Bár 5 ország – köztük Magyarország és Németország – ellenezte, az Európai Unió 15-35,3 százalékos büntetővámokat vet ki a Kínából importált elektromos autókra – számolt be a Portfolio.
A lap beszámolója szerint a uniós országok jóváhagyták a kínai elektromos autókra kivetett (akár 38,5 százalékos) vámokat, Németország utolsó pillanatban kifejezett ellenállása ellenére. 10 ország szavazott a vámok mellett, 5 ellene, 12 tartózkodott (ez igennek számít) – közölte az Európai Bizottság. A szavazáson így vettek részt a tagországok a Reuters információi szerint, a Bizottság nem erősítette meg ezt a hírügynökség megkeresésére:
- Támogatta a vámok kivetését: Olaszország, Franciaország, Lengyelország, Hollandia, Írország, Lettország, Litvánia, Észtország, Bulgária, Dánia
- Ellene szavazott: Németország, Magyarország, Málta, Szlovénia, Szlovákia
- Tartózkodott: Belgium, Horvátország, Csehország, Görögország, Spanyolország, Ciprus
A vámok a meglévő 10 százalékos alapszintre tevődnek rá novembertől legfeljebb 5 évig. Ezzel eldőlt, hogy elegendő támogatást kapott az EU a pénteki szavazáson ahhoz, hogy akár 45 százalékos vámot is kivethessen a kínai gyártmányú elektromos járművek behozatalára az EU legnagyobb kereskedelmi ügyében, ami Peking megtorlását kockáztatja.
Tudható az is, hogy Magyarország volt a szavazáson a büntetővámok egyik leghangosabb ellenzője.
A javaslat nem igényelt konszenzusos támogatást, így sem Magyarország, sem Németország nem élhetett vétóval. Csak akkor kerülhet sor blokkolásra, ha létrejönne a blokkoló kisebbség, amelyhez legalább 13 tagállam szükséges, és ezeknek az országoknak a lakossága az EU össznépességének legalább 35%-át kitegye.
A Portfolio rámutatott, hogy a vámokat a versenytorzító kínai állami támogatások miatt vetik ki. Az ügy lényege, hogy Peking annyira nagy ösztönzőket biztosított az autógyártóinak, hogy még a veszteségeiket is kipótolta, lehetővé téve számukra, hogy olcsóbban értékesítsenek járműveket Európában.
Azonban ezeknek a vámoknak a bevezetésével, fennáll a kereskedelmi háború veszélye Kína, a világ második legnagyobb gazdasága, és az Európai Unió között.
Peking már több fenyegetést is megfogalmazott, hogy válaszlépésként korlátozza olyan európai termékek importját, mint a brandy, a sertéshús, a tejtermékek és a luxusautók. Németország különösen nyomás alatt áll ebben a kérdésben, mivel a Porsche és a Mercedes-féle luxusmárkák jelentős piaci részesedéssel bírnak Kínában, valamint erős üzleti kapcsolataik, közös cégeik is vannak kínai cégekkel.
Kína máris célba vette az EU-ból érkező exporttermékeket, például a sajtot, sertéshúst és nagy motorral rendelkező autókat (mint a Porsche, Mercedes és BMW) a megtorló intézkedések részeként. A tárgyalások Brüsszel és Peking között folytatódnak a Kereskedelmi Világszervezet (WTO), és az Európai Bizottság azt javasolta, hogy még a vámok kivetése után is folytatódjon a párbeszéd.
TalEle
2024-10-04 at 16:13
A brüsszeli f@szopók a Facebook-ot meg a Google-t mikor fogják megadóztatni…?
Kergemarha
2024-10-04 at 16:04
Nem csak a kínai importvám a probléma.
Az európai autógyártók (nem csak a német) jelentős részben függnek a kínai alkatrész gyártóktól. Ha ők megemelik, mondjuk 38,5 százalékkal az áraikat, aligha lesz versenyképesebb a BMW, de a Stellantis sem.
Talán ha az Ukrajnába tolt milliárdokból a kínaihoz hasonló támogatási formában juttattak volna valamennyit az autógyáraknak, jobban állnánk.
De hát ugye az ész és a gondolkodás hiánya!
pm
2024-10-04 at 15:53
This is a beginning of a beautiful friendship…
A ruszkik már -nem vicc-beruháznak, hogy kiváltsák az eus sertéshúst kínában. Ugye lehet követni a logikát?? nem sok olyan dolog van a világban amit az eun kívül ne lehetne előállítani. Az eus kakaskodás lehetőséget ad a feltörekvőknek. A brics meg pont az ilyen trendeken fog felnőni.
Zolee
2024-10-04 at 15:46
Kedves Kergemarha, a németek helyzete bonyolult,mert nekik jelentős exportpartnerük is Kína,tehát az nem esik jól,ha cserébe kína is megemli az importvámokat. Szerintem ezért gondolkoztak az utolsó pillanatig hogy mellette vagy ellene szavazzanak.
kergemarha
2024-10-04 at 15:40
Zolee
Ha igaz lenne,amit írsz, a németek is megszavazták volna a büntetővámokat, hiszen nekik okozza a legnagyobb gondot az olcsó kínai autó.
Így most még nagyobbat szívnak, mert az ellenintézkedések miatt a kínai export is vissza fog esni.
Szóval semmi különös, csak a szokásos agyhalott uniós döntéshozatal.
János
2024-10-04 at 15:38
Kína az USA protekcionista módszereit követi, csak profibb módon teszi. 😊😄
Nekünk és a velünk együtt szavazóknak is hasonlóan kell eljárni ❗❗❗
Az EU többi része szopni fog, de nagyot.
süli
2024-10-04 at 15:28
Nálam a szavazás demokratikus volta vágta ki a biztosítékot!
‘5 ellene 10 en tartózkodtak ,így még a felese szavazta meg a büntető vámokat !
Ezeknek elmentek otthonról.
Zolee
2024-10-04 at 15:02
Csak hogy pontosítsuk a történetet: Kína lenyúlta európai gyártók (pl. a Volkswagen) technológiáját és elkezdett elektromos autókat gyártani. Hatalmas állami támogatásokkal biztosítja azt,hogy a kínai elektromos autók sokkal olcsóbbak legyenek mint az európai gyártmányúak. Nem kell nagyon nagy ész ahhoz,hogy ez azt jelentené,hogy az olcsó kínai termékek elárasszák az európai piacot,és kiszorítsák az európai cégeket. Tehát a büntetővámok igenis szükségesek,hogy Európa megvédje a piacait. Ennyi a történet (csak néhány országban,pl. nálunk és a németeknél is kissé erős a kínai lobbi…)
Patriot
2024-10-04 at 15:01
A rablógyilkos EU- ban a tartózkodás igennek számit, ha az az érdeke a rablógyilkosoknak. Ha nem az érdek ,akkor nem nek. Vagy lehet inkább bérgyilkos inkább ez a van lejjebb maffia. Vagy mind a kettő. Mindenesetre most végezték ki Eorópa nyugati felét. Reménykedjúnk benne, hogy ezért kőtelet fognak kapni a felelősök. A migrikért, a genderért, az ukrikért, mindenért!
Timar Laszlo
2024-10-04 at 14:57
Elmebetegek! Kitolnak.az európai népekkel!
Heu Réka
2024-10-04 at 14:49
Helyes! Védeni kell a piacainkat a komcsi kínai bóvlitermékektől!
Kukorica Jancsi
2024-10-04 at 14:24
Ha a Nyugat mindenképpen kútba akar ugrani, tegye. Nekünk más utat kell találnunk.
qla Peti alias Ungarishe Péter
2024-10-04 at 14:18
Ilyen az amikor apád meg anyád testvérek voltak, neked alig van meg a négy első négy második, és aki intelligensebb és okosabb nálad azt osztályalapon vagy vallási alapon “kiirtod.”
Baloldali mestereitek név szerint RostásPierre, JózsiSztálin és a magát ablakfestőnek képzelő kukás HájHitler most mosolyogva csettintene egyet, hogy ilyen alja viselkedésre még én se lettem volna képes.
Ui. Ha Ted Budy színész lehetett volna eljátszotta volna Petit és a qlából gyúrt Magyar Pétert.
Béla
2024-10-04 at 14:17
A Die Welt német lap ma reggeli cikkének címe:
A jelentések szerint
Scholz kimondja a hatalmi szót – Németország az e-autókra kivetett uniós büntetővámok ellen szavaz.
A cikk szerint a vámok hatalmas emelése a német cégeket is keményen sújtaná.
“Lindner pénzügyminiszter azt követelte, hogy a kancellár kétség esetén tegyen “egyértelmű beje-lentést”. Azzal érvelt, hogy Németország és az EU kárt okoz magának azzal, hogy kereskedelmi háborút folytat Kínával. A német autógyártók szigorúan elutasítják a vámokat, mert félnek az értékesítési piac megtorló intézkedéseitől, ami fontos számukra.”
“A Gazdasági Minisztérium körei azt mondták, hogy a cél a tisztességes verseny és nem a kereskedelmi háború.”
csakafidesz
2024-10-04 at 14:11
mindenki vásároljon tűt, cérnát, cipőfűzőt, stb. mert gomb sem lesz a kabátunkon, ha Kína visszavág.
na4
2024-10-04 at 14:07
Ezzel teljesen térdenlőtték magukat. Az EU millió terméket exportál Kínába. Napokon belül jön a kínai ellenválasz és védővámokkal sújtják majd az EUs termékeket. Ezek teljesen őrültek👎