Második világháborús magyar vadászgép roncsait emelték ki a Balatonból csütörtökön. Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő, a roncs kiemelését követően Balatonakarattyán elmondta, hogy a Messerschmitt Me 109 típusú vadászrepülőgépet Beregszászi Sándor szakaszvezető vezette. A pilóta a haza védelmében halt meg, ez a cselekedet pedig minden időben méltó az emlékezésre. A gép hadtörténeti jelentősége abban áll, hogy jelenlegi tudásunk szerint ez az egyetlen hazai összeszerelésű, magyar gyártmányú motorral rendelkező Messerschmitt vadászgép világszerte – közölte.
Magó Károly zászlós, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár kutatója elmondta: 1941 júniusában Magyarország megkapta a jogot a legmodernebb haditechnika gyártására, így vált lehetővé a Balatonból kiemelt gép elkészítése is.
Beregszászi Sándor szakaszvezető, a gép pilótája 1944. július 2-án halt hősi halált az amerikaiakkal vívott harcban
– tette hozzá. Magó Károly elmondta, hogy az első merüléseket a géproncshoz 2020-ban végezték, az első felszínre került roncselemeket 2021-ben mutatták be. A feltárás idén folytatódott.
A roncs mintegy öt méter mélyen volt, több eleme elkorrodált, az iszappal fedett elemei maradtak jobb állapotban
– tette hozzá. Csütörtökön a motor testének a szárnyhoz csatlakozó darabját emelték ki. A szakemberek tovább folytatják a terület átvizsgálását további elemek felkutatásának reményében.
Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese elmondta, hogy a magyar légierő óriási túlerővel szemben védte a hazát az amerikaiakkal szemben.
Jelentős erőforrást jelentett a magyar katonáknak, hogy a hazaszeretet mozgatta őket. Példát vehet minden magyar katona Beregszászi Sándor szakaszvezető helytállásáról, aki rendkívül fiatalon, mindössze 21 esztendősen adta életét a hazájáért
– közölte.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd
kanigunda
2023-10-26 at 23:52
Ja és Prof. Dr. Ing. Wilhelm (Willy) Messerschmitt 😉
…Von Schwarz! Ha szabad kérnem!…
kanigunda
2023-10-26 at 23:43
“..Me 109 helytelen megnevezés…”
Csak annyit kértem, hogy ne játsza jólinformált döntnököt mert nem az.
Ettől még mindenki mondhat bármit. Joga van hozzá. Viszont a jelzett
múzeum profilja a közlekedés és kb. 45 éve alapították “szakik”. Őket
tévelygéssel vádolni bizonyítékok nélkül… merész. Amúgy németeknél
sok helyen használják az ME-t pedig a germánok ilyesmire kényesek, ezzel
gondolom tisztában van. Végezetül:
https://www.flugmuseum-messerschmitt.de/FLUGZEUGE-UND-CREW/Bf-Me-109-G10/index.php
kanigunda, aka Willy Messerschmitt részére
2023-10-26 at 21:35
Félreérthető voltam, mert igen, ha azt nézzük, hogy le lehet-e írni valamit anélkül, hogy villám csapna a ceruzába, akkor igen, le lehet írni azt, hogy Me 109, ergo létezik, csak helytelen. Azt is le lehet írni, hogy T-34/76, ahogy rengeteg helyen szerepel is, csak helytelen. Sosem gondoltam, hogy a sinsheimi múzeumban tévedhetetlen emberek dolgoznának, szóval azt írnak, amit csak akarnak, akár ZX 109-nek is nevezhetik, nem aggódom értük. Köszönöm a felhomályosítást az alváltozatokkal kapcsolatban, de mivel ez teljesen független a Me 109 vagy Bf 109 kérdéstől, így nem lényeges, hogy E4 vagy G10 mondjuk, ezért nem is tértem ki rá. Mint az eredeti megszólításból feltűnhetett, a hozzászólásomat az újság szerkesztőjének szántam, nem akartam meccselni senkivel, szóval nem tudom, hogy mi lenne az 1:1, de ha ez örömet okoz, akkor legyen 10:1 oda, nekem ez nem viszi 60 fölé a pulzusomat. Ettől még a Me 109 helytelen megnevezés marad, a Bf 109 pedig helyes.
kanigunda
2023-10-26 at 19:31
“…Nincs olyan, hogy Me 109, …”
Nos, akkor ezt jelezni kéne pl. Sinsheim-ben levő kiállításnak mert ők is használják az ME-109
megjelölést. Ott van pl. egyszerre egy Concorde és agy TU-144 is kiállítva, ergó inkompetenciával
nehéz lenne megvádolni őket. Amúgy Bf 109 sem létezett mert mindig hozzátartozott egy alverzió
megjelölés is. Pl. a híres Emil (Bf 109 E). Az tény, hogy pl. a III. Birodalomban a típusengedélyben
pl. Bf 109 G…. módon nézett ki. Tehát 1 : 1 a meccs állása.
Ne angol források alapján dolgozzunk!
2023-10-26 at 18:12
Tisztelt Pesti Srácok! Nincs olyan, hogy Me 109, csak olyan, hogy Bf 109. A Me 109 elnevezést csak angol-amerikai területen használták, de ennek a repülőnek soha nem volt ez a típusjelzése.
Pityinger Dodó, nem tudom, hogy honnan veszi, hogy ez egy prototípus. De ha ennyire érti a témát, javaslom, keresse fel Magó Károlyt, hátha a csapat segítségére lehet. Ha meg mégsem, akkor szerencsésebb a hallgatás…
Miki
2023-10-26 at 18:08
Az emberi butaság,rosszindulat,komcsi agyvelő toxikus elegye jellemzi ezeket az ún.hozzászólásokat.Ti idióták,anno teljesen más világ működött,a ti determinált ,teljesen lelágyult agyu ,hát talán droidoknak nevezném ezeket az értelmifogyatákosokat.Ez magyar szó
Pityinger Dodó
2023-10-26 at 17:58
21 éves gyerekre bíztak egy kvázi prototípust? Nem állhattak valami jól emberanyagban…
kanigunda
2023-10-26 at 15:27
Ennyire agresszív a Balaton vize? Mintha vitorlázóállásban lennének
a légcsavar lapok. Vészleszállást akart csinálni?
Orientál
2023-10-26 at 14:30
Múzeumi darab lehet akár a belső felépítését bemutatva.