Pesti Srácok

Hidvégi Krisztina a PS-nek: Elérkezhet a klasszikus média reneszánsza, ami az értékteremtésről szól

null

A reklámszakmában dolgozók gyakran nem kapnak nagy figyelmet, holott a munkájuk eredménye mindenhol látható: óriásplakátokon, televízióban, interneten, újságokban. Itt is, mint annyi más területen, a rendszerváltozás után jellemzően a nyugati cégek kezébe került a piac és az ő elképzeléseik kerültek előtérbe. Ám az elmúlt tíz évben új erőre kaptak a hazai cégek, amelyek közül talán a legnagyobb a Lounge Group. Ez a cég az utóbbi időkben egymás után söpri be a nemzetközi elismeréseket. Ennek apropójából tettünk fel kérdést a Lounge Group médiaigazgatójának és ügyfélkapcsolati igazgatójának, Hidvégi Krisztinának ésSperczel Dánielnek. Merre tart a kreatív és médiaszakma, és mik az aktuális trendek?

Ma hol érhető el a legtöbb ember: az interneten, a tv-n, óriásplakáton? Ez miként változott az évek során, és merre tart a tendencia?

Hidvégi Krisztina: A világeseményekre a reklámszakma általában érzékenyen reagál, a jelenlegi helyzet pedig egy erős kettősségre, ellentétes korrelációra mutatott rá. A pandémia kezdetén azonnali bevételcsökkenés indult az iparágban is, és a tartós otthonlét miatt jelentősen bővült a médiafogyasztás. A magyar hirdetési piacot – a nyugat-európai trendeknek megfelelően – elsősorban a tv és az online fogyasztás határozza meg évek óta. A mostani, megváltozott élethelyzet e médiumokra is hatással van, a reklámfogyasztás azonban alapjaiban várhatóan nem változik meg, már középtávon sem.

A pandémia kezdetén nőtt az online, illetve a televízió előtt töltött idő Magyarországon. A teljes lakosság napi átlagos tv-fogyasztása például idén 285 perc, ami 10 perccel több az előző évinél. Ez nem tűnik soknak, a korábbi években azonban csak 1-2 perc volt a bővülés. Az otthonlét okozta növekedés már nyár közepétől visszarendeződni látszott, de a tv-fogyasztás erősödő trendje meghatározó marad a tömegek elérésében.

PestiSracok facebook image

A pandémia felgyorsította a digitális transzformációt, és a tavaszi lezárások idején e csatornák használata intenzívebb lett, a felhasználói bázis azonban csak minimálisan (4-5 százalékkal) nőtt. Júniustól azután itt is visszarendeződés látható, az oldalletöltések, videómegtekintések a tavalyi azonos időszaki szintre tértek vissza. Hirdetői szempontból pedig nem szabad összekeverni a digitális transzformációt, a tartós home office hatásait és a médiafogyasztás valós alakulását, hiszen nem minden platform növekedése kedvező hirdetési aspektusból e téren. Az online fogyasztás várhatóan magas marad, de a tematizálódás, illetve minőségibb tartalmak szerepének erősödésére számítok.

Jövőre a digitális transzformáció még nagyobb figyelmet kap – a társadalom, az életforma és az eszköztárak, és így a médiahirdetések elérései szempontjából is. A kommunikációban jó ideje erősödik a társadalomtudatos értékek szerepe, a jelenlegi válság pedig várhatóan felgyorsítja ezt a tendenciát. Elérkezhet a klasszikus média reneszánsza, ami az értékteremtésről szól. Mindez nem elsősorban a csatornaválasztásra, sokkal inkább az üzenetekre és a kampánycélokra gyakorol hatást.

Fotó: PS

Mit jelent a szakmai siker a kreatív szakmában? A bevétel számít, vagy az, hogy hány emberhez jut el? Vagy léteznek más szempontok, mint például egy reklám érdekessége, hatásossága vagy művészi színvonala?

Sperczel Dániel: A nemzetközi versenyeken elért sikerek visszajelzések mindarra, hogy amit csinálunk, azt mások is jónak gondolják. Olyanok díjazzák a munkánkat, akik nem tartoznak a célcsoportba, akik nem a versenytársaink, nem az ügyfeleink, és nem is a hazai szakmai sajtó. Tehát lényegében ezek független, minden befolyástól mentes szakmai vélemények. Örömmel tölt el, hogy ilyen környezetben is hatást tudunk kiváltani a munkánkkal, végül is ez a reklám létezésének alapja, nem?!

Újabb nemzetközi elismerés a magyar szakembereknek

Komoly nemzetközi verseny díját hozták el hazai reklámszakemberek, egyedüliként a közép-kelet-európai régióban. Vezető cégek magyarországi kampányait értékelték világszinten: az MVM, a Szerencsejáték Zrt. és a Magyar Telekom is bezsebelt pár elismerést. A nagyszülők digitális felkészítése a karantén idején, a világbajnok úszónk felkészülése, a hazai garázsok mélyén készülő világmegváltó ötletek, vagy éppen a likevadászat és a gyermekek vegzálása – többek mellett ezekkel az ötletekkel és kampányokkal mérettette meg magát a magyar kreatív ipar nemzetközi szinten. A marketingkommunikációs MarCom Award versenyén például, amelyre világszerte ötezret meghaladó reklámkampányt pályáztak, a magyar Lounge Group több kategóriában is a legmagasabb, platina elismerést nyerte el – egyedüliként a közép-kelet-európai régióból. Az utóbbi években a magyar szürkeállománynak köszönhetően díjak, elismerések és világszínvonalú események jellemzik a hazai kommunikációs ipart, ami volumenében és megoldásaiban felzárkózott, és sok tekintetben meg is előzi a szomszédos országokat. A díjak záloga, hogy a magyar szakemberek minden esetben nagyon jól nyúlnak az aktuális témákhoz. A telekommunikációs vállalat és ügyfelei esetében például a mindenkit foglalkoztató álhírek felismeréséről, az internetes tartalomtól való függésről szóltak a reklámfilmek. A fiatal Z-generációnak a járvány alatt nyújtott önzetlen digitális segítségnyújtását is megzenésítették a reklámosok. Milák Kristóf világbajnok úszónk saját példájával járt elől, a kreatív megoldásokon a felkészülését és hozzáállását méltatta a hazai szerencsejáték-vállalat, míg a villamos művek a világmegváltó startupos ötletek támogatására szólított fel. A kampányok nemcsak külföldön népszerűek; a Lounge Group a nívós magyar versenyeken is elismeréseket gyűjtött be a hazai vállalatok számára készített kampányokért.