Alaposan felkavarta az indulatokat a Székely Gábor kommunista előéletéről és ahhoz képest igencsak merész mostani nyílt leveléről írt cikkünk. A témában megnyilvánult Bayer Zsolt, majd Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója is, ez pedig így együtt már túl sok volt azoknak, akik feladatuknak érzik Székely megvédését. A PestiSrácok eredeti cikkében megfogalmazott állítás cáfolata helyett azonban a „megtámadták Székely Gábort” jellegű üres felháborodás, a relativizálás és a rendező szakmai nívójának emlegetése jellemzi a reagálásokat.
Az egész ügy azzal pattant ki, hogy a rendező nemrég felmondott a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, amiért egy Vidnyánszky Attila által vezetett kuratóriumra bízták az intézmény fenntartását, ám mindenképpen politikai üzenetbe akarta csomagolni az elégedetlenségét. A felmondást egy nyílt levéllel tette teátrálissá, amelyben azzal vádolta meg Vidnyánszkyt, hogy az elmúlt ötven év „kitűnő művészeinek munkáját, tanári pályáját és erkölcsi feddhetetlenségét teszi kérdésessé” politikai érdekek szerint. Székely hangsúlyozta, hogy a színháznak és a filmnek a magyar emberek közérzetét kell kifejezniük, a művészeknek pedig árnyaltan kell gondolkodniuk a világról. Emellett erkölcsileg is kioktatta Vidnyánszky Attilát, azt üzenve neki, hogy
kérjen bocsánatot, vagy szégyellje magát!
Egy héttel ezelőtti cikkünkben viszont bemutattuk, hogy Székely Gábor még fiatal rendezőként, a Szolnoki Szigligeti Színház igazgatójaként nagy megtiszteltetésnek nevezte a felszólalási lehetőséget az MSZMP 1975-ös kongresszusán, és ott a népet ideológiailag nevelő, a kommunista embert megformáló, világnézetileg elkötelezett színház mellett érvelt „pártja” legfőbb vezetőinek és nemzetközi szövetségeseiknek. Ebből azt a következtetést vontuk le, hogy aki korábban teljes mellszélességgel kiállt a kommunista színház mellett, annak most nem feltétlenül kellene erkölcsi feddhetetlenségről kioktatnia és nyílt levélben számon kérnie másokon az árnyalt gondolkodást meg az ideológiai semlegességet. A Székely Gábor védelmére kelt színészek ezzel tulajdonképpen nem is foglalkoztak, hanem a lényeget mellékesen érintő körülmények taglalásában merültek el.
Székely életművét féltik, a hitelességéről viszont hallgatnak
Ekkora hülyeséget rég olvastam
– érvelt Cserhalmi György az őt felhívó Klubrádiónak. Véleménye szerint Székely csak a szokásos blablát mondta fel a pártkongresszuson, amit mindenki más is, aki pénzt akart szerezni az intézményének, az viszont nem derült ki, hogy erre miből következtet. A színészként kivételes tálentummal megáldott Cserhalmi szerint az ellentétes prédikációkon rajtakapott Székely Gábor a színházi szakma moráljának a gerince, aki viszont rámutat az ellentmondásra, az szidalmaz és összemos. Végül Székelyt finoman áttolta áldozati szerepbe azzal, hogy utalást tett a kommunista rendszerben való kényszerű helyezkedésre. Már amennyire az állampárt kiemelt jelentőségű kongresszusán felszólalás és ott nagy tervek felvázolása valóban nem több kényszerű helyezkedésnél.
Cserhalmi emellett Székely Gábor rendezéseinek nagyszerűségét védte, de nem világos, hogy mitől, hiszen a rendező szakmaiságát semmiféle bírálat nem érte. Ugyanezt tette Blaskó Péter, aki 2008-ban nem volt hajlandó átvenni a Kossuth-díjat Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnöktől. A Nemzeti Színház színésze sem a Székely Gábor által önmagának ácsolt, álságos erkölcsi piedesztálról írt a Válasz Online-on megjelent véleményében, hanem a rendező életművét és pedagógiai munkájának eredményeit féltette.
Rendezései és pedagógiai munkájának eredményei kivételes emberré tették a színházi szakmában. Megkerülhetetlen tekintéllyé. Most boncoljuk fel? Söpörjük félre egész életművét azok véleménye miatt, akik bevallottan nem értenek a színházhoz?
– fogalmazott. Cserhalmihoz hasonlóan tehát ő is felhozta, hogy a színházhoz nem értő emberek támadják Székelyt, aminek megint csak kérdéses a relevanciája, hiszen nem színházszakmai, hanem morális aggályok merültek fel a rendezővel kapcsolatban.
Megszólalt a tisztesség terén rendkívüli tapasztalattal rendelkező Stohl András is, és azt közölte, hogy a színművészeti egyetemen Székely Gábor volt az egyik osztályfőnöke, és nagyon tisztességes emberként ismerte meg. Ebből levezette, hogy tájékozatlanul és jogtalanul bántották, majd roppant eredeti módon megismételte Székely záró mondatát az egész hercehurcát elindító nyílt leveléből:
Akik tájékozatlanul és jogtalanul bántották »kérjenek bocsánatot, vagy szégyelljék magukat«.
A megszólalók közt több szempontból kivételt képez Dörner György, az Újszínház igazgatója. Ő a PestiSrácokhoz hasonlóan nem minősítette Székely Gábor szakmaiságát, rendezéseit, életművét, hanem úgy fogalmazott: sajnálja Székelyt, amiért valószínűleg máig hisz a kommunizmusban, és így az élete egy nagy tévedés.
Semmissé válik az életmű az ideológiai botlás miatt?
A korábban kommunizmusra nevelő színházat hirdető, most viszont árnyalt színházat követelő Székely Gábor a hiteltelen és a kommunista jelzőket kapta meg ebben a buliban, amelyet ő indított a nyílt levelével. A művészi teljesítményét nem tette szóvá senki, a védelmére kelők mégis mind arra hivatkoztak. Mintha legitimációs eszközként használnák az életművét a nyílt levelét átkeretező MSZMP-kongresszus kínos kitudódása után. Klasszikus kérdést vet ez fel: semmissé teszi-e a problémás politikai-ideológiai elköteleződés az önmagában értékes életművet? Emlékezetes, hogy a történészként is maradandót alkotott Hóman Bálint székesfehérvári városfejlesztői tevékenysége miatt kapott volna szobrot a fejéri megyeszékhelyen, ám különböző baloldali szervezetek az antiszemita politikája miatt megfúrták a szoborállítást.
Ha valóban csak a művészi vagy a tudományos életmű számít, az ideológiai elköteleződés pedig nem – ahogy azt most Székely Gábor védői elővezették –, az egy nagyon messzire vezető elv. A ’30-as és ’40-es évek színészzsenijét, Kiss Ferencet például nyolc évre fegyházba zárták a kommunisták, mert a nyilasokkal kokettált, és szabadulása után sem engedték színház közelébe még évekig, erkölcsi igazodási pont pedig végképp nem lett belőle. Pedig a Színház- és Filmművészeti Egyetem elődjét vezette a háború végéig, munkájának eredményei megkerülhetetlen tekintéllyé tették a színházi szakmában, mégis felboncolták.
A színházat és a politizálást is megtanulta a mesterétől
A Kiss Ferenccel amúgy világnézeti okból haragban lévő másik nagy sztárunkat, a nyilasok által bebörtönzött Jávor Pált is parkolópályára tették a kommunisták, az életműve és szakmai tekintélye ellenére. Ebben jelentős szerepe volt az új, kommunista színház nagyfőnökének, a Nemzeti Színház igazgatójaként saját színészeit is ideológiai alapon listázó Major Tamásnak. Major maga is kiváló rendező és színész volt, de ideológiai alapon simán félresöpörte további kiváló színészek életművét, és ellehetetlenítette őket. Székely Gábor az ő tanítványa volt, és úgy látszik, nemcsak a rendezés csínját-bínját tanulta meg mesterétől.
Ha a színház nem politizál, nem színház
– vélekedett Major, akit amúgy ki se neveztek a Nemzeti Színház igazgatójának, csak úgy odakerült kommunista káderként a háború utáni felfordulásban. A megelőző rendszer jó néhány kiemelkedő színészét tönkretették. Major lelkesen tanúskodott a Szeleczky Zitát távollétében elítélő perben, az 1944 végén a nyilasok által meghurcolt, már idős Fedák Sárit végül a kommunisták börtönében tették teljesen tönkre. Félresöpörték az életművét olyanok, akik nem értettek a színházhoz. Muráti Lili és férje, Vaszary János színműíró menekülni kényszerült az új, kommunista színészszakszervezet feljelentése miatt, és másokat is meghurcoltak. A fronton vagy más, a kommunistáknak nem tetsző helyen vendégszerepelt színészekre ugyanolyan veszett gyűlölettel rontott rá a kommunista gépezet, ahogy ma is kiutálják azt, aki vállaltan jobboldali.
Nem életművekből, hanem erőszakból született színházi szakma
A Ludas Matyi (a korabeli Sas-kabaré, Hócipő és 444.hu egyben) persze egyikükről sem feledkezett meg, tolta a hazug uszítást, ahogy a csövön kifért. Érdekes, mennyi energiát fektettek a kommunisták a régi színházi világ likvidálásába, milyen kiemelt figyelmet kaptak az ellenségnek kikiáltott színészek a propagandavicclaptól a rendőrségen át a bíróságokig. Ennyire fontos volt a kommunistáknak a színházi világ fölötti teljes hatalom megkaparintása. Nem számított sem szakmai tekintély, sem életmű, sem művészi színvonal.
Dilettánsok és műkedvelők orgiáznak mindenfelé, minden tömbmegbízott színigazgatónak csap föl, nyilatkozik, bírál és következtetéseket von le. A színházról csak éppen annyit tud, hogy széksorok vannak benne, és a színészek a színpadon szoktak játszani… […] Miért pont a színészeknek kell lenyelni, hogy nem a közénk való emberek intézzék a sorsunkat, és döntenek életünk és halálunk fölött?
Ez a Jávor-idézet jelzi, hogy a kommunisták nem csodálatos életművekkel és hatalmas szakmai tekintéllyel láttak hozzá a saját színházuk kialakításához, hanem az előző színházi elitet megsemmisítve, elűzve, megnyomorítva. Aztán lettek nagy szakmai tekintélyeik is. Azt viszont sosem tudjuk meg, hogy mennyi hatalmas tehetség nem kapott soha lehetőséget, mert a kommunista színház nagyjai – Major Tamástól Gobbi Hildán át Székely Gáborig – nem találták őket ideológiailag megfelelőnek.
Valószínűleg nem véletlen az az egyhangúság, hogy ma a politizáló színészek szinte mindegyike hangosan szembehelyezkedik a jobboldali kormánnyal. A mostani vezető színészek jelentős részét Székely Gábor és kollégái nevelték ki, őket meg Major Tamás. Szép elmélet a függetlenség és a művészi szempontok minden fölé helyezése, csak hát azt a színházi világot sem így hozták létre, amelyhez most foggal-körömmel ragaszkodnak a működtetői.
zsuzsa
2020-08-28 at 15:08
Ha nem szóltál volna ,bölcs maradtál volna! Ezt gondolom Székelyről és a kiöregedő színészekről,akiket fusztrál a multjuk és jelenük.Akik abban nőttek fel,hogy – baksisért és saját karierjükért nem akármilyen fórumon szólaljanak fel pártkatonaként-,az nem képes lépést tartani az idő múlásával és azzal,hogy méltósággal is vissza lehet vonulni.A szerecsent nem kell mosdatni.
1030
2020-08-28 at 14:18
Az “áldott jó” Székely elvtársék-immár szdsz-fanatikusként-kizárólag a legveszettebb nyugati igényeknek óhajtottak megfelelni-az “eljövendő”-“csodálatos” -nemzetek nélküli-multikultival “feljavított” Európának.Kádár “Jani bácsi” nem szolgálta ki úgy Moszkvát, ahogy az szdsz-művészek a nyugati “haladókat”.A dumájuk pedig kórtörténeti bizonyíték-egyikük-“Kiss Ubul”-azt mondta:” nagyon kell a demokrácia, a sokszínűség, a pluralitás és mifene-DE-A MŰVÉSZET CSAK LIBERÁLIS LEHET.-Gyönyörű duma-itt már a logikai kohézió sem számított.Ez vezetett egyébként Eszenyi nemzettárs verbális meglincseléséhez-.
1030
2020-08-28 at 14:07
A Derék ember-Székely-szövegében azért ott van az “esztétikai” lényeg:azt mondja a “barátunk”:a magyar emberek -hangulatát kell a színházakban tükrözni.-Ja.——–1. Először-a sajtójuk deprimálja a -lakosság-legalább felét-a minden borzalmas-életérzéssel-majd ezt-állami pénzen-Székely elvtársék-magaskultúra-szinten tükrözik-és már meg is vagyunk áldva kultúrával.2.Így állt elő az un-Vészkorszak-életérzés-a szerencsétlen zsidóságnak ezt lökik rogyásig-illetve a tapló-kocsmai magyar veri az asszonyt-hangulat-öngyilkossággal, alkoholizálással, kocsmai káromkodásokkal.Az igényesebbeknek meg valami amerikanizált giccs.
1030
2020-08-28 at 13:59
A Jobboldal egy jószándékú , de naív része-a 80-as években-nem jól ítélte meg az szdsz szellemi elődjét-ezeket anno támogatta a Szabad Európa Rádió is-Demszky-butik, etc.A jobboldal naív része azt hitte , hogy megbízhatóak–antikommunisták-de a Kádár rendszert-balról támadták-és ezekből lettek a látszatliberálisok-az szdsz.Ezek Rákosista lelkületűek voltak.És letarolták a kulturális életet is.
HlusztwisijakGotthard
2020-08-28 at 13:47
Ceterum Censeo:és az,hogy a rend”szar”-váltás 30.évében,a 3.2/3-ad még birtokában,kinek is a “dicsősége”az,hogy ilyen
alakok még tényezők lehetnek?
Bár a mostani,amármint az ő kiakolbolításuk,mind bimbózódó
kezdeményes igéretes,ezért üdvözlendő,de…várjuk ki a végét,
bár ne lenne fogadatlan Váteszként igazam!
Dobos Róbert
2020-08-28 at 13:44
Sajnos ilyen a megtisztulás nélküli simogatós “rendszerváltás”! Ezért van tele még mindig az “igazságszolgáltatás” az oktatás és a művészvilág ballibsikkel!!
kotász doktor
2020-08-28 at 13:22
Az ügyben pro megnyilvánuló szégyentelenek sorában a Szamóca
és az általam sokáig tisztelt-de szervilis megnyilvánulásai miatt mr nem!-Blaskó P.után a nagyon pro megnyilvánulók sorá-
ban a csúcs nálam az a Hetek tv.-n, a braier p.-nek nyilat-kozó,a Vígszínház utolsó párttitkára.hegedüsdgeyza et.volt.
ajánlom megnézésre,meghallgatásra!
Aki az ő szakmai?,politikai pályafutását netán nem ismeri,nézzen,olvasson utána!Erről csak annyit,hogy nyírségi
parasztgyerekként,mint az akkori “hatalmasság”berecz jános et.bföldijeként,annak hathatós védelmét és maximális támoga-tását bírta.Ezért megtette-mert megtehettehette!-hogy az akkor és mostis,mindig szokásos írott és íratlan szabályok szerint a pályára,a nyilvánosság elé lépő ifjú a már foglalt
nevet nem használhatja,csak attól némi,megkülönböztető elté-réssel.Ilyen név volt akkor Hegedüs Géza műv.történész,eszté-
ta,kritikus,író stb.esete.
Mindezt akkor a közvélemény,a szakma legnagyobb megrökönyödése–igaz ezt az akkori viszonyok,a nagy protektor személye!,na meg akkoriban ez nem volt szokásos,nem úgy mint ma!…-,mindezek ellenére csak a hosszantartó”üzengetések–nyilatkozatok”rosszallásokt,klvázi támadások”ellenére tetteés
csak nagysokára,a nevébe a d-odabigyeztésével tett meg!
Nos ilyen antré után lehehett az aki lett,és az un.”rendszar”
váltás sem hátráltatta-végtére,miért is,és miért is pont az ő
boldogulását?-mert mint ismeretes,jelenleg is a SZFE-“általuk megbecsült tényezője lehet és “természetesen”mindezidei irá-nyultsága szellemében pro.nyilvánul meg a hasonszőrű harcos
et.-i mellet.
igazmondó juhász
2020-08-28 at 12:41
Javaslom azoknak,hogy akik máskor nem teszik,most olvassák,
hallgassk,nézzék a túloldalt.
Elképesztő vehemenciával-sajnos,de irigyelhető összetartással
-össz”népi”ajvékolással viszonyulnak a talán egyik,utolsó ?bástyájuk elvesztése miatt.
ELKÉPESZTŐ az ő összefogni tudásuk,ha a “vesztükről”van szó,ha a konc elvesztése a tét!ó
Csorba Erik
2020-08-28 at 12:15
Ez a Székely kétes alaknak tűnik a bemutatott sztori alapján, a próbálkozásaik ellenére is. Teljes mértékben Dörivel értek egyet a karakterével kapcsolatban.
Egy sereg remek film, tévéjáték, szórakoztató és ismeretterjesztő műsor készült, abban az időszakban, amikor a másfél csatornán folyt a műsorsugárzás. A színházba nem járó emberek értelemszerűen jobban ismerhették a kor magyar színész sztárjait, mint ezt a színházi rendezőt, aki inkább a kor ideológiával (és nem patriotizmussal) áthatott kultúrpolitikáját áttételesebben érvényesítette. Nehéz elfogadni, hogy azon idők magas színészi, filmes és televíziós színvonala túlzó mértékben az urbánusok által helyzetbe hozott emberek teljesítménye, hiszen nagyon sok – általuk „nem megfelelő szemléletű” – tehetséget kibontakozni sem hagytak. A művész és a diktatúra konfliktusáról A mások élet-ét mindenki megnézheti https://videa.hu/videok/film-animacio/a-masok-elete-hundub-2006-wAQeROtFQjyu2Ter
Major és társai ténykedése mellett azonban a bonyolult összefüggésrendszert és a csak nagyon éles szeműek által érzékelhető politikai frontvonalak közötti átjárhatóságot jól érzékelteti, hogy a vészkorszakban bujkálni kényszerülő Várkonyi Zoltán mennyit tett a magyar színjátszásért, milyen összetett módon a modern, igényesen szórakoztató és felemelő, nemzeti hagyományokból táplálkozó magyar filmért, a bennük szerepeltetett, általunk imádott magyar színészekért (Venczel Vera, Kovács István, Latinovits Zoltán, Sinkovits Imre, Agárdi Gábor, Bessenyei Ferenc, Tordi Géza, Béres Ilona, Mécs Károly). Míg Várkonyi látványos – a jelentős és világhírűvé váló magyar kaszkadőrök tudását a végeredményhez nagy mértékben felhasználó – történelmi és irodalmi adaptációkat készített, és Zsurzs Éva Jókai, Mikszáth, Eötvös József, Szabó Magda regényeit filmesítette meg, tette közönségsikerré, addig Zsurzs tanítványaként a Magyar Televízió Irodalmi Főosztályán dolgozó Málnai Levente Bródy Sándor, Gábor Andor kisebb regényeiből készített kiváló filmeket Oszter Sándor, Sinkó László, Hegedüs D. Géza, Kalocsai Miklós, Straub Dezső (és Gálvölgyi) főszereplésével. Mindezt példaként azért hoztam fel, hogy érzékeltessem: az urbánusok minden mesterkedése és szándéka ellenére hagyományokat ápoló érték bőven keletkezett az 1945 utáni magyar filmművészetben, akár az azokat megvalósítók szociokulturális hátterének vélt vagy feltételezhető különbözősége ellenére is.
A történelmi korszakhatárként használt 1990. után nagyban változott a helyzet. Emlékezhetünk még Darvas Ivánnak az 1990-es választási kampány során az MDF-fel szemben az szdsz-t támogató kampányfilmjében nyújtott alakítására („nem df, nem df, szdsz, szdsz”), de egy magyar érzelmű számára kiábrándítón és kijózanítóan hatott a 80-as évek Gálvölgyi – showi után a szerző, vagy a „Van benne valami” után Vágó szerepvállalása is a magyargyűlölők soraiban. Akik a magyarságukat a megelőző 40 – 50 év politikai és történelmi zűrzavarai közepette és szituációiban akár csak azzal is vállalták, hogy nem csatlakoztak az urbánus – liberális magyargyűlölőkhöz, azoknak köszönet jár a patrióta közönség soraiból.
Miért nem készült jelentős magyar film 1990. után, szerintem ugyanaz a magyarázat, mint a feldolgozóipar, a mezőgazdaság, és minden más hasonló esetében: a kolonizáció követelte a piacainkat, a filmvásznon és a tv – képernyőn is. Ezért – ideértve pl. a tv játékokat is a bemondónőkkel (https://www.lokal.hu/2018-10-elfeledve-tavozott-baleczky-annamaria) és Antal Imrével egyetemben- szép lassan minden lebontásra és likvidálásra került, ami elfoglalhatta volna a helyet az „Európa egységesülését” elősegíteni hivatott agymosó nyugati liberális internacionalizmus elől.
Cserhami esete bonyolult. Sokan imádtuk a (60-as) 70-es, 80-as évek televíziós, filmes aranykora miatt. A Rózsa Sándorban alakított, „bőgatyás” Veszelka Imre után szerintem kevesen gondolnák – mármint azok közül, akiknek életkoruk folytán jelentenek valamit ezek a filmek; az idő ugyanis telik, Drága Művész Úr ! –, hogy nővére – Cserhalmi Anna – az 1980-as évek eleje óta József Attila költészetének kiváló tolmácsolója Izraelben (http://beszelo.c3.hu/02/12/05jordan.htm) A volt férjével itt https://24.hu/kultura/2019/07/01/salamon-pal-a-sorel-haz-holokauszt-kommunizmus-haboru-tortenelem-masodik-vilaghaboru-nacik/ olvasható egy erősen áthallásos című interjú. Természetesen nem felejtjük Simon József karakterét a Dögkeselyűből, mint ahogyan a 12 pontot sem 1989. március 15-én a Tv Székház előtt, de a rendszerváltásnak nevezett történelmi folyamatnak az izzadtságszagú nekibuzdulások ellenére még mindig vannak olyan rejtett dimenziói, amelyek Cserhalmi György kiváló színművészt alkalmasnak tartották utóbbi szerepre. Ezért óvatosabbnak és körültekintőbbnek kellene lennie; már ha nem szándékosan csinálja. A művész úr nyíltan ugyan nem bírálja a kormányt, de mégis Vidnyánszkyra furkósbotot emelő, ezért rendreutasításban részesülő Székely pártájára helyezkedik. Szerintem ezek ott a túloldalon nem érnek meg annyit, hogy éket verjenek Cserhami György és őt szerető, tisztelő patrióták közé. Ami pedig az eddig háttérbe szorított, a jogos jussát követelő, és a színpadot erőszakosan elfoglaló urbánus, liberális kultúra helyére lépni kívánó „népi”-t illeti: az országépítés más színtereihez hasonlóan hozzá kell látnia az értékteremtés több évtizedet felölelő folyamatához, amelyben az ilyen Székely – félék távozása az első lépés.
És nagy tisztelettel üdvözlöm Döri – Dörner György – művész urat.
Tatanka Jotanka
2020-08-28 at 11:56
Azt hiszem, a nyitó fénykép mindent elárul erről az emberről. A tekintetéből áradó mélységes megvetés és fennhéjázás beszédes. Egy senki, aki azt hiszi magáról, hogy ő a valaki és a többiek a senkik hozzá képest. Cserhalmiék saját magukról árulják el, hogy nem érzékeny művészek, hanem kiképzett szakmunkások csupán. Nincsenek finom receptoraik, nem érzik a lélek és a szellem rezdüléseit. Nekünk ilyenek a “művészeink”, mint az a bizonyos magyar narancs. Egy Naptáncot eljárok szegény magunkért.
Nagymama
2020-08-28 at 11:43
Hű, de kellett ez a cikk! Köszönöm!
1030
2020-08-28 at 11:19
Azt állították, hogy -ők-objektív módon tükrözik a magyar valóságot-de ezek a projekcióik voltak-a sértett, nárcisztikus, paranoiás lelkük projektálása.Így lett a hazai valóság permanens holocaust-és a kocsmai ösztönlények világa.Mutatis mutandis , mint a sajtójuk-444-hvg, stb-világa-a deprimálás szándékával.
f_szekely_g
2020-08-28 at 11:18
Sajnálatos, hogy ilyen szaralakok köztünk vannak és továbbra is próbálják az észt osztani. Egész életében nem végzett munkát,de sokakat megnyomorított, tönkretett és most vidáman rontja hazánkban a levegőt. El kellett volna számoltatni és pár évre beosztani egy kőbányába, hogy velejében megismerje a bolsevizmus tényleges oldalát. Undorító féreg a többi ballibernyákkal és komcsival. Igen, ilyen volt a kádárizmus, akinek vezetője beszarisága miatt mindig igyekezett túlteljesíteni a szovjet elvtársak direktíváit. Végül megbolondult, elég kédsőn…
1030
2020-08-28 at 11:15
A hazai kultúrális életet-ezek-arra állították át—-hogy–itt-nem érdemes élni-itt minden borzalmas-deprimálták az embereket-a magyar-primitív, elesett, -erről szóltak a filmjeik-illetve a történelmi sérelmeikről.A Magyar -ösztönlény–makogó borzadály-az ország iszonyatos-és holocaust-ennyi volt az üzenetük-ez volt a valóság un. tükrözése. Nincsenek hősök-csak elesett ösztönlények-illetve holocaust.És ez a -tükrözése a valóságnak.
ori
2020-08-28 at 10:36
A Székely ügy egy látlelet a magyar színművészekről. Nekik az erkölcs nem számít, csak a produkció, ami bármi áron születik. Az én szememben pedig hiteltelen senkik lettek, akik a filmen, színházi alakításaikkal engem akarnak morálra tanítani. Nem nézem őket. Azt meg nem nagyon hiszem, hogy kevesebb lenne a konzervatív értékrendű színész, mint a bolsi-libsi, csak ők még most sem nagyon mernek megszólalni. A családjukat nekik is etetni kell, ideje volt már a változásnak!
Dobos Róbert
2020-08-28 at 09:09
Ebben az országban minden ismertebb ember legenda?
Mátyás
2020-08-28 at 08:16
Kötelező volt neki felszólalni a kongresszuson, kényszerítették? Na ugye, hogy nem. Önként vállalta. Történjen meg végre a rendszerváltás a kultúrában is.
kbandi1
2020-08-28 at 06:11
Nagyon kell a haladó tudatú múmiákat mutogatni, mert az elkorcsosultak nem hiszik el így sem, hogy milyen embertársaik művelték a mások kárára az eszmét. Úgy sem fogadják el, mit mondunk róluk, mert egy deformált szellemvilágban élnek.
Legyen hozzájuk a sors irgalmas, persze ezt nehéz mondani a sok tönkretett embertárs okán.
bl
2020-08-28 at 01:41
Sajnos a humánterületek régóta nem képviselnek semmilyen értéket, szómágiával(fosással) kimagyarázzák a kimagyarázhatatlant is. “A legjobb statisztika az amit én hamisítok” mintájára meg lehet alkotni “a legjobb narratíva az amit én hazudok” elvet. Keresztény elkötelezettség nélkül az egész egy kommunista, paranoid, biztosan hamis intrikamező.
Havrilla István
2020-08-27 at 23:23
Csak egy adalék. A párttitkár Major Tamás testvére nyilas hadbíró volt. Rajk László belügyminiszter Endre testvére is nyilas volt.
Azért tudtak helyezkedni…
Zsike
2020-08-27 at 23:15
A Székely – hívők és mások szakmai elismerése mellett itt az ideje, h elmenjen nyugdíjba! Ilyen hosszú, munkában eltöltött évtizedek után engedjen helyet másoknak! Fiatalabbaknak, más stílust művelőknek, más szellemet közvetítőknek stb…Miért kell ezen felháborodni?! Végül is nem az atombombát vagy a gravitációt fedezte fel, ami nélkülözhetetlenné, megkerülhetetlenné tenné még fennmaradó napjaira! Azon túl, h nem Kamcsatkára és nem száműzetésbe küldi Székelyt senki, hanem – több okból is jogosan – menti fel székéből, érdemeit nem is minősítvén vagy vitatván! Minek ez a nagy hűhó, hajcihő ezért?!
Miért ez a méltatlan és ízléstelen kirohanásuk, botránykeltésük?! Hogy jön mindehhez Vidnyánszky megtámadása?! Hacsak nem úgy, ahogy a hibbant Néró kirohanása, ami alól még egy alkoholgőzős állapot sem menti fel! Térjünk észhez és napirendre végre!
kamcsatka
2020-08-27 at 22:16
Pogány Judit? aki nelkul nem volt magyar film? a rettenetes nyavogasaval, gyerekfilmben, kisfiuk hangjat is o adta.
Agyrém.
Annamária
2020-08-27 at 22:16
Re: Mátraházi Károly 08.27. 20:18
Senki halálát se kívánja. Ez Felsőbb Parancsolat!!!
Annamária
2020-08-27 at 22:13
Ez Gáspár Anettnek mai 21:16-os bejegyzésére válasz.
Annamária
2020-08-27 at 22:12
Legalább 2 millió aláírás kellene, hogy ez a gyakran a pohár fenekére néző, ócska senkiházi egy picit zavarba jöjjön.
TS
2020-08-27 at 21:58
Megfelelő származású Székely ez a nemszékely, komcsi is, tehát támadhatatlan. Neki mindig igaza van.
Antiszemiták és nácik vagytok, mind egy szálig, velem együtt, hozzászólók. Kész. Valljuk be.
TS
2020-08-27 at 21:57
Zoltán Papp, nem is tudtam, hogy ilyen sokan szónokoltak Brezsnyev előtt/alatt… Ja, ez nem az a névsor.
És tényleg, művészkéim, A qrcsányi szónoklata az nem érdekes? Arról nincs véleményetek?
aladin
2020-08-27 at 21:40
Székely Gábor neked meg süljön le a kommunista podfádrol a bör te aljas Kádár bérenc. Ideje volt már, hogy egy külhoni magyar Beregszászból Mednyánszky Attila a szinészek királya leváltson és elhúzzál a francba. Azok a szinészek akik melletted álnak azok is mehetnek veled együtt, van elég utánpotlás.
Gáspár Anette
2020-08-27 at 21:23
Mátraházi Károly
2020-08-27 at 21:18
Te akkora barom vagy, hogy a föld hátán nincs még egy ilyen
proli állat, legfeljebb Gyurcsány, mint te.
Gáspár Anette
2020-08-27 at 21:21
” Kiss Ferencet például nyolc évre fegyházba zárták a kommunisták, mert a nyilasokkal kokettált,”
Nofene!
Az újnyilas Jobbik kegyeiért meg az egész kommunista/balliberális horda egymást tiporva verseng.
figaro
2020-08-27 at 21:20
Pontositas:a kommntem harmadik mondata vegen kerdojelnek kell allnia.”Kenyszeritettek anno…?”
Mátraházi Károly
2020-08-27 at 21:18
Nem te vagy az egyetlen aki Cserhalmiban nagyot csalódott. Azt gondoltam több esze van. Remélem minél előbb elviszi a betegsége és nem mérgezi tovább a közéletet.
Gáspár Anette
2020-08-27 at 21:16
Cserhalminak, gondolom, Gyurcsány is maga a gerincesség.
Cserhalmi szerint helyénvaló, hogy egy miniszterelnök aspiráns világnézeti
alapon likvidálással fenyeget meg egy nemzetközi hírű, magyar művészt.
Remélem, legalább önmagával négyszemközt lesül a bőr a képéről, hogy nem horgadt fel ilyen kommunista-fasiszta fenyegetés hallatán.
Székely egy tőről fakad a gyurcsányokkal. Egyik ebben a másik másban tehetséges.
De ugyanazt szolgálták és szolgálják EZEK A FOGATLAN, KAFFOGÓ,
SZÁNALMAS HIÉNÁK.
.
https://www.peticiok.com/tiltakozzunk_gyurcsany_ferenc_fenyegetese_ellen
OSSZÁTOK MEG!
MINDENKI HOZZON MÉG SZÁZ-SZÁZ EMBERT (!).
Átléptük a 20.000 aláírást!
HAJRÁ, MAGYARORSZÁG!
figaro
2020-08-27 at 21:13
Megdobbento Cserhalmi es Blasko relativizalasa.Miert vedik a vedhetetlent?Kenyszeritettek anno Szekelyt arra,hogy elmondja azt a beszedet a kongresszuson a kommunista szinhazrol.Tudta,hogy mit csinal.Tudta,hogy mekkora elonyokkel jar az akkor es ott fellepese mint anyagi mint professzionalis szempontbol!Mi volt,mi lett azokbol az egyebkent kivalo szineszekbol akik nem voltak hajlandoak megalkudni,hazudni,magukat szembe kopni?!Azok vagy el lettek lehetetlenitve,vagy a partvonalra szorultak,vagy…Miert mosdatjak ezt a komprommitalt egyent ezek a kivalo szineszek?Bayer Zsolt cikke kivaloan bemutatja ezt a tipust(Szekelyt es a hozza hasonlokat) a Mephisto c.film alapjan.Erdemes elolvasni a Mandineren a Blasko szemlezes alatti kommentarokat;egy emberke koromszakadtaig vedi szekelygabort mikozben minositi Demeter Szilardot es ocsmany modon gyalazza Szakacs Arpadot.Nagy csalodas szamomra Blasko de Cserhalmi is.Ilyen konnyen a szonyeg ala lehet seperni a koszt…?Stohl velemenye egyaltalan nem relevans.O jo szinesz,de mint ember alkalmatlan,hogy moralis kerdesekben megnyilvanuljon.Hogy kerulhetett Blasko es Cserhalmi bizonyos ertelemben egy pltaformra gyurcsannyal?Miert hallgatnak gyurcsany nyilt es egeszen durva fenyegeteserol?Miert nem irtak ala a peticiot?Egyaltalan,tovabbra is a nemzeti erzelmu muveszek koze lehet oket sorolni?!Egyebkent gratulacio a PS-nek es kulonosen Vesey Kovacs Laszlonak,hogy megirta az elso cikket ebben a temaban, es most ezt a mai kivalo cikket is.Fontosak az ilyen tenyfeltaro cikkek.Szakacs Arpad cikksorozata is nagyon fontos volt es most is fontos, relevans.A temat folyamatosan napirenden kell tartani.Ha Cserhalmi nem is annyira,de Blasko nagy csalodas a szamomra.Azert orulok is egy kicsit:vannak bator ujsagirok es publicistak aki kiugrasztjak a nyulat(nyulakat)a bokorbol.Eppen ideje volt mar!
Benedek Károly
2020-08-27 at 21:05
Cserhalmi hazudik!
Neki elég volt, hogy tehetséges, kiváló művész, mert apja-anyja révén egyenes útja volt és helyt is állt.
De nem igaz, hogy mindenki lefeküdt és a rothadt lelkű brezsnyev, kádár előtt csúszva-mászva kellett karriert csinálnia, és hitet tennie a kommunista embertípus kinevelése mellett!!!
Cserhalmi mondja ki akkor, hogy VIDNYÁNSZKY ÉLETMŰVE A GARANCIA, EZÉRT VIDNYÁNSZKY ERKÖLCSILEG IS TÁMADHATATLAN!
Mint ahogy az is!
Amíg ez a valóban tehetséges tetű vastagon benyalt brezsnyevnek, kádárnak, az egész kommunista kongresszusnak, addig Vidnyánszky és a művészei az életükért, a magyar nyelvért, a magyar színházért küzdöttek!
És Vidnyánszky nem nyalt be a brezsnyevnek!!!!!
Míg ez a gerinchúros megtette, és más tétje nem volt, mint Szabó István besúgásának= a sima, egyenes út fölfelé és a hatalom.
Bubik nem véletlenül távolodott el Cserhalmitól, pedig ő toleráns volt, a tehetséget tekintette, de Cserhalmi sértő, szemtelen jellemtelensége már neki is sok volt.
Patriot
2020-08-27 at 20:59
Nem értem ezt az embert. A Székely rendező urat. Miért nem tud békében visszavonulni 76 évesen? A kutya nem bántotta , művészkedehetett, élvezte a kiváltságosok életét régen is, most is. Hirtelen meg nagy dérrel durral kivonul a munkahelyéről, jó nagyot odaköpve a küszöbre. Bizonyára óriási művész, de azért ez is elárul valamit a jelleméről.
Gullwing
2020-08-27 at 20:58
Érdekes hogy a gyilkos pufajkások és tanítványai soha semmiért nem felelősek, nem kérnek elnézést.
Nonvideor
2020-08-27 at 20:54
“t Cserhalmi szerint az ellentétes prédikációkon rajtakapott Székely Gábor a színházi szakma moráljának a gerince,”
Szerencsétlen Cserhalmi.
Legalább hallgatott volna.
Így rombolják le saját nimbuszukat.
TS
2020-08-27 at 20:47
Kicsit beleverték Székely orrát a saját szarába, amit együtt nyalt sokakkal, ez nem teszik a sokaknak.
Poppy
2020-08-27 at 20:37
A szokásos ballibsi kettősmérce. A jobboldalnak semmit, nekik mindent.
Ez így a demokratikus, szerintük.
Vonuljanak már vissza, mert dohos a levegő körülöttük. Nem fognak éhenhalni, mert akkor is jól éltek és most is. Isten megbocsájt, mi nem. Ja, és az akasztástól sem félünk, mert mi sem csak nézni fogjuk a sztorit!
Andromeda
2020-08-27 at 20:30
Székely Gábor azért egy utolsó szemét gazember, mert Vidnyánszkyt úgy ítéli el, hogy Vidnyánszky semmit nem csinált még. Tulajdonképpen ez a mérhetetlenül gazember Székely megkérdőjelezi Vidnyánszky létét is ezzel. Székely lennullázta magát, kivéve, ha bocsánatot kér Vidnyánszkytól myilvánodan, és nem elég, hogy szégyelli magát.
Nagy Mátyás
2020-08-27 at 20:29
A “nagy emberek” életük végéig várják a megérdemelt magas fizetésüket és járandóságaikat, legyenek bírók, tudósok, orvosok, rendezők. Jó lenne ha 70. életév után mindenkinek a nyugdíj következne.
Rózsa Sándor
2020-08-27 at 20:24
Miért nem lehet megosztani?
Nagy Ilona
2020-08-27 at 20:19
Vidnyánszky Attila még el sem kezdte a munkát már bocsánatot akarnak vele kéretni! Aztán miért is? A jövőbeni munkájáért? Normálisak ezek? A ballibsi kirekesztő fasiszták kérjenek már bocsánatot végre a sok aljasságukért, amit a magyar nép ellen elkövettek!
És örüljenek, hogy mi jobb emberek vagyunk és eltekintettünk az elszámoltatástól!
Namond
2020-08-27 at 20:18
Jó cikk.
Csak a címadó kérdésre a válasz hiányzik, a következtetés.
A vámpírok félelme a napfénytől, hogy Rákositól kezdve csak a megfelelő ideológiai mellett elkötelezetteknek lehetett művészi életműve (tudományos elismertsége).
VAGYIS:
Az életút, a “művészi” teljesítmény, annak összessége az életmű SOSEM független magától az embertől, az aljastól, az esendőtől, a gyávától.
A félelem a visszanyaló fagyitól, a zsigeri gyávaság, az ideológiai meg nem feleléstől, az emberi alantasság vétkei miatti elszámoltatástól.
Az meg, hogy a szellemi utódok megszólalnak, egy dolog, egyik sem egy jellem vagy szellemóriás.
Azaz:
Korcs kutyának, korcs az utódja.
Cassandro
2020-08-27 at 20:17
@Kétes
A frizura valóban sok mindent elmond Székely begyepesedett bolsevik agyáról. Röhögünk a bundesliga frizurás lakótelepi csávókon, de Székely “művészi” frizurája az oké!
Kétes
2020-08-27 at 20:06
B’szameg!
Láttam néhány rendezését Székelynek. A színészek jók voltak… Ő mint rendező a magyarországi “múzeum színház” tipikus képviselője. A Katonát pedig a rendszer utaztatta, nem az európai hírneve.
Nem mellesleg eléggé pókhálós agyú ez a Székely. Nézd meg a frizuráját! 50 éve ugyanahhoz a fodrászhoz jár. Minikűröst pedig csak azért váltott, mert a körmös Bauer már nem él.
Laci
2020-08-27 at 19:58
Az ÉLET minden területének van egy nyolcfogatos hintója. Annak irányítása nem kis feladat. Akinek sikerül, az nem szívesen szál le a bakról. De amikor a hajtó alatt többször is kicserélték a hintót és a lovakat, már ideje átadni az irányítást. Ez az élet rendje, el kell fogadni.
Királytigris
2020-08-27 at 19:56
A kommunista kutyából nem lesz demokratikus szalonna!
Nahát
2020-08-27 at 19:32
Köszönet a cikkért! Székely Gábor most 76 éves, nyugodtan elmehet nyugdíjba, élvezze a jól meg nem érdemelt pihenését. Nácifasisztázás helyett tisztességesebb lett volna azt mondani, hogy már nem bírja az iramot.