Pesti Srácok

Basszgitáron a postabankos Princz, a zongoránál Presser – Amikor nem nekünk, hanem neki írták a dalt

null

Emlékeznek arra a jelenetre, amikor Johnny Fontane megjelenik Don Corleone lányának esküvőjén, és elénekel pár dalt a Keresztapában? Persze segítséget is kért az amúgy Frank Sinatráról mintázott figura. Ha volt merszünk a Postabank néhai királyát, Princz Gábor bankvezért keresztapának nevezni az előző cikkünkben, akkor miért ne mondanánk ki, hogy az ő udvari zenésze Presser Gábor volt? Presser nem csupán slágert írt Princz Postabankjának (ez volt az egész ország által ismert Ezt egy életen át kell játszani), de Princz másik bizalmi embere, Kende Péter szerint még külön zenekaruk is volt, amellyel a Postabank bulikon játszottak. A vezér basszusgitározott, Presser pedig zongorázott. A zseniális zenész amúgy bekerült abba a postabankos tanácsba is, amelybe Mester Ákos, Forró Tamás és a már említett Kende is tartozott. Erős névsor. Ők ügyeltek az elvileg konzervatív Magyar Nemzetre a kilencvenes évek közepén... Szürreális az egész, mégis igaz. A KISZ-ből érkezett, moszkovita Princz Gábornak szüksége volt az arculatfestésre. Kultúremberként tetszelgett, és ehhez megkapta a segítséget az általa támogatott, zömmel liberális értelmiségtől. A milliárdok közben eltűntek, de a zene szólt. Folytatjuk a Postabank történetét.

A kilencvenes években Princz Gábor a Postabank pénzéből Fenyő Jánoshoz hasonló médiabirodalmat épített (Fenyőről itt és itt és itt és itt és itt írtam).

Akár egy maffiafőnök, egy Keresztapa, úgy fizette meg, láncolta magához az embereket, hálózatához újságok, rádiók, színházak, ismert értelmiségiek, művészek, politikusok tartoztak. A bank az agresszív üzletpolitika és az addig nálunk nem látott reklámkampány következtében elképesztő iramban növekedett. Utóbbira nagyon komoly összegeket fordított: a Heti Válasz korábbi cikke szerint a Postabank „1994 és 1998 között átlagosan évi 2-3 milliárd forintot költött reklámra, ami a működési költségek magas hányadát, 13-20 százalékát tette ki.” A reklámhadjárat kulcsfigurája Geszti Péter, illetve a nevével fémjelzett Akció Kft. volt. Róla, illetve szerepéről később még szó lesz.

A terjeszkedésben, illetve a pozitív imázs megteremtésében hasonlóan fontos szerep jutott a sajtónak, a bank médiabirodalmának. Princz Gábor bukása előtt hosszabb-rövidebb ideig a bank tulajdonában álló P&B Média Portfoliókezelő Rt.-hez tartoztak a következő lapok: a Magyar Nemzet, a Kurír, a Világgazdaság, a Pesti Műsor, a Szabad Föld, a Tallózó, a Magyar Narancs, a Beszélő, a Sárga RTV, az Elite, a Magyar Konyha, a Nemzeti Sport, a Pesti Riport, valamint a 168 Óra. Hosszú felsorolás, de a Szikra Lapnyomda, a Híd Rádió Kft. és a Magyar Eurosport is hozzájuk köthető volt.

PestiSracok facebook image

Princz médiabirodalmát előbb Kende Péter (felfutásáról itt írtam), majd az MDF-kormány megdöntésére hihetetlen energiákat fordító Kurírt elindító egykori bűnügyi újságíró, Szűcs Gábor irányította, végül Németh Péter kezébe került. Utóbbiról is lesz majd még szó. Az is jelzésértékű, és mindent elárul a kiegyensúlyozottságról, hogy a fenti lapok közül egy volt konzervatív, a Magyar Nemzet, de az is inkább csak a nevében.

Princz „arculatátfestése”: KISZ-kedvencből kulturális mecénás

Princz dörzsölt üzletember volt, és nagylelkűen bánt a befektetők és az adófizetők pénzével. Tudta, hogy nagyon is szüksége van az arcfrissítésre.

A rendszerváltás után már nem Princz György fiaként (cikkem itt), Timár és Tenner elvtársak kedvenceként (írásom itt), a KISZ egykori kádereként akart szerepelni. Ezért a hátterét nagyrészt elhallgatta (KISZ-es szerepét teljesen), és folyamatosan interjúkat jelentetett meg önmagáról a különböző lapokban (gyakran a sajátjaiban), amelyekben kultúrmecénásként és művészlélekként tetszelgett.

Minden megszólalásában hangsúlyozta, hogy lélekben nem bankár, hanem kultúrember, művelt és érzékeny értelmiségi, aki zenésznek tanult, Salingeren és Updike-on nőtt fel (ebben hasonlítunk), és igyekszik minél többet visszaadni. Több művészbarátja volt, közéjük tartozott Presser Gábor is, aki külön slágert írt a Postabanknak, és akit Princz végig gálánsan támogatott, de az a Kern András is, aki saját filmet készíthetett a vezér segítségével. Lehetetlen túlértékelni ezeknek az elismert, országosan is népszerű embereknek a jelentőségét. Afféle társutasokként segítettek a pozitív imázs megteremtésében.

Postabank közgyűlés, Princz mellett Lukács Sándor és Kern András 1997 / Fotó: MTI

„Princz Gáborhoz két nagy művészi kör állt különösen közel – írta már a Postabank-vezér bukása után a Népszabadság. – A gyűjtőpontok: a Vígszínház, illetve a Merlin Színház. A Postabank 1992-ben lett a Vígszínház kizárólagos szponzora, bár a kapcsolat a hírek szerint az utóbbi időkben meglazult. Mindazonáltal márványtábla jelzi az előcsarnokban a színháziak el nem múló háláját. A Víg felújításában, illetve ez idő alatt a Sátor működtetésében is nagy segítségére volt a társulatnak Princz Gábor. A színház zenei vezetőjét, Presser Gábort tartják Princz fő zenei szövetségesének. <…> Princz Gábor volt nemrégiben Kern András Sztracsatella című filmjének producere.

Kern szerint poénból rakta bele a Postabank-reklámot

Nem postabankos támogatás. Ehhez a narratívához annyira tartották magukat, hogy Kern (ahol lehetett) elismételte. A Sztracsatella minőségét nem az én tisztem megítélni, a nézőszámmal nem volt különösebb probléma, de a filmszakma szerint olyan volt, akár egy „közepes amerikai film”. Csak benne egy Postabank-reklámmal.

– mondta határozottan 1997-ben Kern az őt megkérdező Népszabadságnak akkor, amikor az elég szürreális reklámbetét kapcsán kérdezték. A cikkből kiderült, hogy „régen ismerik egymást Princz Gáborral, akitől segítséget kért a filmhez.

A legérdekesebb, amit Kern a reklámról mondott: „Kérdésünkre, hogy miért kellett a Postabank egyik értékpapírját a filmen népszerűsítenie, Kern azt válaszolta: –

Azt ezt firtató kérdésekre a Postabank persze egyáltalán nem is válaszolt. Azért is furcsa Kern ellenkezése, mert 1996-ban, a Kritikának adott nagyinterjúban még közös alkotói munkáról beszélt: „A producereim is kérték, ne legyen ellenszenves ez a karmester – mondta a saját szerepéről – Én viszont szerettem volna őszinte lenni. Maga Princz Gábor kérte, hogy a befejező monológban legyek egy kicsit szimpatikusabb.”

Ezek után higgyük el, hogy Princznek nem volt köze a Postabank népszerűsítéséhez. A bankvezér narcisztikusságára és félreértett szerepére jellemző, hogy a másik ismert, Postabank által fizetett filmben, A három testőr Afrikában című darabban még szerepelt is. Ezt Bujtor István rendezte, Princznek a nagyvonalú bankár szerepe jutott. „Mikor kell megadnom?” – kérdezték tőle, mire Princz figurája:

Nagyjából ilyennek tűnt az üzletpolitikája.

Presser és Princz gyümölcsöző barátsága

Princz arra is ügyelt, hogy azért a jobboldalra is adjon (főleg, hogy első négy évében az MDF volt hatalmon). Támogatta a Lezsák Sándor vezette Lakiteleki Népfőiskolát, de kiválasztottjai közé tartozott az a Koltay Gábor is, aki a kilencvenes években a Szabad Tér Színház igazgatója volt. De ez a tortának csak pici szelete volt. Inkább csak mutatvány, hogy legyen mire hivatkozni, legyen miről írni – lám, milyen kiegyensúlyozott a bankvezér. A szíve a szocialistákhoz és a liberálisokhoz húzott.

Presser és Princz például kimondottan szoros baráti, üzleti kapcsolatban állt. Kevesen tudják ma már, de a Postabank fizette a Locomotiv GT híres Nyugati pályaudvari búcsúkoncertjét, Presser Gábor Csak dalok és Kis történetek című szólólemezét, de az LGT 1997-ben megjelent, 424-es című albumának is a bank volt a szponzora. A korabeli cikkek szerint a Vígszínházhoz is Presser vitte be Princzet és a Postabankot, ő hozta össze a vezért a tavaly elhunyt Marton Lászlóval, aki az utóbbi években molesztálási ügyeivel, és az arra adott cinikus válaszaival borzolta a kedélyeket. Princz a támogatásáért cserébe márványtáblát is kapott.

Presser és Princz barátságára jó példa, hogy az egyik karácsonykor együtt mentek felköszönteni a szintén ex-LGT-s, Karácsony Jánost, akinek szólólemezét a Postabank támogatta.

Itt azért tennék egy kitérőt: magánügy, de mindig is szerettem és szeretem az LGT-t, kamaszkoromban különösen sokat hallgattam az albumaikat, de ez az összefonódást nem teszi meg nem történtté. A kultúrát támogatni fontos, a pénzt elfogadni célszerű, de azért nem mindegy kitől, és főleg milyen áron kapjuk meg a milliókat.

Nagy hármas ez is: Gyertyánfy Péter, a Szerzői Jogvédő Hivatal főigazgatója, Princz és Presser / Forrás: Kurír, Arcanum.hu

Princz a bankpánik idején is lekezelően viselkedett

Beszéljünk csak 1997-ről, amikor már egyértelművé vált a Postabank csődközeli helyzete. Ma sem tudjuk, hogy ki állt a február végén kitört bankpánik mögött, aminek következtében a betétesek elkezdték tömegesen kivenni a pénzüket.

A baj hatalmas volt. A Princz Gáborral nagyon jóban lévő Horn Gyula miniszterelnökként személyesen sietett a bank segítségére (Horn és Princz kapcsolatáról majd írok), az állam a későbbi vizsgálatok szerint összesen hatvanhárom milliárd forintot (!) adott mentőövként. Hatvanhárom milliárdot – ezt azért megismétlem. A Postabanknál irgalmatlan mennyiségű pénz eltűnt. És messze nem csak a pánik miatt.

Horn, Princz, a háttérben Medgyessy (1997) / Fotó: MTI

Említettem, hogy Kende Péter a könyvében (Bank bianco) megszólaltatott néhány kritikust is, közéjük tartozott Madarász László bankár, aki Princz után a Postabank vezetője lett. Madarász nem itthon futott be, Párizsban diplomázott, majd kezdett a patinás BNP-ben dolgozni, ahol egyre feljebb emelkedett. Tehát nem a kádári, posztkádári mutyivilágban szocializálódott. Az 1991-ben hazatért közgazdász nem rejtette véka alá, hogy Franciaországban – ahogyan sehol Nyugaton – nem történhetett volna meg, hogy egy alig több mint harminc éves közgazdász állami bankot kap, és persze azt is furcsállotta, ahogyan 1997-ben Princz Gábor viselkedett.

„‘97-ben, nem sokkal a pánik után ülést tartott a Bankszövetség, mind a negyvenvalahány bankvezető részvételével – hogy Princz Gábor megmagyarázza: pontosan mi is történt?

Pedig ott öreg rókák is ültünk jó néhányan. <...> Fölállt az egyik külföldi bank vezérigazgatója, és azt kérdezte: – Princz úr! Mikor láthatjuk a bank összesített, tényleg konszolidált, valamennyi kapcsolt vállalkozás adatait is tartalmazó mérlegét, és ki fogja azt aláírni auditorként? – Princz pedig mosolyogva közölte: –

Ajánljuk még