Pesti Srácok

Egyházi középiskolások a kádári diktatúrában

null

Jelen volt-e az állambiztonság az 1960-as évek egyházi középiskoláiban? Milyen volt a diákélet? Hogyan korlátozta a kádári diktatúra a továbbtanulási lehetőségeket? Tóth Eszter Zsófia történész írásában ügynökjelentések és visszaemlékezések segítségével ennek járt utána.

A kommunista diktatúra államosította az iskolákat 1948-ban. Alapvetően megsértve az állampolgárok vallásszabadsághoz és oktatáshoz való jogait, 1950-től az állam és a katolikus egyház között született megállapodás szerint négy szerzetesrendnek – a bencés, a piarista, a ferences férfi és a Miasszonyunkról Nevezett Szegény Iskolanővérek Rendje – összesen nyolc, négyosztályos katolikus gimnáziuma működhetett. Mindegyik iskola két-két párhuzamos, negyven fős osztályt indíthatott.

Boldog idők, 1943. (Győrszentmárton), Pannonhalmi Bencés Főapátság. Fortepan Rados Tamás OSB
Boldog idők, 1943. Győrszentmárton, Pannonhalmi Bencés Főapátság. Forrás: Fortepan; adományozó: Rados Tamás

Diákok az egyházi iskolában

PestiSracok facebook image

Aki egyházi iskolába adta gyermekét, számíthatott arra, hogy a diáknak a továbbtanulásnál extra nehézségei lesznek. Bölcsészettudományi karokra, közgazdasági egyetem nappali tagozatára esélytelen volt bejutni egyházi iskolából, még kiváló tanulmányi eredménnyel sem lehetett.

Ezt a szóbelin egyértelművé tették a jelentkezők számára. Sokan ezért lettek műszaki tanárok, mert bölcsészkarra nem juthattak be, de élethivatásuknak tekintették a tanítást. A diktatúra az egész életútra kihatóan korlátozta az egyházi iskolások lehetőségeit. A hivatalos állami nézetrendszer az ateizmus volt.

Írásomban pannonhalmi diákokkal készített interjúk és pannonhalmi paptanárok ügynökjelentései alapján mutatom be a diákéletet és a perspektívákat.

beszélt K. István a vele készített interjúmban a diákok társadalmi hátteréről.

A diktatúra beszervezett ügynöknek diákokat és paptanárokat is Pannonhalmán. Volt, akit 1956-os múltjával zsaroltak meg.

1961. október 23. után, amikor a diákok megemlékezést tartottak az 1956-os forradalomról, kettőjüket, Szentmihályi Szabó Pétert és Cserháti Károlyt kirúgták az iskolából. Az Állami Egyházügyi Hivatal vizsgálatot folytatott az ügyben, az igazgatót, Vályi Hugót leváltották, két szerzetestanárnak – Domnanovich Ábel, Szabó Zerind – két évre el kellett hagynia a bencés rendet, a történelemtanárt, Karsai Gézát nyugdíjazták.

Pécsi László ügynök jelentései

A Pécsi László fedőnevű ügynöknek, aki paptanár volt, jellemeznie kellett tanártársait. Ennek a feladatnak eleget is tett, nem olyan tessék-lássék módon, hanem alaposan tájékoztatta tartótisztjét.

– mindezt az ügynök 1965. január 14-i jelentésében rögzítette.

Pannonhalmi diákok twistelnek. 1960-as évek, magángyűjtemény.
Pannonhalmi diákok twistelnek. 1960-as évek. Forrás: magángyűjtemény

A diákok mindennapjai

A diákok mindennapjairól megtudhatunk érdekességeket Szalai Béla Szegletkő című kötetéből is. Például azt, hogy 1960-tól volt televízió, és két fotólaboratórium is működött a gimnáziumban. Ebben az évben került oda Tálos Zoltán testnevelő tanár – 1956-os forradalmi részvétele miatti börtönbüntetése letöltése után –, aki a hegymászó túrák szervezője és mozgatórugója lett. Az élelmezéssel kapcsolatban színfoltot jelentő visszaemlékezés, hogy a tálalószolgálatot végző IV.b-sek az alagsorban található zongorába rejtettek el egy nagy adag rántott húst, ínséges időkre számítva. 1962 szeptemberében az aggteleki kiránduláson a IV.b osztályból éjjel a kempingben hárman átszöktek meglátogatni a szintén ott éjszakázó gimnazista lányokat. A lányok tanárnője botrányosnak minősítette ezt a viselkedést és Pászthory Walteren számon kérte a diákok magatartását, ő azonban akkor nem büntette meg a bűnösöket, csak 1962. október 27-én ült össze a fegyelmi bizottság, és zárta ki az iskolából az átszökés miatt V. Miklóst.

Pécsi László jelentésében arra is kitért, hogy a továbbtanulók fele mérnöki, harminc százaléka orvosi, tizedük bölcsész vagy közgazdasági pályára jelentkezett. Ennek fő oka – ami a visszaemlékezésekből derül ki –, hogy bölcsészkarra eleve nem is próbálták meg a diákok a felvételit, mivel – bár ezt hivatalosan nem deklarálták, de a szóbelin teljesen egyértelművé tették – oda esélyük sem volt pannonhalmi diákként bekerülni.

A diákok életútja

– emlékezett vissza S. László.

(Győrszentmárton), Mátyás király út, szemben a Szent Márton-hegy és a Pannonhalmi Bencés Főapátság. Fortepan Morvay Kinga
Győrszentmárton, Mátyás király út, szemben a Szent Márton-hegy és a Pannonhalmi Bencés Főapátság. Forrás: Fortepan; adományozó: Morvay Kinga

A visszaemlékező számára rendkívül fontosak voltak a pannonhalmi diákévek. Úgy ábrázolja, hogy apja helyett apjára talált, olyan tudást szerzett, amely sikeres életpályáját meghatározta. Ma is rendszeresen tartja egykori osztálytársaival a kapcsolatot, életre szóló barátságokat kötött diákéveiben.

Az egyházi középiskolák nemcsak korlátozott számban működtek, hanem ügynökökkel voltak behálózva. Mégis olyan értékeket adtak át diákjaiknak, amelyek egész életútjukat meghatározták, erős alapot nyújtottak számukra. A diákok és szüleik vállalták a továbbtanulás korlátozását is, hogy a gyermekek életét biztos erkölcsi alapokra helyezhessék.

Vezető kép: Fortepan. Adományozó: Rados Tamás