kulturkampf
"Vagy győzünk, vagy el kell hagynunk a pusztulásra ítélt Európát" - Itt a Kukorelly-Döbrentei-Molnár vita! (Videó!)
Parázs, indulatoktól sem mentes vitát hozott a Modellváltás '89 - „Tetszettünk volna...?” elnevezésű, kétnapos rendezvényünkön Kukorelly Endre, Döbrentei Kornél költők, illetve Molnár Tamás képzőművész találkozója, amelyet főszerkesztő-helyettesünk, Szarvas Szilveszter moderált. A résztvevők a rendszerváltás idején a népi és az urbánus vonal között kialakult nézetellentétek kiteljesedéséről, illetve arról beszélgettek, hogy a művészet világában volt-e lehetőség a nézetek kibékítésére, vagy eleve kudarcra volt ítélve az együttműködés. Minden libsi azt szeretné: Szakács Árpád, ne írj többé!
E sorok kalapálásakor már kerek 490-en adták nevüket ahhoz a petícióhoz, amely Szakács Árpád Magyar Idők-beli, kulturkampfos cikksorozatának azonnali leállítását, beszüntetését, sóval történő behintését követeli. A szignálóknak – egyebek között Alföldi Róbertnek, Ascher Tamásnak, Babarczy Eszternek, György Péternek, Radnóti Sándornak, Závada Pálnak, Vágvölgyi B. Andrásnak, Kálmán C. Györgynek (képünkön) – ugyanis nem tetszik Árpád barátunk munkálkodása, ezért fölszólítják őt, haladéktalanul hagyja abba, ne írjon többet. (Főként ne róluk, sztárlibsikről.) Az író egy magányosan kóborló ragadozó, aki nem járhat az állami etetőhelyre
Az utóbbi hetekben belobbant kultúrharcos hisztériáról (amihez a közvetlen közegemben L. Simon László a Figyelőben megjelent cikkeszolgáltatta a gyújtóst) be kell vallanom, hogy már az okait sem igazán értem. Ennek oka lehet kulturálatlanság, általános közöny az ún. magaskultúrával szemben vagy egyszerűen az, hogy nem vagyok beavatott, a magyar kultúra vágóhídján nem lettem megbillogozva. Ezért nem lehetek egyik oldalnak sem a szigorú, esztétikai-társadalmi kontraszelekcióval kimért kulturális gettójának rabja, ezért nem ismerhetem a teljes egészében érdektelen szakmai hálót, a függési viszonyokat, egyes szereplők túlélésének feltételeit. Jobb is ez így. De olykor-olykor ez a közeg, mint egy öreg, sokszor megpróbált, útszéli kurva a magányosan utazó, éjszakai autósoknak mutogatja magát (egyes neves szerzők, a rendszer gátlástalan stricijei egész életműveket építenek fel erre). És az, ami a vita alól kilátszik, abban van valami tisztátalan, valami bűnös, ami mellett nem léphetünk el szó nélkül.