A 2008-as válság is szerepet játszott a Szeviép csődjében, csakhogy az építőipari vállalkozást a legnagyobb megrendelőik, az akkori MSZP-SZDSZ-kormány és a szegedi önkormányzat, Ujhelyi István és Botka László közreműködésével lökték végül a szakadékba, aminek a következménye több, mint 800 kifizetetlen alvállalkozó, több száz megnyomorított család lett – ez derül ki abból az exkluzív interjúból, amit a Szeviép Zrt. korábbi vezérigazgatója, a büntetőügy egyik vádlottja adott a Délmagyarnak. Mindez azért is pikáns, mert éppen Botka László szegedi polgármester mondta azt korábban, hogy a Szeviép csődjében nincs semmi különös, hiszen több építőipari vállalkozás ment csődbe a válság idején. Baranyi Sándor arról is beszélt a Csongrád megyei napilapnak, hogy Ujhelyi Istvánnak köszönhetően nyertek el több megrendelést is. Viszonzásul a Szeviép finanszírozta a politikus szőregi házának 40 milliós felújítását.
A 2008-as gazdasági válság úgy érte a Szeviépet, hogy bőven volt megrendelésük, ami átlendítette volna őket a nehézségeken. Akkor indult az M43-as autópálya építése, és Romániában is voltak munkáik. Aztán egy nagy építőipari vállalat bedőlése és más partnereik nehéz anyagi helyzete megközelítőleg egymilliárd forintos kintlévőséget okozott. A bankok is csökkentették a hitelkeretüket, majd Romániában is pórul jártak, amikor korrupciós ügyek hatására az EU leállította a támogatások folyósítását. A román közigazgatás 850 millió forinttal maradt adósuk, de mindezt még túlélték volna a volt vezérigazgató szerint.
A Bajnai-kormány nem fizette ki az állami beruházásokat, nem igazolták le az elvégzett munkákat
Csakhogy 2009-ben már látszott, hogy a baloldali garnitúra elbukhatja a következő választást és kormányváltás jöhet. Bajnaiék a baloldali kormányzás utolsó évében úgy döntöttek, hogy a recesszió miatt nem fizetik ki a vállalkozások követeléseit, hanem áttolják azt a következő évre és a következő kormányra.
Az, hogy a magyar állam nem fizetett az elvégzett munkákért, elképesztő méretű körbetartozásokat generált
– fogalmazott Baranyi az interjúban.
A főkivitelező az Ujhelyi és Botka által hozott spanyol multi volt, eszközök és forgótőke nélkül
A szegedi nagy beruházásoknál, ahogy az M43-as autópálya építésénél is, csak konzorciumban nyerhettek, mivel a generálkivitelező “csak olyan vállalkozás lehetett, amelyik megfelelő politikai kapcsolatokkal rendelkezett, ahová pénzt csorgatott vissza”. A volt Szeviép-vezér állítja, hogy a semmiből került elő az Ujhelyi-Botka páros által preferált spanyol cég, amelynek még forgótőkéje és eszközei sem voltak. Ők csak akkor fizettek a Szeviépnek, miután megkapták a pénzt a megrendelő állami NIF Zrt.-től, a pótmunkák árát viszont áttolták a következő évre vagy akár tovább is. Végül ez lett az igazi oka a Szeviép csődjének.
Ezt a bizonyos spanyol multinacionális céget Ujhelyi és Botka hozta az országba – jelentette ki a volt Szeviép-vezér.
2009-re Magyarország pénzügyi értelemben kiszáradt, és az akkori baloldali kormányzat a hiánycél teljesítése érdekében akadályozta a teljesítési igazolások befogadását, az uniós pénzek kifizetését. Továbbá az akkori jogszabályok miatt visszatartotta azt az áfát, amit egyébként mi már az alvállalkozók felé kifizettünk
– magyarázta csődjük történetét Baranyi. Állítása szerint erre kiváló példa az M43-as autópálya, amit már rég átadtak a forgalomnak, amikor az állam még mindig nem igazolta le az elvégzett pótmunkákat, így nem kapták meg a pénzüket, ők sem tudtak fizetni, az alvállalkozók pedig ellenük tüntettek.
A szegedi villamosberuházásnál félmilliárd forintjukat tartotta vissza Botka
Komoly problémák voltak Baranyi szerint a szegedi 1-es villamosvonalnak az önkormányzat által megrendelt felújításánál is, ahol szintén konzorciumi tagként vettek részt a beruházásban egy komolyabb politikai kapcsolatokkal bíró másik építőipari vállalkozás alatt. A kivitelezés állítólag a város hibájából késett, de “a szegedi városvezetés önös érdekektől vezérelve visszatartott csaknem félmilliárd forintot”, ami szintén hozzájárult ahhoz, hogy végül fizetésképtelenné váltak.
Ujhelyinek hálából 40 milliós házfelújítást végzett a Szeviép
Ha mindez még nem lett volna elég, a segítséget, amiért egyáltalán részt kaptak a beruházásban, meg kellett hálálniuk Ujhelyi Istvánnak, ami több tízmillió forintjukba került. A Szeviép finanszírozta ugyanis az MSZP-s politikus szőregi házának felújítását – állítja Baranyi Sándor.
A Délmagyar megjegyzi, hogy Baranyi erről az ügyletről részleteket nem árult el, így azt sem, hogy Ujhelyi István kérte-e a házfelújítást, vagy ők ajánlották fel neki. Annyi azonban kiderült: volt erre egy kapcsolattartó, aki tárgyalt a képviselővel, és megbízta a felújítást végző vállalkozást.
Korábban, a napilapnak adott interjú első részében a vállalkozó arról is beszélt, hogy a baloldali kormányzás idején a nagyberuházásokat elnyert konzorciumokban mire használták a politikai befolyást. Az infrastrukturális fejlesztésekre fordított forrásokból visszacsorgatott összegeket pártfinanszírozásra is felhasználták.
Vezető kép: Délmagyar
Facebook
Twitter
YouTube
RSS