Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) széles körű szakmai, tudományos és társadalmi egyeztetéssel megkezdi a KRESZ megújítását, amiben a közlekedési kultúrát és a humán tényezőket is figyelembe veszik.
Az ÉKM csütörtökön azt közölte az MTI-vel, hogy a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatnak megfelelően az új közlekedési szabályrendszer kialakítása öt fő témakörben folyik: a KRESZ-ben foglalt magatartási szabályokon túl a humán tényezőt, a szankciórendszert, az infrastruktúrát és a járműműszaki feltételrendszert érintő jogszabályok átfogó felülvizsgálatával alakítják ki az új szabályozást.
Kifejtették: a kormány 1091/2024. határozatának megfelelően felülvizsgálják a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. KPM-BM együttes rendeletet (KRESZ), valamint a kapcsolódó jogszabályokat; vizsgálják a közlekedési szabályrendszeren beül a humán tényező – így a képzési, oktatási háttér, és a közlekedési kultúra – fejlesztési lehetőségeit; a szankciórendszer és a közúti ellenőrzés hatékonyabbá tételét; felülvizsgálják a közútkezelési szabályrendszert; megújítják a járművekkel szemben támasztott műszaki elvárásokat, valamint kialakítják az önvezetéssel kapcsolatos technológiák alkalmazási lehetőségeit.
A KRESZ (Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása) az állampolgárok körében legismertebb és legtöbbször alkalmazott jogszabály, amelyet átfogó tudományos munka és széles körű társadalmi egyeztetéssel újítanak meg – tették hozzá. A közlemény szerint a tárca és a szakfeladatokat végző KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. az elmúlt másfél évben több mint félszáz közigazgatási, szakmai, érdekképviseleti, tudományos és civil szervezet bevonásával mérte fel a közúti közlekedésben részt vevő hivatásos, vagy civil szereplők elvárásait, gyűjtötte össze a tudományos, szakmai vagy érdekképviseleti szervezetek javaslatait, valamint azonosította a főbb problémákat, amelyek a felülvizsgálat szempontjainak alapját képezik.
Hangsúlyozták, hogy a közlekedési szabályrendszer megújítása ennek megfelelően nem csupán a KRESZ és a kapcsolódó jogszabályok felülvizsgálatára és módosítására terjed ki: a szakmai és tudományos munka, valamint a társadalmi egyeztetés a több ponton javításra szoruló, bonyolult és idejétmúlt szabályrendszer mellett az oktatásban, képzésben, a szabályok betartásában és betartatásában, a közlekedési infrastruktúra sokszor helyi szinten nem egységes kialakításában, valamint a közlekedésben részt vevő járművek műszaki paramétereire vonatkozó követelményekben és a közlekedésben megjelenő új technológiák, eszközök kezelésében is azonosított olyan területeket, ahol beavatkozásra van szükség.
Közölték azt is, hogy a KRESZ megújításánál folytatódik a széles körű szakmai és társadalmi egyeztetés; a cél az egyszerűbb, átláthatóbb és korszerűbb szabályozás kialakítása, a biztonságos közlekedés feltételeinek garantálása minden közlekedőnek, a szabályismeret és a szabálykövetés javítása, valamint a magyarországi közlekedési kultúra fejlesztése.
Az öt fő területet, így a KRESZ-ben foglalt magatartási szabályokat, a humán tényezőt, a szankciórendszert, az infrastruktúrát és a járműműszaki feltételrendszert érintően Lázár János, építési és közlekedési miniszter a belügy-, a Miniszterelnökséget vezető, a kultúráért és innovációért felelős, az igazságügyi, valamint a közigazgatási és területfejlesztési miniszter bevonásával 2025. március 31-ig tesz javaslatokat az új szabályozás kialakítására
– áll a közleményben.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Illyés Tibor
pm
2024-04-04 at 10:46
Csinálni kéne valamit az autópályákkal is: rendkívül veszélyesnek tartom az egyre gyakrabban kialakult dugókat, amik minden látható ok nélkül keletkeznek. Ugyanitt a jobbra tartás nem új szabály, de az autópályán minden sávváltás “kockázatos”. A gyorsabb verdák ki-be cikáznak a sávok között. Inkább villogjon le, mint próbáljon jobbról előzni.
Én megpróbálnám fixálni a minimum sebességet/is/, a kamionok tök jól elvannak egymás mögött a fix 90 el, a személyautókra is ráférne. Aki nem akar legalább 110 el menni annak semmi keresnivalója a belső sávban. A folyamatos, egyenletes, megállás nélküli haladás lenne a cél.
Hefi
2024-04-04 at 10:42
Ez ügyben kellene egy internetes fórumot nyitni, ahol helye lenne az értelmes javaslatoknak. Például határt kellene szabni az autó utasterén belüli zajszintnek – némelyik vezető biztosan nem hallhatja meg a megkülönböztető jelzéseket az ablakrezegtető mélysugárzóktól (valamikor sok ún. “diszkóbaleset” volt: kiderítették, hogy a hajnalban, buli után hazafelé autózókat ugyanúgy elkábította az órákon át hallgatott erős diszkózene, mint a törzsi szertartásokon a résztvevőket a sámándob). Vagy: miért erőltetik a kerékpárutak megnyitását? A fővárosban egész egyszerűen nem terjedt el a kerekezés, mint közlekedési lehetőség, hanem maradt sportolási-szórakozási időtöltés. A főútvonalakat vissza kellene adni a buszoknak, az autósoknak és a párhuzamosan futó, sok helyen már most is egyirányúsított utcákban kellene kerékpárutakat kijelölni – a futárok ott is eljuthatnak a céljukhoz. Az általában autós fedélzeti kamerákkal felvett, kirívó szabálytalanságokat bemutató videókon nem kell kitakarni sem a rendszámot, sem az arcot, sőt, a BM nyilvántartásából ki kell keresni az elkövető adatait, hadd lássa mindenki – több visszatartó ereje lenne, mint a bevallottan röhögve kifizetett büntetéseknek. Legyen valahol egy “Változásokat a közlekedésben!” fórum!
zatyi József
2024-04-04 at 10:16
Gyalogátkelőheyhez kötődjön az elsőbbség szebályozása ne az áthaladás módjához! Nevetséges ha elgázolnak 2 gyalogost meg 2 birngást ugyanabban a balesetben a bringások nem kapnak kártérítést mert nincs ott elsőbbségük ahol a gyalogosnak van, miközben Kresz előírja már a megközelítési sebességet is….Nem azét gázolnak a zebrán átkelőn mert “hirtelen ” felbukkan hanem mert úgy hajtottak oda hogy nem tudtak megállni…ami “hiretelen felbukka” az gyorsan el is tűnik…
Ha minden más szabályban ugyanaz a leírás szerint max sebesség, járműkategória, igénybe vehető úttipusok. Miért nem lehet kerékpárral balra besorolni kanyarodás előtt míg segédmotorral meg igen?
Ezeket a kettős szbályozásokat vegyétek már ki mert így se tudják a szebályokat nem hogy ha többféle verziója van.
Sajnos van egy sejtésem merre lesz módosítva…