Pesti Srácok

Ellenzéki szárnypróbálgatás miatt ugorhat a szentendrei kerékpároshíd megvalósulása

Ellenzéki szárnypróbálgatás miatt ugorhat a szentendrei kerékpároshíd megvalósulása

A szentendrei gyalogos-kerékpáros híd kálváriája már országos médiafigyelmet kapott az elmúlt hetekben, ami nem csoda, hiszen ennek a hídnak nagy jelentősége van Szentendre városi arculatában, a mindennapi kerékpáros közlekedésben, ezáltal pedig a mostanában egyre fontosabbnak tartott környezetvédelmi szempontok érvényesítésében. Ez a híd tenné ugyanis lehetővé azt, hogy Budapestről és a környező településekről fenntartható módon elérhető legyen a Szentendrei-sziget. Sok éves előkészítő munka után, sok éves egyeztetés sorozat után, most mégis eljutottunk odáig, hogy a hídból valószínűleg nem lesz semmi, és mindez annak ellenére történik, hogy a híd megépítéséhez szükséges uniós források is rendelkezésre állnak. Nézzük, mi is van a háttérben, és hol tartanak most a szentendreiek a híddal kapcsolatos döntésben.

Egy hosszú évek óta tervezett, uniós forrásból megvalósuló, az uniós ciklus miatt már időszűkébe került projektet, a Szentendrei-szigetre átvezető kerékpáros-híd ügyét próbálja a városvezetés időhúzással, félre tájékoztatással, indulatkeltéssel ellehetetleníteni. Hogy miért, az kérdéses. A hivatalos válasz az attól való félelem, hogy a szentendrei Duna-korzót élvezhetetlenné és balesetveszélyessé tenné az egész Európában oly kedvelt EuroVelo6-os kerékpárút nyomán megépülő híd. Az érvelés azonban már rögtön ott hamis, hogy sem a turisták, sem a fővárosból kirándulók számára nincs befolyással a híd megépülése, értelemszerűen, Szentendre belvárosában így is, úgy is át fognak menni a biciklisek, legfeljebb a szigetre nem, ha nem épül meg a híd. A városvezetés tudván, hogy minél előbb döntést kell hoznia a híd ügyében, mégsem döntést kezdeményez, hanem egyfajta szavazásra kéri a szentendreieket. De csak azok után, hogy elhitette velük, hogy a belvárostól délebbre is lehet hidat építeni és ha az épülne meg, akkor nem jönnének „a veszélyes” biciklisek a Duna-korzóra.

2011-ben döntött a kormány arról, hogy Magyarországon is folytatni kell, meg kell építeni a Duna-menti kerékpárutat, az Eurovelo6-ot. Ausztriában ezt az ikonikus kerékpárutat rengetegen, évi több, mint 300 ezren használják, nyilvánvaló, hogy érdemes ennek a kerékpárútnak a magyarországi szakaszát kiépíteni. A szomszédos Szlovákiában is így látták ezt, és a Duna bal partján már szinte végig elkészült a bicikliút. 10 év alatt lassan haladtunk előre, és ennek nem kizárólag pénzügyi okai voltak. A települések általában ragaszkodtak ahhoz, hogy az Eurovelo6 keresztülhaladjon a lakott területen, akkor is, ha a gáton például sokkal egyszerűbb lett volna vezetni, és még olyan helyeken is küzdöttek ezért, ahol a faluban az adottságok miatt nem állt rendelkezésre megfelelő szélességű hely a bringás út megépítésére. 2014-re elkészültek a tanulmánytervek, de az önkormányzati választások miatt sok településen új testület alakult, és a korábbi vezetés által jóváhagyott nyomvonalakat elkezdték felülvizsgálni. A vízügyet érintő területeken pedig hosszú ideig arról folyt a vita, ki legyen a kerékpárút üzemeltetője.

Szentendre képviselőtestülete 2014. április 17-én, (ez a kettővel ezelőtti testület) a Duna felett átívelő gyalogos és kerékpáros híd kapcsán a következő határozatot hozta:

PestiSracok facebook image

A határozatot a képviselő-testület 14 egyhangú szavazattal hozta meg, és ezt megszavazta Fülöp Zsolt, Szentendre jelenlegi polgármestere is. Már ebben a 2014 előtt elkészült tanulmánytervben szerepelt a gondolat, hogy a Szentendrei-szigetet két híddal érdemes lenne bekapcsolni a hálózatba, ami nemcsak a bringás turisták, hanem a szigeten lakók életét is nagyban megkönnyítené. Az első hidat a sziget északi végénél Dunabogdány és Kisoroszi, a másodikat Szentendre és Szigetmonostor között javasolták. A szigeten lévő települések lelkes támogatói lettek az elképzelésnek, a Dunabogdány és Szentendre közötti jobb parti települések pedig reménykednek, hogy a még a nehezen megoldható szakaszok ellenére is, idővel náluk is végig ki fog épülni a kerékpárút.

Az önkormányzat által belengetett népszavazáson az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, Révész Máriusz is meglepődött.

-írta közösségi oldalán. Hozzátette:

Révész Máriusz úgy fogalmazott, nem teljesen értette az önkormányzat álláspontját:

A szavazással kapcsolatban több kérdés is felmerült: ilyen például az, hogy vajon mennyire felel meg alkotmányossági szempontból, és vajon mekkora részvételnél veszik annak eredményét figyelembe? Az sem elhanyagolható szempont, hogy egy népszavazáson minden választónak hivatalos értesítőt kell kapnia, van választási névjegyzék, részvételi adatok 2 óránkénti mérése, ésatöbbi, itt viszont egyik ilyen jogállami biztosítékot nem sikerült még garantálniuk. Portálunk megkeresésére a polgármester még nem válaszolt, így azt sem tudhatjuk, hogy ki és milyen módon garantálja a szavazatok megszámlálását, a választás tisztaságát, hogy az elektronikusan leadott szavazatok hova futnak be, ki fér hozzá és mit kezd az adatokkal és miként garantálja hitelességüket. Úgy tudjuk, hogy a szavazás az önkormányzat belső szerverén zajlik, amelyhez csak az önkormányzat fér hozzá. Sem választási iroda, sem bíróság, sem ombudsman, csak a szavazást készítő önkormányzat. Ezért pedig azt, hogy mi történik a szerveren, senki sem tudhatja, csak a városvezetés. A szavazás során értelemszerűen sem jelölőszervezetek, sem pártok, sem szavazási delegáltak (akik esküt tesznek), sem más hivatalos szervek ellenőrként nem lesznek jelen. Egy önkormányzatban a törvényesség őre a jegyző. A szentendrei önkormányzatnál 2003-tól 2019-ig az új városvezetésig, önkormányzati hivatali pályafutást megvalósító gyakorlott jogászok voltak a jegyzők. A választás után lecserélt jegyző (Gerendás Gábor) például 20 éve dolgozott az önkormányzatnál. Nos, az új vezetés első intézkedése volt a jegyzőt leváltani és egy bizonyos Schramm Gábort nevezett ki a helyére. Róla annyit tudni, hogy nevet változtatott, de hogy miért lett Sass Gáborból Schramm Gábor, azt homály fedi. Tény, hogy a szoclib kormányok idején bizalmi pozíciót töltött be az I.kerületben és jogi főosztályvezetőként is tevékenykedett a Pénzügyminisztériumban, majd Baján dolgozott jegyzőként. Kérdés, hogy miért szünetelteti ügyvédi tevékenységét 2018. 05. 01-tól 2023. 04. 30-ig (a kamara honlapja szerint) és, hogy ezek után miként ejtőernyőzött Szentendrére? Viszont tény, hogy most ő felügyeli a szavazást. S miközben a szentendreiek szavazgatnak, addig a teljes politikai káoszban meghiúsulhat a kétmilliárd forintból megvalósuló projekt. Révész Máriusz kormánybiztos ugyanis kijelentette:

Hozzátette azt is: az uniós forrásoknak azonban nagyon szigorú elszámolási határideje van, a Szentendrei Önkormányzat a harmadszorra módosított határideig sem döntött arról, hogy milyen helyszínen támogatja a híd megépítését. Révész Máriusz szerint "amennyiben a híd most nem épül meg, újabb hosszú éveket veszítünk, és az elszalasztott lehetőségek nagy könyvét egy újabb sorral gazdagítjuk." Köszönhetően az új városvezetésnek.

Fotó: szentendre.hu, látványterv

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Vasárnapi autóbusz-szerencsétlenség: voltak már problémák a szervezőkhöz köthető utak körül

Exkluzív 2021 augusztus 17.
Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A "Suli Sí" szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.