Ki ne emlékezne arra, hogy Tüttő Kata milyen alázatosan, amolyan kispolgári módon nyaralt Görögországban, ahol egy szürke (laikus nyelven fehér) ló hátán szelte a tenger habjait. Ugyanez a főpolgármester-helyettes most önnön mértéktartásának hatása alá kerülve spórolásra szólította fel a budapesti embereket, belebegtetve, hogy akár egyes közszolgáltatásokat is korlátozhatnak. Ilyen előzményeket követően igazán izgalmasnak ígérkezett a Fővárosi Önkormányzat hétfői energetikai konferenciája – aztán kiderült, hogy Karácsonyéknak igazából ötletük sincs, hogy mit csináljanak, de mint Tüttőtől megtudtuk, azt a valamit biztosan hitelből finanszírozzák majd.
Karácsony Gergely főpolgármester “Budapesti Energiacsúcs” címmel egyeztetést hívott össze a fővárosi cégek képviselőivel (többi között a BKK, a BKV, a Budapesti Közművek és a Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft. részvételével), civil szervezetekkel (többi között: a Greenpeace Magyarország, a Magyar Autóklub, a Levegő Munkacsoport, a Zéró Karbon Központ részvételével), az illetékes minisztérium képviselőivel, illetve a fővárosi frakciók vezetőivel, hogy együtt próbálják megoldani az emelkedő rezsiköltségek és a helyzet okozta új kihívásokat, egy zöldebb, élhetőbb Budapestért. Az eseményen köszöntő beszédet mondott Karácsony Gergely főpolgármester és helyettese, Tüttő Kata is. Itt azonban véget is ért a szakmai konferencia: a városvezetés zavaros felsüléseken, valamint marginális pótcselekvéseken kívül sok mindent nem tudott felmutatni, ezt pedig a megjelent szakértők egy része is szóvátette.
Kata, ez nem az energetika témához tartozik
A hangzatos felvezetéshez a “Budapesti Energiacsúcson” nem sok tartalom társult, a “grandiózus” energetikai megváltás végső soron – a főváros saját becslése szerint – nagyságrendileg 5 százalékkal csökkentené Budapest energiafelhasználását. A főváros vezetése ezzel a spórolással kívánja ellensúlyozni az ukrajnai háborúval fellépő energiaválságot, bár az imént idézett hatékonysági becslés szerint a 3+1 pont, amelyben összefoglalható a Karácsony-adminisztráció terve, nem éppen a leghatékonyabb. Mindenesetre a következő lépéseket kívánják tenni:
- A közintézményeket nyáron maximum 25 fokig lehet hűteni, télen pedig 21 fokig lehet fűteni
- Csökken a közterületi díszvilágítások üzemideje
- Korszerűbb lámpatestekkel újítanák meg a közvilágítást (ez a program már Tarlós idején elindult)
- +1: Vezetéstechnikai tréningre küldenék a közösségi közlekedés sofőreit.
Csakhogy az utóbbi, mint arra Horváth Csaba rámutatott, megszakítva Tüttő előadását nem az energetika témaköréhez tartozik. Úgy tűnik a főpolgármester csapata nem igazán tudja, hogy mit miért csinál.
Hitel lesz, csak nem tudjuk mire
Illetve egy valamit mégis tud a fővárosi baloldal: hitel kell. Mindezt Tüttő fejtette ki, szerinte ugyanis a fent felvázolt programokhoz pénz kell, amit azonban nem is kérnek a kormánytól, hanem megszerzik, méghozzá hitellel. Hogy pontosan ez a hitel mihez kell, az viszont nem derült ki pontosan a konferencián. Ahogy arra a konferencián résztvevő energetikai szakértők is megjegyezték, túl sok konkrétum nem hangzott el, Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke például kritizálta a lakossági szemléletformálás hiányát a főváros koncepciójában, mint felszólalásában kifejtette, a környezettudatosság oktatása sokkal olcsóbb és fenntarthatóbb megoldást jelenthetne akár a főváros számára is, mint bármilyen, egyelőre részben ismeretlen tartalmú önkormányzati beruházás. Emellett a közösségi közlekedés reformálását is sürgette– valószínűleg nem a Karácsony-féle módszerre gondolt, mint például a buszmutyi) kitérve arra, hogy a főváros a parkolási lehetőségek megnyirbálásával gyakorlatilag kiszorították az autómegosztós cégeket, amelyek jórészt villanyautókkal, tiszta üzemben működnek, így enyhíthetnék a környezeti terhelést.
Kinek a klímáját kell lecsavarni?
Mint az a konferencián kiderült, a “grandiózus spórolás” egyik alapköve, hogy a fővárosi fenntartású intézményeket 25 fokig szabad csak hűteni nyáron. Csakhogy ezt a Városházán, a főpolgármester környezetében nem feltétlenül foganatosították, így miközben Tüttő Kata a közintézményben való izzadás pozitív energetikai hozományait ecsetelte, többen a termet hűtő két klímaberendezés felé pislogtak, amelyek addig viszonylag kellemes hőmérsékletet biztosítottak a 34 fokos hőségben is. Ezt látva nem hezitált a személyzet, ketten szaladtak, hogy a klímakészülékek hűtési erejét lejjebb csavarják. Ezt követően pedig gyorsan rövidre is zárták az addig terjedelmes beszédeiket Karácsonyék.
Hány lóerős lovon lovagolt Tüttő Kata?
Az esemény szürrealitását nem csak a tervek és a klíma túlpörgetése adta, a probléma valahol sokkal mélyebben gyökeredzik: a teljesen párhuzamos valóságérzékelések felszínre törésének napján ugyanis a közszolgáltatások korlátozásával megvalósuló spórolások hírnöke, Tüttő Kata önnön mértéktartásának hatása alá került és megmagyarázta, valójában tengerben lovaglós rongyrázása is csak szerény, környezetkímélő bolygósimogatás volt. Riporteri kérdésre válaszolva ugyanis Tüttő kifejtette, úgy fér össze a tengerben lovaglás és a közvilágításon való spórolás hitvallásának hirdetése, hogy a szóbanforgó hátas csupán egy lóerős, míg a bolygógyilkos autók ennél erősebbek. Ha jól értjük tehát, a baloldal javaslata a villanyon takarékoskodó embereknek, hogy menjenek hullámlovagolni Görögországba. Vagy valami ilyesmi. A baloldali érzékenység lenyomata a tengeri unikornisok világából.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS