Kattintani többször, de szavazni csak egyszer lehet - Magyar Péter digitális bolsevizmusa

Mi a magyarázat Magyar Péter digitális térhódítására? Hogyan tud nagyobb nézettséget generálni, mint más baloldaliak előtte? Látszólag az online közönség rajong érte, a válasz azonban a részletekben (és persze a statisztikákban) rejlik. Egyszerű lenne kijelenteni, hogy vásárolt nézettségről van szó, a számok azonban azt mutatják, hogy itt jóval több van a felszín alatt, mint egy albán botfarm.
Magyar Péter szilveszteri monodrámája óriási számokat produkált a Facebookon. Tudják, azon a platformon, amelyik platform anyavállalatának (Meta) jogtanácsosa Magyar Péter egyik EP-képviselője. Ez persze még nem bizonyít semmit. A tényellenőröket is csak akkor érdekelné ez a kis turpisság, ha a jobboldalon történne, mi azonban most meg fogjuk ezt vizsgálni.
Magyar Péter a YouTube-on
A Messiás könnyfakasztó újévi beszéde a YouTube-on 600 ezer megtekintés fölött jár. Tételezzük fel, hogy ez a szám valódi, organikus és teljesen reális, főleg, hogy a YouTube előszeretettel ajánlja a jelenlegi rendszert leváltani szándékszó vagy azokat támogató tartalmakat.


A videóra 41 ezer lájk, 500 dislájk és 3551 hozzászólás érkezett. Ez azt jelenti, hogy minden tizennegyedik ember lájkolta és minden százhatvannyolcadik ember hozzá is szólt. Ez teljesen reális szám. Ebben még nincs semmi gyanús. A probléma a korábbi videókban keresendő.

Furcsa, hogy Magyar Péter korábbi videói nem értek el hasonló megtekintést még úgy sem, hogy azok feltöltése óta jóval több idő telt el. Magyar Péter csatornáján a legnépszerűbb videó nem más, mint az ominózus hangfelvétel, amivel meg kívánta buktatni a kormányt (ami köszöni szépen, azóta sem bukott meg).

Teljesen érthető, hogy ez a legnézettebb videó, hiszen ez mindenkit érdekelt. Érdekesebb is, mint egy újévi beszéd. Kilenc hónap alatt 572 ezren nézték meg, szemben az újévi beszéddel, amit pár nap alatt 600 ezren. Érdekes. Tekintve, hogy az újévi beszéd élőben ment, ráadásul akkor, amikor az emberek többsége már javában bulizott. Bizonyára vannak olyan csoportok, ahol ötven fő egyszerre nézte azt vigyázzállásban, de kicsit életszerűtlen, hogy ez lenne valakinél a szilveszteri program.
Kommentek
Rengeteg hozzászólás érkezett Magyar Péter újévi videójára a YouTube-on, amelyek tartalmát szintén érdemes megfigyelni. Természetesen nem állítjuk, hogy ezek vásárolt, kínai vagy vietnámi bérkommentelők volnának, de a hozzászólások jelentős része "üres".

Az üres, semmitmondó hozzászólások mellett van egy másik típusú komment is: a CTRL+C - CTRL+V jellegű hozzászólás. Mit jelent ez a gyakorlatban? A YouTube szerencsére megmutatja nekünk az adott felhasználó korábbi hozzászólásait is a csatornán. Ehhez nem kell mást tennünk, mint rákattintanunk a kommentelő képére.

Láthatjuk, hogy vannak olyan kommentelők, akik szinte minden videó alá ugyanazt kommentelik. Mintha parancsba kapták volna, hogy írjanak "valamit". Ha pedig parancsba lehet adni a követőnek, hogy kommenteljen, akkor vajon azt is meg lehet neki mondani, hogy hányszor nézzen meg egy adott videót?
Van azonban egy harmadik típusú komment Péterünk videója alatt, ez pedig az úgynevezett "újszülött", aki csak pár órája regisztrált a platformra.

Michael Puzsérnak mindössze néhány emojira tellett Magyar Péter videója alatt. Hogy a bejegyzésével pontosan mit akart mondani, azt csak a profil gazdája tudja, aki 18 órája regisztrált a YouTube-ra, és Magyar Péter csatornáján is ez az egyetlen kommentje. Erre két magyarázat létezik: Michael eddig nem rendelkezett YouTube-fiókkal, nem is használta még a platformot és most csak azért regisztrál (majd töltött fel egy tortás profilképet), hogy ezt a pár emojit odaírja a Mester videója alá, vagy a kínai botfarm már nem tudott milyen kommentet generálni, ezért ez jött ki.
Magyar Péter a Facebookon
Az, hogy a Messiás EP-képviselője a Meta jogtanácsosa, annak bizonyára semmi köze a Facebookon elért sikerekhez. Miért is lenne? Még a gondolat is eretnekségnek számít a tiszások körében, de azért ne feledjük, hogy a Facebook algoritmusa nem keresés, hanem ajánlás útján működik. Kevés olyan eset van, amikor a felhasználó konkrétan rákeres valamire a Facebookon, sokkal inkább görgetés közben talál rá a dolgokra.
Ha pedig összekötjük a Meta jogtanácsosát a Magyar Péternek kedvező algoritmussal, akkor a józanul gondolkodó hírfogyasztó már látja is azt, amire a tiszás keménymag, a Péterista szekta először csak értetlenül, majd dühösen pislog, mi pedig vakarjuk a fejünket az értetlenség láttán. Illetve azt se felejtsük el, hogy a Facebook számlálója szerint az is megtekintésnek számít, ha hosszú percekig nézünk egy videót, meg az is, amikor csak átgörgetünk rajta. Elég, ha az algoritmus többször ajánlja, mint más tartalmakat, az emberek pedig átgörgetnek rajta. Többek között ez az oka annak, hogy a YouTube-on jóval kevesebben nézték meg Péterünk videóját.
Digitális bolsevizmus
Kezdjük egy kis történelemmel.
"A bolsevikok egyik fontos politikai stratégiája volt, hogy magukat a többség képviselőiként állították be, annak ellenére, hogy kezdetben a munkásosztály és a forradalmi mozgalom egy viszonylag kisebbségi, radikális csoportját alkották. Míg a bolsevikok ténylegesen kisebbségben voltak a szocialista mozgalom többi csoportjához képest, a politikai stratégia és a kommunikációs erőfeszítések révén sikerült elérniük, hogy a forradalom során és utána is a többségi pártként tekintsenek rájuk."
Miről is szól a Tisza kommunikációja? Mit is sugallnak az ellenzéki közvélemény-kutatók? Mit kommunikál folyamatosan a "kormányváltók" által finanszírozott sajtó? Azt, hogy Magyar Péter a többség. Mi ez, ha nem bolsevizmus? Elég csak megnézni a Magyar Pétert pomponlányként körberajongó Telexet, ami diadalittasan hozta le, hogy Magyar Péter MEGKÖSZÖNTE a szavazóinak a videója megtekintését.

Miután kihevertük az undort, amit ez a gusztustalan írás okozott, emlékezzünk rá, hogy a Telex miként hirdette magát a független és minőségi újságírás utolsó bástyájaként. Nem tudjuk, hogy Ferenc, a "cikk" írója önszántából írta ezt meg vagy esetleg parancsra, de mindkét esetben rosszul vagyunk tőle.
Összegzés
Nem áll rendelkezésünkre elég bizonyíték ahhoz, hogy bármit is kijelentsük, egy dolog azonban biztos: Magyar Péter digitális jelenléte körül több dolog is gyanús. Nem tudjuk kijelenteni, hogy kínai és orosz farmokon vásárolt robotok generálnák neki a megtekintéseket, s az sem biztos, hogy szüksége van rá. Gondoljunk csak bele! Péterünknek van egy erős szektája. Megbízható, erős szektája, akik még pénzt is képesek adni neki. Ők valószínűleg nem fogják őt elárulni, és mivel vásárláskor megadták az adataikat, valószínűleg hírlevelet is kapnak. Hírlevelet Péter akcióiról és arról, hogy mit mikor és hol kell lájkolni. Ez persze önmagában még nem bűn, de a digitális bolsevizmusnak nagy ára van. Mert lehet, hogy Pista harmincszor is meg tudja nézni ugyanazt a videót, de szavazni csak egyszer fog tudni.
A valóság csak akkor derülne ki, ha a Messiás élő adásban és egy valódi szakértő társaságában mutatná meg a belső statisztikáit. Abból kiderülne, hogy pontosan hányan és melyik országból nézték meg a videóját. Vajon elég tökös ehhez?