A tudományos kutatásnak csak akkor van értelme, ha azt a legmagasabb nemzetközi mércével is világszínvonalon tudjuk művelni. A szegedi lézerlaboratórium, amely “ékkövünk”, ehhez abszolút alkalmas helyszín – fogalmazott Krausz Ferenc Németországban élő Nobel-díjas magyar fizikus, a Max Planck Kvantumoptikai Intézet igazgatója az M5 Ez itt a kérdés című műsorában.
Krausz Ferenc kiemelte, hogy még a leggazdagabb, a legerősebb gazdasággal rendelkező országok sem igazán engedhetik meg maguknak, hogy minden tudományterület élvonalába kerüljenek. Sokkal kevésbé fogalmazhatják meg ezt az igényt kisebb országok.
Ahhoz, hogy egy Magyarország méretű ország külföldről érzékelhető és értékelhető kutatást tudjon végezni, ahhoz elkerülhetetlen a fókuszálás egyes területekre
– hangsúlyozta a fizikus. Hozzátette, hogy a megfelelő források rendelkezésére bocsátása önmagában nem jelent automatikusan világszínvonalat, ahhoz az infrastrukturális és a személyi feltételek is szükségesek. Krausz Ferenc családi hátteréről elmondta, hogy édesapja kőművesként, édesanyja pedig szintén kétkezi munkásként gyárban, valamint takarítónőként dolgozott.
Azt megtanultam otthon, hogy a megélhetést azt munkával kell biztosítani
– fogalmazott. A Nobel-díjas fizikus tanulmányait felidézve elmondta, hogy először a móri Radnóti Miklós Általános Iskolában “Kiss tanár úr” érdekfeszítő óráin, majd később a móri Táncsics Mihály Gimnázium tanóráin szerette meg a fizikát. Ezt követően a Budapesti Műszaki Egyetemen villamosmérnöki szerzett diplomát, majd Bécsben, az ottani műszaki egyetemem kezdett el foglalkozni lézerfizikával. Az ott elért eredményei alapozták meg kutatásának későbbi sikerét – mondta, megjegyezve, hogy később Németországban kutatott tovább. Már az 1990-es évek elején érdeklődésének középpontjába került a térben és időben egyre kisebb méretek vizsgálata ultrarövid időtartamú fényimpulzusok felhasználásával.
Ezt az akkoriban fejlődésnek induló femtoszekundumos lézertechnológia tette lehetővé
– hangsúlyozta Krausz Ferenc. A fizikus felidézte: célja az volt, hogy megértse az elektronok elképzelhetetlenül gyors, attoszekundumos mozgását. A kutatómunka eredményeként a világon az első attoszekundumos fényimpulzusokat 2001-ben kutatócsoportjával állította elő és mérte.
Leírhatatlan volt az az érzés, amit akkor az ember érez
– fogalmazott. Krausz Ferenc kiemelte, hogy sok súlyos betegség is az elektronok bizonyos mozgásával kezdődik. Femtoszekundumos és attoszekundumos technológiájuk szolgáltatja az alapját annak az új eljárásnak, amelynek segítségével megpróbálják a betegségek kialakulását korai stádiumban előrejelezni. Azt mondta, ez a célja annak a projektnek, amelynek részeként az egész országra kiterjedő vizsgálat zajlik Magyarországon már több mint tízezer ember bevonásával. A programban a hagyományos medicina mellett saját, rendkívül érzékeny lézeres módszereikkel több éven keresztül vizsgálják az egészséges emberek vérmintáit abban a reményben, hogy módszerüknek köszönhetően az egyes betegségek felismerhetőek molekuláris szinten még a tünetek megjelenése előtt.
Az élet szinte minden területén az egyik legnagyobb és legnehezebb kihívás az, hogy a helyes kérdéseket megtaláljuk: ez hatványozottan igaz a tudományra, a kutatásra
– fogalmazott Krausz Ferenc.
Még mielőtt nekivágunk valaminek a kutatás során, a legelső dolog az, hogy feltegyük a jó kérdéseket, amelyekre rá kell szánni az időt, és ez akár évekbe is kerülhet
– tette hozzá a fizikus.
Mielőtt valaki kutató lesz, szenteljen elég időt arra, hogy teljes bizonyossággal el tudja dönteni, hogy a kutatásban örömét leli-e
– mondta.
Arra menjünk, amerre azt az utat látjuk, amely lenyűgőz bennünket
– tanácsolta a jövő kutatóinak a Nobel-díjas magyar fizikus.
Krausz Ferenc Pierre Agostini Egyesült Államokban tanító francia fizikussal és Anne L’Huillier Svédországban dolgozó, szintén francia fizikussal együtt kapta az idei fizikai Nobel-díjat a Svéd Királyi Tudományos Akadémia keddi, stockholmi bejelentése szerint. Az indoklás szerint a tudósok az elismerést az elektronok atomon belüli mozgásának vizsgálatát szolgáló attoszekundumos fényimpulzusokat előállító kísérleti módszereikért kapták.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Balogh Zoltán
Beleskapitány
2023-10-07 at 20:29
Mindig globálisan kell gondolkodni!
Orientál
2023-10-07 at 10:05
Cser Borbála2023-10-07 at 08:43 Nagyon igazat írsz mert ezek a balliberális zöld söpredék komcsi fasiszta – ártsd Gyurcsányék és Gyöngyösiék – állandóan lustaságuk és tehetségtelenségük miatt mások pénzéből fogynak ki. Mert a kommunista korrupt milliárdos balliberális Gyurcsányéket és a zsidózó fasiszta hitlerista jobbikos Gyöngyösiéket a szocializmus jellemzi a sztálini és a hitleri. És ők csak globálisan tudnak gondolkodni és politizálni is.
Cser Borbála
2023-10-07 at 08:43
Akkor figyeljetek Feke Győr Andrások, Gyöngyösi Mártonok és Mártha Imrék ( a család autót, házat eladott, hogy már középiskolába is elit angliai iskola legyen) és a többiek!!
Mindkét Nobel díjas szülei kétkezi munkások!! nem volt különóra, magántanár és a nyelvtudás megszerzése is önerőből!!
Mindkettő megőrizte magyarságát, mindkettő hátszél- globalista “elvtársi kapcsolatok” nélkül jutott oda, ahol van.
És a magyar iskolai rendszerből, ma is hálával emlékezve a tanáraikra.
Nos mocskos szájú Lilike, és a kockás kabátos tanáraik: nem kellene ezekről a “tanulókról” és ezekről a pedagógusokról példát venni? Hozzájuk felzárkózni? nektek megszégyenülve elsunnyogni???
Inkább erről kellene értekezni, mint arról hogy a származás, vagy a kutatási hely dönti e el, hogy magyar? amerikai? osztrák? német ea Nobel díj!!
nem kellene összekeverni az országot megélhetésből elhagyó( ugye ők, akiket “elüldöznek”, akik “elmenekülnek”) diplomásokat, azokkal akik kutatási célból kerestek maguknak intézményt, avagy kutatási célból kínáltak lehetőséget nekik, és tudtak vele élni.( mert önerőből megtanultak idegen nyelvet és a szüleiktől elsajátították a kemény munka becsületét)
Tisztelet ezeknek a kétkezi munkás szülőknek!!!
bl
2023-10-07 at 08:24
Kőműves és takarítónő.
Ahhoz, hogy a gyerekekből legyen valami, ahhoz ismerni kell az élet minden nehézségét, az élni akarást, az odafigyelést, a fegyelmet, a kitartó türelmet. A tudáshoz nehézségeken, fájdalmakon keresztül vezet az út. A mai ember azt hiszi minden könnyű, mindent készen kap, azt hiszi készen lehet kapni a tudást is “boltban”, csak fizetni kell érte.