Erdély kirablását, elbalkanizálását, megsarcolását végzi Bukarest – jelentette ki a Figyelőnek adott interjúban Sabin Gherman román újságíró, akinek elege van Romániából és Erdély autonómiáját szorgalmazza. “A bukaresti művelődési minisztériumban alig várják, hogy Erdélyben minden összeomoljon. Ne is maradjon még nyoma sem a másik kultúrának, az erdélyi civilizációnak” – nyomatékosította Gherman.
A román újságíró a Figyelőnek adott interjújában beszélt Románia föderalizálásának szükségességéről és a kisebbségekkel való békés együttélés kivívásáról. A pártalakításon is gondolkodó Gherman véleménye, hogy az erdélyi kulturális emlékeket meg kellene őrizni, és nagyobb hangsúlyt kell fektetni a regionális tudat erősítésére.
Az Erdély autonómiájáért harcoló újságíró kifejtette, hogy a nemzetiségek közötti együttműködés lehet a kulcs az autonómia megvalósításához, de hangsúlyozta, hogy ezt semmiképpen sem asszimiláció útján képzeli el, hanem egymás kultúrájának és hagyományainak tiszteletben tartásával. Szerinte csakis a kölcsönös tiszteleten alapuló összefogással valósítható meg Erdély autonómiája, a magyarok, a románok és a németek összefogásával.
Facebook hozzászólás
Toldi Éva
2018-08-24 at 16:46
Sabin Ghermannak a facebookon van élő adása. Mivel nem volt hajlandó a centenárium évében elismeréssel beszélni a nagy egyesülésről felfüggesztették a TV adását. Saját pénzéből vásárolta meg a tehnológiát, hogy az interneten keresztül közvetíteni tudjon. Teljesen őszinte abban amit mond. Visszamenőleg is utánna lehet nézni, mindig ugyanezt vallotta. Van még pár román érdelmiségi, akik vállalják a nemzettársai állandó támadásait, mert úgy gondolják, hogy az igazság fontosabb
Morzsi
2018-08-24 at 10:36
Csak egy kicsit ZSIDO ,erröl ennyit.
D. László
2018-08-24 at 13:26
mindegy milyen származású, de romániában ennek kimondásához nem kevés bátorság kell, és ezt illik elismerni
Dobos László
2018-08-24 at 09:55
Én már végtelen ideje szajkózom, hogy követelni kell a trianoni és párizsi diktátum területi rendelkezéseinek felülvizsgálatát nemzetközi bíróság előtt románia vonakozásában, és kérni, hogy Erdély igazgatására Magyarország kapjon mandátumot állandó nemzetközi ellenőrzés mellett úgy, hogy Erdély laza unióban lenne Magyarországgal, és egyébként politikai-közigazgatási berendezkedése a svájci kantonális mintát követné. Ez minden erdélyi népközösségnek megnyugtató lenne: egyiknek sem kellene félnie attól, hogy a másik elnyomja, de mindegyik szabadon megélhetné nemzeti mivoltát.
Hesslerezredes
2018-08-24 at 09:51
Elvileg az Európai Unióban ennek a kérdésnek a lehető legtermészetesebbnek kellene lennie, azaz az: autonómiáknak. Vonatkozik ez Dél-Tirolra, Baszkföldre, Katalóniára, Skóciára és még sok nyugati övezetre – megjegyzendő ezek már most is jelentős autonómiákat élveznek, mindenesetre fényévekre vannak attól, ami Közép-Kelet Európában eddig megvalósult, illetve nem valósult meg. Egyébként nem értem, hogy a nagyobb uniót követelők – akiknek elvileg ellenségei a nemzetállamok – miért nem támogatják a központosító nemzetállamokkal szembenálló autonómiákat az ellenségem ellensége a barátom alapon? Valami oltári nagy sunyiság van itt a háttérben, de még magam sem tudom mi? Az is lehet, hogy az unió fenntartásához kellenek mégis a nemzetállamok, ahogy azokat a 18. 19. század fordulóján a nemzetközi pénzvilág elkezdte létrehozni, hogy az államadósság visszafizetése ne függjön az uralkodók személyétől, hogy most is kitapossák népeikből a nagy közös büdzsé rájuk eső részét??
gyozo2018
2018-08-23 at 21:51
Erdély több ezer éve létezik, Románia csak 100 éve.
Az erdélyi románok (nem a betelepítettek!) mindig is
ragaszkodtak Erdély megmaradásához.
Az erdélyi román értelmiségi elit Erdély párti.
Füge
2018-08-23 at 20:01
Van igaza. A gyütt-ment románokkal van a baj.
zeusz
2018-08-23 at 18:25
Salamander!!! Téged kellene megnevelni.Ne hidd hogy mindenki olyan aljas és barom mint te.
Döme
2018-08-24 at 06:35
Szerintem Salamander nem ok nélkül kételkedik. Mikor lehetett a románokban megbízni? De várjuk ki! Ha börtönbe kerül az újságíró, akkor (talán) el lehet hinni, hogy komolyan gondolja.
Sylvain
2018-08-23 at 18:23
Sabin Gherman osszeallt a libsi Eckstein-Kovacs Peterrel, es ugyancsak liberalis szasszal, hogy megalapitsak a nyilt tarsadalom erdelyi partjat.
aladin
2018-08-23 at 17:54
Ez igen ez egy karakán ember. Remélem nem kap ezért megtorlást. Isten segitse az akaratában.
Attila
2018-08-23 at 17:48
Ezt mi magyarok pontosan tudjuk. A világ sajnos kevésbé.
Politikai bűn, hogy mindig csak Székelyföld autonómiáját követeljük. Egész Erdély autonómiáját kell követelni és kivívni, s nem csak mindig “erdélyi magyarokról”, hanem “erdélyiekről” kellene beszélni!
Amit a Kárpátokon túli oláh világ hozzátett Erdély nemes kultúrájához, az ki is merül a beton villanyoszlopok és fák törzsének fehérre meszelésében, a padok és kukák trikolórra festésében és az ordenáré hagymakupolás giccsparádéban.
salamander
2018-08-23 at 17:57
Ez román “újságíró” erősen gyanús. Megtanulhatná mindenki, hogy a román politika nem volt, nem az, és nem lesz soha becsületes. Semmibe nem kerül provokátorokkal piszkálni a kisebbségeket, hogy aztán “jogosnak tűnő” jogsérteseket követhessenek el. A mocsok politikájukat sötét atlanti érdekek is segítik. Ez az egész egyértelműen politikai es jogi csapda. Székely testvérek rugdossák az újságírót vissza Bucurestibe!
Attila
2018-08-23 at 18:30
Persze. Gond nélkül előfordulhat, hogy ezt az újságírót Bucuresti-ből pénzelik és biztatják. Nincs az az aljasság, ami nem fér bele a kultúrájukba. Ahogyan pl. Smaranda Enache (micsoda nevek) is lehet, hogy az ő emberük. Hisz’ volt-e eddig foganatja annak, hogy van kb. 2 oláh, aki kimondja, amit mindenki tud és lát. Semmi. Nincs táptalaja az oláh civilizáltságban a kétnyelvű utcanév tábláknak, a történelemhamisítás megakadályozásának. Hogy is lehetne, ha ahhoz be kéne látni és el kéne ismerni azt a világrengető hazugságot, ami az országlopás-projektjük alapköve! Így marad minden az oláh posványban, a bűzös balkáni-fanarióta posványban, s legalább vannak mutatóban oláhok, akik “európaiak” (még ha nem is fehér európaiak).
Amíg azonban nem kerül többségbe a magyarság Erdélyben, az egyetlen lehetősége az erdélyiség megragadása és az igaz (?) oláhokkal való politikai szövetségre lépés az egész erdélyi autonómia érdekében.
terra
2018-08-23 at 18:41
Nem értek egyet veled, szerintem az újságírónak nagyon is igaza van. Magyarok és románok évszázadok óta együtt éltek – többnyire békében -, így volt ez a fejedelemség korában és akkor is, amikor Erdély közigazgatásilag is Magyarországhoz tartozott. Mindig létezett egy sajátos erdélyi identitás, amit az ott élő minden nemzetiség (magyarok, románok, szászok stb.) magukénak vallottak. Erdély a déli, többségében románok lakta területekkel szemben mindig fejlettebb volt és ezzel az erdélyiek nagyon is tisztában voltak, már csak ezért is ragaszkodtak a régió közigazgatási és gazdasági függetlenségéhez. Ez így volt a trianoni diktátum után is jó ideig. Ceausescu idejében kezdték csúcsra járatni az etnikai feszültségek mesterséges szítását (“magyar kártya”) és Erdély elrománosítását betelepítésekkel és más módon, no és persze a fejlettebb régió lerablását és tönkretételét is.
Erdély jövőjét és fejlődését most is csak az autonómia biztosíthatja, ezt a normális gondolkodásukat a soviniszta agymosás ellenére is megőrző erdélyi románok is tudják. Egy erdélyi identitást és érdeket, autonómia törekvést képviselő magyar-román vegyes pártnak sokkal nagyobb esélye lenne az autonómia kivívására, mint egy etnikai alapon működő magyar pártnak. Hasonló pártot kellene létrehozni, mint a bajor CSU, ami regionálisan tartományi kormányzati funkciót is ellát, ugyanakkor a német föderáció országos politikájában is meghatározóan fontos tényező.
Kiss Józef
2018-08-23 at 22:48
Beszarni sem kell.
gyozo2018
2019-08-17 at 10:51
“Smaranda Enache (micsoda nevek)”
Zsidó név.