Pesti Srácok

Magyar nyomás Bukaresten: Kolozsvár után Székelyföld a vasútfejlesztés következő célpontja

Magyar nyomás Bukaresten: Kolozsvár után Székelyföld a vasútfejlesztés következő célpontja

A magyar állam elkötelezett szándéka, hogy a román-magyar közös vasútfejlesztésnek a magyarlakta vidékek, Erdély és Székelyföld legyenek a nyertesei – derült ki a Külgazdasági és Külügyminisztérium portálunk számára küldött válaszából. Szijjártó Péter miniszter korábban bejelentette, tárgyalások kezdődtek egy Kolozsvárt és Budapestet összekötő gyorsvasúti fejlesztésről, amely később egészen Bukarestig nyúlna le. A román állam mentalitását ismerve éltünk a gyanúperrel, hogy ha rajtuk múlna, a fejlesztés a Kolozsvári szakasz után már nem a Székelyföldet is érintő vonalon valósulna meg. Ha a magyar érdek érvényesül, 8 óra alatt nem Kolozsvárra, hanem már Székelyföld szívébe is eljuthatunk.

Arról nemrégiben Szijjártó Pérter külgazdasági-, és külügyminiszter beszélt, hogy a tárgyalások során fölmerült egy Kolozsvárt Budapesttel összekötő gyorsvasúti fejlesztés lehetősége is. Szijjártó Péter a Hungrail 2017 konferencián hozzátette, a román fél ugyanakkor élt egy olyan kikötéssel is, hogy a későbbiekben ezt a fejlesztést egészen Bukarestig építsék tovább. Miközben érthető, hogy a román főváros Budapesten, illetve a magyar vasúthálózaton keresztül bekapcsolódhatna Európa (vasúti) vérkeringésébe, hazánknak ugyanakkor nemcsak a határon inneni, de az azon túli fejlesztésekkel kapcsolatban is igen nagy felelőssége van.

Ahogy innen látjuk

Tusnádfürdői látogatásaink kapcsán rendre beszámolunk utazási élményeinkről a Budapest és Barassó közt közlekedő Erdélyen és Székelyföldön is áthaladó Corona IC-n, amely minden szempontból a vasúti közlekedés állatorvosi lova. A járattal kapcsolatban minden kollégánk egyetértett abban, hogy nemcsak pusztán a magyar-magyar vasúti kapcsolat, hanem a kapcsolat minősége is alapvetően meghatározza a felek viszonyát. A román kormány tudatosan építi le a Székelyföld közlekedését, a magyar vasúttárság viszont nem igényességgel, a csakazértissel felel, hanem azzal a maradék balkánnal, amit a magyar szerelvény egyes kocsijai őriznek. Nemrégiben ráadásul felmerült a járat szolgáltatási körének szűkítése is, amelyben egyesek magának a járatnak a megszüntetését is belelátták. Bár a közfelháborodásnak és a vasúti szakszervezetek fellépésének köszönhetően a MÁV költségcsökkentéséből nem lett semmi, a járat érdekében felszólalók részéről elhangzott, az erdélyi vasúti utazás szimbólum, még irodalmi munkák is megörökítették. A vonalat „mi építettük”, a Corona IC lényege, hogy ha bár szerényebb körülmények között is, de az ember Magyarországon érezhesse magát az román vasúti viszonyok között.

PestiSracok facebook image

Amilyen onnan nézve

Ugyanakkor meg kell jegyezünk azt is, a Székelyföldet érintő viszonylaton a román vasúttársaság jó, ha 4-5 vonatot közlekedtet naponta. A MÁV napi két járata nélkül a környéken élők közlekedési lehetőségei csak még inkább megnehezednének. A román vasúttársaság ráadásul nemcsak a járatok számáért, de a kocsik és szolgáltatások minőségéért is „kezet csókolhat” a MÁV-nak, az ugyanis még a hétköznapi ember számára is elgondolkodtató, mivel járhat a girbe-gurba, megsüllyedt román sínekre egyáltalán vonatokat ráengedni. Az, hogy a román állam a rendszerváltást követő fejlesztéseiből és uniós forrásaiból rendre kifelejtette Székelyföld közlekedését, azt bárki tapasztalhatja, ha rászánja magát egy kis vonatozásra a román vasúttársasággal Székelyföldön. Az egy sínpáron közlekedő járatok átlagsebessége nem haladja meg a budapesti HÉV-ét, az időseket és a gyerekeket szinte úgy kell felhajigálni a vonatra, olyan nagy a peron és a vasút szintje közötti különbség. Az állomásépületek lepusztultak, igénytelenek, a román állam gondoskodásának mementói.

Székelyföldet is célozza a fejlesztés

Szijjártó Péter bejelentése kapcsán a fentiek ismeretében rögtön az fogalmazódott meg bennünk, a román kormány egy ilyen közös vasútfejlesztést is képes lenne úgy megterveztetni, hogy az Kolozsvár után minél nagyobb ívben elkerülje a magyarlakta területeket. Portálunk ezért a Külgazdasági-, és Külügyminisztériumtól arról érdeklődött, a magyar állam egyáltalán hajlandó lenne –e olyan vasútfejlesztési programban részt venni, amely az innovációt a magyarlakta vidékeket elkerülve valósítaná meg. Tudni szerettük volna, milyen elképzelések merültek fel eddig, és ezek között szerepel –e az Erdély és Székelyföld számára legoptimálisabbnak tekinthető Budapest-Brassó-Bukarest vonal is? A Külgazdasági- és Külügyminisztérium válaszában közölte, „Magyarország Kormánya kiemelten kezeli az ország vasúti hálózatának fejlesztését, valamint a kárpát-medencei és közép-európai térség fővárosai, regionális központjai közötti vasúti közlekedést gyorsító fejlesztéseket”. Hozzátették, Magyarország számára kiemelt nemzetpolitikai és gazdasági jelentőséggel bír Kolozsvár, Erdély történelmi központja, amely Bukarest után Románia második legnépesebb városa. A Budapest-Kolozsvár közötti 450 km távolság megtétele vasúton jelenleg késések nélkül is bő 8-9 óra. A cél, hogy ezt az utazási időt jelentősen csökkentsék.

Arról is írtak,

Hozzátették, a felvetett fejlesztések mindkét országban az EU által is támogatható hálózati elemeket érintenek. A projekt megvalósításának fontosságáról külügyminiszteri szinten megállapodás született. A tárgyalások a közeljövőben várhatóan megkezdődnek.

Szorosabb kapcsolat

Különös belegondolni abba, hogy míg jelenleg 8-10 óra Kolozsvárra lejutni vonattal, amelynek egy repülőjárat is simán versenytársa lehet, ha a fejlesztés valóban az említett brassói vonalon valósul meg, a 8 óra arra is elég lehet, hogy Székelyföld szívéig eljussunk. A lerövidült utazási idő miatt ugrásszerűen megnőhet a turizmus, sokkal intenzívebbé válhat az anyaország, Erdély és Székelyföld kapcsolata.

K

ezdőkép: MTI

Ajánljuk még

A Bölcsészkapitány angol fordulatokból olvasta ki az orosz szálat a bombás üzenetben – Kószáló Ladikpisztoly S01E06

Ps TV január 27.
A nagy felismerések és a nagy drámák hetén vagyunk túl. Zelenszkij Davosban ráébredt, hogy őt átverték a nyugatiak, Ukrajna sosem lesz a NATO tagja és a győzelem-elméleteire is csak addig bólogattak, amíg nem kerültek azok semmibe. Nálunk meg az egész ország drámatagos lett, hiszen a gyerekeknek nem kellett matekból röpdogát írniuk egy internetbetyár miatt. A legmókásabb epizódot az Index szállította: megszólítottak egy nyelvészt, aki szerint biztos hogy magyar ember írta oroszból a bénán lefordított anglicizmusoktól hemzsegő levelet. Nyelvészbölcsészen ennyit még sosem röhögtünk.

Az Akta – A fizetési meghagyás a lakásmaffia legújabb módszere?

Ps TV 2023 szeptember 28.
Váratlan, nehéz élethelyzetbe került emberek és családok egy részben hivatalos, törvényes eljárásban, közjegyzők közreműködésével veszíthetik el mindenüket és kerülhetnek utcára néhány év alatt, akár egyetlen családtag pár százezer forintos tartozása miatt. Fizetési meghagyás – ez a kulcsszó, ahogy a károsultak mondják, az ingatlanmaffia legújabb módszere. Tippadók, végrehajtók, közjegyzők és úgynevezett árverési vevők zsíros üzletéről rántjuk le a leplet, amit jószerével csak törvénymódosítás tudna megfékezni. Az Aktában három ember, három család drámáját meséljük el, akik közül ketten már elveszítették az ingatlanukat, és bemutatjuk a módszert, amivel minimális befektetéssel több tízmilliós ingatlanokat tudnak lehúzni a nem eléggé dörzsölt áldozatokról, gyakorlatilag büntetlenül.