Ha azt hinnéd, a TikTok csak a trendekre meg a fiatalokra van hatással, akkor nagyot tévedsz. Sokan ugyanis már azt fejtegetik, hogy a világ egyik legnépszerűbb közösségi oldala milyen hatással van a társadalomra és az adott ország kultúrájára. Míg az Egyesült Államokban a TikTok jövője a folyamatban lévő kongresszusi meghallgatások mérlegén múlik, addig be kell látnunk, hogy még a rendkívül népszerű videómegosztó alkalmazás teljes törlése sem távolítaná el annak mély és maradandó nyomát az amerikai kultúrán.
A CNN legfrissebb cikke már azt fejtegeti, hogy a TikTok szó szerint megváltoztatta egész iparágak működését, és hatással van arra, hogyan élnek, esznek, néznek és vásárolnak az emberek. A lap szerint még ha egyetlen másodpercet sem töltöttél az alkalmazással, valószínűleg akkor is van valami az életedben, amit a TikTok erőteljes hatása megváltoztatott.
A közösségi média mindig is hírnévhez vezetett néhány szerencsés embert. A „befolyásoló kultúra”, ahol az emberek bizonyos érdeklődési körökben szerzett szakértelmükről válnak híressé, jóval megelőzte a TikTokot, és olyan platformokkal került a mainstreambe, mint a Youtube, vagy az Instagram. Azonban a TikTok algoritmusának működése miatt, amely valós időben ismeri meg a felhasználók érdeklődési körét és preferenciáit, miközben interakcióba lépnek a tartalommal, nem szokatlan, hogy a hétköznapi emberek által készített videókat hirtelen milliók nézik meg, miközben bekerülnek a felhasználók hírfolyamába. Ez a hírnév egy új egyenletét hozta létre, hasonlóan ahhoz, amit a TikTok elődje, a Vine esetében láttunk, ahol egyetlen vírusvideó egyik napról a másikra reflektorfénybe állított valakit.
Számtalanszor láthattuk már úgynevezett „mikrocelebeket”, vagy azért, mert rövid ideig nagyon híresek, vagy azért, mert jól ismertek egy specifikus embercsoport számára. Néha a hírnévnek ezek a pillanatai meghosszabbodhatnak, és az alkotó egy nagyobb, stabilabb márkát tud felépíteni a semmiből, csak egyedül az algoritmusnak köszönhetően. Félelmetes, mi? Mivel a TikTok-trendek olyan gyorsan beszivárognak a tágabb kultúrába, nem szokatlan, hogy egy, már híres ember élvezi a nagyszerű PR pillanatait (vagy át kell élnie a rossz emlékeket a szerencsés TikTok-időzítés miatt).
2022-ben például a Sárkányok háza sztárja rabolta el a nézők szívét, amikor egy interjú közben szépen hangsúlyozva ejtette ki a Negroni Sbagliato koktél nevét. A videó azonnal felrobbantotta a TikTokot, aminek köszönhetően megugrott a kereslet az érintett ital iránt. Bár A Mandalóri és a The Last of Us sztárja, Pedro Pascal évek óta kiemelkedő színész volt, a közelmúltban már a TikTok is felkapta, részben a róla szóló végtelen tartalomnak köszönhetően, amelynek köszönhetően ő lett a Z-generáció szexi apatípusa.
Így csinálnak a TikTokból dollármilliókat
Az emberek hajlamosak arra, hogy ne nevezzék munkának az infulenszerek tartalomgyártó „munkáját”. Ezen lehet vitatkozni, de tény, hogy ha munka, ha nem, sokan brutálisan jól profitálnak ebből. Egy egész iparág nőtt fel a TikTok végtelenül kavargó hírnév-fogaskerekei körül. A nagy ügynökségek és menedzserek már kizárólag a TikTok-sztárok felkutatásával és fejlesztésével foglalkoznak. A TikTok-központú marketingügynökségek segítenek a híres, sok pénzt érő ügyfeleknek stratégiákat létrehozni a platform körül. Egy ponton még az is megszokott volt, hogy a hasonló TikTok-alkotók együtt éltek „influenszerházakban”, amelyekben teljes mértékben a tartalomkészítésének szentelték az életüket 0–24-ben. Januárban az alkalmazás elindított egy tehetségportált is, amely lehetővé teszi a menedzserek számára, hogy könnyebben közvetítsenek ügyleteket a márkák és az ügyfelek között.
A számtalan mikroceleb mellett a TikTok teljes értékű sztárokat is kinevelt, akik a hírek szerint posztonként öt számjegyű bevételt keresnek és dollármilliókat érnek.
A TikTok mérete és elérése, valamint a rövid formátumú tartalom gyorstüzelése és a folyamatosan változó algoritmusa hozzájárul a digitális trendek mulandóságához is. Avagy mindent hamar megunuk, az állandóság múló eszme. A TikTokon kiinduló trendek, ahol a legtöbb videó nem hosszabb egy percnél, általában rövidebb élettartammal bírnak, mint a kevésbé nagy sebességű, nagy volumenű platformokon megjelenő trendek. Ezek a trendek – legyen szó egy érdekes nyilatkozatról vagy egy kötelező kellékről, amit mindenképp érdemes megrendelned a netről, mert nélküle kevesebbet érsz – néhány hétre vagy hónapra átveszik a hatalmat a társadalomban, majd továbblépnek. Az iparági szakértők ezeket mikrotrendeknek nevezik. E ciklusok összehúzódása aggodalmakat is felvetett a felhasználók körében a gyors divat és a túlfogyasztás miatt.
A TikTok algoritmusa és a gyors görgetési élmény azt jelenti, hogy a felhasználóknak nem kell tartalmat keresniük – azt átadhatják nekik, hogy felfedezzék őket. Ez rendkívül sajátos érdekek köré csoportosított közösségeket, és ösztönözte növekedésüket. Bár a platform széles körben elterjedt népszerűsége múlékony lehet, nem ritka, hogy ezek a résbe tartozó érdekek tartós közösségeket és követőket hoznak létre. Bárhol is gyűlnek össze az emberek online, a cégek és a marketingesek lelkesen követik őket. A TikTok vírusos terjedése főnyeremény a marketingesek számára, emellett pedig számos más iparág is magáévá tette már ezt a lehetőségforrást.
Hogy hol a vége, az jó kérdés. De az biztos, hogy a közösségi média olyan szintű befolyással bír a fiatalok személyiségére, hogy ezt már nehéz lesz visszafordítani.
Vezető kép: MTI/EPA/Tolga Akmen
Facebook
Twitter
YouTube
RSS