Az MNB összesen 60 millió forint bírságot szabott ki az Aegon Biztosítóra, többek közt a befektetési életbiztosítási és kgfb-állománykezelést, kiszervezési tevékenységet, az IT-biztonságot, az ügyféltájékoztatást, panaszkezelést, illetve (több üzletágban) az ügyfélszerződések egyes tartalmi elemeit érintő jogsértések miatt. A biztosító a vizsgálat során több hiányosságot orvosolt, pénzügyi mutatói, profitabilitása, tőkemegfelelése továbbra is megbízható képet mutatnak – derül ki az MNB közleményéből.
A közleményben azt írták, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében átfogó vizsgálatot végzett az Aegon Magyarország Általános Biztosító Zrt.-nél (Aegon Biztosító). Bár a jegybank több jelentős hiányosságot is azonosított, ezek alapvetően nem érintik a biztosító megbízható működését.
Mint a vizsgálat feltárta, a biztosító a befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosítási állománykezelése során nem tartotta be az ajánlatok elbírálására rendelkezésre álló határidőt, továbbá előfordult, hogy már elutasított ajánlatot később ismét elbírált. Szabálysértő volt a díjfizetési gyakorlat, és a biztosító nem a szerződési feltételekkel összhangban vonta le a számlavezetési (és a díjmentesített szerződéseknél a fenntartási) költségeket sem. Hiányos volt az éves értesítő levelek tartalma is. Kötelező gépjármű-felelősségbiztosításainál (kgfb) pedig a biztosító többször megsértette a kár- és kötvénynyilvántartó, illetve az üzembentartó felé fennálló tájékoztatási kötelezettségét.
A kiszervezési tevékenységét illetően hiányosságokat állapított meg az MNB az Aegon Biztosítónál a kiemelten fontos tevékenységek meghatározásánál, a kiszervezési nyilvántartás és bejelentések terén, illetve a kiszervezési szerződések felmondási határidejénél. Az informatikai (IT) területen a tesztkörnyezetben felhasznált adatok anonimizálása, a naprakész biztonsági frissítések alkalmazása, a technikai azonosítók szabálykövető használata és a kapcsolódó jelszavak kezelése terén, továbbá a mentések riportjainál merültek fel szabálytalanságok.
A jegybanki vizsgálat az ellenőrzött élet és nem-életbiztosítási termékek szerződési feltételeiben is jogszabálysértéseket állapított meg. Hiányosan tájékoztatták az ügyfeleket egyebek közt a kiemelt információkról (KID), és nem mérték fel teljeskörűen egyes ügyfelek veszteségviselési képességeit sem. Hiányos, nehezen elérhető volt a biztosító panaszkezelési szabályzata, nem lehetett mindenkor időpontot foglalni személyes ügyintézésre, és gondok merültek fel a telefonos és szóbeli panaszok kezelésénél is. Sérültek a panaszok teljes körű, határidőben történő megválaszolására, illetve a jogorvoslati tájékoztatásra vonatkozó szabályok is.
A jogsértések miatt az MNB ma közzétett határozatában 45 millió forint felügyeleti és további 15 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Aegon Biztosítóra, és kötelezte azt a jogszabályszerű működésre. A biztosítónak 2021. március 31-ig kell írásban tájékoztatnia a jegybankot a jogsértések megszüntetésére tett intézkedéseiről. A bírságösszeg mértékét befolyásolta egyebek közt, hogy több jogszabálysértés a biztosító – huzamosabb ideje óta – nem megfelelő adatfeldolgozási, nyilvántartási és ellenőrzési rendszerének volt köszönhető. Emellett az ügyfélszerződések tartalmi elemeinek hiányosságai ismétlődően és az ügyfelek érdekeit hátrányosan érintően merültek fel, és további fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértése is megállapítható volt. Enyhítő körülménynek számított, hogy az Aegon Biztosító már a jegybanki vizsgálat során több hiányosságot orvosolt, illetve az ezzel kapcsolatos terveiről számolt be.
Fotó: MTVA/Bizományosi/Róka László
gyozo2018
2020-11-13 at 19:08
Naprózsa
2020-11-12 at 17:28
Ez semmi.
Nem mondhatod fel a szerződést, csak azon a napon,
amikor megkötötted, tehát fordulónapon.
Addig követelik a havi díjat.
A barátod számítson hamarosan egy behajtóra.
gyozo2018
2020-11-13 at 19:05
Annyit óránként lenyúlnak az ügyfelektől.
Namond
2020-11-12 at 20:00
Naprózsa
Csak azért fizessen, mert a Biztosítónak kára keletkezett abból, hogy nem keletkezett, az illető után elvárt, haszna.
(Ez a banki hitelek előtörlesztésénél is így van, le kell mondaniuk a jövőbeni haszonról.)
Naprózsa
2020-11-12 at 17:28
Volt egy ismerősöm, aki a válság (mármint az előző) alatt elvesztette a munkahelyét, mert az is bezárt, és már élelemre se futotta, nemhogy lakásbiztosításra. Döntött: inkább néha eszik a család, s nem fizetett biztosítást.
Erre jött levél, az Aegontól, hogy akkor mostantól nincs biztosítva, megszűnt a biztosítása.
Oké, ez van. Erre két hónap múlva megint egy követeléslevél, hogy fizessen be két utolsó hónapi teljes részletet, merthogy ők valami fenntartásban leledzettek, és ebből káruk keletkezett.
Jól elcsodálkoztunk a cég pofátlanságán, az ismerősöm továbbra sem tudott fizetni, meg azóta se fizette ezt a két hónapot, merthogy azt mondta: ő nem a falvédőről jött, ő volt aki kockázatot vállalt, az Aegonnak csak haszna volt a szerződésből vagy tíz évig, mert soha nem kért semmire kártérítést.
Ergo ha valaki nem tud fizetni, azért csak fizessen, mert a Biztosítónak kára keletkezett abból, hogy csak kapta a pénzt ellenszolgáltatás nélkül???
Erre mondják: ügyes…
Namond
2020-11-12 at 15:17
Csak? Most? Hány év után is?
A becstelen működéssel szerzett bevétel mekkora?
A becstelen működéssel szerzett bevétel kamatostól visszajár?
A becstelen működéssel szerzett bevétel utáni vezetői prémiumok juttatások, ügynöki díjak elfelejtődnek? (A lányok és fiúk jól dolgoztak, csak sajnos lebuktak?)
zolatiguszti
2020-11-12 at 12:27
Egy közepes BP i ingatlan ára a bírság? Mikor lettek ezek a bírság tételek megállapítva? És mennyi volt az ellenőrzés költsége?
Királytigris
2020-11-12 at 11:52
60 milliót csak??? Mondjuk 6 milliárd már azért jobban nézne ki, meg lenne elrettentő hatása is. De 60 millóval, ugyan már….!
Ezt pl. a kispesti önkormányzati vezetők a mellényzsebből előveszik.
“Hülye az, aki nem keres évente 100 milliót!”