fene sem tudja,mi lenne a megoldás.
Gondolom a kormány tisztában van azzal,mit kell tenni.
Ungarn über alles !
2022-12-14 at 10:42
Solaris
09:40
ne erőlködj, ha leszopod magad, úgy a vasgyár nélkül is lesz sikerélményed
Királytigris
2022-12-14 at 10:34
Itt üt vissza az az igazság, hogy vasérc és jó minőségű feketszén nélkül nem lehet vaskohászatot működtetni nyereségesen.
Persze lehet elektromos árammal is kohászkodni, de ahhoz olcsó áram kell, viszont még mindig hiányzik a vasérc.
Meg kell vizsgálni, hogy melyik az olcsóbb, importálni a nyersvasat, vagy fenntartani a vasgyártást!
Polgár Mari
2022-12-14 at 10:08
KIADTA EL A VASMŰVET?????????????????????Ki fosztotta ki az országot és az embereket is??????????? A gazember komcsi banda 400 ezer ft-ért ajándékozta el Akkor 8500 ember dolgozott a gyárban.Erről kellett volna írni a népszabadságnak!!!!!!!!!!!!!!Mindent eladtak, most a kormány az el kotyavetyélt dolgok nagy részét már vissza vásárolta. Még arról is irhatna a objektív független sajtó, hogy milyen hatalmas IMF hitelt is itt hagyott az elqró banda. A polgármester most a gyurcsótánytól kérhetne segítséget, mert az eladott rengeteg dologból befolyt össszeget eltüntettéK!!!!!!!!!!!!!!!!!!HAJRÁ!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gullwing
2022-12-14 at 09:54
Ki is adta el ezt a céget is?!
“2003-ban tárgyalások kezdődtek a cég privatizációjával kapcsolatban, amelynek eredményeként 2004 szeptemberében a vállalat a Donbass Ipari Szövetség tulajdonába került. “
Solaris
2022-12-14 at 09:40
Nosza, valahogy sikerként kellene ezt is beállítani…
Kakukk
2022-12-14 at 09:37
Mondjuk én kiemeltem volna az ottani szakember gárdát és létrehoztam volna egy kiemelt stratégiai fontosságú, állami tulajdonú vállalatot, nem egy indiai bevándorló által vezetett brit cégnek adnám el.
Itt a régóta, várva-várt lehetőség!
2022-12-14 at 09:14
Ha valóban acélipart akarunk, meg gépipart, meg szerszámipart, az itthoni autóipar, és katonai járművek ellátásához, akkor itt a várva várt lehetőség!
Magor
2022-12-14 at 09:14
Már a 90-es évek közepén tervek voltak az acélgyártás, a folyékony fázis teljes technológiai megújítására is. Ezek aztán semmivé lettek, ami – egyebek mellett – a vezetőcserék, majd a “kitűnően sikerült”privatizáció miatt elmaradt. A gyár jelenleg – legfőbb termelőegységeit tekintve – elavult és erősen környezetszennyező. A városban élő emberek egyrészt erősen függenek anyagilag és lelkileg is gyártól, másrészt elszenvedik a komoly környezeti, egészségi ártalmakat.