
Miközben a koronavírus járvány hozadékaként rekordokat dönt a televíziók nézettségi szintje, azt hihetnénk, hogy ők a gazdasági élet azon szereplői közé kerülnek, akik veszteségek nélkül élik túl a veszélyhelyzeetet. Csakhogy a műsorszolgáltatók reklámbevételei jelentősen összetöpörödtek, az ismert tévétársaságok éppen ezért rég nem látott kihívással szembesülhetnek, ráadásul a forgatások és a szinkronstúdiók munkája is ellehetetlenült – számolt be portálunknak Dr. Ryszka Sambor, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének (MEME) elnöke. Az érdekképviselet vezetőjének elmondásából kiderül, hogy várható-e egyes adók eltűnése a képernyőről?
Nézettségi adatok ide vagy oda, a televíziók bevételi forrásai a műsorterjesztési és reklámbevételből tevődnek össze. Mivel azonban a szolgáltatók többségénél a reklámbevételek jelentik jövedelmük legmeghatározóbb részét, annak csökkenése nagyon nehéz helyzetbe hozza a vállalkozásokat. Kedvenc műsoraink elkészítése, illetve átvétele pedig jelentős apparátus foglalkoztatásával jár. A stábtagok, a kiszolgáló személyzet, a bedolgozók fizetése kerülhet veszélybe egy elhúzódó járványos időszak esetén. A reklámkampányokat egyébként megrendelő cégek nagy része ugyanis elsőként hirdetési kiadásait vágta meg a saját fizetőképességük megőrzése érdekében. De, vajon mekkora a baj a tévétársaságoknál?
HARMADÁVAL CSÖKKENNEK A BEVÉTELEK
Az érintettek a jelenleg rendelkezésre álló adatok szerint az idei évi reklámbevételeik 30 százalékától eshetnek el – feltéve, hogy a járványhelyzet maradandóan csillapodik és nem sújtják majd újabb fertőzési hullámok hazánkat. Ez annak fényében különösen megrendítő adat, hogy a MEME adatai szerint, 2019-ben több, mint 60 milliárd forintos bevétele származott a szektor szereplőinek a különböző hirdetésekkel. Így a kieső bevételek összesen több tízmilliárd forintot tehetnek majd ki ebben az évben. Ryszka Sambor rámutatott, hogy a kormányzati intézkedések, így a munkavállalók után fizetendő járulékokra vonatkozó kedvezmények, bár messze nem ellentételezik a kieső bevételek hatását, érdemi segítséget jelentenek a tévéknek.
NEM TERVEZNEK NAGYMÉRTÉKŰ LEÉPÍTÉST
A MEME-nek nincs olyan információja, hogy a jelentős bevételcsökkenés ellenére a televízió társaságok radikális leépítéseket és tömeges elbocsátásokat terveznének. Az érdekképviselet elnöke rámutatott, hogy a vállalatok igyekeznek átütemezni saját gyártású műsoraikat, egyben megtartani szakembereiket, hiszen rájuk mindenképpen szükség lesz az újraindulás idején. Jelenleg azonban a hazai gyártású műsorok, sorozatok készítése éppúgy – szinte áthidalhatatlan – nehézségekbe ütközik, mint a külföldi produkciók szinkronizálása, de ennek ellenére igyekeznek a munkaadók az alkalmazottaikat az egészségügyi korlátozások és óvintézkedések betartása mellett munkában tartani.
Sok tízezer család megélhetése függ a hazai tévétársaságoktól – akiken belül szintén jelentős a magyar tulajdonosi háttérrel rendelkezők aránya. Egy elhúzódó válság közvetetten ezeknek az embereknek és családjaiknak a jövedelmét veszélyeztethetné, azonban a szakma bizakodó és igyekeznek a közegészségügyi veszélyhelyzet idején is kiszolgálni a megnövekedett nézői igényeket, ellátva ezzel a információszolgáltatás és a szórakoztatás ezekben a hetekben még inkább felértékelődött igényét.
A vezető képen Ryszka Sambor látható – Fotó: MTI/Kovács Tamás
kamcsatka
2020-05-20 at 05:06
egyebkent ezek azok a reklmaok amiket a tévetarsasag es a reklamozok bosszantasára NÉHA filmek szakitanak meg?
jaaa
tartsátok meg oket.
kamcsatka
2020-05-20 at 05:05
elmorzsolok egy könnycseppet.
reklámipar? micsooodaaaa? hazugabb, talmibb ocskasag, manipulacio es kamu. ebbol akarnak megelni? meddig? a fajtájukat a banyaba kene lekuldeni, mast nem erdemelnek.
NOmentum
2020-05-19 at 23:50
Én most feldobtam egy pénzt, hogy a dúsgazdag kertévéket vagy a pénzzel kitömött hirdetőket sajnáljam-e jobban, de sajnos élére esett, ezért inkább azokat sajnálom, akiknek élére kell állítani minden garast ebben az időszakban.
utálat
2020-05-19 at 21:39
És ki nem szarja le a kereskedelmi tv-ket a rohadt reklámjaikkal együtt. Én nem nézem őket.
Skolik László
2020-05-19 at 17:59
Én, mint tv-néző, nem tapasztaltam, hogy csökkentek volna a reklámok.
Már azt is tudom, mit kell tennem, ha hüvelygombám lesz. Sőt szerel-
mes lettem, a hölgy neve Bél Flóra.
INDIREKT
2020-05-19 at 19:05
“…Sok tízezer család megélhetése függ a hazai tévétársaságoktól…”? Ez óriási túlzás!- Na,de akkor nekik is meg kell tanulniuk, hogy a kútmérgezők jutalma, hogy beleugorhatnak a kútba!
– Erkölcstelen, silány banda!
Fonzibá
2020-05-19 at 17:58
Igazából én nem bánom, hogy a reklámok – talán – le fognak csökkenni.
Pedig néhány csatornán vannak jónak ígérkező filmek és műsorok, de nézhetetlenek!
Utálatos dolog az, ha a műsor negyed óra – húsz perc után megszűnik és jön 5 -10 perces reklám.
Ezért én és sok barátom, bojkottáljuk a kereskedelmi tévéket.
Olyan tévét nézünk, ahol a műsorok után van egy reklámblokk, tudjuk, hogy 10 – 15 perc!
Aközben elvégezzük a dolgunkat ls nyugodtan nézzük a következő műsort!
Talán kereskedelmiek tanulnak csökkent reklámbevételekből!
Úgy legyen!
zolatiguszti
2020-05-20 at 00:09
Miután a cikk éppen arról szól hogy a TV csatornák bajban vannak a kieső reklámbevételek miatt én erősen mernék egy reklámidő ár csökkenésre vizionálni ami meg a reklámidő növekedést vetítené elő a jövőre nézne a nézőnek hasznos műsoridő rovására….legalább is az én logikám ezt dobja ki puszta kereskedelmi működés alapján.
Vulévu
2020-05-19 at 17:46
Ryszka Sambor?? Ez egy nick-name?? Nem inkább: Riska Sándor?, mer’ annak még lenne értelme…