Pesti Srácok

Levelet írt Sztálinnak, ez volt a bűne a kárpátaljai lelkésznek

null

Zimányi József református lelkész története arról szól, hogyan tud valaki ember maradni és világítani egy sötét korban, amikor a szovjet rendszer ateizmusa és kegyetlensége nem ismert határokat. A kárpátaljai lelkész levélben feddte meg Sztálint, miközben tudta, hogy tette valószínűleg nem marad következmény nélkül. Zimányi József azonban úgy tartotta, mégis inkább Istennek kell engedelmeskednie, mint a földi hatalmasságnak.

Ezért az Úr meg fog alázni!

A törökszentmiklósi születésű Zimányi József azok után került református segédlelkésznek Kárpátaljára, hogy a területet az első bécsi döntés során, 1938-ban visszacsatolták Magyarországhoz. Lelkipásztorként a Trianonban elszakított területrész magyarságát gondozta. Munkájáért nem adott neki fizetést a helyi egyházkormányzat; a barátai és a hívek adományaiból élt. Amikor a második világháború idején a szovjetek beözönlöttek Kárpátaljára, lelkészként ellehetetlenült a munkája, kollégái szinte mind elmenekültek az ellenségessé vált közegből. Ő azonban maradt; úgy érezte, hogy Isten talán épp e nehéz idő miatt hívta el ide, hogy tartsa a hitet a kárpátaljai magyarokban. A mezőgecsei református gyülekezet lelkipásztora lett. Később, fogsága alatt ez a gyülekezet gondoskodott hátramaradt családjáról. A háború lezárulta után a sztálini személyi kultusz levegője igencsak fojtogatóvá vált Kárpátalján: megkezdődtek a letartóztatások, kínvallatások, egyik napról a másikra eltűntek személyek. A területen sokakat ismerő és népszerű lelkészt megzsarolta a KGB. Felajánlották neki a püspöki címet és 5 ezer rubel havi fizetést, amennyiben hajlandó időről időre jelentést tenni paptársairól, ha viszont nem fogadja el, akkor Szibériába kerül. Zimányi József visszautasította a júdáspénzt és felszólalt a személyi kultusz ellen:

PestiSracok facebook image

Az alig 30 éves Zimányi József elhatározta, hogy levelet írnak Sztálinnak, a nép bölcs vezérének, hogy hagyjon fel bűnös cselekedetével. A dörgedelmes levél így hangzott:

Zimányi József családja a lelkész fogsága idején

Inkább aláírtam mindent...

A levelet ketten vitték fel 9 kilométert gyalogolva a beregszászi KGB-parancsokságra. Halálra rémült feleségének a fiatal lelkész azt mondta:

A KGB-n egy bizonyos Cibulka százados nem tudta, mire vélje a Sztálinnak címzett sorokat; azt gondolta, hogy két vallási fanatikussal van dolga, és hazaküldték a lelkészeket. Később azonban ismét felrendelték őket Beregszászra, és megkérték, hogy ismét foglalják össze a levél tartalmát. Ekkor még hazaengedték őket, azonban Zimányi Józsefet 1947. október 16-án, a 30. születésnapján elvitték a lakásáról. Ungváron hallgatták ki, a 60 oldalas vádiratból semmit sem értett, azonban az alkalmazott módszerekből épp eleget ahhoz, hogy ellenkezés nélkül elismerje a vádat, ami a szovjetellenes agitáció volt:

Az idős Zimányi József lelkész középen, kollégái között

A homokosok voltak a legveszedelmesebbek...

A fiatal lelkészt a sarkkörtől még 200 km-re északra fekvő Norilszk településen található lágerbe vitték. Szolzsenyicin leírása szerint Kolima mellett ez volt a legkegyetlenebb hely a Gulág-szigetvilágban. Zimányi József 92 hónapig nem látta a családját. Visszaemlékezéseiben elmondja, hogy nagyon sok keresztény rab volt a táborban, de ott annyira reménytelennek tűnt minden, hogy az ukrán és orosz fogvatartottak lemondóan csak azt hajtogatták, hogy a kommunizmus uralomra jutása azt jelenti, hogy Isten kegyelme elfogyott az orosz és az ukrán nép számára. Olyan nagy volt a szellemi-lelki sötétség, hogy a rabtartók közül többen Jézus Krisztusról soha életükben még csak nem is hallottak:

Az időjárási körülmények, a szinte elviselhetetlen fizikai munka és a fogvatartók kegyetlenkedései a rabok többségét a végső elkeseredésbe kergették; sokan megtörtek, az ő túlélési esélyeik minimálisra csökkentek. Zimányi József és néhány társának meggyőződésévé vált, hogy csak az Istenbe vetett hit az, ami megoldást jelent. Inkább eladták a kenyerük egy részét, és a befolyt rubelből vettek egy orosz nyelvű Újszövetséget. Sokszor munka helyett is azt olvasták, ami miatt büntetésből a láger karcerébe került a fiatal lelkész is. Itt az előírás szerint mindent elvettek a raboktól. Zimányi József beszámol arról, hogy erősen imádkozott, amikor vitték a karcerbe. A büntetésre vitt raboktól mindent elvettek, de csodálatos módon az ő Bibliáját nem vették észre, holott jól láthatóan ott dudorodott a zsebében. A brutális valósággal azonban az isteni csodák közepette is nap, mint nap szembesülnie kellett a fiatal lelkésznek, az egyik legmegrázóbb ez volt:

Viszonylag kevés Gulág-visszaemlékezésben esik szó arról, hogy mi van akkor, ha valaki történetesen túléli a megpróbáltatásokat és végül valahogy haza is kerül, de mi történik addig, amíg valaki újra a szülőföldre lép. Ha túl is éli a Gulágot, vajon mennyi az életben maradási esélye azok után, hogy például a lágerből kiengedik. Zimányi József története erre is szolgáltat adalékot, nem is akármilyet. Őt, ahogy sok más túlélőt is, pár év múlva kiengedték a táborból, ugyanakkor közölték vele, hogy a települést – ebben az esetben Norilszkot – sosem hagyhatja el. Mit lehet tenni örökre száműzöttként a hó és jég világában?!

Bartha Tibor református „békepüspök” behízelgő levele Kádár Jánosnak

Van-e élet a lágeren túl?

Zimányi József tehát 30-as évei derekán ott találta magát egy Északi-sarkkörön túli városban, abban a tudatban, hogy hátralévő életét itt kell leélnie, távol a családjától. Sokan valószínűleg depresszióba esnének, esetleg öngyilkosságot kísérelnek meg – és nemcsak amiatt, hogy ezen a vidéken decembertől januárig, 6 héten keresztül nem kel fel a Nap, hanem mert a szabadulás reménye is elveszik. A táborból épphogy kijutott magyar fiatalember, ha küzdött is ilyen érzésekkel, feltette magának a kérdést, hogy vajon keresztényként mit tehet ebben a helyzetben, mi az Istentől kapott küldetése. Nemsokára csatlakozott egy helyi baptista közösséghez, ahová idegenként nemcsak, hogy befogadták egy idő múlva, de itt elkezdett újra lelkészként is működni. Kiállt a gyülekezet elé és oroszul – amennyire tudott – prédikált. Mondani sem kell, hogy a szovjetunióbeli keresztény közösségek ugyanabban az elnyomatásban éltek, mint mindenütt a keleti blokkban. Kivételt képezett a pravoszláv ortodox egyház, amely amolyan államegyházként működött, kiterjedt besúgóhálózattal. Minden más hitvalló közösség azonban állandó fenyegetettségben élt, és egyfajta földalatti mozgalomként próbált létezni. A gyülekezetnek, ahol Zimányi József prédikált, csakhamar híre ment, mivel egyre többen csatlakoztak. Lelkészi tevékenysége miatt bevitték a helyi KGB-irodába, ahol megfenyegették: vagy lecsökkenti a gyülekezet létszámát 13 főre – azzal érvelt a KGB-tiszt, hogy Jézus tanítványai is ennyien voltak, ti sem lehettek többen –, vagy visszaviszik a lágerbe. Zimányi József megpróbálta rábeszélni az embereket, hogy ne jöjjenek ennyien, mert baj lesz, de ennek ellenére csak még többen jöttek a templomba. Nem tudott mit tenni, csak várta minden pillanatban, hogy mikor tartóztatják le ismét, de – ahogy ő mondja: az isteni gondviselésnek köszönhetően – végül nem történt semmi.

Kádár János válasza Bartha Tibor püspöknek

Ne merjen levelezni Kádár Jánossal!

A sorsfordulót a fiatal lelkipásztor számára Nyikita Hruscsov uralomra jutása jelentette, aki a Szovjet Kommunista Párt nevében elítélte a sztálini személyi kultuszt és kivégeztette a tömeges deportálásokat végrehajtó Lavrentyij Beriját. Az „új” rendszer vezetői végignézték azokat a listákat, ahol bírósági eljárás nélkül születtek meg az ítéletek; ezekben az esetekben amnesztiát hirdettek. Így térhetett haza 92 hónap, azaz több, mint 7 és fél év fogság után Zimányi József. (1953 és 1955 között élt Norilszkban.) Fontos említést tenni arról, hogy otthon maradt felesége és gyermekei ez idő alatt azt kapták a kommunista rezsimtől, amit a rendszer ellenségének családja kaphat: állandó megfigyelést, zaklatásokat és teljes anyagi ellehetetlenítést. A Zimányi családról titokban a mezőgecsei református hívek gondoskodtak. A halál torkából visszatért férj számára felkavaró volt a viszontlátás:

Kényszermunka a Gulágon

Az Isten embere otthon, ha lehet – Kárpátalja ekkor már a Szovjetunióhoz tartozott –, még fagyosabb fogadtatásban részesült, mint a lágerben töltött évek után, Norilszkban. A kárpátaljai püspök nem engedte, hogy visszatérjen az egyházi szolgálatba. Azt mondta neki, hogy jobban tenné, ha visszamenne oda, ahonnan jött. A Zimányi család, miután Kárpátalján teljesen ellehetetlenült, 1959-ben áttelepült Magyarországra. Próbált itt is lelkészként elhelyezkedni, de a Tiszántúli Református Egyházkerület püspöke, Bartha Tibor fél évig szóba se állt vele. Az MSZMP-hez hű, úgynevezett „békepapi” rendszer ekkoriban már Magyarországon is kiforrottan működött. A történelmi egyházakban megvoltak a rendszer helytartói: az egyik emblematikus személyiség Bartha püspök volt. A Gulágot megjárt „renitens” kárpátaljai lelkész híre hozzá is eljutott; első találkozásukról így számolt be Zimányi József:

Zimányit végül „különös kegyből” Kokadra helyezte szolgálatba Bartha Tibor püspök, 400 forint havi fizetéssel. Hogy mennyire is volt ez „kegy”, azt jól jelzi, hogy csak a gyerekek havi buszbérlete 375 forintba került. Kádár János egyik kedvenc püspöke azt ugyanakkor feltételül szabta, hogy amennyiben pénzt fogad el a hívektől, akkor elbocsátja állásából. Azt is megtiltották a lelkésznek, hogy az államegyház által elfogadott gyülekezeteken kívül más, olyan hívekkel szóba álljon, akik a rendszer kiszolgálása helyett ragaszkodtak a bibliai alapú hithez. (Ilyen volt akkoriban a földalatti egyházként számontartott Bethánia Mozgalom.)

Az a Zimányi József azonban, akit a Gulág sem tudott megtörni, nem engedett a püspök zsarolásának, és folytatta azt a küldetését, amit a Mennyei Atya bízott rá. Hirdette az igét, valódi missziót folytatott a diktatúra és ateizmus szívet-lelket kilúgozó évtizedeiben. Missziós munkája során rengetegen tértek meg, szolgálata sokak számára jelentett reményt egy olyan korban, amelynek sokáig úgy tűnt, hogy soha nem lesz vége. Zimányi József református lelkész a rendszerváltásig állambiztonsági megfigyelés alatt állt, ám ő ennek ellenére hivatásához hűen tette a dolgát szegényen, de annál kitartóbban 1998-ban bekövetkezett haláláig. 1989-ben rehabilitálták a hamis vádak alól.

A címlapfotón az idős Zimányi József családja és lelkésztársai körében látható.