„A keresztre feszítés függőséget okozhat” – A mester a Ludas Matyiban uszított, a tanítvány a Népszavában

A keresztre feszített Jézus Krisztussal viccelődött a Népszava karikaturistája, de ebben nincs semmi meglepő. Sajnos. Pápai Gábor nagy példaképe Kaján Tibor volt, aki társaival együtt a Ludas Matyiban járatta le a magyar papságot, és uszította az olvasókat Mindszenty bíboros és az egyház ellen. Akkoriban megölték, bebörtönözték, internálták a papokat. Kaján később megszelídült, bár a nyolcvanas években is szívesen viccelődött az egyházzal. Kajánt és Pápait a Népszava néhai titkos munkatársa, Várkonyi „Técsy” Tibor újságíró ünnepelte méltató írásában, azt írván, hogy a „tanítvány” továbbviszi a „mester” szellemiségét, és ez teljesen igaz. Pápai ennek megfelelően megkapta már az MSZP kitüntetését, és valóban sokat tett ezért. Egyébként éppen Várkonyi volt az, aki összehozta Pápait és az ismert francia rajzolót, Plantu-t is. Utóbbi korábban a Magyar Népköztársaság kedvence volt, rajzait lehozták a lapok a nyolcvanas években, ami nem meglepő, hiszen a KGB alá tartozó Le Mondének dolgozott. Így akkoriban közös volt az ellenség. A Le Monde volt az a lap, ahonnan Várkonyi több értesülését szerezte a diktatúra ügynökeként. „Testvéri”, internacionalista alapon. Az is érdekes, hogy Pápai és Marabu örömmel idézték fel a merényletekkel is szívesen poénkodó Hara-kiri nevű francia lapot, amely szerintük a hatvanas évek bátorságával „fel akarta robbantani” a közéletet. Ugyanekkor más, szintén Moszkva által támogatott szélsőbaloldali szervezetek már valóban robbantottak. Régi és új idők uszító szakmunkásai, avagy bemutatjuk a legyőzhetetlennek tűnő vörös hydra újabb fejeit.
Nem idegen a Népszavától a gyomorforgató karikatúra, de egy mostani még hozzájuk képest is elképesztőre sikerült.
A kép baloldalán Müller Cecília van (az ellenzéki lejáratás egyik legfontosabb mostani célpontja), tőle jobbra a keresztre feszített Jézus Krisztus. És a „fergeteges” „poén”: a Müllert ábrázoló „figura” azt mondja: „Alapbetegsége függőséget okozhat.”


Értjük, ugye? A keresztre feszítés függőséget okozhat.
Ízléstelen, gusztustalan vicc, ami nem csak a keresztényeket, de a jóérzésű embereket is sérti. Én nem szeretem használni, sőt, kerülöm a proli kifejezést, mert általánosít és bántó, maradjunk hát az alantas, alpári jelzőknél. A stílus, az üzenet viszont túlontúl ismerős.
Korábban sokan kifejtették, hogy olyan jó lenne néhány közéleti minimum. Például nem sértegetünk ok nélkül másokat, más közösségeket.
Vörös örökség: célkeresztben a vallás
Szinte már közhely, hogy a bolsevik, majd kommunista propaganda fő ellenségének az egyházat tekintette, a kereszténységgel igyekezett elsőként leszámolni, de a többi nyugati vallás is célpont volt. Erre már csak az adott célterület felforgatásához, meggyengítéséhez is szüksége volt – lásd korábbi cikkemet. A szélső-liberális kultúrára (és az erre hajlandó erkölcstelen figurákra) is jellemző a vallás-ellenesség, elég most megemlítenénk a billentyűzettel felfegyverzett Tóta W. munkásságát.
De nem csak szavakkal lehet taposni, üzenni, lejáratni, erre a rajz még alkalmasabb, hiszen az azokhoz is eljut, akik nem szeretnek túl hosszú írásokkal bíbelődni. És sokszor még azok is megértik – bár a fentit talán pont nem –, akik még olvasni sem tudnak.
A karikatúra területét nemigen kutatta nálunk senki. Kommunista, posztkommunista szempontból érthető, saját hőseiket járatnák le a teljes történetek megírásával. Antikommunista szemszögből viszont érthetetlen. Én korábban írtam egy cikket a Ludas Matyi nevű szennylap „svábok elleni” förmedvényeiről (Kérek valami jó rovarirtót), amikor a magyarországi németek ellen uszították az olvasókat, de többet nem. És ez lehet, hogy hiba volt: az írástudókhoz hasonlóan a rajzolók felelőssége és árulása is hasonló volt.
Maga a Ludas Matyi meg megérdemelne egy egész kötetet, hiszen nagyon komoly szerepet játszott a magyar társadalom agymosásában.
És most a szerzőről. A Népszava fókuszba került rajzolója, Pápai Gábor 2015-ben vehette át a Szabad Sajtó-díját – kokárdásan a kokárdásoktól –, amit 1994-ben alapított a Szabad Sajtó Alapítvány, azaz maga az MSZP. Hogy nyilvánosan is elismerjék, kiknek az igazán hálásak.
Horn Gyuláék visszatérésének évében Bölcs István kapta meg először <ő a Mester Ákos-féle élrádiós-csapat jeles tagja volt>, aztán a posztkommunista, szocialista médiahálózat „színe-virága”, olyanok mint Friderikusz Sándor, Markó Béla, Martin Schulz

Amikor az ex-titkos munkatárs írt méltatást
Pápairól 2010-ben Várkonyi „Técsy” Tibor írt hatalmas méltatást "közös" lapjukban, a Népszavában. A nemrégiben elhunyt titkos munkatárs volt az, akit a francia állam és az állambiztonság is kitüntetett, majd az Antall-kormány idején is kiemelt állást kapott Franciaországban. De mit írt „Técsy” titkos munkatárs Pápairól?
„Magánvéleményem volt, de Gábor soha nem tiltakozott ellene, hogy ő tulajdonképpen folytató, az Istennek hála ma is köztünk élő klasszikusnak, Kaján Tibornak a folytatója. És ezt Kaján is elismeri. Más nemzedék, évtizedek választják el őket egymástól, más gondolatmenet is, de Pápai van olyan bölcs, (a karikatúrához nem csak rajzolótehetség, bölcsesség is kell), hogy elismeri, nincs művészet hagyomány nélkül. És ő modernebb vonalaival egyik folytatója ennek a hagyománynak.”
Kaján, a mester és a Mindszenty ellen folytatott propaganda
Magam sem fogalmazhattam volna meg jobban. Kaján valóban az egyik legelismertebb magyar rajzoló volt, pár évvel ezelőtti haláláig a Magyar Művészeti Akadémia tagja volt, hosszú pályafutását a Ludas Matyinál kezdte. karikatúra végét vizionálta a halálával.>
A fiatal Kaján ott volt a propaganda-lap alapításánál 1945-ben, ahol közel két évtizedig dolgozott. Ez volt a Ludas Matyi legsötétebb időszaka
Ha valaki veszi a fáradtságot, és beírja a Mindszenty kifejezést az Arcanum.hu keresőjébe, akkor a negyvenes évektől az ötvenes évek elejéig elképesztő mennyiségű cikket talál. A papság, az egyház, a szerzetesrendek elleni hadjáratról nem is beszélve.
Ezek kivétel nélkül vállalhatatlan, vérlázító rajzok és írások, olyanok, amelyek felértek egy-egy ÁVH-s ütéssel, kínzással, akasztással. Hab a tortán, hogy a legtöbb még a humor csíráját sem hordozta magában.
Mindszentyt nagyjából a sátánként festették le
Mutatunk egy érzékletes példát. Mindszenty bíborost 1949. február 8-án ítélték életfogytiglanira. A következő címlap február 11-én jelent meg:

Kaján és társai rajzaikkal oroszlánrészt vállaltak abból a lejárató-hadjáratból, amelynek segítségével egy egész népet – pontosabban annak jelentős részét – sikerült a papság ellen fordítani. Mi lett a következmény?
A Magyar Népköztársaságban papokat vertek agyon és szúrkáltak halálra, a megdolgozott, megfélemlített ország pedig végignézte (nem tehetett mást), hogy az egyházi vagyont elvették, az iskolákat államosították, a szerzetesrendeket szétverték, a fiatal szerzeteseket tömegesen internálták, s végül Mindszentyt is bebörtönözték. . Ludas Matyi, 1949 / Forrás: Arcanum.hu Sok rajznál és nagyon sok viccnél nem tüntették fel a szerzőt – nem is vállalták –, de az tény, hogy Kaján végigdolgozta az ötvenes éveket a Ludas Matyinál, 1953-ban pedig Munkácsy-díjat kapott „a karikatúra terén kifejtett munkásságáért”. Volt mit meghálálni. Később azért kellett csak távoznia a Ludastól, mert állítólag kigúnyolta a főszerkesztőt (a legenda szerint koronát rajzolt Tabi László önálló mellékhelyiségének ajtajára). Ha már Tabi: László Ferenc a Magyar Narancsban írt lelkendező cikket utóbbiról, és az írás stílusa mindent elárul a történelem-hamisítás és elhallgatás trükkjeiről: „A pártfegyelem drillje idővel a Ludas Matyiban is nyomasztóvá vált, s az ötvenes évek első fele bizony nemigen kedvezett a felszabadult humornak. Tabi rutinosan és fegyelmezetten parírozott, s miközben sorozatban gyártotta a kötelező agitkákat, lassanként megtalálta egyedi, összetéveszthetetlen hangját”. Kaján 87-ben már Az utolsó vacsorával kajánkodott Nemigen kedvezett. Agitka. De térjünk vissza Kajánhoz, aki a Tükörnél, majd az Új Tükörnél folytatta, és sorozatban jelentek meg a kötetei. Később, már a nyolcvanas években neki is volt egy „vallásgyalázó” ügye. Már a rendszerváltozás előestéjén, 1987-ben jelent meg az Új Tükörben az a karikatúrája, amelynek „Az utolsó vacsora” címet adta. Nyolcvanhetet írtunk – már fel lehetett szólni az ilyesmi ellen. Kaján rajza / Forrás: Új Tükör, 1987, Arcanum.hu A Pápaihoz képest kevésbé gyomorforgató rajz akkora vihart keltett, hogy az átalakuló újság főszerkesztője – Fekete Sándor – közölt két olvasói levelet, majd hosszú cikkben megvédte Kajánt, és a főkáderek önhittségével kiosztotta az olvasókat. Mindkét olvasói levél tanulságos: az első finoman visszautasította ezt a fajta „élcelődést”, éppen az ötvenes évek elejére hivatkozva: „Az április 26-i számban megjelent képes >élcegyház-politika