Egyre érthetetlenebb, miért éppen az ételfutárok tiltakoznak a kata-törvény szigorítása ellen, amikor ők lehetnek az egyik kárvallottjai a bújtatott foglalkoztatással elért adókerülésnek. A Food Panda nevű szolgáltatást nyújtó Delivery Hero Hungary Kft közhiteles adataiban, többek közt benyújtott beszámolóiban megdöbbentő számokat és hogy is fogalmazzunk… ügyes cégpolitikát találtunk. Tényfeltáró cikkünkben bemutatjuk, hogyan nőtte ki magát és került százszázalékos külföldi tulajdonba egy kilencvenes években alapított kis vidéki családi vállalkozás. Az egészben a legszomorúbb az, hogy a hivatalos számadatok alapján még pillanatnyilag sem jártak jól a katáztatott futárok. A 2021-ben a cég által befizetett 40 százalékos különadó és a futárszolgáltatás címén elköltségelt összeg arányából arra lehet következtetni, hogy a futárok többsége a Food Pandánál még havi 250 ezret sem kap havonta, számlára. Ennyi pénzért hajtanak napestig, saját kerékpárjukon, motorjukon, életüket is kockára téve.
Az Opten elektronikus cégadatbázisból kiderül, hogy a Delivery Hero Hungary Kft. gyökerei 1993-ig vezethetők vissza. A Lábatlanban bejegyzett kis családi vállalkozás kalandos úton és több tulajdonosváltás után vált az ország egyik legnagyobb ételfutár szolgálatát üzemeltető, milliárdos bevételű céggé. Az eredeti alapítók persze ma már sehol sincsenek. Az egykor kicsi magyar vállalkozás előbb vagyonkezelői, majd majd luxemburgi tulajdonba került, végül 2019-ben egy német multi bekebelezte.
Adatszolgáltatás, webhosting és csomagküldés
Több névváltoztatás is történt a vállalkozás életében, amely már tevékenységi köreiben is eltér a jogelődöktől. Adatszolgáltatás, webhosting és csomagküldés – ez az a három fő tevékenység, amellyel a Delivery Hero Hungary Kft.-nek rekordbevételekre sikerült szert tenni.
A lábatlani kis kft 2011-ben került egy fővárosi vagyonkezelő többségi tulajdonába. 2014-ben a tulajdonosok sorában megjelent egy luxemburgi cég, 2019-ben már 100 százalékban luxemburgi tulajdon. 2021 szeptemberében újabb tulajdonosváltás után máris Németországba érkezik a magyar vendéglátók pénze. A kalandos múltú cég beolvadt a berlini székhelyű Delivery Hero Csoportba.
Ekkor kapta a ma használt nevet is.
Hogy ki mennyit nyert a fenti ügyleteken az talány. Ami biztos, hogy külföldi érdekkör, amely egykönnyen nem alapíthat céget és vásárolhat ingatlanokat Magyarországon egy pici magyar vidéki vállalkozás megszerzésével valójában komoly piacot szerzett.
Miből van a 18 milliárd, és hová tűnt, ha a cég durván veszteséges?
Egészen elképesztő, 80 százalékos forgalomnövekedést ért el a 2021 szeptemberéig még luxemburgi, azóta német cégcsoport tulajdonában lévő FoodPanda. Csak 2021-ben, és közel 400 százalékos növekedést a pandémia két éve alatt. Nettó árbevételük 2020-ban és 21-ben összesen meghaladta a 28 milliárd forintot, ennek zömét, csaknem 21 milliárdot jutalék címen szedték be a magyar éttermektől.
Martin Imre neves vendéglős a PestiSrácok.hu-nak beszélt arról, véleménye szerint igen durva sápot szedtek a pandémia miatt rájuk kényszerült éttermektől. A kiszállított étel árának 20-30 százalékát levették, ami egy étterem forgalmának durván a 25 százalékát teszi ki végül, ezen felül a rendelésekhez használt eszközökért is bérleti díjat kérnek.
2020-ban az ételfutár cég éves árbevétele meghaladta a 10 milliárd forintot, ami után kemény 16 millió forint adót fizettek be. 2021-ben már 18 milliárdot meghaladó árbevételük volt, amiből 32 milliós adókötelezettséget matekoztak ki.
Ahhoz, hogy ennyire ne maradjon szinte semmi a kasszában, nyilván rengeteg költség kell. Nem is volt benne hiány. Az anyagköltségük két év alatt alig érte el a 700 milliót, ellenben például marketingre 2020-ban 1 milliárdot, 2021-ben már több mint 3 milliárdot költöttek. Szintén megjelenik minden évben egy cégcsoporton belüli költség tételsor, 1 milliárd körüli összeggel.
A futároknak a két év alatt 10,5 milliárd forintot fizettek ki, számlára. 2021-ben, amikor már a trükközések miatt szigorított a kormány a kata-szabályokon, és egy cégnek csak 3 millióig számlázhatott kedvezményesen a kisadózó, az ezen felüli összegre meghatározott 40 százalékos különadóra tavaly mindössze 62 millió forintot költöttek. Ahhoz viszonyítva, hogy futárszolgáltatásra 6,8 milliárdot könyveltek el, ez a különadó összeg annyira csekély, hogy ha mindent szabályosan intéztek, akkor a futárok többsége nemigen számlázott a cégnek többet a 3 milliós összeghatárnál. Egész éves szerződés esetén ez havonta legfeljebb 250 ezer forintot tesz ki. Az sem bérként, hanem számlára. Ez aprópénz nemcsak ahhoz képest, amennyit bevételt az ételfutár cég termelt, hanem ahhoz képest is, amennyit az alkalmazottaik kereshetnek.
Csak nem a katáztatott futárok keresik meg a szellemi foglalkozásúak milliós bérét?
Érdemes leszögezni, hogy az éttermek bizonyára nem a informatikai rendszerük miatt szerződtek le a pandémia idején tömegével az ételfutár cégekkel. Rendelést a saját honlapjukon, Facebook-oldalukon is bonyolíthatták volna – némi reklámköltéssel is jóval olcsóbban úszták volna meg. Az éttermeknek az kellett, hogy kiszállítsák tőle az ételt, ugyanis vendéget nem lehetett fogadni sokáig a korlátozások miatt. Ebben a bizonytalan helyzetben pedig örültek, ha szakácsot vagy pincért nem kell elküldeni, nem hogy még futárokat tudtak volna, mertek volna felvenni.
Ha felidézzük a beszámolókból, hogy a cég bevételének nagy többségét jutalék címén az éttermektől kapták, leszögezhetjük, hogy a két év alatt termelt 28 milliárdos bevételt a futárok termelték. Tudják, azok, akiket katásként foglalkoztattak, számlára, úgy sem túlfizetve. Az alkalmazottaikkal, akik száma szépen gyarapodott is már jobban bántak. Milliós béreket is hazavihettek. (De ne feledjék, az alkalmazottak, ahogy a cég beszámolójában szerepel, kizárólag a szellemi foglalkozásúak, nyilván az ilyen-olyan vezetők, irodisták, szoftverfejlesztők és informatikusok)
2020-ban még csak 150 alkalmazottjuk volt, akik összesen bruttó 1,1 milliárd forintot kaptak – bár a bérek nyilván eltértek, ha átlagot számítunk az bruttó 7,3 milliós fizetést jelent. 2021-ben 355-re nőtt az állítólag teljes egészében szellemi foglalkozásúakból álló csapat, akik összes bére meghaladta a bruttó 1,7 milliárdot. Átlagban még így is kijön közel bruttó 5 millió havonta.
A 2021-es évre egyébként egy jelentős, 219 millió értékcsökkenést is számoltak. A beszámolóban a nagymértékű eredménycsökkenést a 80 százalékos bevételnövekedés mellett azzal indokolták, hogy éppen “rebrandalik” a cégek, szóval brand újraépítés történik. Új irodát és raktárat is bérelnek, amelyek felújítását is feltüntették. Bérleti díjra mellesleg egész évre 151 millió a költségsor – azért az annyira nem vethette vissza az eredményüket a 18 milliárdos bevételből…
Facebook
Twitter
YouTube
RSS