Itthon mindenki az időközben elítélt gépkocsivezetőre fókuszált, ám még közel sem ért véget a Verona közelében történt busztragédia miatt indult per Olaszországban. Fordulat állt be az olasz bíróságon. Közben Varga János buszvezető magyar fogházban tölti a jogerősen megfelezett, mindössze 6 éves büntetését. Független szakértők most kimondták: a 2017-es katasztrófához hozzájárulhatott a veronai autópályát tervező, kivitelező és működtető mérnökök mulasztása is.
Külső szemlélő számára váratlan fordulatot vett a 2017-es veronai busztragédia felelőseit kereső büntetőper. Magyarországon, a magyar sajtóban eddig nem kapott nagy nyilvánosságot, hogy a 18 magyar áldozatot követelő tragédiáért nem csak Varga János gépkocsivezetőt vonták/vonják felelősséget.
Még a Magyar Idők című egykori napilap tudósítójaként jelen sorok írója számolt be arról, hogy egy magyar szakértő felhívására az olasz hatóságok az érintett olasz autósztráda tervezőit, építőit, üzmeltetőit is bevonták az ügybe.
Amit azonban időközben elkülönítették a magyar gépkocsivezető ügyétől, a perük pedig még ma is tart.
A legutóbbi tárgyaláson pedig robbant a bomba, nem a gépkocsivezető a fő hibás a tömegszerencsétlenség miatt.
A VeronaSera nevű veronai hírportál tudósításában olvashatjuk, az ügyészségi szakértő álláspontja szerint az autópálya hibás kivitelezése okozta a tragédiát.
Eddig csak az 54 éves Varga János sofőr fizetett, akit 2022 szeptemberében tartóztattak le a veronai ügyészség elfogatóparancsa alapján. Vargát többszörös emberölés miatt jogerősen 6 év szabadságvesztésre ítélte az illetékes olasz bíróság. Varga elsőfokon még 12 évet kapott, de az olasz lapok szerint másodfok előtt egyezség született a vádat képviselő ügyészség a vádlott között, így megfelezték a 12 évet. Az is eldőlt, hogy Magyarországon töltheti le a büntetését, amit Varga jelenleg is tölt fogház fokozatban.
Óriási fordulat: olasz szakértő az autópálya építőit, üzemeltetőit okolja
A VeronaSera szerint sokkal tovább tart a még folyamatban lévő elsőfokú per a többi vádlottnál: többszörös közúti emberöléssel vádolják az A4-es autosztráda két technikusát, valamint a biztonsági korlátok teszteléséért felelős Anas bizottság cég három tanácsosát.
Legutóbb a Veronai Bíróságon Valentina Fabiani bíró előtt hallgatták meg Alessio Maritatit, a Közúti Áldozatok Családjai Olasz Szövetsége (KÁCsOSz) szakértőjét, aki az érintett autópálya építtetőjét, üzemeltetőjét, az Autostrade cég szakembereit is felelőssé tett.
A szakember kiemelte az Autostrade hiányosságait, fenntartotta, hogy a busz nem haladt túl nagy sebességgel, a megengedett határokon belül volt – magyarázta a Verona Sera című portálnak Alberto Pallotti, a családok és a KÁCzOSz elnök, aki nyomatékosította:
a baleset fő oka tehát kizárólag az Autostrade vétkes magatartásának tulajdonítható , amely a tulajdonosai és irányítói évek során nem tették biztonságossá ezt az útszakaszt, nem építtetek megfelelő védőkorlátot és az ütközést konkrétan okozó oszlop is szabálytalanul volt elhelyezve.
Ők öten is felelősek lehetnek a busztragédia bekövetkeztében?
Az alábbi öt olasz szakembert helyezték vád alá a 2017-es veronai tömegszerencsétlenség miatt.
- Alberto Brentegani, az A4 Brescia–Padova sztrádaszakasz mérnöke
- Giovanni Luigi Da Rios, az A4-es sztráda központi szakaszának és a biztonsági elemek építését irányító műszaki hivatal vezetője
- Michele De Giesi, Maria Pia Guli és Enzo Samarelli, akik az A4-es sztráda, így a biztonsági korlátok tesztelését is végezték 1993-ban az Anas nevű cég munkatársaiként.
M. Fekete György szakértői véleményben állapította meg még 2017-ben: a busztragédia legalább négy olyan hiányosságra vezethető vissza, amelyért az A4-es olasz autósztráda adott szakaszának biztonságikorlát-rendszere okolható. A végzetes hibákra rámutató magyar beadvány 2018. januárban jutott el a veronai államügyészhez, aki ennek alapján vádlottként azonnal bevonta a vizsgálatba a sztrádakivitelezés és -üzemeltetés további három mérnökét is.
A PestiSrácok bűnügyi tudósítójának rendelkezésére áll M. Fekete György teljes szakértői véleménye. A tanulmányra a szakértő tegnap ismét felhívta a figyelmet. Mint azt írta:
a mindenre kiterjedő tanulmányom alapján bizonyítom, hogy a buszvezető akár hibázott, akár elaludt, csak a balesetért felelős, a tragédiáért nem!!! Több tényező, mulasztás okozta a tragédiát…
Azaz: Varga János felelős azért, mert elaludt és balesetet szenvedett az autóbusszal, ám hogy a balesetből 18 ember életét követelő tragédia lett, már nem tehető felelőssé.
Miben hibázhattak az olasz szakemberek?
M. Fekete György szakértői véleménye tudományos igénnyel leírja, adatokkal, fotókkal bizonyítja: az ütközés közelében, a szalagkorlát mögött hatvan-hetven centiméterre, a korlát biztonsági zónájában egy „oszloptartó konzolt” hagytak ott, miután az oszlopot korábban eltávolították.
A konzolból felálló 15 centiméteres acélcsavarok okozták a busz jobb első kerekének durrdefektjét. A második akadályt a konzoltól a felüljáró irányában lévő „élő” villanyoszlop jelentette, amelyet a korlát biztonsági mozgásterében, szabálytalanul helyeztek el.
A sodródó autóbusz kidöntötte a villanyoszlopot, amelyben az áram alatt lévő elektromos kábelek szétszakadtak, szikrát okoztak, amely meggyújtotta a busz szétnyíló üzemanyagtartályaiból kiömlő gázolajat.
Azaz nem a felüljáró oszlopának ütközve tört ki a tűz, hanem még korábban. Időközben a szalagkorlát alsó összekötő eleme levált, s a védőeszköz egyébként sem megfelelő visszatartási képessége tovább romlott, a negyedik akadályt pedig a hídpillér közelsége jelentette.
A szakértő elképesztő hiányosságként értékelte, hogy a korlátrendszer a hídpillérre támaszkodott, nem előtte haladt el, így a kigyulladó járművet egyenesen a pillérnek vezette, ezzel súlyosbítva a tragédiát.
Csökkentheti a buszvezető felelősségét az új szakértői vélemény?
Varga János felelősségét csak némileg árnyalja, de nem csökkenti években is mérhetően az olasz szakértő által – M. Fekete György szakvéleményével azonos – kidolgozott szakvélemény. Azt azonban megerősíti, hogy a tragédia egyfelől több részre tagolódott, másfelől többen (lehetnek) felelősek a végkifejletért.
A magyar és az olasz szakvélemény is azt erősíti, hogy Varga János elaludt a baleset előtti pillanatokban, és ezért kormányozta a szabálytalan biztonsági korlátnak a járművet.
A magyar gépkocsivezető egyértelműen felelős a baleset bekövetkeztéért, ám annak súlyosságáért nem tehető felelőssé.
Kérdés: az olasz bíró miként fogja megítélni az immár két szakértő és a vádat képviselő ügyész által is képviselt bizonyítékokat?
Kiemelt kép: A magyar autóbusz roncsa 2017. január 20-án, a tragédia utáni órákban (Forrás: Veronai rendőrség)
Orientál
2023-11-22 at 16:55
Há mélyebbre ásva előkerülnek az okok.
M. Fekete györgy
2023-11-14 at 11:09
“csak NÉGY (illetve ÖT) fatális esemény vezetett a tragldiához, Ezekre a buszvezetőnek nem volt ráhatása:
1. a szalagkorlát nem megfelelő elhárító ereje.(EU-s szabványok rögzítik, mi a teendő közúti akadély elhárítására – erősebb korlát, terelő fal, emelt szegély stb.)
2. A szalagkorlát védelmi sávjában egy “ottfelejtett” oszloptartó konzol. melyre rágurulva a busz jobb első kereke defektes lett.
3. a szalagkoelát alsó összekötő eleme elvált a szalagkorláttól, a busz jobb és baloldali kerekei közé kerülve a defektes buszt a pillérig vezette (mint egy “sínautót”)
4. A szalagkorlát védősávjában lévő, kidöntött villanyoszlop zárlata begyújtotta a sérült üzemanyagtartályból kifroccsent és a durrdefekt okozta detonációból szétporlasztott gézolajat.
5. A hídpillér a kisodródott busz előtt az előzőek megpecsételése, betetőzése!!!!
Ezek nem “csupén hibák” és mindez megtörtént néhánby másodperc alatt.
A bíróságnak lenne mit vizsgálni….MIért nem működtem az csomópont fölötti kamerák, Csak a busz kiégésről mutattak be videót. A diszpécserközpontban folyamatos a kamerákkal történő figyelés…
A zárlat miatt az út menti kandelláberek nem égtek a baleset után. Az áramszolgáltatónál ezt dokumentálni kellett…
Sok-sok kérdés válaszra várna!
laszits
2023-11-13 at 20:42
A baleset elsőszámú okozója a buszsofőr. Ez evidens. De a passzív biztonsági eszközök éppen az ilyen esetek kivédésére, kimenetelének enyhítésére készülnek.
Ezek itt nem voltak alkalmasak arra a feladatra amelyre megépítették. Ez nem olasz egyedi eset, mert e biztonsági berendezésekkel szemben állított követelményeket szabványok rögzítik az EU-ban és az egész világon. Mint műszaki ember, állítom, hogy a atópályákat szegélyező acélkorlátok ebben a formában sz@rt sem érnek. Renszeresen értesülünk itthon is olyan balesetekről, ahol személygépkocsik esnek át a védőkorláton. Nagyobb, nehezebb járművekről nem is beszélve. Egy autóbuszt, kamiont nem képes a pályán tartani, gyakran átbukfenceznek az ellenirányú pályára, katasztrófát okozva. Ezeket a korlátokat sokkal erősebbre kellene építeni ami azonban jelentős költségnövekedéssel jár.
Tiba János
2023-11-12 at 13:22
Tiba János vagyok, én voltam 1983 Ausztriában szakadékban zuhant busz vezetője, ahol sajnos tizenöten haltak meg.Nekem van egy másik véleményem a baleset be következéséről,ha igaz amit akkor sajtóban le irtak.
Királytigris
2023-11-09 at 21:45
M. Fekete Gyorgy2023-11-09 at 21:01!
Viszont ha nem állt volna rendelkezésre a pótüzemanyag mennyiség, akkor a főüzemanyagtartájokban sokkal kevesebb üzemanyag lett volna, ami a tűz intenzitására egészen biztosan kihatással lett volna. Magyarán, sokkal kevesebb gázolaj égett volna el, tehát a helyzet kevésbé lett volna annyira súlyos, minta amilyen lett valójában.
M. Fekete Gyorgy
2023-11-09 at 21:01
Az olasz szakértői vélemény szerint a pót üzemanyagtartály nem volt jelentos befolyással a tűz erősségere, mert hazafelé tartva abban már minimális mennyiség volt.A bíróság ezt a véleményt/megállapítást tudomásul vette
Királytigris
2023-11-09 at 16:20
Felelősség terheli a busz üzemeltetőt is, mert olyan tartalék.tüzelőanyagtartályok lettek beépítve a járműbe, ami nem típusspecifikus. Ez a többlet tüzelőnyag kiömlése is tovább súlyosbította az amúgy is tragikus helyzetet.