Pesti Srácok

Gondolkodó diákokat kell nevelni '56 megértéséhez

null

A hatvanadik évfordulón tele van a közbeszéd és a sajtó ’56-tal, megkerülhetetlen a téma, és az ember akarva-akaratlanul is felszív valamennyi tudásanyagot az akkori eseményekre vonatkozóan. De vajon mi az a tudásanyag, amellyel a mai diákoknak kell rendelkezniük ’56-ról, és mi hiányzik a történelemkönyvekből? Egyáltalán van-e idő arra, hogy ezzel is foglalkozzanak az érettségi előtt? Erről szólt a Pesti Srácok Emlékparkban tartott beszélgetés.

„A világ legegyszerűbb dolga megérteni 56-ot: elég megnézi, mit művelt a Rákosi-rendszer” – mondta Nánay Mihály, a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnöke, akivel Szakács Árpád, a Történelemportál főszerkesztője beszélgetett Köő Artúr történelemtanár társaságában. A mostani 12. évfolyamos tankönyvet egy jól sikerült darabnak tartja a két meghívott vendég, történelmi kitekintésekkel, jó forrásismertetéssel. Hamar kiderült azonban, hogy az érettségi nem támaszt túl magas követelményeket, hiszen csak néhány kulcsfogalommal, valamint Nagy Imre, Maléter Pál és Mindszenty József nevével kell tisztában lenniük a diákoknak.

Az új tanterv jobb, de még van mit javítani rajta

Nánay Mihály (kép: tortenelemoktatok.hu)
Nánay Mihály (kép: tortenelemoktatok.hu)
PestiSracok facebook image

A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a 2012 óta futó tanterv sokkal nagyobb hangsúlyt fektet az 1849-től napjainkig terjedő korszakra, a többi tananyag viszont ugyanannyi maradt, így a gyakorlat azt mutatja, hogy 1956-ig még csak-csak eljutnak, de aztán jön május, az érettségik, és elfogy az idő. Mindkettejük szerint az ókori és a középkori tananyag magyarok számára kevésbé fontos részeiből lehetne elvenni, hogy több figyelem jusson a magyar újkorra és közelmúltra.

Nánay Mihály felhívta a figyelmet a történelem jelentőségére és népszerűségére, hiszen ebből a tantárgyból teszik le legtöbben az emelt szintű érettségit:

Köő Artúr szerint a történelemtanárra nehezedik a feladat, hogy súlyozzon a korok és a tananyag terén, mert alapból a jelenkor átlátásához és megértéséhez szükséges ismereteknek sem nagyon jut hely a tananyagban. Emiatt előfordul, hogy zavar van a fejekben.

– mondta.

Gondolkodni tanuljon meg a diák

Köő Artúr (kép: felvidek.ma)
Köő Artúr (kép: felvidek.ma)

Nehéz határt húzni, hogy mi történelem, és mi még nem az, és ’56 még túl közel van időben ahhoz, hogy a tananyag levonjon minden tanulságot. Ám éppen ezért remekül alkalmas arra, hogy akár a rendkívül ellentmondásos Nagy Imre személyén keresztül is fejlessze a diákok kritikai gondolkodását és erkölcsi értékítéletét. Köő szerint a digitális korszak is a történelemtanárok segítségére lehet, hiszen számtalan történelmi tárgyú internetes oldal és videó elérhető, amelyeket a diák magától is megkeres, ha a tanár képes volt felkelteni az érdeklődését.

– tette hozzá.

Nánay szerint a mostani tanterv jól jelöli ki a súlyokat, hiszen elsősorban az okokat kell megértetni a diákokkal. A kitelepítéseket, a kuláklistákat, a 600-700 ezer embert fogságban a Gulágon, a beszolgáltatásokat, a padlássöpréseket… Mindazt, ami ellen kitört a felkelés.

– jegyezte meg. A jó módszer szerinte az érzelmi kötődések kialakítása, személyes sorsok és vívódások bemutatása Nagy Imrével, Kádárral, Mindszentyvel és a pesti srácokkal, hiszen ezeken keresztül érthetik meg a diákok az összefüggéseket és mozgatórugókat.

Az igazságon vagy a szépségen legyen a hangsúly?

Természetesen szóba került a történelemoktatás hatása a nemzeti identitásra is. A hazafias nemzeti példák kiemelése mindkét tanár szerint fontos, viszont példaképeket azért inkább a mai hírességek, elsősorban sportolók közül választanak a fiatalok. ’56 némileg kivétel lehet ez alól, mert akkor tizenéves, azaz a mai középiskolásokkal egyidős gyerekek fogtak fegyvert és harcoltak, ami nagyjából megfogható, átérezhető egy mostani diák számára is.

A történelemoktatás mai divat szerint objektivizáló, míg korábban heroizáló volt, és a kettő között nem könnyű megtalálni az egyensúlyt, mindkettőnek megvannak ugyanis az előnyei és a hátrányai. Az objektivizáló mindig a teljes, száraz igazságot akarja bemutatni, ahol semmi sem fekete-fehér, egyetlen ember és egyetlen esemény sem makulátlan. Ez tűnik tudományosabbnak, viszont eszmeiségromboló hatása is van, hiszen nem szolgál olyan példákkal, amilyenekkel a heroizáló történetírás. Utóbbi azokra a követendő mozzanatokra helyezi a hangsúlyt, amelyek példát mutatnak a jövőre nézve is.

– tette fel ezzel kapcsolatban a kérdést Nánay Mihály, azonnal hozzáfűzve, hogy a mai történettudomány bizonyára ferde szemmel nézne, ha örökérvényű történelmi hősöket állítanánk előtérbe. Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy az iskolákban nem történész szaktudósokat képezünk, így megfontolandó, hogy nekik mire van szükségük.

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.