Pesti Srácok

Kiáll a szakma az új NAT mellett - nehezen bont zászlót a nemzetellenes oktatás ellenforradalma

null

Szélsőjobboldali hátterű, sérelempolitikára alapozott ideológiai átnevelés; a Fidesz térhódítása az iskolai padsorok között; túlzott nemzeti öntudatra nevelés; a kádári diktatúra diktatúrának nevezése; a háborús hősök hősöknek titulálása; túl sok identitás-erősítés; túl kevés kompetencia - ilyen és ehhez hasonló színvonalú, és ideológiailag túlfűtött kritika hangzott el az új Nemzeti Alaptantervvel (NAT) kapcsolatban. Miközben a baloldal ismét tanárforradalmat kirobbantva igyekszik politikai tőkét kovácsolni, csöndben megszólalt a szakma is. Posztunkban szembeállítjuk a vádat a valósággal...

Óriási átpolitizált botrányt kerekített a balliberális oldal az új Nemzeti Alaptantervből, amelyről a köztudatba leginkább beszivárgó információ, hogy a NAT túlságos mértékben képviselné a nemzeti jegyeket, a hazafias öntudat kialakítását. Hogy ez a vélt feltételezés valójában a társadalom mekkora hányadát botránkoztatja meg, arra talán érzékletes példát nyújt maguknak a tanároknak a megosztottsága is.

Az új NAT-ot támogató tanár; forrás: Facebook.com

Kunhalmi megmondja, mi jó a magyar diákoknak

PestiSracok facebook image

Ki is bírálhatná szakmailag hitelesebben az új NAT-ot, mint az MSZP-s Kunhalmi Ágnes, akit "hejesírásáról", az írók nevének pontos felidézéséhez kritikusan hozzáálló entitásként, a 3-as metrót is következetesen "háromas metróként" emlegető politikusként ismer a magyar társadalom. Kunhalmi hétfőn ideológiai átnevelésről, konzervatív oktatáspolitikáról, gyermekellenességről szónokolt az új NAT kapcsán, duettet alkotva a kevés nemzeti érzelemmel még megáldott szocialistaként számon tartott Hiller Istvánnal, aki legalább tanár. Hiller ugyanakkor szintén mellőzve a szakmai érveket azt állította,

De, csakhogy más balliberális pártot is idézzünk, a DK-s Arató Gergely egyenesen azt állította, a NAT szándékosan, ideológiai okokból kihagyta a mohácsi vészt.

Háromszáz tanár nem forradalmi tömeg

Miközben a baloldal a teljes oktatói kör kollektív felzúdulását, felháborodását igyekszik elhitetni a közvéleménnyel, érdekes adat, hogy, a tiltakozó pedagógus-szervezetek NAT ellen kiálló tagjai eddig összesen 304 főt számolnak, szemben a felsőoktatásban dolgozó 22.110, a középiskolákban dolgozó 43.800, és az általános iskolákban dolgozó tanárok 76.500 fős számával. A tiltakozók tehát a teljes pedagógustársadalom 0,2 százalékát teszik ki, amit aligha lehet országos botránynak nevezni, a számok ismeretében. A hazaszeretetre szitokszóként tekintő tanáregyesületek számszerűsítve ennyien képviseltetik magukat: Magyartanárok egyesülete 77, Egyetemi oktatók 50, Történelemtanárok egyesülete 131, Pécsi gimnázium 31, az erősen balrahúzó vezetésű PDSZ #nonat kampányába becsatlakozók száma pedig 15 fő.

Nem mellesleg nemrégiben ellenkampány is indult az új NAT mellett, amelyet rövid időn belül közel nyolcezren írtak alá. A kezdeményezők úgy vélik, "jó dolog, ha a magyar gyermekeket hazaszeretetre nevelik" A petíciót itt támogathatja.

Az új NAT-ot támogató tanár; forrás: Facebook.com

Megszólal a szakma is

De valójában mindaddig a felszínét kapargatjuk az új NAT-nak, illetve az ellene indított kritikáknak, ameddig szembe nem állítjuk a vádakat a NAT-ban szereplő tényekkel, amelyekre a Történelmoktatók Szakmai Egyesülete vállalkozott nemrégiben megjelent elmzésében. Megállapításaikat előzetesen pontokba szedve a szakmai egyesület megállapította:

  • az új NAT tanterve lényegesen korszerűbb és jobb, mint az ezt megelőzők
  • a rendszerváltás óta bevezetett korábbi NAT-ok kitüntetett helyen szerepeltetik a nemzeti identitás kérdését

  • nem sérül a kritikai gondolkodás, és a kompetencia
  • az új NAT szakít a kádári romantikával
  • egyik legpozitívabb újdonsága az állampolgári ismeretek
  • a magyar háborúk hőseit nem túlzó nacionalizmus, hősnek nevezni

A NAT lényegesen korszerűbb az eddigieknél

Mint elemzésük legelején kiemelik céljuk, hogy "a történelemoktatás világában teljességgel átpolitizálódott témákban, vitákban egy higgadt és valóban szakmai, a szakma csendes többségét képviselő hangként" szólaljanak meg. Mint kiemelik,

Mindezek fényében is sajnálatosnak nevezik, hogy "a médiában előkerülő hírek és vélekedések néhány teljesen téves alapállításból eredeztethetők", amelyeket a NAT ismeretében könnyen meg lehet cáfolni.

Az egyesület szerint az egyik leghangsúlyosabb kritika az új NAT-tal szemben, hogy pedagógiai céljai között "dominál a nemzettudat", és "a tanterv kiemelten kezeli a nemzeti identitást". Az egyesület ugyanakkor kiemeli, a dokumentum bevezetője 12 célt határoz meg - úgyis, mint „a tanuló képes legyen a társadalmi viszonyok és folyamatok értelmezésére” vagy „a tanulóban kialakuljon az európai civilizációs identitás ” - ugyanakkor ezek közül pusztán kettő érintheti a nemzeti identitás kérdését, amely közel sem nevezhető aránytalannak. Mint megjegyzik, a rendszerváltás óta bevezetett korábbi NAT-ok kitüntetett helyen szerepeltetik a nemzeti identitás kérdését, így ez a törekvés nem jelent meredeken szélsőséges elkanyarodást a korábbi alaptantervek alapvetéseitől.

Az új NAT-ot támogató tanár; forrás: Facebook.com

Anarchista gyerekeket kell nevelni, akik bátran átmennek a pirosnál

Következő, szintén a "túlzott" nemzeti nevelést igazolni vágyó kritika, hogy a NAT kötelező ideológiai normákat ír elő és szerepel benne a normakövető magatartás. Hogy ezzel alapvetően mi a problémája a balliberális oldalnak, márcsak azért is érthetetlen, mivel a dokumentum vitatott mondata teljes egészében így szól,

Mivel a mondat egyetlen ideológiai normát sem ír elő (különben a dokumentum többi részében sem), az valójában "durva és rosszindulatú csúsztatásnak tekinthető". A szöveg ugyanis egyértelműen olyan társadalmi viselkedési normák kialakulásának elősegítéséről szól, mint az együttélés elemi szabályainak betartása (idősek tisztelete, a környezet megóvása, a másik ember megbecsülése, a teljesítmény iránti tisztelet, stb.).

-írja az elemzés.

Nem sérül a kompetencia, meg a kritikai gondolkodás

Szintén éles támadást kapott az új NAT a kompetencia-mánia jegyében, hogy "nem elég kompetencia- és forrásközpontú, valamint baj az elbeszélés (narratív) és ismeretek hangsúlyos megjelenítése". Az elemzés szerint, ennek éppen az ellenkezője igaz. Mint felidézik, a történelem tantervben négy, kompetenciákat elváró fejlesztési területbe (ismeretszerzés és forráshasználat; tájékozódás időben és térben; szaktárgyi kommunikáció; történelmi gondolkodás) szervezve összesen 78 tanulási eredményt találni. Mivel még terjedelemben is ezek alkotják a tanterv nagyobbik hányadát a tartalmi elemekkel szemben, "a kompetenciák fejlődését és tanulói tevékenységet elváró tanulási eredmények" igenis nagy szerepet kapnak. Az elemzésben kitérnek arra is,

Az elemzésben arról is szó esik, hogy a NAT-ban nem jelenik meg kellő hangsúllyal a forráskritika, kritikai gondolkodás. A tények ezzel szemben arra mutatnak, az „ismeretszerzés és forráshasználat”, valamint „történelmi gondolkodás” fejlesztési terület alatt általános- és középiskolában összesen 41 tanulási eredményt találunk, amelyek zöme ezzel a kérdéskörrel foglalkozik: pl. „képes azonosítani a források szerzőinek a szándékát”; „bizonyítékok alapján értékeli egy forrás hitelességét”; „tud forráskritikát végezni és különbséget tenni a források között” stb.

Az új NAT-ot támogató tanár; forrás: Facebook.com

Abcug győztes csaták, abcug honvédelem

A kritikusok emellett abba is belekötöttek, hogy az állampolgári ismeretek tantervében túlzottan dominánsan jelenik meg a honvédelem. Az elemzés ugyanakkor üdvözli, és az egyik legnagyobb pozitív újdonságnak nevezi az állampolgári ismeretek tantárgy ilyen megjelenését, amelyben olyan hasznos és a tanulókat fejlesztő témákat találni, mint a fogyasztóvédelem, a mindennapi pénzügyek, a családi élet kérdései, a mindennapi ügyintézés. Továbbá leszögezik,

Olyan blődségek is elhangzottak az új NAT-tal kapcsolatban, hogy ezentúl csak a győztes csatákat lehet majd tanítani történelemből. Mint az állítással kapcsolatban megjegyzik,

A NAT témáiból ugyanakkor a felsorolást mellőzve, megállapítható, hogy az állítás hamis. Mint azt is megjegyzik,

Nem elég forró a kádári romantika

Újabb kritikai felvetés, hogy a deportálás először a GULAG és a Rákosi-korszak kontextusában jelenik meg (és nem a holokausztnál) amely teljesen indokolatlan, és meglehetősen erőltetett érzékenykedés, amelynek semmilyen ideológiai szándékoltsága nem fölfedezhető a NAT-ban. A tanulási eredmények áttekintésével ez a kérdés is egyértelművé válik, hiszen a következő kitételek szerepelnek a dokumentumban: pl. „ismeri a holokausztot és a hozzá vezető okokat”; „bemutatja <…> a magyar zsidóság tragédiáját” – ez pedig nem képzelhető el a deportálások nélkül.

-jegyzik meg. Szintén kritika a Kádár-rendszert álmatag romantikával dédelgető baloldali érzelmű véleményvezérek részéről, hogy azt "nem megfelelő diktatúrának nevezni, mert ez nem írja le elég árnyaltan a rendszert". Az elemzés hangsúlyozza,

Az új NAT-ot támogató tanár; forrás: Facebook.com

Ehhez az ideológiai megfontoltságú, relativizáló véleményhez tartozik az az állítás, hogy az 1956-os forradalom kapcsán pontatlan a „nemzet forradalma” kitétel használata. Az elemzés szerint ugyanakkor szakmai szempontból abszolút üdvözlendő, hogy "a tanterv tudatosan kíván szakítani azzal a káros hagyománnyal, amely magyar és magyar ember között különbséget tesz pusztán a lakóhelye (Budapest, vidék, határon túl) alapján".

-hangsúlyozzák.

Végezetül ismét blődség azon problémázni, hogy a végvári katonák esetében a török háborúk hősei megfogalmazást használja a NAT. Az elemzés írói szerint "a hős kifejezést általánosan használjuk köznyelvileg a háborúban életét az országért kockáztató vagy feláldozó emberekre".

Forrás: Történelemoktatók Szakmai Egyesülete; vezetőkép: egy NAT-ot támogató történelemtanár/Facebook

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.