Február 5-én életbe lép az Európai Unió olajembargójának második fázisa, ami az olajtermékekre vonatkozik. Hortay Olivér szerint bár Magyarország mentességet harcolt ki magának, de sajnos az embargó hatásai alól nem tudjuk teljesen kivonni magunkat.
A Századvég Konjunktúrakutató Zrt. Energia- és Klímapolitika Üzletágának vezetője a kormány Facebook-oldalára feltöltött videóban elmondta: Európa már így is dízelhiányban szenved.
A szűkös finomítói kapacitások miatt az EU jelenleg napi másfélmillió hordó üzemanyagot importál, ennek körülbelül felét Oroszországból. Az Európai Unió olajembargójának második fázisa miatt február 5-től ez a lehetőség megszűnik, azonban az még mindig bizonytalan, hogy Európa hogyan lesz képes pótolni a kieső orosz importot
– ismerteti a helyzetet a szakértő. Hortay szerint a kieső orosz import pótlásához új kereskedelmi partnerek kellenek, és jelenleg úgy tűnik, hogy az EU legnagyobb beszállítói Kína és India lehetnek.
Ezek a források azonban csak korlátozott mennyiségben lesznek elérhetőek, és a hosszabb szállítási útvonal miatt drágábbak az importnál
– mondta a szakértő, hozzátéve, hogy a kínai és az indiai finomítók is jelentős részben orosz kőolajat használnak.
Brüsszel új, februári szankciója úgy sodorja veszélybe Európa ellátásbiztonságát, hogy az EU ugyanúgy orosz eredetű olajat fog használni
– szögezte le Hortay Olivér. A szakértő elmondta: bár Magyarország mentességet harcolt ki magának, de sajnos az embargó hatásai alól nem tudjuk teljesen kivonni magunkat.
Mivel a zavartalan ellátáshoz ugyanis Magyarország és szomszédjai is üzemanyag-behozatalra szorulnak, az importlehetőségek szűkülése és a költségek növekedése hazánkban is üzemanyagár-emelkedést eredményezhet
– ismertette a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. Energia- és Klímapolitika Üzletágának vezetője.
Forrás: Facebook; Fotó: MTI/EPA/Stephanie Lecocq
Facebook
Twitter
YouTube
RSS