Az SFO, a súlyos csalások felderítésére szakosodott brit nyomozó hivatal (Serious Fraud Office) vádat emelt a francia Alstom cég egyik brit vezetője ellen, mert a budapesti Alstom metrókocsik szerződésével kapcsolatban korrupciót gyanítanak, írja az Index a Reutersre hivatkozva.
A vád szerint jelentős visszaéléseket találtak a budapesti metró 2003 és 2008 közötti ügyeiben, amiben nagy felelőssége volt Terence Stuart Watsonnak, az Alstom Transport UK & Ireland ügyvezető igazgatójának. A Reutersnek nem sikerült elérni sem a megvádolt Watsont, sem az Alstomot.
Korábban a The Times alapján beszámoltunk róla, hogy az Alstom nagy-britanniai érdekeltsége egyike volt azon sejteknek, amelyeket a cégcsoport korrupt kifizetésekre használt külföldi piaci szerződések elnyerése végett. A dokumentumok alapján az SFO összesen 81 millió font (27 milliárd forint) értékű olyan kifizetéseket azonosított, amelyeket nagy-britanniai székhelyű Alstom-cégek folyósítottak külföldi illetékeseknek 2004 és 2010 között, szerződések fejében.
Az iratok szerint a cég az állítólagos kenőpénzeket tanácsadói álmegállapodásokkal leplezte; e megállapodásokat az Alstom energia- és közlekedési részlegeinek vezető értékesítési tisztviselői hozták tető alá. A budapesti metrókocsikra (a 2-es és a 4-es vonalra) 2005-ben írták ki a tendert. (Nyolc cég versenyzett, közöttük az Alstomból és az akkor még működő Ganz Transelektróból álló Metropolisz Konzorcium. A társulás végül meg is nyerte a pályázatot, annak ellenére, hogy a Ganz később gyártási szerep nélkül elsüllyedt.) A metrókocsi-szerződést 2006 májusában írták alá, 2008 végén még az Alstom lengyelországi gyárában voltak a szerelvények. Később rengeteg probléma volt a szerződéssel, még az is felmerült, hogy felbontják. Az Alstom ugyanis késett a típusengedéllyel, a metrókocsikat nem tudták a felújított 2-es vonalon elindítani.
Forrás: Index.hu, fotó: 168ora.hu
khm
2016-03-31 at 15:22
Néha én is ironizálok.
Erdo Géza
2016-03-30 at 18:22
khm!
A hozzászólások többsége irónia, hiszen meg is említik az igazi off-Sorosokat (Gyurcsány, Demszky), s azt is, hogy mindez jóval 2010 előtt történt.
Nagy lesz a hallgatás, még nagyobb az elfedni akaró óbégatás. 😀
tobi
2016-03-30 at 18:02
Már a metróalgút fúrásakor – a gondolkodó emberek számára – világos lett, miért nem fogadták el Demszkyék az orosz államadósság fejében az ajánlatot. Az államadósság fejében a Horn kormány idején inkább olajat kértek, amit aztán szőkítettek a volt elvtársak és a pénz eltűnt. És ki kapta meg az alagútfúrást és mennyit osztottak vissza? Csak kérdezem…
khm
2016-03-30 at 15:12
“a Ganz később gyártási szerep nélkül elsüllyedt.”
Ez csak részben igaz. Ugyanis a skoda felvásárolta és mint konkurenciát két éven belül fel is számolta.
picitoni-nak csupán annyit,hogy ön szerint része volt ebben az ügyben Mészárosnak? Ugyanis tudtommal semmiféle picitoni nem jelentette fel.
Leslie
2016-03-30 at 14:03
Mészárosnak semmi köze ezekhez a sumákolásokhoz.
pici toni
2016-03-30 at 12:16
Demszky legalább megél belőle Berlinben,és nyaralhat az Adrián Horvátországban! Ezen gazdagodott meg a Mészáros Lőrinc is???