A Perzsa- (Arab-) öbölbe érkezett a brit királyi haditengerészet Duncan nevű rombolója, hogy segítse a brit zászló alatt közlekedő kereskedelmi hajók biztonságos átkelését a Hormuzi-szoroson, ahol az iráni Forradalmi Gárda a múlt héten lefoglalt egy brit tartályhajót.
A brit védelmi minisztérium és a közlekedési tárca vasárnap kiadott közös közleményében hangsúlyozta: a szabad hajózás létfontosságú a globális kereskedelmi rendszer és a világgazdaság szempontjából, és a brit kormány eltökélt ennek megóvásában. A 8500 tonna vízkiszorítású romboló egy másik hadihajóval, a Montrose nevű fregattal együtt lesz szolgálatban egy ideig, utóbbinak azonban pár hét múlva véget ér a küldetése.
A Hormuzi-szorosban való biztonságos áthaladás “nemcsak az Egyesült Királyság, hanem nemzetközi partnerei és szövetségesei” számára is rendkívül fontos
– fogalmazott a brit védelmi miniszter. Ben Wallace hozzátette: biztosítani kell, hogy a kereskedelmi hajók a nemzetközi jog értelmében szabadon hajózhassanak és biztonságosan kereskedhessenek bárhol a világon. Emlékeztetett arra, hogy a Hormuzi-szoros alapvető jelentőségű útvonal. Hangsúlyozta, hogy továbbra is keresik a diplomáciai megoldást, de ameddig ez nem születik meg, a brit királyi haditengerészet továbbra is biztosítani fogja a brit zászló alatt közlekedő hajók átkelését a szoroson.
Grant Shapps közlekedési miniszter szintén a szabad hajózáshoz fűződő érdekek jelentőségét emelte ki, és megjegyezte: azért biztosítanak katonai kíséretet a brit lobogó alatt közlekedő hajóknak, hogy garantálják a biztonságos kereskedelmet a térségben. A tájékoztatás szerint a Montrose nevű fregatt eddig 20 átkelés során – 6200 tengeri mérföldet (11 500 kilométert) megtéve – 35 hajót kísért át a Hormuzi-szoroson. A Duncan nevű romboló a Földközi- és a Fekete-tenger térségéből érkezett a Perzsa-öbölbe, ahol idővel – még ebben az évben – a Kent nevű fregatt veszi át tőle a szolgálatot. A Hormuzi-szoros térségéből rövidesen távozó Montrose 2022-ig a Közel-Keleten marad.
Brit tájékoztatás szerint a Hormuzi-szoroson évente 500 milliárd értékű áru halad át, köztük a globálisan forgalmazott nyersolaj 20 és a cseppfolyósított földgáz 25 százaléka. Nagy-Britannia a héten európai irányítású tengerhajózás-védelmi egység létrehozását kezdeményezte válaszul a Stena Impero brit tartályhajó lefoglalására, és arra kérte a térségben brit lobogó alatt közlekedő hajókat, hogy minden esetben értesítsék Londont, ha át akarnak haladni a Hormuzi-szoroson, hogy Nagy-Britannia a lehető leghatékonyabb védelmet biztosíthassa számukra. A Stena Impero lefoglalása előtt nem sokkal, július elején a brit királyi tengerészgyalogság Gibraltárnál lefoglalta a Grace 1 nevű iráni tartályhajót azzal a gyanúval, hogy Szíriába akart kőolajat szállítani, megsértve az Európai Unió által a szíriai rezsimmel szemben bevezetett szankciókat.
Forrás: MTI; Fotó: AP Photo/Thanassis Stavrakis
sorry
2019-07-28 at 21:05
Kallotomcat: Egyet értek,
Kallotomcat
2019-07-28 at 19:31
Régebben “anglomániás” voltam, vénségemre kinyílt a szemem. Mocskos kalóz népség Drake “admirálissal” együtt, a királynő égisze alatt. Amilyük van, majdnem mindet lopták, rabolták. Így könnyű…..
apro_marosan_petergabor
2019-07-28 at 18:16
Irán útjában van Izraelnek tehát a jelen esetben az USA-ak is (Trump elnökségét Izrael validálta – Jeruzsálem főváros, Golán fensík voltak a vételár).
De Iránnak vannak komolyabb szövetségesei is. Oroszo., India, Kína. A háttértárgyalások döntik el a továbbiakat, mi csak a felszínt látjuk – GBR csak az USA csicskája.
Bandipapi
2019-07-28 at 15:07
Vegyünk csak egy egyszerű hasonlatot. Sok uborka (olaj) termett a kertemben, ezért eladok belőle a másik megyében élő ismerősömnek (Mauritánia), amiben semmi kivetni való nincs. Azonban az egyik útba eső falunál (Gibraltár) idegenek (angolok) megállítanak és erőszakkal elkobozzák az autómat (hajómat), benne az uborkával (olaj), mondván uborkát tilos a harmadik megyében élő rokonomnak (Szíria) szállítani, mert ez nem tetszik nekik (angoloknak). De hát nem is ez volt a célom és tiltakozom, persze megértés nincs, mert nem ez az érdekük.
Később ők szállítanak uborkát a közelemben (Hormuzi szoros) bárhová és kárpótlásul most én kobozom el az ő autójukat (hajójukat) az uborkájukkal (olajukkal) együtt. Jogosan? Bizony jogosan.
Akkor ki is az, aki a szabad kereskedelmet nemzetközi vizeken akadályozta? Természetesen az angolok. Véleményem: csak tisztességesen kellene a dolgokhoz viszonyulni és nem hadieszközökkel fenyegetőzni.
eretnek
2019-07-28 at 16:54
Rejtőt olvasgatom százszor…
És kiderül, hogy nagyhatalmi játszmákban mi sem változott….
Csak az emberek butításában….
Anno, azért tudták Rejtő (P. Howard) könnyedén eladni, mert a történetek alapjai életszerűek voltak…
Most meg?…
eretnek
2019-07-28 at 14:53
Kezdődik …
Ha nem sikerül az atomprogrammal, akkor majd megy “analóg” provokációval….
Ha vége az Arab-tavasznak, akkor Líbia…. Ha annak is vége,Szíria… Most meg Irán???