Pesti Srácok

Krencsey Marianne színésznő is az aczéli kultúrpolitika áldozata lett

Krencsey Marianne színésznő is az aczéli kultúrpolitika áldozata lett

Krencsey Marianne, a varázslatos színésznő, egy nemzedék bálványa is Aczél György kultúrpolitikus áldozata lett. Abban ugyanis, hogy amikor az okos, barna szemű, szőke színésznő, a beskatulyázhatatlan filmcsillag 1966. augusztus 2-án, második férjével együtt úgy döntött, hogy távoznak hazánkból, nagy szerepe volt annak, hogy Aczél György ellehetetlenítette őt a pályán. Akkoriban már nem kapott színházi szerződést és filmszerepet is alig. Krencsey Marianne színésznő 1966-ban férjével emigrált. A "disszidálás" (ahogy akkor hívták) hátterének járt utána írásában Tóth Eszter Zsófia történész.

A Liliomfi, a Szegény gazdagok, Az aranyember, A Tenkes kapitánya csodálatos színésznője Londonon, majd Reykjavikon keresztül az USA-ba távozott, ahol színész pályafutását nem folytatta tovább, irodai munkát végzett, majd férje, Nemes Gyula asszisztense lett. Vajon hány csodálatos alakítással lettünk így szegényebbek?

Mohammed Roushdy és Al-Sharikat utca sarok, jobbra az Atlas Hotel, a háttérben a Kekhiya mecset. Krencsey Marianne színművésznő. A felvétel az Egyiptomi történet című film forgatásakor készült. Fortepan, Inkey Tibor
Mohammed Roushdy és Al-Sharikat utca sarok, jobbra az Atlas Hotel, a háttérben a Kekhiya mecset. Krencsey Marianne színművésznő. A felvétel az Egyiptomi történet című film forgatásakor készült. Forrás: Fortepan,/Inkey Tibor

Miért emigrált Krencsey Marianne?

PestiSracok facebook image

Amerikában Karády Katalin jó barátnője lett. Faludy György, a költő barátsága is sokat segített neki. Azonban ez sem kárpótolhatta azért, hogy távollétükben teljes vagyonelkobzásra és két év szabadságvesztésre ítélte őket a magyar hatóság a disszidálás miatt. A kádári diktatúrában, ha egy magyar állampolgár véglegesen elhagyta az országot, ez volt a büntetés.

Krencsey Marianne kényszer hatására távozott: Aczél György keze mindenhova elért utána, nem kapott szerepeket. Jelentenie kellett volna első férjéről, Makk Károlyról – erre ő maga emlékezett vissza 2008. június 21-én a Fejér Megyei Hírlapban. Ezt természetesen nem vállalta, mert egyenes gerincű ember volt.

Budapest, 1973. április 2. Aczél György, a Magyar Szocialista Munkáspárt Politikai Bizottságának (MSZMP PB) tagja, a Központi Bizottság (KB) titkára (b) a Kossuth-díjas kitüntetettekkel, Makk Károly (k) és Jancsó Miklós (j) filmrendezőkkel beszélget az április negyedikei díjátadó ünnepség után, a Parlament kupolacsarnokában adott fogadáson. Fotó: MTI/Szebellédy Géza

Aki a kultúra mindenható urának nem tetszett, annak nem volt kegyelem, így neki sem. Utolsó filmszerepe az „A férfi egészen más” című alkotásban volt, amelynek bemutatóján már nem vehetett részt. És a filmet a korabeli kritikusok lehúzták, valószínűleg azért is, mert már disszidensnek számított a színésznő. A Film Színház Muzsika úgy értékelte, mint az „Elmulasztott lehetőségek filmje”.

Eredetileg rendezőnek készült

Krencsey pályájában az is érdekes, hogy eredetileg rendező szeretett volna lenni, de a Makk Károllyal való találkozása térítette le erről az útról.

– emlékezett vissza 2006. október 14-én a Népszavában.

Amerikás magyarok – amerikai feleség

1976-ban a Magyar Televízió portréfilmet mutatott be „Amerikás magyarok” címmel. Ekkor a rájuk vonatkozó szóhasználat nemcsak a disszidálás volt – ami pejoratív értelmet nyert az 1956-os forradalom után a magyar pártsajtóban –, hanem a tévékritikus szerint:

E filmben szerepelt Krencsey Marianne is. Az 1976. július 6-i Magyar Hírlap cikk próbálta nem szimpatikusnak megjeleníteni a színésznőt:

Eszerint ő már nem színész, nyelvét is elfelejteni készül és – a dolgozó nő a korban népszerűsített szerepéhez képest – csak feleség. Szerencsére ezek a rosszindulatú írások sem tudták megtépázni a színésznő nimbuszát.

1978-ban, Bartók Béla halálának 30. évfordulóján a New Yorkban élő magyarok megemlékezést tartottak az akkor még USA-ban levő sírjánál. Krencsey Marianne „halkan és mértéktartással” elszavalta akkor Illyés Gyula Bartók című versét és „mindenki sírt, mint a záporeső” – az eseményről az éppen kint tartózkodó Végh Antal író számolt be a Kritika hasábjain, 1978 júliusában. Ez azért is érdekes, mert a rendszerhű író ugyanebben az írásában oda-odaszúrt a színésznőnek, aki Amerikában már nem játszik, és aki szerinte nem politikai, hanem magánéleti okokból távozott. Persze, mi mást is írhatott volna 1978-ban, a Kritikában? Azt biztosan nem, hogy Krencseyt Aczél György tette tönkre.

Magyarságát megőrizte

A magyar hírnevet Amerikában is védte, a New York-i Fészek Klub alapítója volt. 1993-ban megalapította a Magyarság Jó Hírét Védő Ligát, amelynek elsőrendű célja volt a külföld hiteles tájékoztatása nemzetünkről, és hogy minden magyar ember hírnevét védjék a világban – ahogyan arról a 168 Órában leközölt olvasói levelében beszámolt a színésznő 1993. augusztus 17-én. A rendszerváltoztatás után is érték furcsa élmények, megtapasztalta az emberek köpönyegforgatását.

nyilatkozta a Reform 1996. december 10-i számában. 1996-ban, amikor a magyar mozi ünnepére Magyarországra érkezett, így fogalmazott: „a lelki sérülés nem gyógyítható, de idővel hozzászokik az ember”. 1997-ben, amikor Balogh Zsolt Marinka címmel portréfilmet készített róla, ő maga így fogalmazta meg életfilozófiáját:

„Szívem egy darabja mindig Magyarországon maradt” – nyilatkozta 2006. október 14-én a Népszavának. És ez így is volt. Hazájához hű maradt. Könyvtárában kitüntetett helyen voltak Karinthy Frigyes művei.

A luxori templom oszlopsoránál Krencsey Marianne színművésznő. A felvétel az Egyiptomi történet című film forgatásakor készült. Fortepan, Inkey Tibor
A luxori templom oszlopsoránál Krencsey Marianne színművésznő. A felvétel az Egyiptomi történet című film forgatásakor készült. Forrás: Fortepan/Inkey Tibor

Kommunista nekrológírója a rendszerváltás után 26 évvel sem felejtette el gyűlölni

Krencsey Marianne csodálatos színészi alakításait szerencsére megőrizte számunkra a film, mind az örökkévalóságig. Az, hogy egy embertelen diktatúrában csak részben tudta kibontakoztatni a tehetségét és emigrálni kényszerült, a korabeli kultúrpolitika feledhetetlen és megbocsáthatatlan bűne. Döbbenetes, hogy halálakor, 2016. április 1-jén a Népszabadság újságírója fanyalgó nekrológot írhatott e csodálatos színésznőről. Mondandójának lényege az volt, hogy Aczél ördögi szerepét bagatellizálni próbálta a színésznő életútjában, és színészi mivoltában próbálta őt kicsinyíteni:

Olyan ez a nekrológ, mint egy kései védőbeszéd Aczél mellett úgy, hogy a színésznő érdemeit próbálja kicsinyíteni halála pillanatában. De szerencsére nem ő ítélkezik, hanem az utókor, amely imádja filmjeit és azt, hogy hű maradt önmagához, egyenes gerincéhez mindvégig.

Ajánljuk még

"Büszke vagyok rá, hogy pályafutásom során nem tettem rosszat egy kollégámnak sem" - A születésnapos Stefka István a Polbeatben

‎Polbeat 2023 június 10.
Rendhagyó Polbeatet szerveztünk Stefka István 80. születésnapjára a Revolution '56 Szabadságharcos Sörözőbe, ahol a PestiSrácok.hu-s csapat mellett Stefka régi barátja és harcostársa, Alexa Károly irodalomtörténész, író, illetve a konzervatív televíziózás nagy, a rendszerváltoztatás utáni - a Horn-Kuncze-kormány által teljesen felszámolt - korszakának két jeles alakja (egyben az ünnepelt akkori munkatársa), Mátyássy Andrea és Dézsy Zoltán is elmondta méltatását, visszaemlékezését. Megszólalt továbbá Stefka István felesége, Naszályi Kornélia és egyik lánya, Stefka Nóra, továbbá Ambrózy Áron, Szabó Gergő és Szalai Szilárd. A Huth Gergely által celebrált rendkívüli adást végül egy fergeteges köszöntés követte, a tortát és a pezsgőt Stefka István kedvenc együttesének, az AC/DC-nek a dübörgésére hozták be a kollégák.

Magyarics Tamás a Polbeatben: Trump kicsit igazított a külkereskedelmi mérlegen, ettől még nem dől össze a világgazdaság

‎Polbeat április 7.
"Donald Trump kiindulópontja az, hogy az Egyesült Államoknak óriási kereskedelmi deficitje halmozódott föl Európával, Kínával, Japánnal és más országokkal, azaz a fő piacokkal szemben, s szeretné ezt lefaragni. Kinyilvánította, hogy túl sokan élősködtek az Egyesült Államokon, és ez tovább nem tűrheti el" - mondta a PestiSrácok Polbeat című műsorában Magyarics Tamás, az ELTE emeritus professzora, a Közszolgálati Egyetem Amerika Kutatóintézetének senior főmunkatársa arra a kérdésre, hogy a büntetővámok kivetése után valóban bekövetkezik-e az armageddon a világpiacon, miként azt a teljes balliberális sajtó vizionálja. A professzor szerint esélyesebb, hogy ezt az amerikai nézőpontból logikus kiigazítást lenyeli, beárazza majd a világpiac.

Magyar Péterben ott van mindaz a patológia, ami a nárcizmust megtestesíti - Hal Melinda a Polbeatben

‎Polbeat január 20.
Van egy olyan személyiségfogalom, hogy "nárcisztikus személyiségzavar". Nem Magyar Péter az egyetlen, aki ilyen jegyekkel érkezett a közéletbe, de nála ott van mindaz a patológia, ami ezt a problémát megtestesíti. A nárcizmusnak a Magyar-féle megnyilvánulása káros magára a társadalomra is. Hiszen amikor valaki elfogadja, hogy őt egyesek messiásnak tartják, az megalázása a hitnek, a kultúrának, a nemzetünknek és a történelmünknek - mondta a PestiSrácok.hu Polbeat című videóműsorában Hal Melinda klinikai szakpszichológus és közgazdász. Megjelent a nézők sorában a Lakatos-botrányt (Ábrahám Róbert közreműködésével) kirobbantó nevelőtanár is, aki arra várt választ, hogy egy ilyen brutális ügyben miért nem zár össze a szakma mellette?