A Miniszterelnökséget vezető miniszter bízik abban, hogy a következő másfél-két évben gyökeres változások lesznek a pedagógusbérekben, Gulyás Gergely erről a Mathias Corvinus Collegium (MCC) szekszárdi tanévindító és épületbemutató ünnepségén beszélt pénteken.
A politikus az esemény részeként rendezett beszélgetésen azt mondta: jó lenne, ha a tanárok munkájuk fontosságának megfelelő bért kapnának.
Szerintem ehhez közelebb vagyunk, mint bárki gondolná, akár már hónapokon belül meglehet az áttörés, amely jelentős béremeléshez vezet
– tette hozzá. Hangsúlyozta: soha annyi iskola nem újult meg, mint az elmúlt évtizedben, 62 ezerre nőtt a bölcsődei férőhelyek száma, és sok óvodát is felújítottak. A jövő Magyarországa címmel tartott beszélgetés másik résztvevője, Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója arról kérdezte a minisztert, hogyan értékeli az egyetemek modellváltását. Gulyás Gergely kifejtette: a modellváltás óta eltelt három év nem elég a folyamat értékeléséhez. Azt mondta, az európai és globális versenyben való helytálláshoz arra van szükség, hogy az egyetemeknek ne kelljen az állami keretek között működniük.
Az a hasznos, ha a fenntartás nem egy kevésbé mozdítható, a hallgatói igényekhez kevésbé alakítható egységes, állami irányítás alatt áll, hanem elismert szakemberek irányíthatják az egyetemeket
– fogalmazott.
A kuratóriumokban vitathatatlanul tekintélyes szakemberek ülnek, azt várjuk tőlük, hogy érvényesítsék tapasztalatukat, tudásukat. Két év alatt megduplázódott az egyetemek finanszírozása
– fűzte hozzá. Szalai Zoltán Navracsics Tibor területfejlesztési minisztert idézte, aki azt mondta, hogy akár már novemberben pont kerülhet a Magyarország és az Európai Bizottság (EB) közötti, az Erasmus-ösztöndíjakról szóló vita végére. A miniszter a kérdésre, hogy mit üzen a diákoknak, úgy felelt: ha az EB “nem utálja a magyar hallgatókat azért, mert magyarok, akkor semmi akadálya nem lesz annak, hogy ösztöndíjban részesüljenek”. Hozzátette, hogy a megállapodás elmaradása esetén a kormány akár az ösztöndíjak összegének kétszeresét is biztosítani fogja. Arra a kérdésre, hogy a jövő évi európai parlamenti választásokon várható-e jobbra tolódás, kifejtette: remélik, hogy 2024-ben a parlamentben lényegesen többen lesznek olyanok, akik a magyar kormánnyal azonos ideológiai alapon állnak.
A többségre azonban kicsi az esély, még akkor is, ha az Európai Néppártot a jobboldalra sorolják. A legoptimistább verzió, hogy a liberálisoknak, kommunistáknak, zöldeknek és szocialistáknak együtt nem lesz többségük
– jegyezte meg. A főigazgató felvetette, hogy Ukrajnában a kisebbségi jogok csorbulnak, a munkácsi II. Rákóczi Ferenc Középiskolában háttérbe szorítják a magyar vezetőket, és nem hangozhatott el a magyar himnusz. Gulyás Gergely erre reagálva azt mondta: Magyarország támogatja Ukrajnát, ugyanakkor nem fogadható el, ha keleti szomszédunk alapvető európai jogelveket lábbal tipró nemzetiségi szabályozást tart hatályban.
Ha Ukrajna az európai integrációval közelebbi kapcsolatba kíván kerülni, Magyarország meg fogja vétózni mindaddig, amíg nem állítják helyre a magyar nemzetiséget megillető jogokat
– jelentette ki. A főigazgató közölte: megújul a kollégium beregszászi központja, ahol a jövő hét végi tanévnyitó után több száz magyar fiatal tanulhat.
Szalai Zoltán a szekszárdi tanévindító eseményen arról beszélt, hogy az MCC 1996 óta működtet közcélú, ingyenes tehetséggondozó programokat az általános iskola felső tagozatától a felnőtt korig. Jelenleg 28 Kárpát-medencei helyszínen végzik mintegy 7300 diák képzését, oktatását. A magyarországi vármegyeszékhelyek mellett jelen van a Kárpátalján, Erdélyben, és ez év októberben a Felvidéken, Dunaszerdahelyen is megnyitják központjukat. Szekszárdon 2021-ben kezdték meg a munkát, ma már 200 fős közösség tanul a helyi képzési központban.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Kiss Dániel
bl
2023-09-16 at 22:15
moliere
2023-09-16 at 18:51
A több pénz az oktatás problémáján nem fog enyhíteni. (Ahogy Hofi mondta a focistának: tudsz úszni? és mennyiért tudnál?) Maga az oktatás vált egy lehetetlen feladattá a liberalizmusban. Gyógyíthatatlanul beteg.
Orientál
2023-09-16 at 20:28
Beleskapitány Fáj neked hogy nem az a dk-s komcsi ivadék korrupt Gyurcsánynéd a Dobreved veteti – csődbe – hazánkat aki az alkoholista korrupt hazug Gyurcsány férjével és az anyjával együtt milliárdokat lopott az állami vagyonunkból. Lenne it a hazánkban miattatok Dum, Dum, Duma emlékezzél arra amikor az mszp-s szdsz-es Gyurcsányodék csődbe szétlopták széthazudták hazánkat na és veled együtt hazánkba telepítenétek rengeteg 100 ezer élősködő lusta migránst.
moliere
2023-09-16 at 18:51
Római jogász
Akkor most mit mondana kedves Édesapád, látván, hogy funkcionális analfabéta gyerekek jönnek, tömött sorokban a 8 általános végén, a technikumokba. Ráadásul a negyede kettőnek számít… mivel SNI vagy ADHD minősítésekkel jönnek, írni-olvasni-számolni csak módjával, értékelés alól felmentve, idegen nyelvből nem kell érettségizni, és a többi, és a többi. Valahogy megtanulnak írni, olvasni az alsó tagozatban (jó eséllyel úgy, hogy csupa nyomtatott nagy betűt tudnak csak írni nagy százalékban, illetve ha felolvasnak egy szöveget, bekezdést, utána nem tudják elmondani a tartalmát, nagy százalékban. Egyjegyűt kétjegyűvel csak számológéppel szoroznak!), de mire hozzánk eljutnak, addigra valahogy úgy tűnik, hogy négy évig csak a telefonjukat nyomkodták.
Igazatok van Orientállal, valahol, mélyen, főként a vágyaink szintjén, mert ahogy látom, tényleg a fizetések mértéke tántoríthatta el a VALAMIRE VALÓ emberek nagy részét ettől a pályától, kontraszelektált, és nagyon rossz értelemben elnőiesedett a pálya. De amit leírtok, az irreális. Ha alapítványokra bízzuk, akkor ott lesben állnak azok, akiknek a kezéből már most ki kéne csavarni az oktatás lehetőségét, ami náluk van. Az egyházaknak a meglévő feladatukra sincs élő munkaerejük, és most nem a tanításra gondolok, hanem csak a tanügyi feladatok szervezésére, igazgatásra, fenntartásra. Misézni is alig tudnak… Ráadásul megjegyzem, hogy az amúgy nem vallásos pedagógusaik még keményebben lázadnak, több intézményben, mint az államiban, és még “hősiesebben” és “bátrabban” beleállnak az Orbán-ellenességbe, mert ugye szégyellik, hogy “egyháziban” dolgoznak (vagy nem tudom, miért, de igenis van ilyen, sajnos).
Fiúk-lányok szétválasztása… nos, a szakképzésben sok helyütt szinte meg is valósul, a szakmák jellege miatt, és mondhatom, hogy így kissé tényleg jobbak lehetnek a körülmények, de persze ez mindig eseti dolgoktól függ. Viszont ezt ha csak gondolati szinten felveti egy hivatalos fórumon egy kormányzati tényező, nagyjából biztos, hogy konkrétan háborús viszonyokat teremt vele a társadalomban. A mai átlagember ettől epét fog hányni. És nem a 444, hanem az átlagember!! A tandíj is szép dolog lenne, vagy ahogy én a napokban éppen szülői (követelőző) attitűd miatt némileg duzzogva megjegyeztem, az e-mailjeim végére oda kéne írni hatos betűmérettel, hogy “ennek az intézkedésnek a valós költsége 8.800 Ft + ÁFA. Ahogy a szemésznél és a laborban odaírják, hiába fizeti a TB. Csak hogy tudd, nem ingyen volt!!!
De ha ilyennel hergelnénk ma a (pláne pesti proli) szülőket, berobbanna az atomfáklya. Ennyire ne menjünk előre! Ha a bérezés jelentősen ugrana, akkor néhány év alatt szinte magától megoldódhat a probléma legnagyobb része: az órák minősége.
Egyrészt jobb tanárok is jöhetnének a talán végre nyugdíjba menők helyére, másrészt egy jobban fizetett tanár nagyobb tisztelet kapna tanulótól, szülőtől, de még a főnökétől is. És ez egy nagy hiány, nagy frusztráció.
Bocsánat a terjedelemért!
Maradjunk a realitás talaján!
Enteriőr
2023-09-16 at 17:39
Orientál, meg a Trianon is nagy szívás volt! Meg Mohács is szörnyű volt. Meg a románok meg ellopták a magyar lovakat, amikor honfoglaltunk!
Beleskapitány
2023-09-16 at 17:36
Dum, duma, duma
Orientál
2023-09-16 at 16:47
Ez akkor nem lenne gond hogyha a balliberális mszp-s szdsz-es BAJNAIÉL GGURCSÁNYÉK MEDGYESSYÉK VEZETÉSÜKKEL NEM LOPTÁK VOLNA SZÉT A HAZÁNKAT AMI 20 MILLIÁRD EÚRÓS HITEL ÁLTALUK FELVÉTELÉHEZ PLUSZ MÁRA IS KAMATAIHOZ IS VEZETETT.
Orientál
2023-09-16 at 16:40
Római jogász Egyezik a véleményünk tehát teljesen szívemből szoltál az oktatást illetően.
Római jogász
2023-09-16 at 08:50
Ideje lenne a középiskoláktól felfelé – a középiskolákkal kezdve – az oktatás magánosítása, helyesebben egyházak, alapítványok kezébe adni: mert oké, hogy keressenek sokkal többet a tanárok, de ezért cserében minőségi teljesítményt is el kell várni. Egyébként meg legyen tandíj is. Az a gyerek, aki jól tanul – mindegy, hogy honnan jön – pedig kapjon tandíjmentességet.
Ekkor fogják sokkal jobban megbecsülni a középiskolákat, a lehetőséget, hogy középiskolába lehet járni.
És ne legyenek koedukált középiskolák/gimnáziumok.
Egy kamasz fiúnak és egy kamasz lánynak teljesen mások a fejlődési státusai, nevelési és oktatási igényei.
Az óvónőket és az alsó tagozatos tanítókat pedig nagyon jól meg kell fizetni – minden későbbi oktatás és tanulás az ő munkájukon alapul. Ezt az apám mondta mindig, aki amúgy – még a háború előtti világban – volt református egyházi fenntartású gimnáziumban tanár.