Budapest legfontosabb jövedelmi forrása, az iparűzési adóból származó bevétel Karácsony Gergely főpolgármesteri hivatali ideje alatt 85 százalékkal nőtt, vagyis majdnem a duplájára emelkedett. A főpolgármesteri ciklus alatt Karácsony Gergely és az általa kinevezett Gyurcsány-közeli vezetők csaknem 1100 milliárd forint iparűzésiadó-bevétellel gazdálkodhattak saját bevallásuk szerint, mégis a csőd szélére került a főváros – írja a Magyar Nemzet.
A lap emlékeztet, hogy Budapest bevételei alapján gazdag városnak számít:
A főváros legfontosabb forrása, az iparűzési adó kiszámítható és stabil módon növekszik. Csak ez a bevételi tétel a 2019-es 304 milliárd forintról 2024-re – az előirányzat szerint – 562 milliárd forintra emelkedhet, amely öt év alatt 85 százalékos emelkedésnek felel meg. A Nézőpont Intézet által készített kutatás kimutatta: ilyen mértékű növekedés Budapest kivételével egyetlen magyar településen sem történt. A Fővárosi Önkormányzat és a kerületi önkormányzatok közötti forrásmegosztásról szóló, 2006-os törvény értelmében a Fővárosi Önkormányzat 54 százalékot tarthat meg a teljes főváros iparűzésiadó-bevételéből.
Mivel 2020 és 2024 között iparűzési adó jogcímen majdnem kétezer milliárd forintot szedhet be Budapest, Karácsony Gergely rendszerébe közel 1100 milliárd forint iparűzésiadó-bevétel érkezik főpolgármesteri ciklusa alatt. Míg 2019-ben a Tarlós István vezette fővárost illető iparűzésiadó-bevétel 164 milliárd forintot tett ki, 2024-ben a Karácsony-féle városvezetés számára már 303,5 milliárd forint állhat rendelkezésre.
Budapestnek 2023. január–december között 265,5 milliárd forint volt az iparűzésiadó-bevétele, ami azt jelenti, hogy a 2022. év azonos időszakához képest több mint hetvenmmilliárd forinttal több adót sikerült begyűjtenie.
Az iparűzésiadó-bevétel közötti területi különbségek tompítására a gazdag önkormányzatoknak szolidaritási hozzájárulást kell fizetniük. A Nézőpont Intézet elemzése rámutatott: ha Budapest iparűzésiadó-bevételét a szolidaritási hozzájárulással csökkentjük, a 2019-es 164 milliárd forinthoz képest 2024-ben előreláthatóan 227 milliárd marad, ami közel negyvenszázalékos emelkedésnek felel meg.
Amennyiben a fővárosi önkormányzat teljes költségvetését nézzük, megállapítható, hogy 2019-ben 285,1, míg 2024-ben 433,2 milliárd forint összesített bevétellel tervezett, ami 52 százalékos emelkedésnek felel meg, meghaladva ezzel a teljes időszak várható inflációs mértékét.
Mivel az elemzés szerint a Karácsony Gergely vezette főváros nem vállalt új közfeladatokat az elmúlt ciklusban, így kiadásainak sem kellett volna emelkednie az infláció mértékét meghaladó mértékben. Ennek ellenére elkeserítő a helyzet: Karácsony Gergely főpolgármester 2023-ban 25 milliárdos „gazdasági túlélőcsomagot” jelentett be annak érdekében, hogy legalább az óév végéig kihúzza Budapest költségvetése. Az intézkedéscsomag nem volt hatékony: első számú helyettese, Kiss Ambrus már 2024. első hónap során elismerte, hogy majdnem tízmilliárdos mínusszal indították az újévet.
A fővárosi önkormányzat gazdálkodásának rendszerében Karácsony Gergely kulcspozíciókat adott Gyurcsány Ferenc embereinek. A Budapesti Közlekedési Központ Zrt., a Budapest Főváros Vagyonkezelő Zrt., valamint a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. igazgatósági elnökei mind fontos posztot töltöttek be a Gyurcsány-kormány alatt.
Forrás: Magyar Nemzet; Fotó: Hatlaczki Balázs/PestiSrácok.hu
Ilona
2024-03-18 at 16:08
“nagy káosz jön”2024-03-18 – 14:29-i hozzászólásához egy gondolat: “na4” hozzászóló 2024-03-18-12:11-i javaslatából kiindulva; talán, a kormánybiztosok jelenléte a Megyei jogú városoknál mégis megoldható lenne, ha ez máshol nem is lehetne kivitelezhető az önkormányzati vagyonok védelmében, addig míg az új vezetés nem veszi át hivatalát. Nem sok emberről van szó 23-ról.
nagy káosz jön
2024-03-18 at 14:29
Kedves Ilona!
Nem működne! Gyakorlatilag teljes kontrollt kellene gyakorolni a teljes szektoron, 2400 település 4 havi munkamenetét felügyelni lehetetlen komoly apparátus nélkül, a vesztes önkormányzatok (legyen az ellenzéki, vagy kormánypárti, vagy független nem fognak maguk ellen dolgozni és adatot szolgáltatni, simán megtagadhatják)! Plusz nem kétséges, hogy rengeteg jogszabályt kellene ehhez átírni, ha kiskapu maradna (és ismerve sajnos a jelenlegi törvényhozást, maradna) az vissza is üthetne! Itt sajnos a nyílt düh az ellenzék ellen – amellyel városokat akartak szerezni, hogy összevonták a két választást ezzel “elvileg” megakadályozva, csökkentve a közös listák esélyét, – üt majd vissza, mert ezzel akár kisebb lázadások is kitörhetnek, ha akadályozni akarná a kormány az önkormányzatok munkáját egy ilyen lépéssel! Azzal csak erősítené az ellenzéket, sőt a többségben lévő független települések vezetői is kormányellenesség válhatnának.
Nem tudom, ki találta ki azt, hogy együtt legyen a két választás, de komoly hibát vétett, 4 hónapig totális káosz lesz az országban, több tízezernyi helyi képviselő üti majd egymást, az egyik már ülne a helyére, hiszen megválasztották, a másik joggal ül a helyén, hiszen a mandátuma októberig tart. És itt a lényeg, a jogszabályban le van fektetve a mandátum, tehát támadható a jogszabály. + most jön a nyári szünet is a parlamentben.
Ilona
2024-03-18 at 13:55
Kedves “nagy káosz”nevű hozzászóló!
Azt gondolom, hogy “na4” nevezetű hozzászólónk frappáns véleményét is el kellene feltételen olvasni a FIDESZ-KDNP vezetőségének is, nemcsak a PS olvasóinak.
“na4” hozzászóló 2024-03-18-12:11-i javaslata problémamegoldó lehet.
Remélem látják az illetékesek is “na4” kitűnőnek látszó ötletét. Az általa javasolt kormánybiztosok segítségével féken lehetne tartani a bukott önkormányzati vezetők esetleges önkormányzati vagyonok feletti hűtlen kezelését, az önkormányzati vagyonok eltékozlását.
Nem mindegy, hogy mi marad meg az önkormányzati vagyonokból a választások után a jövőt illetően.
“na 4”-től idézve: “Törvénybe kell foglalni, hogy az önkormányzati választások megtörténte után automatikusan kormánybiztos lép a leköszönő, immár csak ügyvezető önkormányzat élére. A leköszönő kormányzat már semmiféle szerződést, kifizetést nem kezdeményezhet a kormánybiztos, a Számvevőszék, ill. Államkincstár hozzájárulása nélkül.”
Bár így lenne.
nagy káosz jön
2024-03-18 at 13:15
Kedves Ilona!
Ehhez már késő! A komplett önkormányzati szektort nem lehet ellenőrzés alá vonni hónapokra, ezt a törvényalkotó szúrta el, a teljesen fejetlen és átgondolatlan előrehozott választásokkal, csak azért, hogy plusz 1, vagy 2 EUs képviselője lehessen a fi desznek. Egy teljes negyed évről beszélünk, az agyrém kategória a kezdetektől fogva ez a tervezet, hogy a választások után csak 4 hónappal kerülhet pozícióba egy törvényesen megválasztott testület! Mutatja sajnos a döntéshozók teljes inkopentenciáját. Nem hoznak ilyen törvényt, mert az megkötné a fi deszes önkormányzatok kezét is, ahol váltás lesz, illetve a települési kerületekben dolgozó egyéni képviselők kezét is a kerületi-területi vagyonnal kapcsolatban!
Hacsak a fi desz célja nem a teljes önkormányzatiság felszámolása – mert ez a jelenlegi választás nem éppen a békés átmenetet szolgálja – akkor érthetetlen, hogy miért kellett ezt így megoldani. Szó szerint háborús övezetté fog válni egy-egy település, mert a megválasztott új vezető (joggal) viszi ki majd az embereit az utcára, miközben a még hivatalban lévő vezető (joggal) köt szerződéseket és szervezi ki a munkákat, helyez embereket pozícióba stb…
na4
2024-03-18 at 12:11
@Ilona: Törvénybe kell foglalni, hogy az önkormányzati választások megtörténte után automatikusan kormánybiztos lép a leköszönő, immár csak ügyvezető önkormányzat élére. A leköszönő kormányzat már semmifiéle szerződést, kifizetést nem kezdeményezhet a kormánybiztos, a Számvevőszék, ill. Államkincstár hozzájárulása nélkül.
Ilona
2024-03-18 at 11:18
“nagy káosz jön” 2024-03-18-08:18-i véleményére az illetékeseknek is figyelni kell, – amelyben, nagyon is reális könnyen bekövetkezhető komoly veszélyre hívja fel a figyelmet, – mely a választás utáni néhány hónapban nagyon is lehetséges bűncselekményeket, illetve azokat súroló folyamatok sorozatát hozhatja működésbe, ha nincs időben kellő törvény, rendelet, határozat az önkormányzati vagyon védelmére a még éhes hiénáktól.
A nem kívánatos folyamatok főleg a baloldaliak részéről történő önkormányzatok vagyonának teljes elherdálására, csőd közeli helyzet előidézésére irányulhat – amire az országgyűlés FIDESZ-KDNP-s országgyűlési képviselőinek feltételen reagálni kell, tenni ellene, törvény alkotással, határozat, szabályzat módosítással…, hogy ez ne következhessen be.
Be kell haladéktalanul indítani az országgyűlés minden tisztességes képviselőinek azt a védekező mechanizmust, amely egy új törvény gyors megalkotásával az önkormányzati vagyon, és a még kasszákban maradt önkormányzati pénz védelmét szolgálja.
Ezáltal a bukott önkormányzati vezetőket, képviselőket rákényszeríti az új törvény erejével a tisztességes munkavégzésre a még megmaradt önkormányzati vagyon védelmére minden településen.
Meg kell tiltani, – törvénnyel, határozattal, rendelettel, – hogy az 2024 június 09-ei választás után, még néhány hónapig hivatalukban maradt régi önkormányzati tisztviselők, vagyis a bukott település vezetők, a bukott képviselők, értendő ez Budapestre is szétszórják a települések még megmaradt vagyonát.
Ha ez már nincs hiteleket se vegyenek fel engedély nélkül, minden igazi ok nélkül, pusztán azért mert még sok 10 milliókat ki akarnak szórni búcsúzóul a haveri körnek, jutalmazásra, kitüntetésekre…vagy éppen önkormányzati vagyont vásárolhassanak fillérekért, így herdálva el azt.
Az illetékes szerveknek, hatóságoknak a települések új vezetőségének pedig legyen kötelessége, hogy soron kívül ellenőrzi a 2024 június 10-e utáni új szerződések, beruházások, hitelek létjogosultságát,indokolt, vagy indokolatlan voltát.
Hivatalba lépésük után az új vezetőknek, tisztségviselőknek az ellenőrzésnek prioritást kell biztosítani.Egyik jelszavuknak ez kellene lenni: Utat az ellenőrzésnek!
Ez az új vezetők jövőbeni érdeke is, tiszta vizet önteni a pohárba. Figyelni kell a kiadott engedélyekre, szerződésekre, át kell gondolni minden intézkedést, nem csak aláírni, hanem értelmezni is kell az abban leírtakat.:
Pl. egy váratlan hiba elhárítása… értelemszerűen az elvégzendő, szükséges nem halogatható azonnal elvégzendő feladathoz tartozik. Ám Budapesten pl. a 41 tanácsadó “kistafírungozása”, jutalmazása millió Ft-okkal az már egyáltalán nem lehet indokolt, sőt tiltott kell, hogy legyen.
Feleslegesnek bizonyuló bicikli utakat sem kell felfesteni már Karácsonyéknak, ezáltal még jobban megnehezítve a közlekedést és elviselhetetlenné tenni a budapesti levegőt a dugók miatt.
A 41 fő, akik Karácsony tanácsadói az eltelt évek alatt nem sok érdemlegest tettek Budapestért, hiszen tanácsukkal “sikerült” elérni, hogy a tisztelt előző főpolgármester Tarlós István és munkatársai által megtakarított 214 milliárd Ft tőkemegtakarítás is köddé vált, úgy tűnik minden érdemi beruházás, fejlesztés nélkül eltűnt a nagy semmibe.
A legnagyobb felelőssége itt megcáfolhatatlanul egyértelműen a jelenlegi főpolgármesternek van, hiszen neki kötelessége lett volna a 214 milliárd Ft-al felelős gazdaként gondoskodni és nem elherdálni azt minden látvány nélkül.
Karácsonynak is gondolni kellett volna a Btk. 376. §-a, akkor talán érdemi beruházások, fejlesztések is történtek volna a semmi helyett a 214 milliárd Ft-ból.
Talán hanyagolni kellett volna a gazos, dudvás méteres hamis “méhlegelők” idióta reklámozását, a nevetséges rovarhoteleket, inkább a 214 milliárd Ft-ra, annak tisztességes felhasználására, illetve megtartására, sőt mi több növelésére kellett volna koncentrálni annak nagy valószínűséggel történő eltapsolása helyett. A valóság megismeréséhez éppen ezért kell a 412- es számláról történt átutalások hasznosságának, vagy elherdálásának ellenőrzése, ezáltal bizonyítása.
Éppen a fentiek miatt az leendő új vezetőknek pl. Budapesten kötelessége kell, hogy legyen; megnézze,illetve nézesse meg könyvszakértővel, mit könyveltek le a 412 számlára Karácsonyék. Miért lett az nulla? Tudni kell az új vezetőknek a valódi okot.
Látni kell milyen beruházás, felújítás történt, ha ez nem volt és nulla volt a fejlesztés, beruházás, akkor erősen gyanús, hogy hűtlen kezelés történt.
Ezért kell az ellenőrzés, hogy a valóság kiderüljön.
Ha a 412 -es számlán történt könyvelések azt mutatják a szövegből, valamint az értékekből jogosan következtetve, hogy hűtlen kezelés történt, tékozlás 2019 október 14-2021 nyaráig, – mert ekkor lett nulla – ekkor az új vezetésnek feljelentést kell tenni.
Ez esetben azonnal érvénybe kell léptetni a hűtlen kezelés Btk. 376. §-t.
A hűtlen kezelés fogalma és törvényi tényállása szerint a jogalkotó úgy fogalmaz: hogy “akit idegen vagyon kezelésével bíztak meg, és ebből folyó kötelességének megszegésével vagyoni hátrányt okoz, hűtlen kezelést követ el”, vagyis bűncselekmény,t amiért akár éveket is lehet kapni az okozott kár értékének hatványában.
Hozzászóló:Ilona, a közgazdász, Tiszaújvárosból.
na4
2024-03-18 at 11:11
ElQuro II.
bressa
2024-03-18 at 09:15
Szerintem ha egy város gazdálkodása negatívba fordul, fel kellene oszlatni és új választásokat kiírni. Függetlenül attól ki vezeti.
na4
2024-03-18 at 08:57
Ahol a komcsik megjelennek, ott kő kövön nem marad: káosz, pusztulás, lecsúszás, eladósodás, pazarlás, nyomor jár a nyomukban. Soha többet baloldalt !! Le a neomarxista moslékkal 👎☹
odu
2024-03-18 at 08:48
Egy emberierőforrástmaximálisankiaknázó szakértő, mesteri zsenialitással megválasztott tanácsadó csapatot állított össze.Ez a nagy csoda/titok magyarázata.
nagy káosz jön
2024-03-18 at 08:18
Tudjátok mi lesz a finom? Az, amikor június 10-én megtudja nagyon sok város, hogy kik az új vezetés. Azt a nagyokost, aki kitalálta, hogy együtt kell tartani az EU és helyi választásokat bottal kellene elkergetni! Gondoljatok bele, milyen őskáoszt idézett ezzel elő! Lemegy a választás, mondjuk visszaszerezzük a megyeszékhelyeket, vagy Budapestet, de a megválasztott új vezetők semmit sem tehetnek egészen októberig, ugyanis addig helyén maradhat a régi vezetés mindehol! Szerintetek milyen költekezés, kifizetési hullám, bebetonozott szerződéskötési dömping fog elindulni ott – legyen az kormánypárti, vagy ellenzéki település – ahol váltás lesz? Mindenhol kiüresítik majd a kasszákat az újak előtt! Ki volt az az elmebeteg, aki azért, hogy az amúgy is béna ellenzéket kicsit meggátolja, feláldozza a városokat? Miért maradhatott benne a törvényben, hogy bár júniusban új önkormányzatokat választanak, a régiek maradnak hatalmon októberig? Brutális lesz látni mi fog történni, és a regnáló önkormányzatok jogosan kötnek majd szerződéseket, meg betonoznak be embereket, az újonnan megválasztottak meg támadják majd őket mindennel! Ez egyenes út lehet egyes helyeken a polgárháborús viszonyokhoz néhány településen!
Sarolta
2024-03-18 at 08:10
A hatóság ne csak a
polgárokat ellenőrizze
a kasszagépel élőben.
Nagy Schenk I.
2024-03-18 at 07:51
Remélem készülnek a periratok, takarítják a zárkát ami a szállása lesz a következő pár évben…Amennyiben nem, nem érdekel a “hangulatfenntartó”, hergelő politikai propaganda.
andras
2024-03-18 at 06:57
Kellett a lóvé a biciklisávok felfestésére, na. Meg a méhlegelők kialakítására. Megérte? Meg.