Tiltakozik a PDSZ, mert “hazafias lózungokkal tűzdelt” továbbképzéseket vezettek be a tanároknak, akik még Herczeg Ferenc nevével is találkozhatnak

A genderpropaganda terjesztése, az “efebofil” tanárok alkalmazása és jogvédelme, valamint a kötelező Pride-részvétel kimaradt az Oktatási Hivatal (OH) által szervezett „köznevelési igazgatóképzéséből”. 2025. január elsejétől az új iskolaigazgatói megbízások előfeltétele lett ugyanis az Oktatási Hivatal által szervezett, két fél éves „köznevelési igazgatóképzés” elvégzése, ám a képzésre történő jelentkezéshez a fenntartók, így állami iskolák esetében például a tankerületi központok jóváhagyása is szükséges. Az OH tájékoztatóját a napokban adták ki a pedagógus-továbbképzés megújult rendszeréről. Emellett az új iskolaigazgató-képzésben résztvevők számát Pintér Sándor belügyminiszter is korlátozhatja.
A tájékoztató arra is kitér, hogy akik korábban már teljesítették az egyetemeken megszerezhető, az igazgatói megbízáshoz szükséges intézményvezetői ismeretek szakvizsgát, azt továbbra is elfogadják. Ám ilyen szakvizsga 2025. január 1-jétől már nem kezdhető meg, vagyis azok a pedagógusok, akik eddig nem szereztek vezetői képzettséget, de a jövőben iskolaigazgatói pozícióra szeretnének pályázni, azt már csak az OH által szervezett, idén szeptembertől induló képzés elvégzése után tehetik meg, feltéve, ha az iskolafenntartók jóváhagyják jelentkezésüket és beleférnek a miniszter által évenként meghatározott létszámkeretbe. Mindennek a jogi alapját egy idén január 1-jén hatályba lépett kormányrendelet adja meg.
Tiltakoznak a szivárványos tanárok, avagy a PDSZ
Akár csukott szemmel is le tudnánk írni, a PDSZ véleményét az új helyzetről, ami röviden, tömören annyi: ORBÁN, DIKTATÚRA !!44!!!! De inkább idézzük bővebben is. A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke, Totyik Tamás a Népszavának az új rendszerről azt mondta,

ez azt jelenti, hogy az Orbán-kormány központosította az iskolaigazgató-képzést. Aggasztónak tartja, hogy ilyen képzésekre csak azok jelentkezhetnek, akiknek a fenntartók azt engedélyezik, ami szerinte lehetőséget teremt arra, hogy előzetesen szűrjék a potenciális igazgató-jelölteket, és nem szakmai, hanem politikai vagy megbízhatósági alapon válasszák ki az iskolák vezetésére megfelelőnek talált személyeket
(Vagy mondjuk éppen mostantól végre szakmai alapon válasszák ki őket.)
Az új igazgatóképzés része a 2025/2026-os tanévtől induló új pedagógus továbbképzési rendszernek: a pedagógusok az eddig hét helyett öt éves ciklusokban kötelesek részt venni továbbképzéseken, ez alól csak az 55 évnél idősebbek mentesülhetnek. A képzésekért kreditpontok járnak, és minden pedagógusnak minimum 120 kreditet kell teljesíteni, amelyből legalább 60 kreditnek a kötelező, vagyis a tartalmi megújító és legfeljebb 60 kreditnek a választható továbbképzési körből kell teljesülnie. A kötelező, tartalmi megújító képzéseket csak a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen (NKE) lehet elvégezni, más egyetem már nem is indít ilyeneket. Az OH által közzétett listában jelenleg 104 tartalmi megújító képzés szerepel, ám a hivatal tájékoztatása szerint a pedagógusok a kötelező képzések közül nem választhatnak szabadon, azokon „egyedi igazgatói kijelölés alapján” kell részt venniük. A képzések tantárgyspecifikusak, nagy részük a 2020-ban bevezetett új Nemzeti Alaptanterv (NAT) szerinti tanítást hivatott fejleszteni.
Nemzeti öntudat, hazafias nevelés
A PDSZ csőrét leginkább valószínűleg az piszkálja, hogy az új igazgatóképzésen nem a gender studies különféle fajtáival ismerkedhetnek meg az igazgatói posztok várományosai, de még csak arról sem tanulhatnak bővebben, hogy melyik WC-be kell irányítani egy transznemű hatodikost, vagy hogy miként kell megszólítani a gendersemleges tizedikest.

A kötelező listában ugyanis legalább 30 olyan képzés található, amelyeknek kiemelt nevelési, fejlesztési céljuk a „nemzeti öntudat” és a „hazafias nevelés”. Ezek jó része az irodalom (például „A XX. század első felének nemzeti konzervatív és transzilván irodalma és tanításának módszertani lehetőségei) és a történelem (például „Identitásunk alapjai – magyar őstörténet és középkor”) tantárgyakhoz kapcsolódik. De megjelenik a hazafias nevelés igénye a természettudományokhoz kapcsolódó továbbképzésben is, mint például „A jövő három pillére: űrkutatás, atomenergia, energiahatékonyság” elnevezésű képzés esetében.
Bejött az, amire már korábban is számítani lehetett: ideológiával átitatott, hazafias lózungokkal tűzdelt kötelező továbbképzési programok indultak az NKE keretében, amiket más, komoly szakmai műhely nem indítana ”
– vélekedett Nagy Erzsébet. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének ügyvivője lapnak azt mondta, az idei év a NAT felülvizsgálatának éve, így inkább arra kellene összpontosítani, mi változzon: kerüljenek ki az “ideológiai sallangok” és a szerzők tekintetében legyen nagyobb választási lehetőség.
Ehelyett még az irodalmi továbbképzés is szinte kizárólag a szakmailag vitatott szerzőket állítja középpontba, mint Herczeg Ferenc és Nyirő József"
– fogalmazott Nagy Erzsébet.
Az OH tájékoztatása szerint az iskolaigazgatóknak idén április 30-ig kell elkészíteniük a következő tanévre vonatkozó intézményi továbbképzési programokat, amiket a határidő lejárta előtt még a fenntartóknak is jóvá kell hagyniuk.
(Népszava / Kiemelt kép: Horváth Péter Gyula)