Több éves csúcsokra emelkedett a kőolaj világpiaci ára hétfőn is, mivel nincs jele annak, hogy a nagy gazdaságokat sújtó energiaválság enyhülne a gazdasági fellendülés és a főbb olajkitermelők visszafogott kínálata által jellemezhető környezetben.
Az észak-tengeri Brent ára decemberi szállításra hároméves csúcsra, hordónként 84,26 dollárra kúszott fel. Ennél többet – 86,74 dollárt – legutóbb 2018 októberében kellett fizetni érte. A nyugati féltekén irányadó West Texas Intermediate (WTI) amerikai könnyűolajfajta eddigi napi maximumán 81,56 dollárba került, 2014 októbere óta nem volt ilyen drága. Akkor 92,96 dolláron állt a legerősebb jegyzés.
Az olajárak folyamatosan emelkedtek párhuzamosan azzal, ahogy egyre nőtt a koronavírus-járvány terjedését megfékező oltottsági arány szerte a világban, ugyanis a szigorú előírások lazítása támogatta a gazdaságok talpra állását. A Brent ára zsinórban öt hete, a WTI-é pedig hét hete emelkedik. Csak a múlt héten a Brent közel 4 százalékkal, a WTI pedig 4,6 százalékkal drágult.
A szén és a gáz ára még erőteljesebben emelkedett, ami a kőolajat vonzóbbá teszi az energiahordozók között, így ez a tényező is felfelé húzza az olajárakat. A magasabb inflációs várakozások ugyancsak az olajárak emelkedő tendenciáját támasztják alá. A világot sújtó energiaválság a fűtési igény növekedésével nehéz telet okozhat az északi féltekén. Az alapkezelők a múlt héten tovább növelték az amerikai nyersolaj határidős és opciós ügyleteiben az árak emelkedésére játszó pozícióikat.
A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) és a kartellen kívüli nagy olajtermelők informális szövetsége, az OPEC+ csoport egy hete úgy döntött, hogy az eredetileg is tervezett napi 400 ezer hordóval emelik a havi termelési kvótát novemberben. A júliusi megállapodás értelmében az OPEC+ legalább 2022 áprilisáig fogja havonta napi 400 ezer hordóval emelni kitermelését.
Fotó: MTI/Sóki Tamás (illusztráció)
Vladtepesch
2021-10-12 at 18:06
Királytigris2021-10-12 at 17:24
Barátom nem látta a :)))) – jeleket a “lerohanás” után???
Irónia!!! Irónia, ha tetszik érteni?
Egyébként egyetértek Önnel, a műbenzint is meg lehetne próbálni – félek, nem ‘lehet’ lesz, hanem elkerülhetetlenül kötelező lépés előbb-utóbb.
És hát ott a labda a (mindenkori) kormány oldalán: tud-e magának parancsolni az adómohóságának??? (megmondom: nem tud).
Királytigris
2021-10-12 at 17:24
Vladtepesch!
Persze az a legegyszerűbb ha nem csinálunk semmit, csak beszedjük az az irdatlan mennyiségű adót amik az üzemanyagokon rajta vannak.
Az arabországok lerohanása, meg talán egy bolondokházába is nehezen menne el….
Vladtepesch
2021-10-12 at 14:09
Hát igen, meg el lehet gondolkodni a gázüzemre való átállításon.
Aztán mire megtérülne a “gázosítás”, addigra lemegy a benzin ára.
Bár, attól tartok, ez az emelkedő tendencia most tartós lesz.
A szénből (mű)benzin kényszermegoldás volt a németek részére a II.vh.során, nem tudjuk, hogy milyen hatásfokú és mennyire környezetszennyező (de, tudjuk: rossz hatásfokú és rettenetesen környezetszennyező).
Kb. olyan, mint szegény jó Oláh György Nobel-díjasunk ötlete a széndioxidból metanol gyártása.
Elméleti szinten kiváló ötlet – de még sehol nem valósították meg: a borzasztó költségek miatt.
Vagy a vízüzemű (hidrogénes) autók – iszonyat drága a vízbontása ipari méretekben.
Le kéne rohanni az arab olajországokat és lesz izibe occcsó olajunk! :)))))))))))))))))))))))))))))
Királytigris
2021-10-12 at 13:46
A szénből előállított műbenzin lehet a megoldás
India, Kína és az Egyesült Államok azon néhány állam közé tartozik, amelyek könnyedén túlléphetnek energiafüggőségükön különböző szintetikus üzemanyagok előállítása révén – állítják szakértők.
Az említett országok ugyanis igencsak gazdagok szénben, melyből viszonylag könnyedén előállítható szintetikus üzemanyag, vagy másnéven Synfuel – írja a The New York Times. Az eddigi tapasztalatok szerint a Synfuel előállításával kiküszöbölhető lenne az üzemanyagárak vad hullámzása, s emellett igencsak gazdaságos is az egyre növekvő kőolajárak mellett.
Elemzők szerint a magas teljesítőképességű üzemanyag ára hordónként nem lenne több, mint 35 dollár. A Synfuel előállításával ráadásul visszafogható lenne az üvegházhatású gázok, a kéndioxid-, higany- és arzénkibocsátás is. Szintén nem elhanyagolható az a tény sem, hogy egy Synfuel-üzem képes lenne villamosenergia, szintetikus földgáz vagy akár hidrogén előállítására is.
A legnagyobb problémát azonban vélhetően az jelenti, hogy az emberek még most sem hiszik el, hogy szénből lehet üzemanyagot előállítani, pedig az USA 1928 óta végez ilyen tevékenységet. Másrészről viszont a második világháborúban a németek repülőgépeinek üzemanyagát és a teljes olajkészletük felét szintetikus üzemanyag gyárakból nyerték. Sőt, a Dél-Afrikai Köztársaság 50 éve használatos technológiájával ma 200 ezer hordónyi szintetikus üzemanyagot és gázolajat állítanak elő.
Királytigris
2021-10-12 at 13:32
Úgy tudom, hogy van egy megállapodás, hogy ha elér egy bizonyos szintet az üzemanyag ára, akkor a rárakott adótartalmat mérséklik.
Ezzel hogyan állunk? Milyen üzemanyagár felett következik ez be?
Királytigris
2021-10-12 at 13:02
Az OPEC kijelentette már nagyon régen, hogy nem a kőolaj a drága, hanem az üzemanyagokra rárakott adótartalom a drága. És milyen igaza van!!!
Nálunk az üzemanyagokon az adótartalom az ár 2/3-át teszi ki.
Tehát most a benzin, meg a gázolaj 500 ft, akkor ha nem lenne rajta adó, kb. 167 Ft lenne.
Akkor most mi a drága? A kőolaj, vagy az adók?
Na ennyit a drága üzemanyagokról, meg a drága kőolajról….. meg azokról a kib…tt adókról!
Királytigris
2021-10-12 at 12:54
Mi lenne, ha elkezdenénk műbenzint gyártani, barnaszénből?
Gazdasági számításokat kell végezni, és ha megéri, belevágni, hiszen barnaszenünk van.
benzoli
2021-10-12 at 10:40
Az Arabok ebbol finanszirozzak a Migraciot. A Nyugatiak pedig a Demokracia terjeszteset.
Vladtepesch
2021-10-12 at 10:01
Déja vu-érzésem van.
Az megy, mint 1973-ban, amikor egyik napról a másikra az OPEC-osok többszörösére emelték a kőolaj árát – az USA mély egyetértésével.
Biztos, hogy a forint mélyrepülése is közrehat a mostani eszelősen magas árakban, de azért itt világpolitikai pachinációk játszák a fő szerepet.
Lehet, hogy jövőre sokkal több etanolt kell előállítanunk, nem exportálni a kukoricát, hanem alkohollá feldolgozni???
Meg nem a torkunkon legurítani a pálinkát, hanem a kocsiba tölteni??? :)))))))))))))))))))))))))
Zéró
2021-10-12 at 09:57
No lám!
Az előttem szólók az árfolyamokról inflációról, meg egyéb fensőségekről elmélkednek. Egy biztos: évtized óta közel ugyanannyit tankolok, a nyugdíjamból fedezem őket. Nincs luxus kocsim csak 20 éves Suzukim, de hónap végén van még pénz a kasszában. Gyurcsány idején meg hó 10-15 leállítottam a kocsit, nem volt miből tankolni.
Most igaz egy kicsit aggódom, mert valószínű hó 20-25 körül pihenni megy egy pár napra a kicsike!
megyek magam
2021-10-12 at 07:08
Az országunkat az usa, illetve brüsszel porig akarja gyalázni, amiért kitartunk magunk mellett. Emiatt a xarházi banda miatt zuhannak a forintok mikor zuhannak.
Ha nem lenne usa és brüsszel meg olyan felesleges dolgok mint az ensz, nato stb. Na akkor lenne egy sokkal jobb földi életünk.