Hónapok óta tologatják a Déli bezárásáról, vagy rozsdaövezetének felszámolásáról szóló kormányzati döntést. Miközben a téma folyamatosan a kormány asztalán van, a döntéshez szükséges megvalósíthatósági tanulmányok még nem is készültek el. Lázár János nem bánná a Déli bezárását, hiszen a kormányinfón egy új budai közlekedési és egészségügyi csomópont tervét vázolta fel. Buda ugyanakkor az évtizedes közlekedési gyakorlat felszámolásának veszélyeire figyelmezteti a kormányzatot. A hónapok óta húzódó történet legújabb szereplője Tarlós István, akinek jelenlétében tárgyalnák meg a pályaudvar sorsát. A főpolgármestert azonban nem hívják meg.
Folyamatosan tologatják a döntést
A Kancelláriaminiszter május 19-én jelentette be, hogy egy héten belül dönthet a kormány a Nyugati, a Déli és a Kelenföldi pályaudvar sorsáról. Lázár János akkor arról beszélt, céljuk, hogy jobb és biztonságosabb legyen a közlekedés, a zöldfelületek aránya pedig nőjön. Mint a Nyugati pályaudvarral kapcsolatban kifejtette, a “Nyugati liget” terve alapján egy jelentős zöldfelület kötné össze a pályaudvart és az állatkertet. A Délinél a bezárás lehetőségét vizsgálja a kabinet. Megjegyezte, a bezárás csak akkor történhet meg, ha a pályaudvart ki tudják váltani, például a kelenföldi fejlesztésével. Mint akkor portálunk a kormányszóvivőtől megtudta, a döntést két héttel elhalasztották. Az ügyet láthatóan azóta is tologatják, mivel a Déli pályaudvar területének problémája a legutóbbi kormányülésen sem került napirendre.
Mi alapján dönt a kormány?
Portálunk még májusban kereste meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot azzal a kérdéssel, tulajdonképpen miről és mi alapján dönt a kormány. Mint azt korábban megírtuk, a Magyar Közlönyben az jelent meg, az emberi erőforrások miniszterének feladata lesz a MÁV és a Testnevelési Egyetemmel karöltve annak a megvalósíthatósági tanulmánynak az elkészítése, amely a Déli pályaudvar üzemi pályaudvari részén megvalósítandó sport és szabadidős célú városfejlesztést célozza. Az NFM akkor arról is tájékoztatta portálunkat, hogy július 1-jei határidővel kell elkészíteni a hatásvizsgálatot, amely a Déli pályaudvar jövőképét, illetve a Kelenföldi pályaudvar fejlesztését érinti. A konkrét koncepciónak szeptember 1-jéig kell megszületnie.
Ezek alapján ugyanakkor arra következtettünk, a Déli pályaudvart nem zárják be, pusztán a rozsdaövezetnek számító üzemi terület hasznosítását gondolnák újra.
Egyszerre sürgős, és egyszerre nem
A minisztériumtól arról érdeklődtünk, ha még a hatástanulmányok, vizsgálatok elkészültének határideje sem járt le, tulajdonképpen miről tud dönteni a kormány. Ha viszont idő előtt elkészültek az említett tanulmányok, mikor hozzák azokat nyilvánosságra. Szerettük volna megtudni azt is, készült –e a Déli pályaudvarral kapcsolatban felmérés a bezárás társadalmi elfogadottságát illetően. Bár mindez idáig kérdéseinkre nem kaptunk választ belső forrásaink arra tippeltek, éppen a tanulmányok elkészültének hiánya miatt tologatják a Déli sorsának napirendre-vételét.
Ki van a bezárás mellett?
Lázár János a legutóbbi kormányinfón is arról beszélt, támogatja a Déli bezárását, hiszen a vasút értékes területeket vesz el a várostól, amelyeket akár be is lehetne parkosítani. Lázár szerint a Déli bezárásával Kelenföldön egy új budai csomópont jöhetne létre. A pályaudvar, a hozzá kapcsolódó 4-es metró, a távolsági és helyközi buszpályaudvar és az autóparkoló mellett ide építenék az egyik budapesti szuperkórházat is. Ez a közlekedési és egészésgügyi komplexum Buda egyik új központi funkciójú területévé válna.
A Budán élőknek és dolgozóknak más az érdekük
A Budán élők és dolgozók érdekére hivatkozva Láng Zsolt II. kerületi polgármester a Déli pályaudvar egyes funkcióinak megtartása mellett foglalt állást. A politikus még májusban arról beszélt, polgármesterként és fővárosi képviselőként arra szeretné felhívni a kormány figyelmét, hogy a városrészben és környékén élőknek, illetve az ott dolgozóknak évtizedek óta fontos, metrókapcsolattal rendelkező pályaudvar a Déli, amelyet a II. kerület bármely pontjáról legfeljebb egy átszállással el lehet érni közösségi közlekedéssel, 10-20 perc alatt.
Láng Zsolt ugyanakkor üdvözölte azt az elképzelést, hogy a pályaudvar rozsdaterületeiből zöld parkot csináljanak, ugyanakkor azt kérte, ne szüntessék meg a vasútvonalak kényelmes elérhetőségét. A polgármester értékelése szerint a Kelenföldi pályaudvar ezt nem tudja pótolni.
Tarlós jelenlétében
Érdekes, hogy a Déli bezárását pártoló kancelláriaminiszter a döntés halogatásával kapcsolatban portálunk kérdésére elmondta, a fővárosi pályaudvarokról szóló ügyet a főpolgármester jelenlétében kívánja tárgyalni a kormány, egyeztetések vannak arról, Tarlós István mikor tud részt venni az ülésen. A kancelláriaminiszter hozzátette, a Déli pályaudvar sorsa is azok között a kérdések között van, amelyeket a miniszterelnök szeretne rendezni a nyári hónapokban.
Az új szereplő bevonása azért is érdekes szempont, mert eddig pusztán az NFM volt kompetens a témában, hiszen a kormány még a MÁV-ot sem kérdezte meg, hogy mit szeretne, pusztán utasította egy megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére.
A Déli pályaudvar sorsa a Főváros kompetenciája
Innentől természetesen meghatározóvá vált Tarlós István főpolgármester véleménye is a Déli bezárásával kapcsolatban. A főváros portálunk érdeklődésére visszautalt Tarlós István két korábbi sajtótájékoztatójára. A főpolgármester május 13-án még arról beszélt, a Déli pályaudvar bezárása nem a főváros döntése és kompetenciája – mint látjuk, ez azóta megváltozott. A főpolgármester arról is beszélt, alapvetően jó gondolatnak tartja, hogy a Déli funkcióit áttelepítsék Kelenföldre, de a pontos elképzelés egyelőre nem ismert. Hozzátette, neki nincs olyan motivációja – és nem hiszi, hogy a kormánynak volna -, miszerint azért zárják be a Délit, hogy a 4-es metró utasszáma növekedjen. Tarlós István tehát a döntéssel megvárná a tanulmányok beérkeztét. A főpolgármester ugyanakkor bezárás-pártinak nem nevezhető, hiszen a funkciók kiszervezése nem feltétlenül azonos a végleges felszámolással.
Akkor miért nem hívják meg Tarlóst?
Adott tehát, hogy a Déli bezárásának kérdése már május óta a kormányülés asztalán van, még akkor is, ha nem kerül napirendre, miközben a szükséges háttértanulmányok nem állnak rendelkezésre. A kancelláriaminiszter ráadásul Tarlós István részvételéhez is kötné a döntést. A főpolgármester június 10-ei sajtótájékoztatóján arról beszélt, eddig még nem hívták kormányülésre, de ez nem jelenti azt, hogy a jövőben nem fogják. Akár taktikai húzásnak is tűnhet a kormányzat részéről a nyári uborkaszezonra kitolni a Déli sorsától szóló döntést, hiszen a közvélemény kevésbé aktív ezekben a hónapokban. Így még nem tudni, meddig lebeg még Demoklész kardja a Déli pályaudvar felett?
Forrás: MTI/PestiSrácok.hu
Címlapfotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS