Az Európai Parlament (EP) plénuma csütörtökön állásfoglalást fogadott el, amelyben azt szorgalmazza, hogy az európai uniós tagországok repülőgépei és repülőterei nagyobb arányban használjanak fenntartható üzemanyagokat a légi közlekedésből származó kibocsátások csökkentése és Európa 2050-re tervezett klímasemlegessé válása érdekében.
Az uniós parlamenti képviselők szeretnék elérni, hogy 2050-re az EU repülőterein a repülőgép-üzemanyagok 85 százaléka fenntartható legyen, túlhaladva az Európai Bizottság eredeti, 65 százalékos javaslatát. Az állásfoglalást megszavazó képviselők is egyetértettek azzal a javaslattal, hogy bizonyos állati eredetű biomasszából előállított üzemanyagokat korlátozott ideig, 2034-ig még bevonhassanak a légi közlekedés üzemanyag-összetételébe, azonban kizárták a takarmány- és élelmiszernövény-alapú, valamint a pálmaolajból, szójaszármazékokból és szappanalapanyagból származó üzemanyagok használatát, mivel ezek véleményük szerint nem felelnek meg a javasolt fenntarthatósági kritériumoknak.
Az EP többsége szerint továbbá a megújuló villamos energia és a hidrogén üzemanyagként való használata fokozatosan hozzájárulhat a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítéséhez. Az uniós parlament szabálytervezete előírná az uniós repülőterek számára, hogy könnyítsék meg a légi járművek üzemeltetőinek hozzáférését a fenntartható üzemanyagokhoz, egyebek között a hidrogén- és elektromos üzemanyag-utántöltését segítő infrastruktúrával. Az uniós képviselőtestület emellett egy, a 2023–2050 közötti időszakra szóló repülési alap létrehozását is javasolja, amely felgyorsítaná az ágazat szén-dioxid-mentesítését, és támogatná a fenntartható repülőgép-üzemanyagokba, az innovatív meghajtási technológiákba történő beruházásokat.
Meg kell akadályozni a költségeknek az utasokra való hárítását
Deli Andor, a Fidesz EP-képviselője az állásfoglalásról szóló csütörtöki vitában kiemelte: meg kell akadályozni, hogy a drágább fenntartható üzemanyagok miatt a légitársaságok az utasokra hárítsák a megnövekedett költségeiket. Véleménye szerint olyan jogszabályra van szükség, amely végrehajtható és kiszámíthatóságot biztosít az ipari befektetések szempontjából.
Egy jogszabály akkor jó, ha könnyű az alkalmazása, és a hatóságoknak és az ipari szereplőknek is megfelelő keretet és kapaszkodót ad. Az elmúlt évek folyamán volt rá számos példa, hogy mindenhatónak hitt megoldásokról kiderült, hogy zsákutcába vezetnek. A fentartható repülő-üzemanyag meghatározásának kellően tágnak és technológiailag semlegesnek kell lennie
– húzta alá a fideszes politikus.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/EPA/Martial Trezzini
Facebook
Twitter
YouTube
RSS