Igaz, hogy régebben ÁVH-s volt, de később úgy kedveltük a tévében. Igaz, hogy fegyveresen védte ’56-ban a pártházat, de jószándékú, emberarcú kommunista volt. Igaz, hogy pályafutásokat, életeket tört ketté, de hát olyan jó humora volt. Nagy Imre valóban kommunista volt, de a mártírsága így meg úgy meg amúgy. Hány meg hány ilyen mentegetéssel találkozhattunk már a jobboldalon! Amikor fejben nem sikerül kilépni a kommunisták által megalkotott keretrendszerből, akkor születnek meg az ilyen mentegetések. A kommunisták, vagyis a több, mint négy évtizeden át fenntartott rezsimjük által alapjaiban befolyásolt szocializáció sokakat tart fogva, önhibájukon kívül persze. Ám aki – főleg aktív közéleti emberként – nem tud ezen érzelmileg túllépni, az nem tud rendesen megérkezni abba a világba, amelyet a poshadt posztkommunizmus helyébe akarunk tenni.
Az, hogy Mózes nem léphetett be az ígéret földjére, az nem marhaság, hanem bibliai iskolapélda. A története pedig nem azért öröklődött évezredeken át, hogy a ma történészei eltanakodhassanak az igazságtartalmán szakmai szemmel, hanem azért, hogy okítson, mint a legendák általában. Mózes a sivatagi vándorlás embere volt. A sivatagi vándorlásra voltak érvényes meglátásai, tapasztalatai, vezetői megoldásai. Az ő küldetése az volt, hogy egészben eljuttassa a népét az ígéret földjének kapujába. De mit csinált volna ott bent, ahol mások voltak már a feladatok, mint az ő egész életét kitevő vándorlás során? Alázatosan, nagy belátással elment volna nyugdíjba? Vagy tovább erőltette volna egy megváltozott világ immár nem célravezető eljárásait azért, mert ő csak azokhoz ért?
Akárhogy is esett, a történetnek úgy van örök tanulsága, hogy az új feladatokat új embereknek kellett megoldaniuk, akiket nem kötöttek a régi megoldások beidegződései, a régi keretekhez ragaszkodás.
A magyar hagyományban is megvan az ugyanezt az örökérvényű üzenetet hordozó legenda az idős Álmos fejedelem személyével, aki elhozta a magyarokat az új haza küszöbére, de ott letelepíteni és kormányozni őket már nem az ő dolga volt. Arra a más feladatra ott állt készen a másik ember, Árpád.
Nyilván nem könnyű túllépni azon, amin felnőtt az ember, ami a fiatalságát jelenti. De a fiatalságot jelentő kereteket és figurákat a mai negyvenes, sőt harmincas korosztálytól felfelé a kommunisták eszkábálták össze körénk, tehát álságos, és tele van hazugságokkal. A népszerűség közelébe például kizárólag megbízható elvtársakat engedtek oda. Sorra derülnek ki a kommunista időszakban aktív, illetve a ’90-es és 2000-es évekre átmentett, az egész ország által kedvelt tévések, humoristák, kultúraszervezők, a közvélemény által értékes emberekként számon tartott figurák múltjában a csúnya foltok. Mező Gábor kutatásai megbízhatóan szállítják e téren az újdonságokat, ám a nyilvánosság előtt tényekkel csak most besározódó, valójában eleve sáros komcsikat érzelmi alapon mentegető emberek is rendre megjelennek a hozzászólói között. Az ÁVH-s viszont hiába lett az egész ország által kedvelt tévés vagy humorista, attól még ÁVH-s marad, és az emberarcúnak gondolt meg a szórakoztatóan vicces kommunista is a diktatúra tudatos szekértolója marad.
Akiket tönkretettek, ellehetetlenítettek, esetleg meggyilkoltak, azok nem nevettek a vicceiken, és nem kedvelték őket, hiába pörögtek bármennyit a képernyőn.
Ők, a tönkretett névtelenek az igazi mártírok, nem Nagy Imre. Nagy Imre nem volt semminek a mártírja. Sebes Gábor alaposan feldolgozta már a témát, könyvben és cikkekben is leírta, sokszor elmondta – többek között a Honi felderítésben is –, hogy Nagy Imre örökké kommunista maradt, mindvégig a pártdirektívát követte; ’56 októberének és novemberének kaotikus napjaiban, amikor megszűnt az MDP, és még nem jött meg Moszkvából az új ukáz, akkor is azt az irányt követte, amelyet a kommunista párt irányának hitt. Végtelenül, már a bárgyúságig naiv volt, meg tulajdonképpen többszörösen szerencsétlen is, de ettől még nem állt át a nemzeti ügy mellé, nem lett mártír, pláne nem a kommunistaellenes népfelkelés mártírja. Attól, hogy Rákosinál meg Gerőnél egy fokkal emberségesebb volt, még nem lett rendes ember. Ő is csak egy kommunista bűnöző volt, akit likvidáltak az elvtársai, mert rossz lóra tett a belharcokban. Nem az első és nem az utolsó ilyen.
Ugyanúgy nem volt ő mártírja ’56-nak, ahogy Rajk László vagy Ries István sem volt mártírja a kommunista diktatúrának, és ahogy például Ernst Röhm sem volt mártírja a náciellenes küzdelemnek csak azért, mert a náci elvtársai ölték meg.
Sehova nem vezet a kommunista mentegetése, csak mert összeforrott a fiatalságunkkal, mert jófejnek tűnt (miközben a nem kommunista jófejeknek esélyük sem volt országos ismertséget szerezni a médiában), esetleg személyes ismertség okán. Ha sáros a múltja, akkor azt sárként kell kezelni. Ha ez ledönti a kommunizmus által felépített idolokat, akkor dőljenek csak le, és akkor sem lesz kár értük, ha esetleg érzelmileg sokaknak nem egyszerű ez a dolog.
A kommunista ugyan mindig jóemberkedik, de tömegek vérében fogant jakobinus néven, azután a saját nevén nevezett főprojekt során is vérben gázolt, gyerekeket akasztott fel, minden elképzelhető emberi gonoszságot elkövetett, most pedig woke néven migráns „álproblémákkal” meg gendersérültekkel akarja elborítani a világunkat, és ne legyenek illúzióink, hogy nem gázolna most is szívesen vérben.
Mégis mi az, amiért érdemes védenünk, mentegetnünk bármely korszak kommunistáit? Mi az a közös pont, amiben ki lehetne egyezni velük? Bármilyen kis kompromisszum velük a világunk felgyújtására törekvő szándékkal kötött kompromisszumot jelenti.
Teljesen le kéne tudni tenni mindazt, amit a kommunizmus belevert a fejekbe és a lelkekbe. Természetesen nem az egyén hibája, ha ez nem sikerül, mert az élet jelentős részének és főleg a gyerekkornak a szocializációját rettentően nehéz, vagy nem is lehet zárójelbe tenni. Annak viszont a jobboldalon alapvetőnek kéne lennie, hogy egy-egy kommunista tettes vagy ügynök iránt érzett, leküzdhetetlen személyes rokonszenvünket nem verjük nagy dobra, és nem próbáljuk legitim mintaként beállítani a saját lelkünk megnyugtatása érdekében.
Leffelholz Tivadar
2023-12-07 at 16:01
Nem Nagy Imre csinálta a történelmet,hanem a történelem állította elő “Nagy Imrét”.Felesleges vitatkozni,egy apparatcsik döntés elé került,melyet húzott-halasztott,végül a körmére égett.
A magyar néplélekről egyik komentben sem esett szó,márpedig a mi népünk hazafias érzelmű,amellett valamilyen szociális igazságban hisz,igazából korporatív államban gondolkodik.Ilyesmit csak Horthy rendszere kezdetén akartak,ezért tudták a belpolitikai konszolidációt elérni,de a bethleni idők meghozták az irányváltást,egyre inkább a nagytőke diktált,a kártyapartnerek.
Gömbös rövid ideje alatt nem tudott jelentős hatást gyakorolni erre,
a háborúba már egy anglomán,nagytőkések által vezérelt ,komolytalan fejlesztésekkel terhelt gyenge hadsereggel rendelkező ,nemzeti-keresztényből liberálissá vedlett,ideológiájában meghasonlott,kiüresedett hatalmi elit vitte bele a száz sebből vérző megcsonkított országot.
Nem halgattak azokra,akik a szociális igazságot ,a katonai fejlesztést,a kártyapartner burzsoázia visszaszorítását kívánták,ezeket üldözték,kigúnyolták a “Kávéházi Konrádok”.
Meg is lett az eredménye !
A fentiek miatt a kádári időszakot sokan visszasírják,a mostani ultraliberális kapitalizmus sokaknak visszatetsző.
A létbiztonság,a perspektíva,a tanulás,egészségügy,kultúra mind-mind beteg embere a mai rendszernek.
Amíg nem lesz szocálisan igazságos,nemzeti ,korporatív állam,addig ez így is marad.
Gijutsushi
2023-12-05 at 16:31
A kommunista az kommunista – sz@r alember! Rosszabb minden másnál! Nem volt kötelező kommunista párttagnak lenni, pláne nem ÁVÓ-snak vagy munkásőrnek!
navisos
2023-11-11 at 16:49
Mint gimnazista,egyetemista és átlagember, átéltem az ötvenes éveket és 1956-ot is. Teljesen megegyezek a Hahaha álnevű hozzászólásával, talán éppen azért, mert nem ért semmiféle személyes veszteség és a rendszer jó oldalait sem tagadhatom. Miután nagyon régen külföldön élek,nem tapasztalom a sok rosszat amiről olvasok, de el tudom képzelni azt,hogy sokan visszasirják a régi rendszer jobb oldalait.
Ezt a hozzászólássorozatot igyekszem megtartani és a jövőben többször elolvasni. Sajnos nem lesz erre sok alkalmam, miután egy aránylag egészséges 89 éves nyugger vagyok.
Fel van fújva a lufi
2023-11-05 at 20:05
Survivor az egyetlen józan alak itt.
A többiek többé- vagy kevésbé de személyes bosszúból beszélnek.
Az 56- os “ hősök” elenyésző kisebbséget képeznek, de az ő hangjukat nagyítja fel a jelenlegi kormány, politikai érdekből.
Ha ha ha
2023-11-05 at 01:13
Vécsey Kovács László
Ön személyes okokból nyilatkozik egy olyan világról, amelyben az államosításnak köszönhetően vált jobbra milliók élete Magyarországon. Ez volt a magyar nép többsége, nem pedig az Önhöz hasonlók száma.
A másik előnye az volt a kommunisták által ( sajnos erőszak árán, mert másként nem ment volna , és lehet azt terrornak is nevezni) végrehajtott államosításnak az volt, hogy a nemzeti vagyon vissza került a magyar nép tulajdonába, ugyanis azelőtt külföldi, azaz idegen kézben volt (mint a mai ábra is mutatja, a külföld mindíg is gyarmatosítani akart bennünket).
Úgyhogy, nem fogadom el azt, hogy manapság sokan ( személyes vagy pol-i érdekből) kizárólag a rossz oldalát nagyítják fel a kommunista időknek. Igenis, többen vagyunk még akik emlékszünk a jó oldalára is, mint akik csak pocskondiázzák azokat a kádárista nyugodt, békés időket, ahol tökéletes közbiztonság, teljes foglalkoztatottság, ingyenes oktatás és egészségügyi ellátás jutott minden magyar állampolgárnak.
A kommunisták többségének semmi köze nem volt a mai gusztustalan libsikhez, LMBTQ – hoz stb – hoz.
Azok a pártban csak profitáltak és az árulás lehetőségét lesve nyalták a Nyugat talpát már akkor is.
A becsületes párttagok voltak többségben, akik a nép többségének a jólétéért dolgoztak, őket kiemelte a kommunista rendszer a nyomorból, a kulákok meg a többi jómódúak elnyomása és kizsigerelése alól. Értse meg, hogy Ön csak pár ezer besértődött vagyonos nevében ír, meg a mostani újgazdagok érdekében, akik rettegnek a kommunizmus visszatérésétől…
Ha ha ha , pedig, ma sincs “ szabadság” lasd Budaházy meghurcoltatását, és ma is megszállás alatt vagyunk, csak ezt leplezik a parlamentben . Csak annyi a különbség, hogy a mostani megszállóink lenyúlták a nemzeti vagyon 80%-át az áruló magyar vezetőink segítségével, és hogy a mostani megszállóink még csak meg se védenek bennünket katonailag ( lásd a déli határunkat. A szovjet megszállók legalább mindezt megtették volna, és nem vették el a nemzeti vagyont.
Kiss István Béla
2023-11-04 at 22:50
1. Nagy Imre tudtommal nem védte a pártházat, az Mező Imre volt.
2. A Varsói Szerzòdesből való kilépés is a szovjet kommunista párttal egyeztetett lépés volt?
3.Pongrátz Gergely, bár szintén nem kedvelte Nagy Imrét, maga mondta,a MAG- ban tartott elòadásán, hogy ha győz a forradalo, m, demokratukus választásoknak kellett volna döntenie arról, hogy ki vezesse az országot. “Ha Nagy Imre, hát Nagy Imre .” Ott voltam, hallottam.Szerencsére feltételezhetjük, hogy a tőbbség nem Nagy Imrére szavazott volna. Ennyit az “új műsorhoz új férfi kell’ koncepcuóhoz.
Orientál
2023-11-04 at 11:45
Survivor2023-11-02 at 12:12 ,, János2023-11-02 at 12:04 Kuss legyen neked!!! ” Ezzel a kijelentéseddel jellemezted magadat mint balliberális zöld szardarab sztálinistát és hitleristát na ez vagy te mint hazaáruló magyarságra nézve kártékony Gyurcsány klón.
Orientál
2023-11-03 at 17:54
Survivor2023-11-02 at 12:12János2023-11-02 at 12:04
,, Kuss legyen neked!!! ” Ez által is kimutatod a bunkóságodat mert a kommunista sztálinista és a fasiszta hitlerista elvtársaid pofáztak ilyesmit.
Savanyú a szőlő
2023-11-03 at 15:42
Hirdethettek ti “ zéro toleranciát” a kommunistákkal szemben személyes okok miatti gyűlöletből, ti mindíg is kisebbségben fogtok maradni ahhoz a nagy tömeghez képest, ( vagyis a magyar néphez képest), amely jobb életkörülményekhez jutott és kiemelkedhetett az elnyomásból, a szegénységből a magyar uralkodó osztály, a “kulákok” ( ők voltak a kis uralkodók akik sanyargatták a szolgasorba taszított népet), valamint a sok idegen tulajdonostól elvett vagyonnak köszönhetően, azaz az ÁLLAMOSÍTASNAK köszönhetően. A kommunisták visszaszerezték a nemzeti vagyon azon részét, amit már a 2. V.H. előtt is kezdtek tőlünk elcsipkedni az idegen beruházók. A szovjet megszállók legalább nem vették el a magyar nemzeti vagyont, a mostani megszállók ( mert most ugyanolyan EU-s megszállók parancsainak kell engedelmeskednünk) viszont a magyar vezetőknek köszönhetően potom pénzért kiebrudáltak minket a nemzeti vagyon 80%a ból!
Ezt a mai idősebb korosztály nem felejtette el, és most az elkótyavetyélt magyar üzemekben gyárakban kell szégyenteljesen alacsony fizetésekért fél- gyarmati sorban dolgozniuk. Gyermekeik külföldre kell hogy vándoroljanak dolgozni, ha egy lakásra akarnak itthon szert tenni. Akkor ez nem volt. Minden magyar állampolgárnak jutott államilag kiutalt lakás, és onnan nem lakoltathatták ki őket.
Sok más előnye is volt a szocialista kádárista rendszernek, a hátrányai mellett, amit a véresszájú, bosszúra éhes pár ezer sértett család meg az egyház azért nagyít fel, hogy az új generációt elrettentse a kommunizmustól. Az a kommunizmus nem volt azonos a mai balliberális buzi eszmékkel, ezt mindenki tudja aki akkor élt, akkoriban volt még közbiztonság meg erkölcs, a prostitúció meg a drogfogyasztás vissza volt szorítva, ma elszabadult a pokol.
Ezekről az előnyökről soha nem esik szó; hogy
Az orvosi ellátás ( legalább ezen ha nem jobb színvonalon ) teljesen ingyenes volt.
Ma mibe kerül egy fogsor csináltatás, vagy egy hallókészülék, vagy egy jobb szemüveg? Ezek akkor ingyenesek voltak államilag dotálták. Ugyanígy az oktatás és művelődés sok területén a szakkörök, táncházak, ingyenes művelődési házakban indított tanfolyamok, könyvtárak, sportolási lehetőség és klubtagság, biztosítva a legszegényebb ember számára a kibontakozási lehetőséget és a továbbtanulást. A kollégiumok egyetemi szintig mindenkinek ingyenesek voltak.Akkor sokkal több nemzeti tudat-nevelő program volt, sok történelmi film készült nemzeti hőseinkről, a magyar történelemről ( pl Egri Csillagok) ezeket ingyenesen vetítették a televízióban hogy a legszegényebb magyar is láthassa. Ma egy mozijegy 4000 Ft, akkor fillérekbe került. Satöbbi. Senki nem éhezett se nem fagyott meg, kéregető koldust vagy kukázót nem láttunk soha, ma már a létminimum sincs garantálva államilag.
A volt kommunista párt, amelyet csendben ellehetetlenítették, ellenezte a migránsok beengedését, ebben se volt azonos a mostani balliberális pártokkal. Nem is értem, miért szidják a kommunistákat folyton még a miniszterelnök is beleszövi minden beszédébe, hiszen kommunisták már nincsenek. A balliberálisok, akiknek egy része régen párttag volt, csak egy elenyésző kisebbséget képeztek az MSZMP-n belül. Ők voltak azok az árulók a párton belül, akik a Nyugat felé kacsintgattak, mint most is.
Akkor szovjet megszállás volt politikai okokból, ma pedig MÁS megszállás van: tessék kitalálni abból, hogy milyen hogy kinek a nevére keresztelték át a Petőfi Sándor laktanyát! Petőfi Sándor az életét adta fiatalon a magyar nép szabadságáért, és Kínában Petőfit az iskolában példaképnek állítják a hazaszeretet tekintetében, dok odegen nyelvte lefordították verseit, máshol utcákat neveznek el róla, nálunk meg lefokozzák egy idegen uralkodóház királynője miatt??? Restaurációt akar a magyar elit? Hátrafele megy Mo, nem előre?
Szabad véleménynyilvánítás meg ma sincs, elég Budaházy György bebörtönzését említeni, évekig tartották jogtalanul börtönben mert a magyar szabadságért szólalt meg. Meglátjuk most azt is, hogy ezt a véleményt letiltja- e a PS ? Mert a PS is cenzúráz.
Pl letiltotta a PS amikor megírtam hogy az ‘ 56- os “ hősök” között gyilkosok is voltak akiket a forradalmárok engedtek ki a politikai foglyokkal együtt, és ártatlan magyar közrendőröket akasztottak fel Budapesten az utcai lámpavasokra. Ez nem terror volt? Kedves SAS? Ezeket soha nem vonták felelősségre. Úgyhogy savanyú a szőlő.
Jobb, ha befejezik az ilyen cikkeket, mert csak olajat öntenek a tűzre, és a végén, valóban visszajönnek a kommunisták.
Én se szólaltam volna meg ha nem látom már ixedszer ezt a sok hazugságot, és a valóság elferdítését.
Survivor
2023-11-02 at 12:12
János2023-11-02 at 12:04
Kuss legyen neked!!!
Én azt a vitriolos fröcsögést kifogásoltam, amit VKL – felvéve Trombitás Kristóf stílusát – itt eladott.
Ha nem élte át a dolgokat, akkor ÍGY fröcsögni nincs jogalapja ARRÓL a világról.
Azt is írtam, hogy a mai világgal szemben akár ÍGY is vélekedhet.
Mert ez itt és most az ő bőrére (is) megy.
Innen indultunk.
János
2023-11-02 at 12:04
Survivor
2023-11-02 at 11:48
Nem lep meg a véleménye. Nem azonos oldalon állunk és ez így van jól. 😄😃😂
Egyébként az, amit a történelem ok-okozati változásáról írt, azzal egyetértek. Hát akkor fogadja is el és shut up❗❗❗
A jövőt mindig a következő generáció határozza meg és ez is jól van így. Tehát újra: fogd be, mert lejárt az időd❗❗❗
Huggyozhatsz széllel szembe, de nem érdemes. Próbáltam magam is. 🥴
“Bármilyen kis kompromisszum velük a világunk felgyújtására törekvő szándékkal kötött kompromisszumot jelenti.” – erőst megfontolandó❗
Survivor
2023-11-02 at 11:48
János2023-11-02 at 11:32
Úgy látom, hogy olvasni – úgy-ahogy, talán? – tud.
De hogy szöveget nem tud értelmezni, az viszont biztos.
Olvassa el újra, amit írtam, gondolkozzék el rajta, már ha van mivel és képes is használni az agyát?
A stílusa meg magát minősíti, hülye bunkó!
János
2023-11-02 at 11:32
Survivor
2023-11-01 at 13:23
“Csakhogy ehhez neked – és kortársaidnak – nincs semmiféle jogalapja.”
Miféle jogalapról beszélsz te szerencsétlen❓❓❓
A valóság nem jogalap kérdése: a rád következő generációnak van egyedül lehetősége, hogy változtasson a múlton. Egyszerűbben fogalmazva, te hamarabb meghalsz – a saját jövőjét pedig mindig az ifjúság határozza meg vagy legalábbis módjában áll neki a TÖRVÉNY szerint. Citálhatnék ide számtalan vallási, tudományos vagy történelmi tényt, de a számodra ez annyi, mint a falra hányt borsó❗❗❗
Survivor
2023-11-02 at 11:12
Szürke Farkas2023-11-02 at 10:38
Persze, nyilván ma már lehetetlen statisztikát készíteni, hogy 56-ban ki és legfőképpen miért lépett föl a velejéig rohadt rákosista-gerőista-sztálinista rendszerrel szemben.
Nyilvánvaló, hogy akinek ez előtt a rendszer előtt volt valamije, amit elvettek tőle a kommunisták, azt vissza akarta kapni. Ő ezért “harcolt”.
Akinek meg nem volt, de ez a rendszer adott neki valamit, az meg ezeket a hatalomgyakorlókat nem akarta, de nem akarta azt a világot sem, amiben nem volt semmije.
Ezt ma már lehetetlen feltárni.
Én csak logikailag gondolom, hogy mivel a 45 előtti világban azok voltak túlnyomó többségben, akiknek nem volt semmije, vagy alig valamije – remélem ezt nem vitatja? -, azok 56-ban nem akarhatták azt a világot, ahol nem volt semmijük.
Magyarország nem Amerika, ahol az extenzív gazdaság – amely még mindig ilyen – gyakorlatilag szinte korlátlan gazdagodási lehetőséggel kecsegtet – nálunk a források/erőforrások végesek és korlátosak, így itt akár tetszik akár nem van táptalaja a “kollektivizmusnak”.
És én azért állok inkább a “kollektivizmus” oldalán, mert tudom, hogyha nincs egyfajta tűrhető és általános jólét, akkor az lesz, mint Brazíliában, hogy este nem lesz tanácsos még a “jó kerületekben” sem kimenni az utcára, mert jó esetben kirabolnak, rosszabb esetben még meg is ölnek, a gazdagok meg NATO-dróttal védett 4 méter magas kerítéssel elzárt helyen kénytelenek élni testőrséggel biztosítva még ezt is (láttam személyesen nem is túl régen, hogy mi megy ott, maga a borzalom!).
Úgyhogy én jól felfogott önérdekből állok a “közösségi” oldalon.
Sajnos ez a kormány sem – ahogy a szoclib elődei sem – ismerik/ismerték fel ezt a veszélyt és vidáman (???) menetelünk a dél-amerikai társadalmi-gazdasági-politikai berendezkedés felé.
Szürke Farkas
2023-11-02 at 10:38
Survivor2023-11-02 at 09:45
Ezzel vitatkoznéK
“Szerintem pedig 56-ban a felkelt nép TÖBBSÉGE egyáltalán nem akart kapitalizmust, de az biztos, hogy nem akarta a 45 előtti világot újra.”
Az emberek többsége szerette volna visszakapni az államosított vagyonát, illetve véget vetni a padlás söprésnek. Nem tudom, hogy ezt ön minek hívja, én kapitalizmusnak. Ezt használta ki Nagy Imre, aki valóban nem azt akarta, mert kommunista volt.
Survivor
2023-11-02 at 09:45
Egyszer egy kínai kommunista vezetőtől, aki éppen Nyugaton tárgyalt, megkérdezték, hogy mi a véleménye a Nagy Francia Forradalomról?
Azt válaszolta, hogy nincs véleménye, mert még csak cca. 200 év telt el.
Lehet, hogy Nagy Imre és Kádár János, de ide lehet venni Horthy Miklóst, Bethlen Istvánt, Tisza Istvánt stb. is, megítéléséhez (is) még kevés idő telt el.
Annak idején Bethlen Gábor erdélyi fejedelem korának egyik leggyűlöltebb alakja volt a Török Birodalom kiszolgálásában – ma a – nem túl esztétikus – képe ott van a kétezer forintos bankón.
Amikor itt eszeveszettül kommunistáznak, és egyúttal a “nemzet”-re hivatkoznak, elfeledkeznek arról, hogy a 45 utáni világnak volt egy előzménye: a 45 előtti világ.
Amely 45 előtti világot a mezőgazdaságban a velejéig retrográd nagybirtokrendszer jellemzett (elég csak Illyés Gyula Puszták népe c. könyvét kézbe venni), míg az ipart a nagytőke (jelentős részben külföldi nagytőke) és a magyar (zsidó) nagytőke jellemzett.
Mindig mindennek van előzménye és mindig van erre “reakció”.
1919 reakció volt a rettenetes I. világháborúra.
Az 1920-1945 közötti világ reakció volt 1919-re.
Az 1945 utáni világ reakció volt az 1945 előtti világra.
1956 reakció volt az 1949-1956 közötti világra.
Kádárék reakció voltak 56-ra ÉS Rákosiékra IS (!!!).
Nem folytatom, az 1990 utáni eseményeket – melyek meg Kádárékra voltak reakciók – ismerjük.
“Haza csak ott van, hol jog is van!” – írta vmelyik költőnk vagy írónk, már nem tudom ki?
És hát a”jog”-ba bele kell – mert nem lehet bele nem – érteni a normális létezéshez való jogot is.
Ez utóbbit itt évszázadokon át magasról lesza…ták.
Magyarán tombolt az individualizmus.
Ugyanakkor meg – búvópatakként – mindig ott a volt a “kollektivizmus” iránti vágy is (utóbbit lehet nyugodtan kommunistának nevezni, de előképe Budai Nagy Antal és Dózsa György, Táncsics Mihály, nem sorolom, a XX.század eseményeit ismerjük (többé-kevésbé…)).
Akik itt tehát most véres szájjal “kommunistáznak” azok csak egyről feledkeznek meg: ők valójában a velejéig kíméletlen és kegyetlen (valójában rabszolgatartó!) kapitalizmust hirdetik gőzerővel.
Szerintem pedig 56-ban a felkelt nép TÖBBSÉGE egyáltalán nem akart kapitalizmust, de az biztos, hogy nem akarta a 45 előtti világot újra.
Én nem tudom, mi lenne a megoldás: teljesen nyilvánvaló, hogy AZ A “kommunizmus”, ami itt volt – nem megoldás.
Azt is gondolom, hogy az a dél-amerikai típusú “kapitalizmus”, ami felé most menetelünk – szintén nem megoldás.
Talán a 30-40 évvel ezelőtti svéd (északi) modell lehetne megoldás.
De azt is látjuk, hogy ez mára hova vezetett – a totális degenerációhoz.
Sojal
2023-11-02 at 06:48
Ismertem egy kommunistát, aki 89-ben elveihez híven az általa vezetett nagyvállalatot nem a befektetőknek akarta privatizálni, hanem a dolgozók résztulajdonába adni (MRP), ha már a kommunista ideológia társadalmi tulajdonról beszél.
Egyébként tipikus kommunista karriert futott élete sorén, egyszerű szakmunkásként un. szakérettségivel került be az egyetemre, aminek elvégzése után mérnökként lépegetett fölfelé a ranglétrán, mire elért az igazgatói beosztásig. Munkatársai,beosztottjai tisztelték, szerették.
Ámde közbejött az akkori trendi gazdasági felfogás, ami elsodorta őt, helyére kerestek olyan embert, aki eladta külföldieknek az egész nem véletlen világhíres gabonaipart, köztük a legkorszerűbb malmot és takarmánykeverőt.
Mózes nem mehetett be az igéret földjére.
Ha ma megállok a szolnoki Tiszaparton az elárvult tárházat hátulrül bámulva, megdöbbenek ennek a gyönyörű óriási épületnek a kihaszálatlanságán, ami annak idején rendelkezett vasúti és folyami rakodóval is, amire ma már csak a megmaradt meredező hídlábak emlékeztetnek.
Hogy új műsorhoz új férfi kell-e, döntse el mindenki magában.
Orientál
2023-11-02 at 00:43
khm2023-11-01 at 12:21 Lenint a németek képezték ki Németországban és rengeteg aranymárkát adtak neki és úgy küldték vissza a oroszoknak Trockijt meg a britek képezték ki mindkettőt a marxi kommunista kiképzettként lett is ebből a – balliberális zöld – kommunizmusból több mint 100millió halott. És lőn mára az ilyenek mint Junckerék von der Leyenék a balliberális zöld kommunistáikkal együtt avatnak Lenin szobrokat.
csakafidesz
2023-11-02 at 00:23
Mátyás 2023-11-01 at 21:52
Miért is kért volna kegyelmet Nagy Imre amikor pontosan tudta, hogy NEM ADNAK neki kegyelmet?
Theo
2023-11-01 at 22:37
Jó írás.
Mátyás
2023-11-01 at 21:52
Ez a cikk egy nyílt levél a Raffay kijelentésére, miszerint Nagy Imre nem kért kegyelmet és ez tiszteletre méltó.
Vésey meg azt mondja, hogy Nagy kommunista volt, ezért nem tiszteletre méltó.
Ennyi és nem több.
Orientál
2023-11-01 at 20:24
un hun2023-11-01 at 18:49 Te a kommunista fasiszta balliberális zöld szemétkedő jelzőidet mondod rám. Te az intelligencia hányadosoddal csak bunkó módon ennyire vagy képes sajnos ez a jellemző balliberális zöld hazaáruló gazemberekre tehát rátok. Nem lep engem meg hogy ti Gyurcsányotok vezetésével csak cserbenhagyni elárulni kiszolgáltatni szétlopni széthazudozni háborúkba beleráncigálni magyarságot idegen szélsőséges migránsokra lecserélni csődbe és válságba tudjátok taszítani a hazánkat ezeket gátlástalan hazudozásaitokkal körítve.
Sas
2023-11-01 at 20:19
a faszi gyerekkora óta politizált-de annyi nem jött össze neki,agyilag- ,hogy adott geopolitikai realitást-csak nagyhatalmi egyezséggel lehet felülírni-az úgy nem megy , hogy–ő haragszik egynémely elvtársára-jobban mondva-bűntársára-és ez elegendő ahhoz, hogy hírtelen gerjedelmében keletről-nyugatra váltson-nagyhatalmi egyezség nélkül.De a semlegességhez sem elegendő, egy gerjedelem-az elvtársai ellen.
Sas
2023-11-01 at 20:12
annyi volt a “nagy tett”, hogy a faszi-mielőtt a nagykövetségre menekült-előadta, hogy -na, most-kilépek a varsói szerződésből-és utánam a vízözön”-ez darwin-díjas lépés volt a részéről-ezek után–“mártír”-hát be kell sza..ni.
Orientál
2023-11-01 at 20:05
un hun2023-11-01 at 18:49 Persze a balosaiddal együtt ideszarnál rengetegingyenélő migránst na az ukrajnai háborúba is ti Gyurcsányékbele is szarnátok népünket meg aztán a buzijaitok leszbijeitek pedofiljaitok környékezhetnék meg a gyermekeket nem meglepő hogy ti balliberálisok zöldek milliárdokat kaptok az idegen megbízóitoktól. Bámuld ahogy Karácsonyod 100 milliókat fizet ki a rengeteg élősködőjének ez az a Karácsonyod akid annak a Gyutcsányodnak akkor volt a tanácsadója amikor teljesen szétlopta széthazudta elvtársaitokkal együtt Magyarországot.
Orientál
2023-11-01 at 19:58
un hun2023-11-01 at 18:49 Te aztán egy szemétkedő vagy mert nem mindegy hogy Orbán mikor tehát milyen történelmi időben mondta.
Orientál
2023-11-01 at 19:55
Survivor2023-11-01 at 19:15 És szerinted akik akkor gyerekek volta vagy netán nem éltek azokat te letilthatod hogy 1956-ról valamit is írjanak? SZERINTEM NEM.
Survivor
2023-11-01 at 19:15
Orientál2023-11-01 at 18:10
Egy pillanatig sem vitattam, hogy amit VKL-nek a felmenői elmondtak, nem lett volna igaz.
De hallani nem ugyanaz – nem lehet ugyanaz! – mint átélni.
Erről beszéltem.
Az egyik nagybátyám a Don-kanyartól harcolta végig a világháborút közkatonaként Erdélyig, ahol súlyosan megsebesült.
Sokat mesélt a világháborúról, golyószórós volt, mindent – mégsem ugyanaz hallani, mint ott lenni és átélni.
Én is akkor kapiskáltam, amikor sorkatonaként – milyen a sors – én is golyószórós lettem.
De ez is békeidőben volt.
un hun
2023-11-01 at 18:49
@Orientál
Csak szólok te mélységesen sötét gyökér, hogy a lenti idézet Orbán Viktortól van, reklamálj nála. Ja, hogy te állítólag az ő híve vagy…Szerintem ennek Orbán se tud feltétlenül örülni, igazolod a baloldal általában hamis képét a Fidesz tábor alacsony intellektuális nívójával kapcsolatban. De mint mindig a kivétel erősíti a szabályt, ami téged illet tökéletesen igazuk van. Sajnos mérhetetlenül ostoba vagy, és a legnagyobb baj, hogy ragaszkodsz hozzá, hogy ezt naponta többször tudasd a világgal.
Orientál
2023-11-01 at 18:15
un hun2023-11-01 at 15:57 Ezt a velejéig kommunistát pártolod aki a Rákosi rendszeretek padlás lesöprését vezette na te semvewgy különb mint a kommunisták akkor és ma.
Orientál
2023-11-01 at 18:10
Survivor2023-11-01 at 16:09 Hazudsz mert hogy ha a felmenői beszélnek róla akkor is hiteles lehet.
Sas
2023-11-01 at 16:39
az is abszurd, hogy egyesek még mindig szellemi központnak tekintik –pestet–.milyen eljárás az, pl., hogy —néhány ottani kretén-világtörténelmi döntést-hoz-ez történt-pl. N I- bejelentésénél is.CSAK ÚGY belemondta a mikrofonba-a kilépést-minden megbeszélés-mérlegelés nélkül-1990 után is ez ment-mszp-szdsz-változatban-de minden elmebeteg szaros megmondó onnan osztja az észt-pl. P Róbert-elég volt ebből-pest egy szellemi roncs hely-minden realitás-érzék nélkül.
Sas
2023-11-01 at 16:32
NEM MÁRTÍR az, aki a betonfalnak viszi az országot-az–hülye.-N I a betonfalnak vitte az országot-de közvetlenül előtte-bemenekült egy nagykövetségre-ha egy ilyent-mártírnak tekintenek-akkor ennek az országnak vége.Az akkori geopolitikai realitást negligálta-belső-kommunista hatalmi harc miatt.
Sas
2023-11-01 at 16:18
N I-MINDEN racionalitás -minden politikai megalapozás nélkül-felmondta a varsói szerződést-ezzel előidézte a szovjet támadást-ergo egy barom volt-egy tömeggyilkos.
Survivor
2023-11-01 at 16:09
Vésey Kovács László2023-11-01 at 15:35
Hallani valamiről vagy a saját bőrén megtapasztalni valamit – az messze nem ugyanaz.
Ha ön a mostani úgynevezett baloldalt (ellenzéket, ami valójában ellenség) ostorozza: az teljesen megalapozott és van is rá jogalapja.
Hiszen itt és most az ön életét (is) akarják tönkretenni illetve – akkor ön már nyilván felnőtt ember volt – tették tönkre 2002 és 2010 között.
Én laktam egy magyarországi nagyvárosban szovjet laktanya közelében.
Kisgyerekként – pontosan nem is tudva, hogy mit beszélünk – kiabáltuk nekik, hogy “jab tvaju maty!” meg “pasli damoj!” – a felnőttek mondták – huncutul -, hogy mondjuk, mi meg mondtuk. A ruszki katona meg vagy röhögött, vagy legyintett ránk.
Aztán kamaszként/gimnazistaként a 70-es évek elején akármilyen hihetetlen, de szabadon beszéltünk trianonról – legalábbis egymás között -, meg arról, hogy mi a frászt keresnek még itt a ruszkik?
Sorkatonaként meg második világháborús katonadalokat énekeltünk.
Az egyetemen (is – a középiskolában is) leszartuk a KISZ-t, illetve kisorsoltuk, hogy kinek kell belépnie, hogy meglegyen a kvóta. Na olyan “kiszes” is lett belőlük!
De az végig világos volt, hogy nyilvánosan kussolni kell, mert itt vannak a ruszkik és képesek közénk lőni.
Így hát megalkudtunk.
Mert élni kellett.
Ezt ön nem élte át, mert nem élhette át.
Ezért és csakis ezért nem hiteles az ön szájából ANNAK a világnak a piszkolása.
A mostani ballib ellenzéké, az igen, az jogos.
un hun
2023-11-01 at 15:57
@Vésey Kovács László
Nem kötözködni akarok, de azt kitalálod ezt ki mondta?:
Egyetlen olyan ügy van, amit, azt gondolom, hogy erkölcsi okokból talán érdemes kiemelni az ön szózuhatagából, az pedig Nagy Imre helyzete; bár ez nem napirendi pontja a mai összejövetelünknek, de mégiscsak azért több tiszteletet szeretnék kérni a kivégzett miniszterelnöknek.
Volt módom, hogy egy beszédben megpróbáljak egyenesen beszélni és rendet vágni ebben a bonyolult kérdésben, és csak annyit szeretnék mondani, hogy amikor nemcsak egy miniszterelnök, hanem bármelyik magyar állampolgár, aki felelősséget visel, abba a helyzetbe kerül, hogy választhatja a hazáját meg a halált, és a halált választja, hogy ki tudjon állni a hazája mellett, és csak a halálával tud kiállni a hazája mellett, és ezért nem megfutamodik, hanem vállalja, aminek jönnie kell, az egy olyan emberi magatartás, amit mindenfajta politikai nézettől függetlenül ennek az országnak, amely politikailag eléggé megosztott, érdemes elismernie és megbecsülnie. Ezért én azt szeretném mondani, hogy Nagy Imre nézeteivel természetesen az itt ülők nagy része föltehetően egyáltalán nem ért egyet, és a Kommunista Pártban betöltött szerepével sem ért egyet, de Nagy Imre az ’56-os forradalom leverése után azzal, hogy nem tagadta meg a forradalmat, hanem vállalta a magyar népet, azzal megváltotta a nemzet tiszteletre méltó vezetői közé a menetjegyét. Köszönöm szépen a figyelmét. (Taps a kormánypártok soraiban. – Szórványos taps az MSZP soraiban.)”
András Imre Dr. Mihály
2023-11-01 at 15:52
Minden igaz, amit Vésey Kovács László írt. Én 1952-ben születtem, megéltem majdnem mindent: az államosítást, 1956-ot, az utána következő időket és a rendszerváltást. Könyvet is írtam róla “Magyar evolúció” címmel, amely igazából az apám története. A könyvet az IdőJel kiadó adta ki 2023-ban. Legalább három generációt nulláztak le az elvtársak.
ViAM
2023-11-01 at 15:47
Tisztelt Vésey Kovács László – ahogy elneveztem a lényeglátó!
Ön aztán tényleg nem érdemelte meg az alábbi kioktató hangot, talán mentségére szolgálhat a mocskolódónak, hogy nem tudta, Ön hol nőtt fel, honnan került ide, sok borzalmat átélt lélekkel, ami vonatkozik a többi elszakított területeken élőre is.
Elnézést kérek, hogy ez megtörténhetett ezen oldalon, ahol inkább a visszafogottság a jellemző vélemény nyilvánításban.
Kérem folytassa töretlenül kiváló munkáját, amihez jó egészséget és sok sikert kívánok!!!
Vésey Kovács László
2023-11-01 at 15:35
@Survivor
Óriási tévedésben vagy. A kommunizmus utolsó éveibe születtem bele, de nem ám a kádári erjedt gulyásba, hanem a szigorúbb csehszlovákba. Utána pedig nekem is a szoci által Középkelet-Európában itthagyott rohadásban kellett felnőnöm, a cikk rám is vonatkozik (írtam, hogy a harmincas korosztálytól felfelé). Ez a család, ahol felnőttem, kuláknak volt bélyegezve, úgyhogy pontosan tudom, milyen volt az a világ. Tudom, hogyan fosztották ki többször, sőt forgatták ki mindenükből, hogyan alázták meg rendszeresen a dédszüleimet, nagyszüleimet, nekem nem kell bemutatnod, mit jelentett akkoriban túlélni. Tudom, milyen méltatlan megalkuvásokra, milyen kicsinyes trükkökre volt rákényszerítve az ember, főleg a „rendszerellenség”, így azt is testközelből láttam, hogy ez micsoda traumákat okozott. Ezért hirdetek zéró toleranciát a kommunizmussal és a kommunistákkal szemben. Ebben a cikkben is, és minden más alkalommal, ha róluk írok.
Továbbá most is havonta jó néhány napot egy megszállt országban töltök, amikor otthonról hazajövök. Amikor ma kimegyek a nagyapám, a dédszüleim és az ükszüleim sírjához, azt is egy megszállt országban teszem. Szóval keress valaki mást, akit kioktathatsz!
T. Tapeino
2023-11-01 at 14:44
IGEN!
Orientál
2023-11-01 at 14:09
Survivor2023-11-01 at 13:23 Te az a balliberális zöld proli szájtápő csőcselék vagy mint ahogy a rákosista Nagy Imre elvtársad a szüleim padlásukat is lesöpörte te aljas vagy.
Orientál
2023-11-01 at 14:04
Survivor2023-11-01 at 13:23 ,, … Könnyű most neked itt pálcát törnöd a döglött oroszlán fölött. …. ” szemétkedve te aljas söpredékként döglött oroszlánnak hazudod a balliberális zöld hazaáruló korrupt csőcselék kommunista Gyurcsányodékat akik mint a történelmünkben mindíg csak színüket váltogatták mint kommunistákból mszp-sekké majd liberálisokká mára meg szociáldemokratáknak hazudják magukat.
Survivor
2023-11-01 at 13:23
Vésey!
Te nem éltél, mert nem élhettél, nem kellett élned, korod miatt megúsztad, hogy megszállt országban kelljen élned.
Könnyű most neked itt pálcát törnöd a döglött oroszlán fölött.
Csakhogy ehhez neked – és kortársaidnak – nincs semmiféle jogalapja.
Nem kívánom neked, hogy megtapasztald, de sajnos csak akkor értenéd meg, hogy fogd be szádat, ha megtaposna egy olyan világ, mint amilyenben nekünk kellett élnünk.
Aki akkor élt, az így vagy úgy de szolgálta azt a rendszert, ha máshogy nem, hát behívott sorkatonaként.
Mert élni kellett és valahogy túl kellett élni.
Megalkuvások ezreivel, minden nap, napról napra, folyton.
Mert itt voltak a megszálló szovjet csapatok, akikről – noha – főleg a 70-es évek végétől – alapvetően inkább be voltak zárkózva a laktanyáikba, de – azért tudta mindenki, hogy a fegyvereik ránk szegeződnek, ott bent, a laktanyák mélyén is.
Én sem tartom sokra Nagy Imrét, de a többiekhez képest benne még megcsillant némi emberség.
És nem kért kegyelmet (pedig a szovjetek még csak nem is követelték Kádártól, hogy végeztesse ki!!). Ehhez azért kellett lelkierő, öcsém!
Hol vagy te és ki vagy te, hogy most ezt leszard telepofával????????????
ViAM
2023-11-01 at 13:16
Igaz.
bl
2023-11-01 at 12:59
Ez volt a baj, a hirtelen ránkszakadt rendszerváltással is (mint Mózesnek az ígéret földjével). Nem volt aki bemenjen a kapun, mert az élők csak a szocializmust ismerték, abból faragtak a saját képükre kapitalizmust, ami ennek következetében rosszabb lett még a szocializmusnál is. A kisember ezt élte meg.
Sas
2023-11-01 at 12:29
N I tette ki az országot a szovjet támadásnak-mert minden logikus előkészítés nélkül felmondta az akkori geopolitikai realitást.
Sas
2023-11-01 at 12:23
logikus megállapítások.
khm
2023-11-01 at 12:21
„Nyíltan meg kell mondanunk, hogy a terror mind elvben, mind a gyakorlatban igazságos, és ami azt megalapozza és törvényesíti: a forradalmi szükségszerűség.” – Lenin
Ezen az alapon állt az egész kommunista bagázs.
Sokszor próbálták elhitetni,hogy a lenin az jóember volt. Nyilván nekik az volt. Nekünk meg nem!