Pesti Srácok

Fejlesszünk együtt! - További segítségre van szükségük a tanároknak

Fejlesszünk együtt! - További segítségre van szükségük a tanároknak

Két héttel ezelőtt tartottak megbeszélést a Fejlesszünk együtt! programról, amelyet az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával augusztus közepén indított útjára az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A találkozóra kevesen mentek el és az elhangzott eredményekből úgy tűnik, az érintett 1000-1500 pedagógus csöppet sem optimista. Segítségre lenne szükségük, továbbképzés és tankönyv formájában, mert az új tantárgy olyan képességeket kíván, aminek a kifejlesztésére több idő kellett volna. Sokan úgy érzik, magukra maradtak a feladattal, miközben a komplex természettudományok bevezetésének célja az lett volna, hogy felkeltsék a gyerekekben a természettudományok iránti vágyat és formálják bennük az ilyen irányú szemléletet.

Tavasszal dőlt el, hogy a szakgimnáziumokká átnevezett szakközépiskolákban egy komplex természettudomány nevű tantárgyváltja majd fel ősztől a reál tárgyakat, vagyis a fizikát, kémiát, biológiát és földrajzot. Mivel az új tantárgyhoz nem készült tankönyv, segítségképpen az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával elindította a Fejlesszünk együtt! programot. Ezt a programtervet támogatja és megvalósulását segíti többek között a Magyar Tudományos Akadémia (MTA), több felsőoktatási intézmény, szakmai szervezet és a Prezi. A cél az volt, hogy egy olyan ismeretanyagot állítsanak össze a négy természettudományos tárgyból, amely felkelti a gyerekek érdeklődését a természettudományok iránt és fejleszti természettudományos gondolkodást.

Közöny lett úrrá a tanárokon

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet székházában két héttel ezelőtt megtartott találkozón összegezték az eddigi eredményeket. Itt hangzott el, hogy az OFI munkatársai a szeptemberi tájékoztató kampány során tíz helyszínre mentek el, hogy bemutassák a tanároknak a rendelkezésükre álló segítséget, azokat a tanári segédanyagokat, amelyeket a Nemzeti Köznevelési Portálon érhetnek el ingyenesen. "Ezekre az alkalmakra azonban meglehetősen kevesen mentek el, összesen 460-an" - mondta el a PestiSrácok.hu-nak dr. Szalainé Tóth Tünde a Nemzeti Pedagógus Kar Ember és természet szakmai tagozat elnöke. Ennél kevesebben voltak azok, akik vállalták, hogy közreműködnek a tantárgy tanításához szükséges anyagok kidolgozásban, kipróbálnák, véleményeznék a szakmai anyagokat.

PestiSracok facebook image
ba0305lovassy11
Egyelőre kevés tanár nyitott a komplex természettudomány tantárgy jobbá tételére. Fotó: PS

Szomorú tény az is, hogy a Nemzeti Köznevelési Portálon (NKP) elérhető tanári eszközcsomagra eddig nagyon kevés pedagógus volt kíváncsi, pedig a mostanra 22 témakörre bővült ismeretanyag teljesen jól használható és szinte minden benne van, amire szükség lehet.

- tette hozzá. Ennek ellenére nem túl nagy az érdeklődés az eszközcsomag iránt. Azt azonban érdekes statisztikai adatnak tartja az egyébként biológia-kémia szakos tanárnő, hogy az a kevés látogató főként a legfrissebb témaköröket böngészi.

Ahány iskola, annyi szokás...

Iskolánként eltérő megoldást találtak ki a komplex természettudomány tanóra megtartására - derült ki az OFI által készített kérdőívből. A legtöbb iskolában osztályonként egy pedagógus tanít. Majdnem ugyanennyi intézményben az a metódus, hogy a különböző szaktanárok egyszerre vannak bent az órán vagy témákra megosztva váltják egymást. A legmegdöbbentőbb mind közül az volt - és ez nem egyedi elszigetelt eset - hogy több iskolában az óraszámok miatt az alapvetően humánnak számító történelem-földrajz szakos tanárra bízták a tantárgy oktatását.

fűzte hozzá Dr. Szalainé Tóth Tünde.

És miből tanítanak?

- mondja a szakember. Legtöbben a korábbi szaktárgyi tankönyvekhez nyúlnak vagy az interneten keresnek plusz dolgokat az órához. A OFI rákérdezett a tanároknál arra, szerintük vajon "alkalmas-e ez a komplex természettudomány tantárgy a természettudományos szemlélet fejlesztésre?" A tanárok többsége szerint úgy, ahogy most van, nem alkalmas a tantárgy a szemlélet formálásra és fejlesztésre. Véleményük szerint azt kellene elérnia diákoknál ez alatt az egy év alatt, hogy megszeressék a természettudományokat, és utána ők eldöntik akarnak-e vele hosszabb távon foglalkozni.

ba0305lovassy4
A Nemzeti Pedagógus Kar Ember és természet szakmai tagozatának elnöke szerint a tanároknak segítségre van szükségük. Fotó: PS

A Nemzeti Pedagógus Kar Ember és természet szakmai tagozat elnöke egyébként úgy látja, a Fejlesszünk együtt! program nagy önállóságot vár el a tanártól. Szerinte jó dolog benne, hogy a tanár az osztály profiljára tudja szabni, hogy milyen mélységig tanít meg egy-egy témakört. Az biztos, hogy előzetes felkészülést igényel a tanár részéről és feltétele a digitálisan felszerelt osztályterem. Felvet azonban egy kérdést: "ki tudja-e minden tanár használni ezt az önállóságot?" Szaktanácsadóként azt tapasztalja, sokaknak szüksége van szakmai „sorvezetőre”, például egy jó tankönyvre, mert nem merik vagy nem szeretnék kihasználni az önállóságot, tanári szabadságot. Mint mondja a szakgimnáziumi közismereti tantárgyakat tanító kollégáknak sokszor az a legnagyobb gondjuk, hogyan kössék le 45 percig a motiválatlan diákokat.

Segítségre van szükségük

Véleményét mások is osztják, miszerint helyesebb lenne a tantárgyat természettudománynak hívni a komplex természettudományok helyett. Ahhoz, hogy a tantárgy elérje célját, vagyis megtanítsa a diákokat a természettudományos gondolkodásra, nem elég a heti három óra. Aggodalmát fejezete ki amiatt, hogy azzal, hogy a szakgimnáziumok a saját profiljukhoz igazítják a tantárgy oktatását, elvesznek bizonyos tartalmak és kimaradnak területek. Például, amikor egy vegyipari szakgimnázium a kémia oldaláról közelítik meg a témákat, ott előfordulhat, hogy nem érintik az öröklődés területét - amely az általános iskolákban egyáltalán nem volt tananyag -, és ha kimarad a szakgimnáziumokban is, akkor semmi ismerete nem lesz egy érettségizett szakembernek a tulajdonságok öröklődéséről és a genetikai információ lényegéről – érzékeltette a problémát dr. Szalainé Tóth Tünde.

– szögezi le. A szakember szerint a tanároknak segítségre van szükségük, hiszennagy a bizonytalanság. Hozzátette: Tovább kellene folytatni a tájékoztató előadássorozatot, az eszközcsomagok használatához kellenek továbbképzések és a jó tankönyv. Ha ezeket nem kapják meg a tanárok, akkor nem lesznek motiváltak és csak „púp lesz a hátukona tantárgy. A diákok pedig nem fogják megszeretni a természettudományokat.

Címlapfotó: vakbottyangimnazium.hu

Ajánljuk még

Heteken át lesték, zaklatták a kászoni gyermekeket az Átlátszó Erdély újságírói

Exkluzív 2023 július 12.
Három héten át majdnem minden nap lesben álltak, fotóztak és követték is a kászonimpéri otthonban nevelkedő gyermekeket az erdélyi balliberális lapok újságírói, hogy minél szaftosabb sztorival tudjanak odasózni Böjte Csaba ferences szerzetesnek és alapítványának – tudta meg a PestiSrácok.hu. A történtek rendkívül felzaklatták a fiatal kamaszokat, akik addigra már maguk mögött hagyták az elszenvedett traumákat, és a nevelők, valamint szakpszichológusok munkája által feldolgozták a korábban elszenvedett szexuális és egyéb bántalmazásokat. Lapunk elkísérhette Böjte Csabát a napokban Kászonba, ahová azért látogatott el, hogy meggyőződjön róla, minden segítséget megadnak az érintett gyermekek lelki és mentális fejlődése, traumáik feldolgozása érdekében. A tapasztaltak megnyugtatóak: motivált, lelkes fiatalokkal találkoztunk, akik ma már kifejezetten azt kérik, hagyják őket békén és senki ne is emlékeztesse őket az átéltekre, mert csak így tudnak valóban továbblépni. Sportversenyekre járnak, ministrálnak, aktív hitéletet élnek és tervezik a jövőt. Egyikük tűzoltóversenyekre jár és ér el kiváló eredményeket, gondol rá, hogy majd akár egyenruhát öltsön; egy másik fiú történelemtanárnak készül és rengeteget olvas.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.