Lopott vonatnak nincs gazdája, avagy a fizetésképtelenség szélén tántorog Bezzergománia vasúttársasága

Fizetésképtelenség fenyegeti a román állami vasúttársaságot - írja az economedia.ro a CFR Calatori SA-nak a bukaresti szállításügyi minisztériumnak címzett levele alapján. Mondhatnánk, hogy sajnáljuk, de júniusban a románokról és a vasútról nem feltétlenül az együttérzés jut eszünkbe.
Bezzegrománia jobban teljesít, egyesek szerint. De arra azért kíváncsiak vagyunk, hogy hogyan fogja a Telex kimagyarázni, hogy míg a gonosz Lázár csak a jegyek 50 százalékát téríti vissza késés esetén, bezzegék lassan ott járnak, hogy az utasok fizetnek, hogy ne kelljen tolni az órák óta veszteglő szerlvényeket. De ne szaladjunk ennyire előre, nézzük, hogy mi történt örök fegyverbarátunknál.
A szállításügyi minisztérium közleménye szerint jelenleg nem tudnak tenni fizetési kötelezettségeiknek olyan beszállítók felé, amelyeknek a szolgáltatásai létfontosságúak a vasúti forgalom biztosítása számára, ennek oka az is, hogy a vasútra fordítandó állami támogatásokat 80 százalékra csökkentették. A személyszállítást végző román állami vasúttársaság egyébként 2016 óta folyamatosan veszteséges. 2023-ban a közel 11 ezer főt foglalkoztató cég 2,817 milliárd lej (225,303 milliárd forint) árbevétel mellett 210,841 millió lej (16,863 milliárd forint) veszteséggel és 1,247 milliárd lejes (99,735 milliárd forint) adósságállománnyal zárta az évet.
És akkor most nézzük, hogy miért a románok a felelősek, már megint. Tudniillik, volt időszak, amikor a Kárpát-medencében egy jól kiépített vasúti hálózat volt. Jó volt a központosítása, szinte csak akkor kellett átszállnia az utasoknak, ha tényleg körbe akarták utazni az orszg teljes területét. A kérdéses ország Magyarország volt.

Amint ugyanis arról ITT bővebben írtunk, a trianoni békediktátum során egyszerűen megnyomorították Magyarország vasúti hálózatát. Arra azonban még a "győztes" (azaz időben oldalt váltó) románok sem gondoltak, hogy mikor azokat a síneket, amin most ők ülnek lerakták, még senki nem gondolt arra, hogy ebbe Bukarestet is bele kellene kalkulálni. A román vasút tehát tulajdonképpen használhatatlan, és ezen az elmúlt 105 év alatt nem voltak képesek javítani. Mondjuk nem is meglepő, hiszen a lopott tulajdonnak nincs gazdája. Amiért nem dolgoztak meg, azt nem is gondozzák. Így esett ez Parajdon, így jár a román vasút is...
Fotó: MTI/Mediafax/Liviu Chrica;